Bouwverslag RBC kits Cessna L19 Birddog

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RCEFlyer, 25 feb 2008.

?

Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen

Peiling gesloten op 28 mei 2009.
  1. Ja, mee eens

87,3%
  2. Nee, niet mee eens

12,7%
  1. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hé Menno,

Vermoedde al zoiets :nosmile: Gelukkig weer de goeie kant op nu met jou.....

Kalm aan maar...

:offtopic: Vakantie Egypte OK!, snorkelen in de Rode Zee is aanrader :!:

Dirk

2. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Birddog

hee Bram,

je hebt de Birddog besteld, dat is mooi, je bent definitief overstag :)

Gelijk een vraagje aan je, als ik tezijnertijd aan de vleugelbeplanking begin, mag ik dan de hellingslatten (geen idee hoe je het anders moet noemen) van jou lenen om de vleugel goed te kunnen richten ? Deze zijn bij mijn kit helaas niet meer aanwezig.

Enne, als we 'm allebei vliegend hebben dan MOETEN ze een natuurlijk een keer samen de lucht in. Zal nog wel even duren, maar wat in het vat zit ...

Grtz,

Menno

3. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Menno,

Uiteraard mag je die lenen. Als ik weet wat het zijn :rolleyes:
    Dat samen vliegen... Misschien Oss volgend jaar of jaar erop?:D
    Goed voornemen ;)

Grtz

b

4. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Birddog time ...

Ja, het is weer Birddog time ... :)

Gelukkig weer thuis vanuit het UMC en een beetje aan het opkrabbelen :)

Jongens, wat ben ik blij dat ik deze hobby tegen ben gekomen, lekker om wat om handen te hebben en voor mij te doen omdat er geen grote fysieke krachten bij komen kijken. (Behalve dan een krachtterm als er zo nu en dan iets niet lukt ;)).

Ik was nog op zoek naar wat details voor de Birddog, afwachtende tot ik weer naar de hobbyzolder kon, toen ik RCU een heel mooi draadje van een Cessna Birddog met een span van 108" (wow :schrik: dat is 274 cm !!!:yes:)tegen kwam. Het leek me voor de Birddog geinteresseerden wel aardig om hier even een linkje te plaatsen.

Even een indruk van het afwerkings- & schaalniveau ...

Bram, zeker bruikbaar voor ons Birddog-projectje vanwege de vele detail-foto's van zowel scale- als full-scale vliegtuigen.

Dirk, bedankt voor de tip. Goed om te horen (lezen) dat je vakantie ok was. Misschien dat ik in de herfst met m'n gezinnetje zoiets boek.

Vandaag of morgen weer aan de slag met mijn balsa kissie, inspiratie is er wel. Nu nog de energie :rolleyes:

Grtz,
    Menno

5. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Menno,

Blij te zien dat het weer een stuk beter gaat en dat de Bird Dog weer onder het stof vandaan wordt gehaald.

Ben zelf lekker doorgegaan met prutsen aan de Dog en zal eerdaags weer wat plaatjes plaatsen.

Moet nog wat pilootjes hebben om de cockpit kompleet te maken.

Ga in iedergeval als het weer het toestaat zaterdag lekker vliegen met de Dog en heb er zin in.

Mooi linkje trouwens en wat een mooi boek zag ik daar voorbij komen.

Denk dat als de RBC Dog er niet was geweest ik ook voor de Roy Valliancourt tekening was gegaan.

Of misschien toch zelf ook ooit maar eens een Birddog tekenen en bouwen van een minimalen spanwijdte van 2,5meter

Succes met je verdere herstel.

Ton

6. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Ton,

dank voor je bericht, ik knap gelukkig weer wat op :) dus weer wat met de hobby bezig.

De Birddog blijft een leuke verschijning, zeker nu er veel van (dezelfde) arf's op de verschillende clubs vliegen is zo'n semi schaal-kit toch een verademing om te zien.

