Bouwverslag OSV MMC887NSCP

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 24 feb 2013.

1. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Hallo Dennis,

Het was zeker leuk om je te ontmoeten en met een schip waar je trots op kan zijn!! ,vaart ook nog erg goed!

Die foto's heb ik met mn telefoon gemaakt en zal proberen ze eraf te krijgen en te posten ben niet zo'n held op dat gebied...:oops:

Groeten,

Herman

2. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Volgende keer de camera mee voor beter resultaat!!

gr Herman

4. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Rene,

Als je een kijkje neemt in het fotoalbum, zie het voorbeeld.
    Ik ben nog wel een jaartje bezig met het "fijne" werk dus nog genoeg te doen.

Dennis

5. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Thanks Herman. Plaatjes zien er best uit hoor!

6. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Relingbouw

Voor het bouwen van de relingen heb ik allereerst een houten mal gemaakt. Een plankje met om de 10mm een zaagsnede waarin de relingpaatjes op hun plaats blijven liggen. De afstand tussen de relingen (3stuks) dmv spijkertjes bepaald. Aan een kant van de mal 3 spijkertjes in het verlengde hiervan geplaatst waaraan de uiteinden van het koperdraad dmv een lusje zijn bevestigd. Aan de andere zijde, in het verlengde van de ligging van de relingen heb ik een kroonsteen geplaatst. Hierdoor kon ik de relingen strak spannen over de mal en vast zetten in de kroonsteen.
    De paaltjes eronder geschoven, met als resultaat dat alle delen tijdens het solderen perfect op hun plaats bleven liggen. De relingpaatjes heb ik overigens gemaakt van koperen kopspijkertjes waarvan de koppen en punten eraf gevijld zijn.

Onder aan het relingwerk heb ik messing strip geplaatst. De strip zorgt straks bij de verlijming voor extra stevigheid.
    De trap die de dekken verbind is nog niet definitief en staat nog los. Om elk trapgat word ook nog het relingwerk gebouwd inclusief de trapleuningen.

Ik heb nu lekker de slag te pakken, meters maken want er zit een aardige lengte aan relingwerk aan het schip.

Het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf.

Groet Dennis.

7. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Weer lekker bezig Dennis! ziet er mooi uit.

groeten,

Herman

8. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Vindingrijke manier van reling maken. Ziet er goed uit!!!

Groet,

Ad

9. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Het is altijd leuk om van niets iets te maken. Zeker als het materialen zijn die een ander bij wijze van spreken weg zou gooien. Dat vindt ik de echte modelbouw. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

10. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Relingbouw

Vandaag weer verder gegaan met het bouwen van de relingen. Inmiddels ben ik aangekomen aan de reling van het 2e dek. Dit dek bestaat uit diverse hoeken waar ook de relingen naar gevormt worden. Het gedeelte bij de kraan heb ik wat lager uitgevoerd. Reden hiervoor is dat de kraan dan kan draaien over de reling heen.

De reling van het 3e dek staat inmiddels in de lak. De onderzijde van de dekdeel heb ik voorzien van verstevigingsprofielen. Met deze profielen hoop ik wat meer steun te hebben wanneer ik dek 3 en 4 uiteindelijk ga verlijmen tegen de wand.

Tot zover, groet Dennis

11. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Alweer goed gelukt :D!!

12. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Radar/ lichttoren

Trouwe lezers,

Afgelopen weekend heb ik me bezig gehouden met het bouwen van de radar/ lichttoren. Ik heb me al enige tijd rot gezocht naar de juiste benaming in het schippersjargon maar ben er nog niet achter. Als iemand me het antwoord kan geven, heel graag.

Het geheel bestaat uit messing en heb me aardig beziggehouden de kleine deeltjes tot een geheel in elkaar te solderen. E.e.a natuurlijk nog af te werken voordat het in de grondlak en kleur wordt geverfd.

Met een eerder gemaakte proef heb ik ontdekt dat door de messing delen te behandelen met hamerslagverf de zuren uit het materiaal worden onttrokken, waardoor het materiaal schoon geworden is! Als de verf is uitgehard, droogd dit enigsinds in poedervorm op zonder dat ze hecht aan het materiaal. Daarna met een borsteltje de poeder eraf wrijven en het materiaal kan met grondverf van Gamma worden geverft. Deze verf hecht nu perfect en kan daarna worden afgelakt!

Hieronder het resultaat van geduld en een paar uurtjes boven de soldeerdamp te hebben gehangen :D.

Groet en tot zover!

13. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Vanavond de laatste stukjes reling gemaakt van het 2e dek. De volgende stap is het maken van relingen voor de trappen naar de verschillende dekken. Hiervoor heb ik de schets al klaar gemaakt. Met de schets ga ik een houten malletje maken zodat elke leuning gelijk wordt aan de ander. De leuningen op de foto worden dus nog vervangen!

Ook heb ik de lichttoren/ radarmast in de hamerslag gezet (zie vorige topic).

Ik ben de voorbereidingen al aan het maken voor een lichtplan voor de toren. Hiervoor heb ik een nautische site geraadpleegd en de mast ingetekend met verschillende verlichtingsmogelijkheden waarvan ik denk dat de meeste OSV schepen zijn uitgerust. Nu nog ff op zoek naar 1,5mm leds om in te bouwen.

Tot zover maar weer, groet Dennis

14. zuiderkruis

zuiderkruis

Lid geworden:
    7 sep 2008
    gaat weer lekker Dennis

15. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    die dubbele rood en groen bij "beperkt manoeuvreerbaar zou ik weg halen, hebben er niets mee te maken.
    Worden vaak door baggerschepen gevoerd om aan te geven aan welke zijde te passeren is of juist niet, al dan niet met aanduidingen van het niet maken van hinderlijke water bewegingen.
    En OSV's die 3x blauw voeren heb ik ook nog niet zo druk gezien :)

16. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Klopt idd.
    Op die plek kan je mooi je toplichten zetten.

Goed bezig.

17. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Hangt er vanaf wat de kapitein de avond ervoor gegeten heeft of dat de blauwe lampen gevoerd moeten worden. ;)

18. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Erwtensoep of uienstoof misschien ;)

19. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Nog even een kleine opmerking.

Je bent nu lekker bezig met de details en ik zie dat je leds wilt toepassen als mastverlichting. Persoonlijk vind ik het gebruik van een led zelf als zijnde verlichting alleen mooi als je het in een armatuur kwijt kunt . Het ledje erop solderen en dan het bovenkantje schilderen vindt ik niet mooi. Neem dan een SMD-1206 led, soldeer daar draadjes aan en zet dat in een armatuur. Het is wel meer werk maar veel natuurgetrouwer.

Ook snap ik de hamerslaglak niet helemaal. Uit je bericht maak ik op dat hamerslaglak op messing tot poeder opdroogt. Mijn persoonlijke ervaring daarin ligt anders. Bij mij wordt het gewoon een laklaag. Wat voor hamerslaglak gebruik je?

20. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Het kan nog iets eenvoudiger met bijv. 603 SMD leds die al bedraad zijn (die 35 cm slaat op de lengte van de draden):

Ik dacht dat er tegenwoordig ook NL winkels waren met vergelijkbare leds, maar kan die nu niet vinden. Maakt ook weinig uit, verzendkosten zijn alleszins redelijk en de service is correct.
    Bij deze winkel is het altijd wel opletten, want het assortiment verandert regelmatig. Ik heb hier bijv. 1206 SMD's die bedraad zijn, en die heeft hij momenteel niet.

Groet,

Ad

Deel Deze Pagina