Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

8A93AF57-5924-4168-A778-6221E146B4A4.jpeg
Mooi gemaakt je lantarens.
Het enige wat in mijn ogen een beetje afbreuk doet aan je werk, zijn de messingen toevoegingen, vind ze persoonlijk iets te grof gezien je detail van je lantarens, heb destijds iets in die zelfde richting gemaakt, maar heb het van tandenstokers gemaakt, laat zich ook mooi bewerken en heeft al groot gedeelte van de gezochte vorm.

bij gevoegd een foto die ik nog kon vinden.

Begonnen aan de Ra houten. De grote Ra als eerste.

Eerst een beuken duvel stok in model gebracht 12 mm naar 10,5 mm en 42 cm lang is het geen kleine jonge en past het ook maar net in de proxxon. Hoort eigenlijk 11 mm te zijn maar dan past hij dus niet in de proxxon.

IMG_1886.JPG

IMG_1887.JPG

Hiervoor had ik in AutoCAD een rahout getekend in het juiste formaat. Met de curve tool in AutoCAD heb ik de ronding getekend die nagenoeg overeenkomt met de rondingen v. Yk In de tekening heb ik per helft 7 meetpunten aangegeven (om de 35 mm de doorsnede op dat punt) En dit heb ik in de draaibank ingesneden in de stok. Daarna met de dremel en de schuurschijf en draaiende proxxon de vorm naar de referentiepunten in vorm gebracht. Resultaat dat links en rechts nagenoeg gelijk zijn. een verschil van 0,1-0,2 mm. Verwaarloosbaar.

Toen alle kleine onderdelen gemonteerd en gemaakt.
IMG_1897.JPG

vast gezet met houten pennetjes

IMG_1891.JPG

de nokken door en door in het rahout.

IMG_1895.JPG

houten geleider blokken voor de gordings en die zijn erg klein. het schijfje is 1,5 mm x 2,8 mm, dit op de draaibank gedraaid uit een beuken stok van 3 mm.

IMG_1888.JPG

IMG_1898.JPG

ook de oogjes voor de reeflijnen en de geleider blokken zet ik misschien ook nog vast met een houten pennetje. Eerst maar eens de lijm goed laten uitharden.

IMG_1899.JPG

IMG_1900.JPG

overzichtsfoto is niet makkelijk met 42 cm lengte

IMG_1901.JPG

En ze zijn klaar. (gelukkig) was wel een gefriemel met die piepkleine ringetjes. Maar het is gelukt. In veel tekeningen staan de reeflijnen niet op de bovenste rahouten. Maar ze zitten er wel. Ze zaten niet alleen op de onderste ra maar op alle vierkante zeilen.
IMG_1920.JPG

IMG_1921.JPG
IMG_1922.JPG

En nu naar de fok, alles nog een keer met een klein maatje kleiner

Dank je Dirk.

Heb vandaag geprobeerd het messing toch zwart te maken. Min of meer goed gelukt.
IMG_1924.JPG

De volgede ra's zal ik vooraf gaan doen. Het probleem was dat het zwart ervan ging, maar weet nu de oorzaak. Het is niet zo'n goede kwaliteit messing en die moet gewoon heel lang in de oplossing. Want het liet los of beschadigde met vastpakken.

En ze zijn klaar. (gelukkig) was wel een gefriemel met die piepkleine ringetjes. Maar het is gelukt. In veel tekeningen staan de reeflijnen niet op de bovenste rahouten. Maar ze zitten er wel. Ze zaten niet alleen op de onderste ra maar op alle vierkante zeilen.
Bekijk bijlage 449496

Bekijk bijlage 449497 Bekijk bijlage 449498

En nu naar de fok, alles nog een keer met een klein maatje kleiner

Maak jij dit ook met die freesjes?

Dank je Dirk.

Heb vandaag geprobeerd het messing toch zwart te maken. Min of meer goed gelukt.
Bekijk bijlage 449623

De volgede ra's zal ik vooraf gaan doen. Het probleem was dat het zwart ervan ging, maar weet nu de oorzaak. Het is niet zo'n goede kwaliteit messing en die moet gewoon heel lang in de oplossing. Want het liet los of beschadigde met vastpakken.

Heb je dit gespoten met een airbrush op in een oplossing laten oxideren?
Ik had de ankerkettingen van de Endeavor gespoten en na het aanbrengen de beschadigingen later weer aangetipt met een kwast en met matte vernis een dun laagje eroverheen gedaan.

Back