bouwverslag prototype Zwarte Zee III in oorlogskleed

Hallo allen,

De schoorsteen is verouderd en de scheerlijnen met zeevasten zitten op de paravaanboom. Nu nog de paravanen maken.

IMG_2005_zpsa523de16.jpg

IMG_2006_zps0f6674d1.jpg

IMG_2007_zps4c851a16.jpg

IMG_2009_zpsfefe5959.jpg

De foto is wat flets. Zal een keer kijken om buiten foto's te maken.

Groeten Paul

Paul, ik ben het met de voorgaande commentaren eens. Echt een staaltje "hogeschool" modelbouw. Door de duidelijke foto's en uitleg ook een aanmoediging voor degenen bij wie de moed in de schoenen is gezakt.

Groeten, Jan.

Kunst

Paul, echt een genot om het te zien.. Dit is geen modelbouw meer maar kunst met de grote K...

De tovenaar heeft weer toegeslagen! Heb mijn onderkaak al een paar maal moeten oprapen bij de creaties van Paul.
Waren het dit soort boten die door de Western Approaches gebruikt werden om lamgeschoten schepen binnen te slepen en die figureren in de boeken van Jan
De Hartog(Stella)?

:worship::worship::worship:
Stefan

Leuke reacties! Ik ga er bijna van blozen.:oops:

@Stefan,

Het echte verhaal van de ZZ3 lijkt daar min of meer op. Toen de Duitse bezetter ons land binnen viel, kon Teun Vet (kapitein van de ZZ3) ontsnappen naar Engeland. De gehele oorlog deed de ZZ3 dienst onder Nederlandse vlag maar werd gehuurd door de Engelsen en bracht vele tonnage in veiligheid. Ook tijdens D-day versleepte zij vele Mulberry's.
Als de Mark klaar is wil ik als sleep nog een Mulberry met stalen verbindingsbrug bouwen voor te slepen.

Als hoogte punt dat de ZZ3 als vrijwel enig "burgerschip" een vijandelijk schip ten onder bracht namelijk een U-boot.

Groeten Paul

Klein saillant detail: Teun Vet vluchtte niet met "losse boot'; hij had ook nog een nederlandse, half afgebouwde torpedojager op sleep tijdens de vlucht naar Engeland; de Isaac Sweers...

Jep :) Dat is wel een béétje verplichte kost he, als je 4 ZZ(IV)-rompen hebt liggen ;) Wel bijzonder interessant leesvoer trouwens, knap hoe ze van betrekkelijk droge kost als de scheepslogs toch nog een kanjer van een boek hebben kunnen maken wat nog lekker wegleest ook!
Het is trouwens ook maar dat ik toevallig voor het topic van Brecht's ZZ weer even door het boek bladerde, anders had ik de kennis van welk schip Teun op sleeptouw had, ook niet paraat gehad.

Ook ik heb het boek De Vier Zwarte Zeeen zonet besteld.
5 minuten geleden het geld overgemaakt.
Ben benieuwd, heb er veel verhalen over gehoort dat het een mooi boek is.

Jan

De Vier Zwarte Zeeen

Ook ik heb het boek De Vier Zwarte Zeeen zonet besteld. 5 minuten geleden het geld overgemaakt. Ben benieuwd, heb er veel verhalen over gehoort dat het een mooi boek is. Jan

Dat is het inderdaad, een mooi boek. Met veel aandacht voor met name de geschiedenis van Zwarte Zee (III). Raak er niet in uigelezen en gekeken!

@Jan Walpot,

Dat boek ken ik. Ik heb het zelf ook (alleen de cover is anders) maar nog geen tijd gehad om het uit te lezen. Mooie aanvulling op de feiten van de ZZ3.

Groeten Paul

Hallo allen,

Reling gesoldeerd met de drie messing trappen. Daarna de leuningen eraan gezet en vastgesoldeerd op de reling.

IMG_2011_zps7fb6ae24.jpg

IMG_2014_zps7307d757.jpg

IMG_2015_zpsd82a83d3.jpg

IMG_2016_zps10cdd66b.jpg

IMG_2018_zps863a0b9a.jpg

Zit er weer wat zichtwerk op...

Groeten Paul

Back