Ziet er keurig strak uit hoor. Maar naar mijn gevoel is de dikte van je ratlines tov de wandtouwen aan de zware kant. Is maar een gevoel hoor maar ik wil het toch even melden.
Ik kom hier op terug Jan. Ik vind dat je gelijk hebt. Ik heb de standaard aangehouden van 50% dikte van de wanttouwen. Ja in alle tuigage boeken vind je deze waardes terug. Maar aangezien er in de tijd veel onderzoek is gepleegd en een schrijver van die boeken me wees op het feit dat het beste naslagwerk de oude modellen of schilderijen zijn. Het museum model laat inderdaad iets anders zien.
Op mijn model ziet het er zo uit met de 50% regel.
Duidelijk zichtbaar dat de weeftouwen de halve dikte hebben t.o.v. de wanttouwen.
op het model welk Herman Ketting zo mooi beschreef is dit toch wel een wezenlijk verschil
Goed kijkend is het verschil wel 4x dunner, dus ongeveer 25%
Persoonlijk vind ik dit ook beter uitzien.
Ik heb deze weg nu ingeslagen met 50% maar mijn volgende model zal ik zeker niet meer zo doen en zal ik de verhouding 25-33% aanhouden. Optisch mooier denk ik dan. Ik vind dat de weeflijnen er op horen maar niet te zeer aanwezig moeten zijn.
En waarom 25 tot 33%? omdat de dikte van het gebruikte wanttouw een rol spreekt. Het touw van het hoofdwant is 1 mm dik, van de bezaan daarentegen is 0,5 mm dik. En daar heb ik ook de 50% gehanteerd en daar is het iets beter. Daar lijkt het dunner terwijl het dit niet is(het gebruikte weeftouw was iets dikker dan 0,25 mm). Ik denk dat daar 33% (een derde) beter was geweest. Touw met een dikte van iets minder dan 0,2 mm.