Toen ik je ontmoette op de schaalmeeting in Oss was ik daar met Bram en Thijs (Bramman & Thijs031 op het forum). Bram is inmiddels ook zo enthousiast dat hij de Birddog RBCkit ook heeft gekocht. Die kit is mee op vakantie alwaar hij een begin maakt, dus na de vakantie zullen er wel foto's volgen. Ook aangestoken dus ... :D

Dat is ook een beetje jouw schuld hoor Ton :rolleyes:

Ik hoop jouw Birddog een keer "live" te mogen aanschouwen, wellicht komen we elkaar weer tegen op een of andere meeting.

Groeten,

Menno

7. Thijs031

Thijs031

Lid geworden:
    27 aug 2007
    Door bouwen

Hoi Menno,

Je moet wel een beetje doorbouwen want Bramman gaat als een razende te keer op zijn vakantie adres ;)

Hij wil nergens met zijn vrouw en kinderen naar toe en komt zelfs s`ochtends voor 11 uur zijn caravan al uit ;) want hij zal en moet eerder klaar zijn dan jouw met zijn Birddog.:D

Groetjes Thijs

8. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@Thijs, laat 'm maar lekker gaan joh ... als ie eerder klaar is kan ik meer leren van zijn fouten :) Wel zielig voor z'n gezin hoor ;)

Ik bouw lekker aan de Birddog als ik zin heb. Maar het is voor mij echt tijdvulling zoals je weet. Momenteel ben ik aan het lessen, dus als ik een gaatje vind en er is een instructeur, dan sta ik op het veld te vliegen met een big smile van oor tot oor uiteraard, kijk zoiets -> :D

@Ton,

voor inspiratie is dat linkje op RCU ook wel leuk. Enorm veel detailfoto's, ook van de cockpit. Komop Ton, wij willen meer zien :rolleyes:

Grtz,
    Menno

9. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    mmmmm effe lekker maken en als dit niet motiveerd :rolleyes:

:zon:

De Dog in zijn element.

Ton

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Mooi hoor! :thumbsup:

(Hoort dat zo, die spiegelbeeldige registratie? Nooit eerder gezien . . . )

jan.

11. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Birddog ...

Ha die Ton,

dat inspireert zeker, mooie vloot had je bij je :)

Ik zie dat je de Birddog van een registratie hebt voorzien inmiddels, ziet er goed uit en leuk dat het niet de standaard geleverde kitregistratie is.

Jij hebt me uitgenodigd om eens in Dordrecht te komen kijken hoe de Birddog vliegt, daar wil ik zeker nog eens gebruik van maken. Ik denk dat het wel volgende zomer wordt, maar dat mag de pret niet drukken :D Misschien zijn die van mij & Bram dan ook klaar ...

Zal wel een leuk gezicht zijn als we drie Birddogs in de lucht brengen :cool:

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 28 aug 2008
  12. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Zucht ga ik ff drie weken bouwen, ligt de lat weer hoger.
    Ton bedankt weer :D
    Echt mooie kist. Plaats je binnenkort nog closeup's? Ben benieuwd hoe de cockpit er uitziet.

Zal binnenkort mijn draadje plaatsen, wat ik heb genoeg te melden over mijn Dog.

grtz

b

13. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Menno,

Die uitnodiging blijft staan en ja een dagje vliegen met drie Birddog in formatie zou helemaal super zijn.

Bram,

De lat ligt nu op een hoogte, waarbij de Birddog een leuke kist is geworden en dat niet echt veel "meer" werk is maar wel veel voldoening zal geven.

Hehe zal tijd worden:p dat er een draadje komt, we zitten met smart te wachten op een verslag van de Birddog camping bouwactiviteiten.

Ton

14. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Bram,

Ben benieuwd:!: 't Is ruim een jaar geleden dat je met je campingverhaal kwam. Dit jaar was het vast wat minder ehhh... hectisch :?:

Dirk

15. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Hmmm. Minder ? Dat bouwen ging goed, maar vliegen was relatief drama.
    Ging ongeveer zelfde als vorig jaar... Op en neer. Heb zo een shockflyer en een firefly aanbonken gevlogen. Op zich niet veel anders dan vorig jaar dus, met een frustrerend detail. Er werd ruim om heen wel gevlogen en niet gecrashed. Aantal mensen die ik aangestoken had hebben wel tijd gehad om te oefenen en dan voelt het wel loezerig:oops::sad:

