Bouwverslag OSV MMC887NSCP

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 24 feb 2013.

1. Eric1981

Eric1981

Lid geworden:
    23 nov 2012
    werkt erg goed zo te zien, erg netjes hoor toppie...

2. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
  3. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Bedrading bij de motoren staat een stuk netter zo, en de rooksim doet goed goed zijn best. :D

4. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013

Vandaag begonnen met het aanleggen van een van de verschillende verlichtingcircuits. Voor de "verborgen" verlichting in de dekken en stuurhut gebruik ik leds van 3 mm.
    Om later bij het aansluiten de juiste verlichting bij elkaar te schakelen gebruik ik verschillende draadkleuren. Alle bedrading wordt netjes voorzien van een krimpkousje en word netjes getrokken door draadhoudertjes (krimpkousringetjes die, wanneer de komplete draadboom is gelegd, ook word gekrompen).

Omdat ik de stuurhut demontabel wil houden heb ik in de hut een jackplugje geplaatst waarop het verlichtingscircuit wordt aangesloten. ook de buitenverlichting die later op de stuurhut zal komen zal tevens via de plug lopen.
    In de romp thv de stuurhut komt een penlitebatterijpack om e.e.a. van stroom te voorzien.

Later, Dennis

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    netjes :thumbsup: !!!

6. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Kijkplezier rooksim

1e test na de inbouw in m'n schip.
    [URL=" smokesimtest ship - YouTube[/URL]

Na de complete inbouw zoals eerder omschreven een filmpje met de definitieve test, compleet ingebouwd.
    [URL=" smokesim ship - YouTube[/URL]

De besturing en de hoeveelheid rookontwikkeling moet ik nog in orde brengen.

Plezier!
    Dennis

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. frans32

frans32

Lid geworden:
    16 apr 2010
    @Kockmans,

Houdt U wel rekening bij de leds dat deze stroom gestuurd worden zodat er dus voor elke led een weerstand nodig is.
    of als de spanning dat toe laat er dus 2 leds in serie worden gezet met 1 weerstand.

Suc6 met de afbouw het is echt een mooi schip.

Frans

8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dennis, ten eerste complimenten wat je gemaakt hebt! Het is een mooi model. Even over je rooksimulator: Een andere kleur rook kun je vergeten.
    Diesel, lampenolie, maakt weinig uit, het is allemaal wit/grijs.
    Tenzij je er chemische componenten bij gaat mengen (wat zonder meer gevaarlijk is!!) ga je geen andere kleur krijgen.
    Overigens: hoeveel ampere verbruikt die gloeispiraal, en wordt het geheel niet behoorlijk heet? Dat zou ik geen fijn gevoel vinden...
    Een andere (simpeler en effectievere) rookgenerator vind je hier:

gloeiweerstand-voor-rookgenerator

met in het draadje nog verwijzingen naar andere draadjes met typen, op hetzelfde principe gebaseerd.
    Het resutaat zie je hier:
    [media=youtube]6bQYtYzUDMk[/media]
    en
    [media=youtube]FRq4JB2h-n4[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    @Roel:
    Bedankt voor je complimenten!

Ik ben er idd even mee uitgedacht wat betreft de zwarte rook. Begrijpelijk eigenlijk want je doet de vloeistof meer koken dan echt verbranden in de gemiddelde sims. Ik denk wanneer dat gebeurt je de roet echt kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een walmende kaars! De chemische kant, daar blijf ik wat dat betreft lekker af!
    Gevaar daarin is dat je met nog hogere temperaturen te maken krijgt en dat zie ik ook niet zitten. Heb immers nog geen plannen om een brandweerboot te bouwen :D!

De gloeispiraal wordt weldegelijk heet! Het amperage van de bougie is 5Amp. In de rvs ketel hoor je binnen 3 sec al geknetter van de kokende massa. De kop van de bougie wordt dus roodgloeiend. Ik wil dan ook kijken (lees bedenken) om de bougie aan te sturen met de rechter stick op de zender. Deze is nl vrij in voor- en achteruit. Wanneer ik deze met tussenkomst van een servo en aan/uit schakelaar monteer, bepaal ik dus zelf wanneer en hoelang de stroom op de bougie staat. Lijkt mij op dit moment de veiligste oplossing en betekent dat ik de sim alleen kan bedienen wanneer ik niet het roer gebruik (zie electr schema in mijn fotoalbum).

@Frans:
    Ook jij natuurlijk bedankt voor het compliment!

Ik heb bij de Action kant en klare Ledverlichtingsetjes voor decoratiedoeleinden gekocht voor nog geen €3. Hier zit standaart een weerstand in en kan ook de accupack incl schakelaar goed gebruiken voor de circuits. Ook deze kan ik dan via een servo de schakelaar (word een druk aan/ druk uit schakelaar) laten aansturen.
    In deze Ledstreng zitten 20 leds waarvan ik er +/- 10 per circuit zet. Moet ik dan een extra weerstandje monteren? Ik heb geen idee :? !?

10. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hmmm.... Da's dus meteen het grote nadeel van "jouw" systeem:
    Het stroomverbruik en de hitte.
    Het systeem wat ik gebruik heeft een verbruik van 1A, en is dusdanig koel dat ik met kunststof pijpjes kan werken.
    In de Titanic heb ik siliconenslang op de rookgeneratorpijp zitten, wat in de bovenbouw overgaat op plasticpijp.
    In de Parrot (waar ik nu mee bezig ben) staat een mini-uitvoering van een rookgenerator tussen beide accu's in. Van daaruit gaat een siliconenslang naar boven, via een doorvoer richting schoorsteen.
    Alle pijpwerk in de schoorsteen is ABS of siliconenslang.
    De rookgenerator zelf (het aluminium huis) wordt hooguit lauw. Binnenin verdampt de alleen olie op de gloeispiraal. Er kookt dus niets, de vloeistof zelf wordt niet warm.

11. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hallo,

Vandaag heb ik me gebogen over de aansturing van de rooksim. Ik heb een stalen beugeltje gemodelleerd en daaraan een servo gemonteerd. De servo stuurt, bij links en rechts bedienen van de linker joystick, 2 "aan" schakelaartjes aan. Wanneer ik de bediening dus loslaat, staat de servo op neutraal en de schakelaar weer uit. Op deze manier kan ik gecontroleerd de rooksim laten werken voordat ik wegvaar en wanneer ik net volgas vaar, gaat even erna de servo naar neutraal. Helemaal goed dus.
    De andere schakelaar op de steun ga ik in de toekomst gebruiken voor aansturing van de bluskanonnen.

Totaal maak ik 2 van deze steunen. De 2e steun voorzie ik van aan/uit schakelaars waarmee ik de verlichting tijdens het varen in en uit kan schakelen. Andere type schakelaartjes dus.

De steun heb ik voorzien van 2 blokjes hout. Deze blokjes heb ik eerder gebruikt voor het uitzetten van de werf. De blokjes passen daarom precies tussen de spanten waardoor ik de steunen niet hoef te bevestigen in de accuruimte. Het klemmende effect houd de steun op zijn plaats met als voordeel dat deze simpel naar vooren is te halen. Later, wanneer alles definitief op zijn plaats zit en goed functioneerd, lijm ik ze vast. Mocht er dan nog iets gebeuren met de onderdelen, kan ik de steun eenvoudig los van de blokjes schroeven.

Ook ben ik bezig geweest een voorziening te maken voor de steeds meer wordende draadbundels. Ik heb op de kiel een brug gelegd dmv houten roerstaafjes. De kielplank ligt iets hoger dan de spanten. Kwam mooi uit om er ty-rips onderdoor te laten lopen en heb zo de kabels netjes kunnen monteren.

Links in de accuruimte zie je de schakelaarsteun gemonteerd zitten.

Hierna ben ik begonnen met de accusteunen.
    Van aluminium hoekprofiel heb ik 2 accuframes gemaakt en verlijmt op de spanten. Deze frames houden de accus mooi op hun plaats zonder dat deze met zwaar weer :) gaan liggen schuiven in de machinekamer.
    Tussen de accuframes loopt de kabelgeleider door naar voren om ook bedrading uit de stuurhut e.d. mooi te geleiden wanneer dit nodig blijkt te zijn.

Het oog wil ook wat nietwaar??!!

Tot zover voor vandaag,
    Groetjes Dennis

12. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Gangboordverlichting

Vandaag een stukje verder gegaan met het installeren van de verlichting. Ik heb van ledverlichting de ledjes gebruikt om de gangboordverlichting te bouwen. Totaal hebben de gangboorden 5 leds gekregen zowel stuur- als bakboord.
    Samen met de dekstralers, die later aan worden aangebracht, wil ik deze aansturen met een van de aan en uit schakelaars.

Wanneer de gangboorden helemaal in de lak zitten zorg ik ervoor dat de ledkoppen worden meegeschilderd. De onderkantjes schrap ik dan weer vrij van verf zodat alleen de lichtbundels naar beneden stralen. De bedrading langs de wand heb ik afgeschermd met halve wattenstokjes die overlangs zijn doorgesneden. Leek me een mooiere afwerking dan de draadjes.

Morgen, als het weer het een beetje toelaat gaan we ff spelevaren en de rooksimulator uitproberen tijdens de vaart. Natuurlijk gaat de camera mee voor een plaatje en een filmpje.

Laterrrrr, Dennis

13. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    mooi!!

14. Dimitri-Turbo

Dimitri-Turbo

Lid geworden:
    16 jan 2013
    Tjeeeee wat een mooie boot zeg... ik moet nog gaan beginnen met bouwen maar als ik dit zie ben ik een echte beginneling :) maar zie/lees wel een hoop ideeen en tips!

15. Eric1981

Eric1981

Lid geworden:
    23 nov 2012
    netjes zeg die verlichting, wordt een mooi schip!

16. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Vandaag weer fijn bezig geweest met het definitief doorvoeren van draadjes, plugjes plaatsten, en het plaatsen van de batterijhouders voor de rooksimventilator en de verlichting.
    Gistermiddag heb ik even gevaren en viel me op, dat door de plaatsing van de batterijhouders onder de stuurhut, het schip wat over begon te hellen. Ik heb nu de houders verplaatst naar de romp van het schip en hoop daarmee de ballast wat beter te hebben verdeeld.
    Vanmiddag maak ik weer een proefvaart om ook de rooksim verder te testen. Gisteren was m'n 2e accu leeg en gaf ie wat weinig rook. Ook de bedrading bij de steun waarom de schakelaar zit, heb ik wat aangepast. De draad lag te dicht tegen de schakelaar en de servo waardoor deze de werking belemmerde.

Vanmiddag mooi weer voor een filmpje, ik ga m'n best doen!! :D

Hier een paar foto's van de installatie.

Dmv het gebruiken van de jackplug kan ik eenvoudig de stuurhut losnemen van het schip. Hierdoor wordt het bijvullen van de rooksim wat eenvoudiger.
    Ik maak binnenkort een steun en een houder aan de werf waarin ik de stuurhut dan tijdelijk in kan neerzetten.

De batterijhouders voor verlichting links en rechts voor de ventilator van de rooksim.

Wanneer vanmiddag tijdens de proefvaart het overhellen is verminderd, worden de houders hier definitief geplaatst in steuntjes. Nu zorgen de houten blokjes ervoor dat de boel op zijn plaats blijven liggen.

In het spant links zit de aansluiting voor de jackplug van de gangboorden. hierdoor blijven ook deze demontabel van het schip.

Laterrr, Dennis

17. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    wow zeg!!! prachtig!!!

18. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    ... _ _ _ ... Proefvaartje gemaakt

Vanavond heb ik "onder de kap" nog wat nazorg uitgevoerd.

Ik was nog niet tevreden over het niet rechtuit varen van m'n schip. Ik ben begonnen eerst een malletje te maken waarin ik de roebladen evenwijdig kan vastzetten t.o.v. de kiel.
    Wat bleek......, op het oog leek het er best uit te zien, met de mal stonden de roeren als een stel schragen uiteen!
    Met een nieuwe luxe roerstang van roestvrij staal heb ik m.b.v. het metalen deel van een klein kroonsteentje een afstelmogelijkheid gemaakt. Nu staan de roeren netjes evenwijdig aan elkaar. De fijnafstelling van de servo kan ik nu maken op de zender tijdens de proefvaart.

Ook heb ik aan de bedrading van de rooksim een contrastekker geplaatst waardoor die gemakkelijker te koppelen is aan de accu. Eindelijk kan ik dit projectje afstrepen van m'n lijst. Hij werkt en goed ook!!..........alleen nog niet in het zwart. Collega's, familie en vrienden zijn ook druk bezig naar het vinden van zwarte rook, echter tot op heden zonder resultaat!

Vanavond een proefvaart gemaakt en nog een paar fototjes tot slot!

Mijn privevijver aan de rand van het dorp!;)

[​IMG][​IMG]

HELP! Mayday Mayday ... _ _ _ ... ... _ _ _ ... ... _ _ _ ...

Problemen met de druppel!

Vlak voordat ik met mijn proefvaart kon starten ontdekte ik dat in de druppel een barst in de lak was ontstaan. Ik vermoed dat dit door de kou van vorige week is gekomen. Nu heb ik ff tijdelijk met tape de boel afgedicht maar zal er aan moeten geloven om de druppel te gaan opereren.
    Op zoek naar een dok en een deskundig advies!!!
    Zelf dacht ik de druppel kaal te maken tot op het hout, het geheel in te kapselen met epoxiehars en een paar laagjes polyestermatjes. Goed idee of niet?

Ter info: Ik heb de romp binnen en buiten behandeld met 4 vernis lagen.
    Daarna de romp met plamuur afgewerkt en gelakt met rode menie voor de juiste kleurstelling :rolleyes::(.

Thanks en tot later!

Dennis

19. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Dennis,

Barsten zijn niet zo mooi. Dit moet je zo snel mogelijk weer behandelen om houtrot te voorkomen. De vraag; wat voor vernis heb je gebruikt? Het beste is de bulb kaal te maken tot op het bot. Daarna epoxy hars met keperdoek (ik gebruik altijd 160 grams doek) erover heen, daarna plamuren en vervolgens spuiten.

Had je de rest van de romp wel met keperdoek overtrokken? Want als je daar dezelfde methode met vernis hebt toegepast bestaat groot de kans dat het later misschien ook gaat scheuren/barsten.

Groeten Paul

20. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hmmm.... Da's bijzonder jammer! Inderdaad is de enige "lange termijn-oplossing" kaal maken, en de zwik in de epoxy met keperdoek zetten.
    Op de korte termijn is overlakken een optie, maar op de lange duur ga je daar spijt van krijgen...

Deel Deze Pagina