bouwverslag prototype Zwarte Zee III in oorlogskleed

Hallo allen,

De onderbouw is nu grijs gespoten. Moet nog wel eerst de houten sponningen maken in de vierkante ramen voor er glazen achter gaan. Ok ben ik al bezig met de lanceerinrichtingen voor de dieptebommen en de rekken daar voor.

IMG_1910.jpg

IMG_1911.jpg

IMG_1912.jpg

Tot zover maar weer.

Groeten Paul

Beste Paul,

Weer een bijzonder mooie update.
Wordt een prachtig model.

U zoekt wel de schepen eruit met de mooiste lijnen;)
U heeft trouwens ook gelijk, die schepen zijn vele malen mooier dan de schepen die tegenwoordig worden gemaakt.

Ik blijf u volgen,

Jan

Tja, weinig aan toe te voegen. Soms moet ik mezelf even knijpen om zeker te weten dat ik niet droom, zulke fraaie dingen komen voorbij.

Paul,

Waarom bouw jij met hout? Is dat voor het bewerkelijke of..?
Iedereen zegt, ja!! ABS mooi strak, goede verlijming, etc etc.

Of heb jij daar slechte ervaringen mee?

Armando

Bedankt voor alle reacties.

@Aramndo,

Waarom ik in hout bouw? Uit verhalen hoor ik wel eens dat de lijmverbindingen van ABS/kunstof na een lange tijd loslaten. Dit lijkt mij een nadeel. Ook vind ik kunstof slapper dan houtbouw. Een andere optie is fosforbrons/printplaat wat ik weleens heb gehoord.

Toch houd ik het bij hout vanwege de sterkte en de lijmverbindingen zijn in combinatie met secondelijm en G4 oersterk. Ook het bewerken ervan ligt mij prima en je kunt even starke ramenopeningen er in vijlen dan in kunststof of metaal. Daarbij heeft hout een klemmende werking wat ideaal is voor het vastzetten van beslag.

Update van de lanceerinrichting voor de dieptebommen. Gemaakt van hout.;) en messing.

IMG_1913.jpg

De hydrauliekslangen zijn gemaakt van dun garen. Wel polyester tegen het pluizen.

IMG_1916.jpg

IMG_1917.jpg

De sleeptros ligt ook al klaar.

IMG_1920.jpg

Tot zover maar weer.

Groeten Paul

Uit verhalen hoor ik wel eens dat de lijmverbindingen van ABS/kunstof na een lange tijd loslaten. Dit lijkt mij een nadeel. Ook vind ik kunstof slapper dan houtbouw. Een andere optie is fosforbrons/printplaat wat ik weleens heb gehoord.
Ieder materiaal heeft z'n nadelen, hout kan gaan scheuren in de loop der jaren. Dit lijkt mij ook een nadeel. ;)
Ook durf ik de sterkte discussie wel aan..
Maar volgens mij ligt het meer aan een ieders vaardigheden, en ik kan met hout niet meer dan de kachel aan maken.
Paul kan er weer heel andere dingen mee :cool:

Waar zijn die lange boren te koop die gebruikt zijn tijdens het boren van de schroefas koker? Die komen niet zo maar bij de Gamma vandaan volgens mij :)

@Etapje, daar heb je gelijk in.

@Adam, die scheuren heb ik nog niet in mijn modellen ontdekt terwijl die ook al jaren oud zijn. Is een kwestie van behandeling van het hout. In deze moderne tijd kun je met veel middelen dat vrijwel tegen gaan.

Hout is een pracht product, probeer het eens...:yes:Wel het goede hout gebruiken.

@Zeiler, je gelooft het misschien niet maar ik heb die lange borenset uit zo'n grabbelbak bij een bouwmarkt gehaald. Staat vaak bij de kassa's.

Groeten Paul

Hallo Paul,

Ziet er weer goed uit,

Maar even een vraagje; waar heeft u dat bruine touw vandaan voor de sleeptros, ziet er namelijk behoorlijk realistisch uit, beter dan dat creme/wit achtige touw wat ik gebruik.

Of is dit touw behandeld met een of ander goedje?

Jan

Back