Van ellende heb ik een Easystar gekocht en dat ging beter. De Easystar heeft geen rolroeren en is erg crashbestendig en is goed te repareren. Na een paar keer goed stuiteren en repareren maakt het allemaal niet meer uit. Ging daarom redelijk. Maar ja, dat is nog steeds een kiddie toestel. Het landen is niet zo spannend, wordt met balsa en 2kg+ wel anders :schrik:

Mijn draadje is gestart:
    [64492] bouwverslag-rbc-chessna-l19-o-1-birddog
    wees welkom...

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  16. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Jaaa, eindelijk weer wat gedaan ...

Hallo,

nu Bram weer thuis is voel ik z'n hete adem in m'n nek, dus vanmorgen de Birddog maar eens te voorschijn gehaald :) Enthousiast begonnen, de hele morgen zitten prutsen aan ... een paar futiliteiten :(

Mijn Birddog heeft last van een mank pootje :( Even op wieltjes gezet kwam ik er achter dat een van de poten van het landingsgestel niet helemaal de juiste vorm heeft ...

De waterpas bevestigd het een en ander ...

Ben ik me toch een uur aan het prutsen geweest voordat ik dit gecorrigeerd had, het opsluitblok drukte 1 van de poten iets naar buiten. Opsluitblok er 10 x in en uit gehad om te kunnen vijlen & frezen met de Dremel, maar nu kan ik er mee leven.

Daarna maar eens verder met de cowl, want net als Bram had ik daar al aardig wat tijd in zitten om die mooi in vorm aan te laten sluiten. Intensief klusje wat zeer tijdrovend werkt, passen & meten, aftekenen, voorizchtig snijden, schuren en frezen (je wilt 'm immers niet verklooien :) ), daarna weer passen en erachter komen dat je te voorzichtig bent geweest ... Nou ja, je kent het wel ...

Als je dan 1,5 uur verder bent lijkt het alsof je niks hebt gedaan ... :( Ik ben er nog niet klaar mee, maar vind het wel een acceptabel resultaat. De zijkant ...

De cowl is enigszins getordeerd gepersd, hierdoor sluit ie niet overal even mooi aan en dat vind ik niet mooi. Ik denk er over om er een licht balsa frame in te maken zodat ie wat meer z'n vorm houdt. Laatste plaatje, de voorkant ...

We zijn weer op gang zullen we maar denken :D

Grtz,
    Menno

17. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    De perikelen van de vleugel ...

Hallo beste kijkers,

vanmiddag mezelf verdiept in het verhaal van de vleugel, eerst de tekening nog eens goed bestudeerd, daarna het de draadjes van Ton nog eens bekeken (en z'n foto's :) ) en voorbereidingen getroffen. De vleugel wordt op drie ondersteuningen gebouwd, die worden op de tekening vastgezet waarna de beplanking aangebracht kan worden zodat een en ander onder de juiste hoek komt te staan.

De bouwtafel maar eens goed opgeruimd ;) en de tekening er op vastgezet.

Diegene die vanaf het begin meeleest / kijkt, weet dat ik dit deze kit als occasionnetje heb overgenomen en dat sommige delen waren gebouwd. Zo ook de geraamtes van de vleugels. Die heb ik maar eens even met de tekening vergeleken om te kijken of alles een beetje conform het plan gebouwd is. Twee zaken vielen me op, ten eerste is de maatvoering niet al te nauwkeurig aangehouden (elke rib is iets opgeschoven en de vleugel is een mm of 4-5 langer) en ten tweede ... oei, dat is wel een groter probleem ...

... ik weet niet of het goed zichtbaar is op de foto, maar de 1e rib (R1) staat niet haaks. Als ik deze haaks zet, staat de gehele vleugel onder een andere hoek dan de bedoeling is. Tevens is deze rib miet recht meer, er staat spanning op de constructie :roll: Dat wordt loshalen en op nieuw richten ... :evil: aan de slag maar weer, schiet niet erg op zo :(

Grtz,
    Menno

18. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Spanning ...

