Bouwverslag Nemesis F1 Reno

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 7 jul 2013.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, het is allemaal erg mooi spul.
    Wel zwaar maar de vleugel is zo sterk dat ik er gerust op kan zitten, de ligger is van wortel tot tip van carbon.
    Een kleine tegenslag is dat het uitlaatspruitstuk niet past, ik ben de eerste met een MVVS motor en ze zijn vergeten dat die wat hoger zit, dus de uitlaatflensen zijn te kort.
    Ik moet nu dus een frees gaan kopen en zelf verlengstukjes voor de uitlaatflensen gaan maken.

    De kleurstelling is bekend, hij wordt zoals het origineel, parelmoer wit.
    De verf staat al klaar.
    Hieronder een foto van het origineel dat 2x zo groot is als mijne.
    [​IMG]



    Mijn kleine Nemesis NXT heb ik ook die kleur gespoten en dat is goed gelukt, is erg mooi geworden.
    [​IMG]


    GJ
     
  2. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    NXT

    Hoi GJVO

    Leuk setje Racers! Beide van Air-C race.
    Wat is je aandrijving in de NXT, en wat gaat die wegen?
    Is er ook de mogelijkheid flaps in te bouwen?
    De originele NXT heeft ze ook. (en nodig!)

    Groeten Rene
     
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Rene,

    Dank je.
    Ja ze zijn beide van Air C Race.
    De kleine Nemesissen zijn niet meer leverbaar.
    En hij heeft geen flaps dus hij komt hard binnen.
    Ik was vorig weekend bij Ralf Fuchs en die zij ook al, zoals eigenlijk iedereen, het is een kreng om te vliegen.
    Tot nu toe zijn ze allemaal stukgevlogen, ik denk dat ik de enige ben die hem nog heel heeft staan.

    Er zit een Scorpion 5020-520 in die op 10-12S gaat draaien.
    Als regelaar zit er een custom gebouwde regelaar in die tot 16S-300A continu kan leveren.
    Ik heb wat props laten bouwen dus daar moet ik mee gaan experimenteren.
    Ralf Fuchs heeft een gemeten, horizontale snelheid gehaald van 300+ op 6S.
    Ik ga voor de 350-400 km/u vlakke vlucht.

    Ze zijn zwaar gebouwd, ook de grote Nemesis.
    De kleine NXT weegt kaal al 1700 gram, de vleugels wegen 900 gram.

    De grote Nemesis F1 gaat minimaal 18 kilo wegen als ik nu alle componenten bij elkaar optel.
    De volgende wordt trouwens al weer gebouwd, het wordt een grote NXT.
    Maar.. op deze heb ik ook een jaar zitten wachten dus ik heb alle tijd om te sparen.

    GJ
     
  4. koekje

    koekje

    Lid geworden:
    3 okt 2011
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Maassluis
    Gaaf project en 330 kmpu is dat nog wel te besturen?
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn F5B model loopt in vlakke vlucht 350-370 en dan sta ik me een beetje te vervelen.
    Dus ja, als alles goed gaat is het prima te besturen.
    Het enge zal de landing zijn, het model met 60-90 km/u aan de grond zetten zonder de wielen er onderuit te breken.

    Maar op het moment heeft de grote Nemesis even voorrang, die moet spuitklaar hebben voordat het kouder en vochtiger gaat worden.
    Dus volgende week snel een frees kopen en dan de uitlaatflensen maken.

    GJ
     
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Afgelopen tijd geen tijd, zin en zo gehad om veel te doen.
    Inmiddels wel een freesbankje gekocht met freesjes en wat aluminium.
    Resultaat is dat ik nu de uitlaat passend heb en de servo's voor gas en choke op de motor heb gemonteerd.
    Nu nog de ontsteking op de motor monteren en dan kan er Aspen ingegooid worden, wat ik ook al klaar heb staan.
    Misschien dat ie zaterdag of zondag even proef kan draaien.

    Onderstaand nog wat foto's die ik net in een schemerige kamer gemaakt heb.


