Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Ik gebruik linksgedraaid touw. Had eigenlijk rechtsgedraaid moeten zijn aan beide kanten volgens de regels. Maar bij 1 mm dik touw? Je ziet het op de foto. En eerlijk gezegd ook niet bij stilgestaan. Er is veel om op te letten.
 
Alweer een tijdje geleden de laatste update. Niet veel opgeschoten de laatste tijd. Heb veel last van de artrose en dan gaat het allemaal niet zoals je soms wilt. Wel iedere dag een paar lijntjes en dan lijkt het toch dat je niet geheel stil zit. Ook ben ik voor de modelbouwer een stuk aan het schrijven en wat vertaalwerk voor een boek aan het doen wat ook een hoop gestudeer werk vraagt. Dus wel met mijn hobby bezig. Ik zal straks nog een topic aanmaken vaan wat ik nog meer doe. Nu even een foto van mijn minimale vorderingen.

IMG_2045.JPG


Je kan goed zien hoe ik de weeflijnen aanbrengen aanpak. Ik heb een malletje van dik papier om te zorgen dat de lijnen rech lopen en op gelijke afstand zitten, maar ook zet ik het te werken gebied vast tussen planken om te zorgen dat de lijnen mooi srak blijven zonder de boel te veel naar elkaar te trekken.
 
Ziet er keurig strak uit hoor. Maar naar mijn gevoel is de dikte van je ratlines tov de wandtouwen aan de zware kant. Is maar een gevoel hoor maar ik wil het toch even melden.
 
@Heinrich bedankt voor je compliment.

@Marc w Ja dit is zeker een goede manier om het recht te krijgen. Ander voordeel is dat het touw door het papier geklemd wordt en daardoor niet alle kant uitschiet met knopen.

@jean41 Het weeftouw is 0,48 mm in diameter en het wand touw is 1,0 mm in diameter. Denk dat door het papiertje erachter waar ook lijnen op staan het wat dikker lijkt maar de verhouding is correct 50% van het wand touw. Heb net nog een lading weeflijntjes gedraaid en gebakken. 4x2 plus kern serafil

IMG_2072.JPG


IMG_2074.JPG
 
Als jullie denken waar hangt hij uit. Ik ben de keuken aan het opknappen. Ik loop dat al meer dan een jaar uit te stellen. Maar nu is het bijna klaar. Alleen het plafon nog afwerken en dan mag ik verder met mijn schip.
 
Hoi Stephan,
Ik had weer heel wat bij te lezen. Maar je touwwerk ziet er netjes en strak uit. En mijn complimenten voor de verschillende toegepaste knopen in deze maatvoering. Destijds met mijn Le Mirage ook het nodige studie werk gedaan naar de juiste knopen. Met 2 pincetten kreeg ik daar destijds aardig handigheid in. Met zelfs kleine splitsen. Maar da’s dik 35 jaar geleden. ;)
Geleerd van een oude zeeman bij mij in de buurt. Die had zelfs nog op klippers gezeild. Prachtige verhalen en vele uren met hem zitten knopen en splitsen met diverse diktes. Dik en dun, want hij was ook een begenadigd modelbouwer.
De scheepswerf af en toe even stil voor een ‘bouwvak’ maakt de honger om weer door te gaan groter. Hopelijk blijft de artrose een beetje stabiel.
Gr. Peter
 
mijn complimenten voor de verschillende toegepaste knopen in deze maatvoering
Bedankt Peter. Ja het is friemelen maar ook geen onmogelijke klus. Er zijn veel voorbeelden online te vinden. 1 iemand gebruikt zijde om zijn touwen te maken. En hij maakte zijn weeflijnen op de juiste manier door het begin en het eind met een lus te bevestigen aan de eerste en laatste wandtoue. Die lusjes waren op 0,25 mm touw. Geweldig.
Met de artrose gaat het weer de goede kant uit. De luchtvochtigheid is weer wat lager en dat scheelt. Dus ik denk als de keuken afkomt vandag ik morgen weer ga knopen. Bedankt voor je compliment.
 
En na een lange tijdweer de draad opgepakt, gaat nog niet zo snel als ik wil, maar het lukt weer met de handen. Nu is 1 kant van het hoofdwant klaar. Incl. de kousen, die ik gemaakt heb van bamboe stokjes. De kousen zijn 3 mm x 1,5 mm ongeveer.