Hoi,

het loshalen van de rib R1 viel gelukkig mee, er is eigenlijk geen schade. Heb het met een scherp hobbymesje uit elkaar kunnen peuteren.

Nu begrijp ik ook wat beter waarom er zo'n spanning in de vleugel stond, die rib is hardstikke krom.

Ik heb 'm een beetje vochtig gemaakt en onder wat accugewicht gelegd om 'm enigszins te richten. Als ik 'm alleen maar haaks zet en terug lijm op de juiste maat, dan staat de vleugel zo weer krom :(

Ik ga maar eens wat wing-sheeting op maat snijden, dan heb ik in ieder geval wat nuttigs om handen :)

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 29 aug 2008
  19. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Menno,

Super om hier weer wat bouwactiteiten te zien :zon:.

Zo dat is effe tobbe geblazen maar zie dat je de touwtjes goed in handen hebt en dat je goed bezig bent het spul te corrigeren.

Gaat dus helemaal goed komen en volgende keer toch maar een kitje halen bij RBC:rolleyes:.

Ton

20. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Vleugelwerk ...

Hoi Ton en alle andere lezers,

nou, dat was even zweten op die vleugel zeg. Dat ding was krom als een hoepel, maar het is weer goed gekomen. De andere is gelukkig wel recht :)

Goed, even het draadje bijwerken want er is weer wat gedaan vandaag ...

Als eerste ben ik met de beplanking (of wingsheeting zo je wilt) bezig geweest. Uitmeten volgens tekening, beetje snijden en passen en aan de slag ...

... en dan komen een paar Nimh (ontvanger) accu's als gewicht wel van pas. Toch handig als je ook brandstof vliegt hoor Ton :D

Dan de vleugel goed op de tekening om de maten noga maar eens goed te checken voordat ik de wortelrib (zo heer R1 toch :???:) weer ga plaatsen na de restauratie van de kromme vleugel.

Mooi :) ik heb de zaak blijkbaar goed gemeten en voorbereid, want hij past feilloos ! Geen spanning meer in de vleugel, de wortelrib is weer recht, nu de hele zaak er nog haaks in lijmen.

Beter twee keer checken dan een keer te weinig ;)

Dan de vleugel even goed nalopen oponeffenheden en de schuurlat er over, idelale dingen die alu schuurlatten met zelfklevend shuurpapier :)

Dan de beplanking en de vleugel op de hulpformers, kijk ... dan blijkt dat alles keurig past en lijmen maar ... beetje (accu) gewicht er op.

Ik ben blij dat ik de vleugel even gedeeltelijk los gehaald heb, na het richten en opnieuw zetten van de rib was de maatvoering veel beter. Daarnaast is de spanning uit de vleugel en dat vind ik zeker zo mooi ;)

Nu moet ik met de rest van de beplanking aan de slag. Daarna komt de aileron aan de beurt, ik bouw overigens geen flaps. (sorry Berto :) ) Dat bewaar ik voor een volgende kist ...

Ik moet nog wat spul bestellen en daar heb ik gelijk even een vraagje over. Ik wil lichte servo's met carbon gear (HG 202 Carbon Gear BB - 8.9g / .12s / 1.0kg)gebruiken, dit linkje geeft een servootje weer wat volgens mij aardig moet kunnen voldoen. Dit servootje heeft ook nog een tweeling-broertje wat geloof ik een reactie heeft van 0,087, niet echt nodig op een Birddog denk ik ? Wie bevestigt mijn vage vermoeden dat het met dit servootje wel goed gaat komen ?

Verder wil ik twisted servo-draad in de vleugel gebruiken en het male-stekkertje (en het bijbehorende female) verwijderen en de zaak aan elkaar solderen. Afwerken met krimpkous en voila :) Als ik daarvoor 22AWG draad gebruik is dat toch voldoende ? Linkje naar servo-draad.

Gaarne spoedig reageren jongens dan kan ik de handel in bestelling zetten en verder bouwen :D

Als ik niet teveel aanloop krijg is er vanavond misschien meer :)

Grtz,
    Menno

Deel Deze Pagina