Bouwverslag multipurpose vrachtschip KLAAR!

Discussie in 'Werkschepen' gestart door MarcoB, 7 feb 2005.

1. Dikkie

Dikkie

Lid geworden:
    18 feb 2005
    ok sorry, ik ben gewoon niet zo thuis op dat gebied, ik ken die dingen alleen van foto's uit mijn robbe en graupner catalogus en daar zijn ze niet opengewerkt :)

2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    is dat bestelt als een setje d wz twee stuks van de zelfde maten en wat kosten die dan want daar kom ik bij conrad niet uit want ze praten per een :?: :?: :?: :arrow: :arrow: :arrow: per twee hoe zit dat ????

3. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Dat zou ik niet adviseren. Mocht je ooit met je model nog eens in een zwembad o.i.d. komen te varen met een demonstratie, dan geef ik je op een briefje dat de zwembad beheerder je doodschiet als er een oliefilm rond je boot komt.
    De kans op een kleine lekkage is met olie vele malen groter dan met vet.
    Dus ik zou hem gewoon met vet vullen, geeft veel minder risico.
    En als je hem goed met vet vult dempt het ook het tandwiel geluid.

4. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    ik had ook gevraagd hoe of dat het met conrad zit ik kan namelijk niet erg goed begrijpen wat de tand wieltjes kosten toaal want ik geloof als dat je meer verzendkosten betaald dan wat de tandwieltjes kosten klopt dat :oops: :?:

5. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    @ Van Gent

Bestelnummer 236918-04 Ze gaan per 2 stuks (dus 1 keer het nummer bestellen) kosten 6,95. Wanneer je alleen dit bestelt zijn de verzendkosten inderdaad relatief hoog.

Groeten, M

6. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    dit nummer klopt niet dan krijg ik stelringen o i d
    Kijk u het aub nog even na aub

7. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    @ Van Gent,

U had helemaal gelijk excuus :oops: . Ik heb het nummer in bovenstaande bericht al veranderd. Bedankt voor de correctie.

Groeten, Marco

8. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Even een vraag is dit de kleinste boegschroef die je heb gemaakt van die 15 m. m. t .stuk van de waterleiding.????????
    En aan die T stukken zit aan de einde toch een verdikking; waar de leiding in gaat haal je dat er af want dat kan ik op de tekening niet zien!!!!!!!!!
    Wachtend op antwoord bij voorbaat mijn dank

9. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    @ van Gent,

Dit is inderdaad de kleinste die ik op deze manier heb gemaakt. Bij kleinere exemplaren wordt het erg krap met de tandwielen, maar het moet wel kunnen.
    Het T stuk is in twee varianten verkrijgbaar: zowel een uitvoering waarbij het middenstuk aanmerkelijk kleiner is maar ook een uitvoering waarbij nauwelijks maatverschil is. Zie ook mijn foto. De beide uiteinden zijn een paar mm ingekort om de inbouwbreedte wat te beperken.

Groeten, Marco

10. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Een kleine update,

Vandaag ben ik bezig geweest met het inbouwen van de boegschroeg.
    Ik ben begonnen met het boren van een cirkel kleine gaatjes.
    Daarna heb ik een pvc pijp uit twee delen in de romp geplaatst met daarin de haakse overbrenging van de boegschroef. Ik heb de overbrenging uitgelijnd door om de assen van de schroefen een cirkelvormig stukje karton te plaatsen met een diameter die precies in de buis past. Vervolgens heb ik de hele boel vastgelijmd.
    Na een eerste plamuur en schuur beurt is dit het resultaat:

Verder heb ik de schroefaskoker ingebouwd en de eerste stukken van de verschansing geplaatst.
    Ik moet nu nog de kluisgaten maken. Daarna kan ik met de epoxy beginnen.

Groeten, Marco

11. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    We zijn weer een klein stukje verder, :lol:

Gisteren ben ik bezig geweest met het in de epoxy zetten van de romp:
    Nu wachten tot de boel goed hard is en dan maar weer schuren en plamuren.