    De complete motor met het 2 in 1 spruitstuk en tussen flens en cilinderkop het zelf gefreesde vulstuk
    [​IMG]


    Detailfoto van hoe de servo's zitten
    [​IMG]


    En nog iets meer detail
    [​IMG]


    GJ
     
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb weinig tijd gehad om aan de grote Nemesis F1 te werken.
    Als voorproefje (en weer te wennen aan een model met gas op de knuppel) gaat morgen de kleine Nemesis NXT bij RMF Friendship in Dalfsen de lucht in.
    Nog even op half vermogen (6S) en de retracts zullen ook nog niet ingetrokken worden.

    Setup:

    Motor: Scorpion 5020-520
    Regelaar: Jeti Mezon 135
    Prop: 16x16 Fiala
    Akku: Fullymax 6S 2600

    Huidig vliegklaar gewicht ongeveer 3300 gram.
    Snelheid zal morgen zo rond de 200 km/u liggen.

    Er zal wel gefilmd worden dus morgen kunnen we zien of hij heelhuids beneden komt

    [​IMG]


    GJ
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo, de kleine Nemesis heeft een soort van gevlogen.
    OK, het was meer van... uh, hoe krijg ik hem zo snel mogelijk weer veilig aan de grond.
    Wat een kreng om te vliegen, echt nog nooit zoiets moeilijks gevlogen.
    Met in het achterhoofd dat ik maar 1.5 minuut motorloop had werd het nog wat lastiger.
    Ik heb geen idee waar het probleem zit maar het leek wel of ie achterlijk was maar dat kan niet als het CG op ongeveer 25% van de vleugel ligt.
    1 voordeel, op omgebogen asjes van het landinggestel na is hij nog heel, dus we kunnen het nog een keer gaan proberen.
    Ik hou m'n hart vast voor de grote Nemesis F1.. die is een tikkie duurder.

    Zoals beloofd wat foto's:


    Daar staat ie dan, maagdelijk parelmoer wit.
    [​IMG]

    En de piloot.. zoals altijd weer raar op de foto
    [​IMG]

    Het vliegt.. ok, het is van de grond
    [​IMG]

    Aanvlucht voor de landing, met dwarswind om te zorgen dat de andere piloten mijn vliegkunsten overleven
    [​IMG]

    Tja, mooi kissie
    [​IMG]

    De "landing" begon op de wieltjes maar door het hoge gras maakte hij een radslag
    [​IMG]

    Stukje lopen, dat is het deel sport, in model vlieg sport.
    Schade viel gelukkig mee

    [​IMG]


    Mijn volgende posting zal weer gaan over de grote Nemesis, die zal vliegend te zien zijn op de vliegshow in Dalfsen op 29 Mei.


    GJ
     
  9. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Pff, ik heb dit soort toestellen jaren geleden opgegeven, maar ja daar heb je niks aan. Hoe is je instelhoek?
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Instelhoek is niet te veranderen.
    Dus ik moet het doen met wat het is.
    Ik heb wel net even met de ontwerper gesproken, het landinggestel beinvloed het vlieggedrag vreselijk, dus dat moet echt ingetrokken worden om hem goed af te kunnen stellen.
    Aan de andere kant.. ze zijn niet voor niets gestopt met de bouw van dit model.

    GJ
     
  11. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Bij een pylon racertje zou ik rustig 22-23% proberen....
     
  12. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Kan het zijn dat je hoogteroeruitslag te groot was?
    Als hij tijdens de landing wel normaal stuurt, kan dat ook het geval zijn.

    Grtz rené
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had totaal geen gegevens van het model, dus 1 grote gok.
    Net nog even gemeten, koorde is 230mm en CG lag op 55mm.
    Dus zit ik op zo'n 24%.
    Misschien dat ik hem volgende keer nog een tikkie verder naar voren doe, op 50mm.

    Ik ben opgestegen met grote uitslagen en meteen op snelheid omgeschakeld op kleine uitslagen.
    Bij de landing had ik niet eens genoeg up om hem mooi op te vangen, dus de uitslagen waren wel OK.
    Ik heb vanavond nog een teampiloot van Air C Race een PBtje gestuurd hoe hij hem ingesteld had.
    Hij berichtte terug dat die van hem ook de eerste vlucht gesneuveld is maar mijn instellingen moeten wel ongeveer kloppen.
    Ralf Fuchs zei een paar maanden geleden al tegen me dat het ding op 5S al niet te houden was, die van hem lag ook al de eerste vlucht in de kliko.
    Nou.. dat geeft vertrouwen...