Waarom de foto's weer zo donker zijn? We zullen het er maar op houden dat ik ondanks mijn achternaam geen fotograaf ben

IMG_2142.JPG


IMG_2143.JPG


IMG_2144.JPG


het wandtouw is 1 mm, de weeflijnen 0,49 mm en de touwtjes om de kousen 0,12 mm
 
Ziet er keurig strak uit hoor. Maar naar mijn gevoel is de dikte van je ratlines tov de wandtouwen aan de zware kant. Is maar een gevoel hoor maar ik wil het toch even melden.
Ik kom hier op terug Jan. Ik vind dat je gelijk hebt. Ik heb de standaard aangehouden van 50% dikte van de wanttouwen. Ja in alle tuigage boeken vind je deze waardes terug. Maar aangezien er in de tijd veel onderzoek is gepleegd en een schrijver van die boeken me wees op het feit dat het beste naslagwerk de oude modellen of schilderijen zijn. Het museum model laat inderdaad iets anders zien.

Op mijn model ziet het er zo uit met de 50% regel.

IMG_2045.jpg


Duidelijk zichtbaar dat de weeftouwen de halve dikte hebben t.o.v. de wanttouwen.
op het model welk Herman Ketting zo mooi beschreef is dit toch wel een wezenlijk verschil

f1112t6795p147685n3_jAvNLydG.jpg

f1112t6795p147685n7_oGPOUIFV.jpg


Goed kijkend is het verschil wel 4x dunner, dus ongeveer 25%
Persoonlijk vind ik dit ook beter uitzien.
Ik heb deze weg nu ingeslagen met 50% maar mijn volgende model zal ik zeker niet meer zo doen en zal ik de verhouding 25-33% aanhouden. Optisch mooier denk ik dan. Ik vind dat de weeflijnen er op horen maar niet te zeer aanwezig moeten zijn.
En waarom 25 tot 33%? omdat de dikte van het gebruikte wanttouw een rol spreekt. Het touw van het hoofdwant is 1 mm dik, van de bezaan daarentegen is 0,5 mm dik. En daar heb ik ook de 50% gehanteerd en daar is het iets beter. Daar lijkt het dunner terwijl het dit niet is(het gebruikte weeftouw was iets dikker dan 0,25 mm). Ik denk dat daar 33% (een derde) beter was geweest. Touw met een dikte van iets minder dan 0,2 mm.

IMG_2022.jpg
 
Ik denk dat er geen enkele reden is om de dikte van de weeflijnen te koppelen aan de dikte van een hoofdtouw. Alsof er dan lichtere matrozen in de wanten van de bezaansmast mogen klimmen dan die van het grote en fokkewant, waar dan zwaardere matrozen in klimmen. Die koppeling is dus onzin, want de druk die wordt uitgeoefend op de weeflijn is gelijk, onafhankelijk van de dikte van de hoofdtouwen.
 
Ik denk dat er geen enkele reden is om de dikte van de weeflijnen te koppelen aan de dikte van een hoofdtouw. Alsof er dan lichtere matrozen in de wanten van de bezaansmast mogen klimmen dan die van het grote en fokkewant, waar dan zwaardere matrozen in klimmen. Die koppeling is dus onzin, want de druk die wordt uitgeoefend op de weeflijn is gelijk, onafhankelijk van de dikte van de hoofdtouwen.
Ik vraag me af in hoeverre er ook rekening gehouden werd met de bemanning zelf. Het klimt wat makkelijker op een iets dikker touw, zeker als je op blote voeten loopt. Maar of dat ook reden was om dikker touw te nemen voor de weeflijnen?
 
Mondfeld in het Engels geeft een duidelijk antwoord. De weeflijnen zijn 1,5 inch in omtrek. Dat is dus over het geheel 0,15 tot 0,2 mm diameter op schaal dus als ik de dikte van de weeflijnen van het want van de bezaan aanhoud kom ik er goed mee weg. In het Nederlands kon ik deze maat niet terug vinden. Maar daar had hij het over 1/5 van het hoofdtouw. Niet het vaak genoemde 50%. Tja we leren nog steeds bij.
Ik denk dat ik het hoofdwant dat nu halverwege is opnieuw doe. Ik vind de weeflijnen te dik. En daardoor de knoopjes niet mooi
 
Laatst bewerkt:
Mondfeld in het Engels geeft een duidelijk antwoord. De weeflijnen zijn 1,5 inch in omtrek. Dat is dus over het geheel 0,15 tot 0,2 mm diameter op schaal dus als ik de dikte van de weeflijnen van het want van de bezaan aanhoud kom ik er goed mee weg. In het Nederlands kon ik deze maat niet terug vinden. Maar daar had hij het over 1/5 van het hoofdtouw. Niet het vaak genoemde 50%. Tja we leren nog steeds bij.
Ik denk dat ik het hoofdwant dat nu halverwege is opnieuw doe. Ik vind de weeflijnen te dik. En daardoor de knoopjes niet mooi
Een lovenswaardige beslissing, Stephan. Je ziet het nu, gaat er steeds op letten en blijft het (zelf) zien. Nu een stapje terug, maar het resultaat zal er zeker naar zijn. Ben benieuwd naar nieuwe foto’s om het verschil te zien.
Gr. Peter
 
Back
Top