Vraagje: Ik heb nog een mooie pot DD lak staan, twee componenten. De kleur is redelijk maar niet exact wat ik wil. Kan ik dat gewoon mengen met normale verf of gaat dat niet goed? Wie heeft hier verstand van?

Groeten, Marco

12. rdriesse

rdriesse Guest

Ik zou dat niet er op wagen, dat gaat geheid verkeerd.....
    Beter is gewoon een nieuwe pod DD-lak kopen in de juiste kleur, dat scheelt een hoop narigheid en ergenis....

13. Taco Annema

Taco Annema

Lid geworden:
    15 aug 2003
    twee componenten lak heeft vaak de eigenschap dat het een gewone 1 component verf of lak opvreet en dan krijg je het volgende de verf trekt omhoog en dan krijg je allemaal adertjes over je model en dat zou bij dit model zonde zijn want het ziet er allemaal goed uit ga zo door

met vriendelijke groet taco annema

14. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Heren,

Bedankt voor de goede raad. Ik ben gisteren bij een jachtwerf geweest die de DD lak in potjes van een halve kilo verkoopt en heb daar twee kleuren gehaald. Rood onder de waterlijn, diep blauw er boven.

Groeten, Marco

15. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Je kan wel twee kleuren DD lak mengen.
    Zelf had een te harde blauw, en ik heb hem met wit wat lichter gemaakt.
    Dus dat is wel mogelijk.

16. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Hallo, weer tijd voor een update.

Afgelopen zaterdag ben ik lekker aan het plamuren en schuren geweest. Het blijft toch elke keer weer tegenvallen om zo'n romp strak te krijgen.
    Vervolgens is de romp twee keer in de DD lak gezet. Ik heb gemerkt dat je het meteen goed moet uitrollen anders krijg je het niet meer netjes. De eerste laag was een ramp. De strepen van de kwast kreeg ik niet meer weg... :evil: en dus weer glad schuren. De tweede laag is wel goed gelukt. Ik heb het met een kwast opgebracht en meteen daarna met een roller uitgerolt.

Nu het rood onder de waterlijn nog. Weet iemand misschien een betere methode om de lak aan te brengen(behalve spuiten natuurlijk, daar heb ik de spullen niet voor)

Groeten, tot een volgende keer

Marco

17. Taco Annema

Taco Annema

Lid geworden:
    15 aug 2003
    men neme een roller daar breng je de verf mee aan dan doe je met een grote radiateurkwast (kuttelikker) het nastrijken. je doet telkens een rollerbreedte zodat de verf na het aanbrengen met de roller niet de kans krijgt om te rdrogen want dan ga je het geheid zien.
    je moet met de kwast een keer overdwars en dan van boven naar beneden.
    let er wel op dat je het model zo houd dat als je de laatste keer (dus met de kwast van boven naar beneden) de kortste weg hebt dan vallen de eventuele kwaststrepen he minste op maar als het goed is trekt de verf helemaal glad zo niet dan moet je hem verdunnen totdat het zo dun is als melk. een nadeel dan moet je de ondergrond wel in de zelfde kleur hebben.
    denk er ook om als je het verdunt dat je het goed verdeelt met de roller en daarna ook goed verdeelt met de kwast endars krijg je zakkers/druipers.

ik doe dit zo op mijn schip ook (binnenvaartschip) en daar word het als een spiegel je kan je haar er in kammen.

Succes

18. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Vreselijk wonderschoon, keep up the good work :lol:

19. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    HELP HELP :help: HELP

Ik ben nu bezig met het schilderen van het onderwaterschip. Het is een grote puinhoop. De DD lak hecht niet op de ondergrond (ook DD lak)
    De verf trekt weg in kleine kringetjes. :eek: :cry: :( (zie foto in het zwarte vierkantje)
    Schuren helpt niet, ook ontvetten met Thinner doet geen fluit.

Wat moet ik doen. Graag jullie advies!!

Zo help je dus blijkbaar een project naar de afvalbak!

Groeten van een wanhopige Marco

20. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Kan het zijn dat je roller niet geschikt is voor DD lak :?:

Deel Deze Pagina