    Dinsdag maar weer wat nieuwe asjes draaien voor het landinggestel en dan gaan we het nog een keer proberen, dit keer maar in Zeewolde, meer ruimte en dan sta ik alleen op het veld, dat vind ik veiliger.
    Ik moest nu rekening houden met een rijtje piloten wat op het veld stond, dus moest dwars landen wat het ook niet makkelijker maakt met een model wat je niet kent.

    GJ
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Huuuuh! Gelukkig heel gehouden. :D

    Anders? Vliegstabiliteit van het model... staartlengte, te kort?
    Groter stabilo toe te passen? Te geringe druk door de rompvorm, wervelingen rond de romp?

    Heb wel eens wat in het verleden over zoiets gelezen bij RC1 kisten (AMA Pattern). Hoe zou het bij deze kist kunnen zitten?

    Gr Bas
     
  15. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    367
    Hey GJ,

    vlieg jij met een gyro? dit lost het probleem met de hoge overtreksnelheid niet op. maar maakt de stuurlast wel een stuk lager, mijn ervaring is dat dit veel helpt bij onstabiel moeilijk vliegende vliegtuigen.

    GR Ruud
     
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik vlieg absoluut niet met een gyro.
    Ik moet geen electronica tussen ontvanger en servo hebben.
    Ik heb daarover al gesproken met Ali en wat andere piloten maar een gyro moet je echt veel testvluchten mee maken en dan steeds meer finetunen.
    Dus dan moet je eerst een model hebben dat vliegt!
    En als de gyro verkeerd staat dan verergert het probleem alleen maar.
    Dus nee, ik vlieg gewoon op mijn eigen kunnen, wat bij alle andere kisten die ik gevlogen heb heeft gewerkt.
    Maar ik heb net, voordat ik zo ga werken, even met Air C Race gebeld.
    CG klopte bijna, het moet op 55 mm, uitslagen had ik eigenlijk wat te klein staan.
    Ik had de kist uitgewogen (ja, hoe dom kan je zijn) zonder cockpit.
    Ik meet hem net met de cockpit erop en aangezien dat ding best wel enorm is verschuift het CG met een paar millimeter.
    Ik heb hem dus (achteraf gezien) gevlogen met het CG op 67 mm
    Ik krijg nu een nieuwe vleugel toegestuurd omdat de oude een klein deukje heeft (top service!)
    En komende week gaan we dan maar eens op 55mm vliegen.

    GJ
     
  17. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    367
    het zwaartepunt 12mm naar voren zal een hoop verschil maken.

    Mijn ervaring met gyro's is wat anders. natuurlijk kost finetunen tijd maar tot nu toe heb ik altijd positieve ervaringen gehad vanaf de eerste vlucht met een gyro. Dit was wel met 'schaal' modellen van warbirds en kustvlucht modellen. Hoe speed kistjes hierop reageren weer ik niet.

    GR Ruud
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Tikkeltje meer downthrust?

    Ik neem aan dat ie een asymmetrisch vleugelprofiel heeft (aangezien het geen acro toestel is).

    <edit> maar uiteraard eerst het CG op de juiste lokatie...
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2013
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hans, de downthrust zit in de romp verwerkt.
    En het is een symmetrisch profiel.
    Gisteren voelde het echt als een vreselijk achterlijk model en dat blijkt achteraf ook te kloppen.
    Ik moet nu alleen nog ergens proberen asjes te regelen, van 5 naar 4mm.
    Dus morgenavond als ik op tijd thuis ben maar eens op de frees wat proberen te draaien (of de oude proberen recht te maken).

    Hij moet en hij zal vliegen want uitgaande van wat ik gisteren gezien heb kan ie heel hard...

    GJ
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Wat ik op zich niet meteen zou verwachten bij een volbloed racer...
    Asymmetrisch zou de landingssnelheid al wat verlagen.

    Maar goed, dat helpt je niet veel verder. Zwaartepunt naar voor zal allicht wel voor betere stabiliteit zorgen.
     

Deel Deze Pagina