Bouwverslag P40 bouwdoos (Topflite 1,6m)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door djjr, 2 okt 2014.

  1. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    737
    Locatie:
    boskoop
    Weer wat geleerd.
    Al moet ik zeggen dat hij prima spoort tijdens het rijden.
    Ik zal ze eens wat meer naar buiten zetten.


    Bij de vleugel op de foto zit het wiel niet recht achter de retract.
    Hierdoor staat het wiel veel veel verder naar voor als hij is uitgeklapt. Hierdoor gaat hij denk minder snel op de neus.
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Precies dat bedoel ik (ik reageerde op TS)
    als je rechter vleugel omhoog komt wil je dat het linker wiel m naar links trekt om m weer recht te krijgen.
    geen toe spoor dus (hoe heet dat in NL?? "uitspoor"?)
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.489
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep! Uitspoor. Zo een pootje heeft ook nog eens wat flex.
    Zou die rechtervleugel omhoog gaan, de linkerpoot toespoor hebben, trekt die poot naar rechts, en struikeld de kist over z'n pootje. Met uitspoor corrigeert het als een schaats. Zet je je schaats in aanzet met de punt naar het midden, maak je een kuitenflikker... remt deze, terwijl de massa van je lichaam nog versteld is....

    Als de P-40 goed spoort, zegt dat ook iets over de schroefwind die goed druk geeft op het kielvlak. Dat stabiliseerd ook.

    Was nog verder aan het lezen over het onderwerp. Maar het spreekt elkaar allemaal tegen, verliest het alle zinnigheid. Ik test het wel uit op m'n modelletje met scherpe antiek wieltjes.
    Beetje ballonband zal het een worst wezen denk ik.

    En... lees ik nu maar eens verder op een 1:1 Piper Cub forum... waar ook een hoop afgeschreven is...
    http://www.supercub.org/forum/showthread.php?32748-Toe-In-Toe-out

    en toe-in, bij een ME 109...
    http://forum.il2sturmovik.com/topic/2394-landing-bf-109-easy/page-3
    Heel ironisch... post #109...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2016
  4. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Die van mij is ook met een lage snelheid te landen en ik heb de flaps nog vast gelijmd zitten en vliegt zonder moeilijkheden en perfect al heb ik wel de retracts vrijwel direct vervangen door servoless retracts van HK
     
  5. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg

    Die van mij is ook met een lage snelheid te landen en ik heb de flaps nog vast gelijmd zitten en vliegt zonder moeilijkheden en perfect al heb ik wel de retracts vrijwel direct vervangen door servoless retracts van HK
     
  6. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    737
    Locatie:
    boskoop
    Zo de P40 heeft eindelijk een piloot :)
    Ziet er toch net iets leuker uit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2016
    Didier Neefe en Turbilence=NL= vinden dit leuk.
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Oeh! Warbird pilots?? Of hobbyking?
     
  8. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    737
    Locatie:
    boskoop
    Hobbyking, er gaat een halve piloot in dit toestel en zo een mooie piloot doorsnijden zag ik niet zitten.
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ziet er toch perfect uit zo!
     
  10. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    737
    Locatie:
    boskoop
    vandaag is mijn nieuwe prop binnen gekomen. Met de master airsrew 15x7 is de p40 wat traag.
    Hij trekt ook maar 57A volgas. Om dat ik geen 15x8 kon vinden heb ik een verstelbare prop gekocht

    van Ramoser.de bij deze prop kan je de spoed instellen.

    Volgens de Propcalc berekening zou ik zowel met de master aircrew als de ramoser ingesteld op 15 x 7 de zelfde stroom moeten trekken.
    En wel 81A.

    De master komt niet verder als 57A met de Ramosor op 15x7 kom ik op 79A dat komt meer in de buurt van de berekening.

    Ik ben benieuwd hoe het vliegt.

    Zaterdag is het ww2 dag op de GMVC dan maak ik een paar foto's de Ramoser ziet er wel mooi uit meer schaal.
     
  11. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    737
    Locatie:
    boskoop
    De prop zit er op en ziet er mooi uit. Helaas vloog de p40 niet lekker.
    Hij wilde alleen maar links af. Bij thuiskomst bleken er ook 4 magneten los gekomen in de motor.

    De motor is inmiddels gemaakt.

    Nu nog even uitzoeken waarom hij links af wil. Ik heb de oude prop er weer op gezet om te kijken of het in de prop zit.


    [​IMG]
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Goed dat je m heel gehouden hebt dan!
     

Deel Deze Pagina