Bouwverslag Quickie schaal 1:2

Hallo Sikke,

Zo zie je maar weer, er zijn meer wegen die naar Leeuwarden leiden.
Wat leuk om te zien hoe jij de Quickie aan het bouwen bent. Iedere manier van bouwen heeft zijn voor en tegen. Ik moet zeggen dan je al een heel eind op weg bent en het ziet er strak uit.

Kunnen we van de zomer in formatie vliegen,.......

mrlavo

Ik ben nog veel verder, die van mij heeft vorig jaar al gevlogen. Zie de kleine foto hiernaast.
 
Prachtig vliegtuig!
Ongelooflijk wat een vakmanschap. Deze draad blijft mijn andacht maar trekken. Het blijft mooi om te zien hoeveel verschillende handelingen er bij dit vliegtuig aan bod komen.

Ps, mijn vriendin riep al "jemig wat een lelijke gast!" maar moest 3x kijken voordat ze kon zien dat het een "nepperd"was..

ga zo door!
 
Ps, mijn vriendin riep al "jemig wat een lelijke gast!" maar moest 3x kijken voordat ze kon zien dat het een "nepperd"was..

:rolling: een lelijke gast, .........
IMG_1071.jpg


Er zijn mensen die het een aantrekkelijk poppetje vinden, je ziet maar hoe subjectief dat is. :D:lol::lol::lol: Ik was vroeger een mooie baby, gek dat het door de jaren heen zo kan veranderen......
 
Het nieuwe kielvlak

De eerste kielvlakken waren bedoeld voor een vaste montage. Deze hebben we niet gebruikt omdat het toch handiger is om een demontabel kielvlak te hebben. Dus zijn er nieuwe kielvlakken gemaakt.
Deze zijn enkele weken geleden gesneden en van aluminiumbuizen (12mm) voorzien.

IMG_1075.jpg


Vervolgens is de neuslijst op het piepschuim gelijmd.

IMG_1077.jpg


Nadat het kielvlak is beplankt met balsa is het richtingroer uitgesneden.
En dan wordt de achterlijst erop gelijmd. In dit geval een holle lijst om uiteindelijk een hol/bol constructie te krijgen.

DSC00982.jpg


DSC00985.jpg


Op het uitgesneden richtingsroer wordt een neuslijst aangebracht die uiteindelijk weer bol wordt geschaafd.
DSC00983.jpg


DSC00987.jpg


En dan uiteindelijk is er weer een onderdeel bijna klaar:

DSC00986.jpg


wordt vervolgd,.....

Ooh ja nog een filmpje van het mooiste vliegtuig:
[URL="
[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De romp wordt thans beplankt met balsa. Dit gaat vanwege alle bochten een stuk langzamer dan een gewone vleugel, maar goed dat is natuurlijk ook begrijpelijk.

IMG_1106.jpg


De grote vlakken worden beplankt met behulp van vloeibare latex. De ronde vlakken, bochten en sluitstukjes worden vastgeplakt met constructielijm.
Ik gebruik de TIX topspeed. De is hiervoor een heel prettige lijm om de gebruiken op piepschuim. Wel moet het aan de randen dun worden aangebracht. De naad waarbij balsa tegen balsa wordt gelijmd, wordt met normale houtlijm vastgezet.

IMG_1105.jpg


Het bochtenwerk, ik hoop dat het te zien is op bovenstaande foto, gaat erg fijn met de constructielijm. De tix topspeed werkt ook redelijk snel.
In 5 minuten zit het materiaal al handvast. Na 30 minuten is de constructielijm uitgehard. Je kunt dus per uur ongeveer één plankje verwerken.

IMG_1109.jpg


IMG_1113.jpg


Tussen de vleugels, onder de cabinekap, zit een rond gaatje in de romp. Dit is exact de positie van het zwaartepunt. Door het gaatje kan straks een buis van 18mm tijdelijk worden aangebracht om het toestel uit te balanceren. Als dat eenmaal gedaan is wordt het bedekt door folie.
 
ziet er mooi uit.
is het met die rondingen niet makklijker om de romp te glasssen en dan te spuiten?

ivo
 
ziet er mooi uit.
is het met die rondingen niet makklijker om de romp te glasssen en dan te spuiten?

ivo

Hallo Ivo,
Dit was inderdaad een mogelijkheid geweest maar dit had niet de voorkeur vanwege de gewichtstoename. Piepschuim kan je behoorlijk glad schuren, maar strak wordt het nooit vanwege de structuur van het piepschuim.
Als je op het piepschuim glasweefsels gaat aanbrengen zal je oneffenheden blijven zien. Je moet dus na de glasweefsels flink wat plamuur aanbrengen om de romp echt strak te krijgen. Dat is zeker te doen maar je krijgt naar mijn mening een flinke toename in het gewicht.

Balsa heeft dus mijn voorkeur. Misschien is het verkeerd overgekomen, het werken met balsa gaat wat langzamer maar het is erg leuk werk. Een ander voordeel, je bekijkt ieder centimeter van de romp nog eens in detail. Je kunt dus voor het beplanken nog kleine wijzigingen aanbrengen.

Groetjes,

mrlavo
 
Op de kielvlakken zijn de richtingsroeren aangebracht middels een hol/bol methode. De pen-scharnieren zijn ook aangebracht. Deze worden pas vast gelijmd nadat de folie is aangebracht.

PICT7911.jpg


PICT7910.jpg


PICT7912.jpg


En dan het voorlopig eindresultaat, twee afneembare kielvlakken

PICT7909.jpg


voorlopig want de servo wordt nog in het kielvlak gebouwd (tussen de alu buizen) Verder wordt er in de aluminiumbuis een (schroef) bevestiging aangebracht.
 
Hello Mindaugasj,

Due to circumstances the building off the Quickie is temporarily interrupted.
I hope that within two weeks I can resume building.

mrlavo
 
En hoe staat het nu met de 1d op zijn frans?

Hallo Gert Jan,
Door omstandigheden ben ik een hele tijd niet in de gelegenheid geweest om de Quickie verder af te bouwen. Dat gaat wel gebeuren en ik hoop zo snel mogelijk.

Ik had voornemens om de Quickie mee te nemen naar het Inter-Ex. Maar waarschijnlijk is dat niet meer realistisch, :confused:

Willkommen bei der Inter-Ex

Dit jaar wordt de 25e versie van het Inter-ex georganiseerd in Zwitserland.
De liefhebber kan zich hier aanmelden: Application Inter-Ex 2010

Groetjes,
mrlavo
 
een groot vliegtuig zien bouwen is super
en dan nog zoeen apart model ook

kwam het topic nu pas tegen en heb met plezier het doorgebladerd
1 nadeel lol ben bij het laatste berichtje :P

ziet er mooi uit mischien dat ik eroverheen gelezen heb maar waarom 2 rompen ?

grtz lip
 
ziet er mooi uit mischien dat ik eroverheen gelezen heb maar waarom 2 rompen ?
grtz lip

Er worden twee toestellen gebouwd dus alles wordt dubbel vervaardigd.
Kost normaliter geen dubbele bouwtijd en schiet dus lekker op.
Door omstandigheden is dat nu even anders, maar dit gaat zeker vervolgd worden.

Groetjes,

mrlavo
 
Back
Top