Bouwverslag RBC Lippisch Lip 20 EDF - Met Video !

Erik,

O prima misschien toch maar de Jetfan in de gaten houden blijft dus toch nog een optie.

Mooie van de zenders van tegenwoordig is dat de timer ook op de stroomknuppel staat en je zo safe kunt vliegen en je tijd ook goed in de gaten kunt houden ondanks de volgas setting zegt dat je al veel eerder moet landen.

Moet het geluid wel in de gaten houden kan anders niet vliegen en wil het veld ook niet kwijt, ben daarom wel heel voorzichtig met geluid van de modellen. Vind het eerlijk gezegd een goede zaak geluid te meten ook voor electro je bent je veld sneller kwijt dan je denkt.

Dank voor de link naat de TP accu's maar hallo zeg 100euries voor die accu is wel heel prijzig, of ben ik te zuinig:rolleyes:.

:ontopic:laat maar weer komen die plaatjes van de Lip20

Ton

Hoi Ton,

De timer is toch een vrij onnauwkeurig instrument, ook als hij aan de knuppel is gelinkt (heb ik ook gehad). Met telemetrie zie je meteen dat met bijv. 50% gas je stroomverbruik ca 65% lager uitvalt. Je timer ziet dit niet dus compenseer je dit door de timer te verstellen, aangepast op een gemiddeld vliegpatroon. Met telemetrie gaat het alarm gewoon af als je pakket 80% leeg is. Maakt niet uit hoe je vliegt dus je zal nooit met een leeg pakket verrast worden. Ook is de mAh, V en A vrij in te stellen dus zou je de onderspanningalarm kunnen programmeren en dan ook 2 vluchten op 1 lading kunnen maken. Zelf in de Bearcat heb ik nu telemetrie zitten op een borstelregelaar voor NiCd met sp280 en 2s1350mAh dus overrule ik de instellingen van de regelaar en kan toch veel plezier heben met die ouwe meuk. Hierdoor zag ik ook dat ik maar op 3.5A vlieg met 2s!

TP is niet goedkoop. Komt omdat ze de cellen uit china verschepen naar USA. Door de lange reis worden de slechte cellen slechter en de goede niet. In de USA worden de slechte cellen eruit geselecteeerd en daarna de paketten geassembleerd. Je betaald dus wel effe de afkeur maar je hebt wel een goed pakket. Per saldo is dit dus een betere investering als de budget paketten waar ik regelmatig lees en zie bij de localo's dat cellen defect zijn of snel opblazen. Ook de levensduur en stabiliteit gaat dan aanzienlijk vooruit wat dus een pre is bij eigenbouw projecten zoals mijn Fearey Delta1. Het is dan ook erg aangenaam om te merken dat balanceren slechts 1-2minuten duurt en na hard vliegen je pakket net warm is dus meteen weer lekker snel laden.Dus als ik stiekem hoop op 5-6jaar levensduur lijkt me dit te verantwoorden.Ook heb ik enkele keren gelezen dat ze courant zijn met garantie.

Geldt eigenlijk voor alle onderdelen dat ik zeer weinig issues heb met mijn elektronika en cellen muv kunstof tandwielen in servos waar ik nu ook van af stap.

Overigens raadt ik wel aan om de stuwbuis hoger te leggen ivm backflips die niet te herstellen zijn. Mijn 2e Lip is hierdoor dood gegaan in Boskoop nog wel! de 3e vliegt super makkelijk. De 1e blijft een museum stuk. Nu nog een 90mm versie voor minifan ;). Zit ook al een tijdje naar de Turbo Bee te denken die te redesignen maar dan echt groot.

Ps, Je F100 blijkt ineens de enigste 70mm sportjet kit te zijn! Er zijn nog maar heel weinig kits en goede ARF te vinden.

Hoi Erik,

Toch maar eens induiken dan in dat telemetrie wat heb je in de Bearcat zitten.

TP accu's ja heb je wel gelijk in dat je soms beter voor kwaliteit kan gaan omdat dat op de lange duur veelal toch gunstiger uitkomt. weet het niet toch nog maar eens over nadenken.

Backflip heb ik het idee komt veelal door teveel stuwdruk bij te lage snelheid, had dit bij de Yak ook in lichte maten bij de start, maar doe nu handstart met halfgas en vliegt weg als een trainer.

Mooi he de F100 vliegt echt als een speer zo zie je maar alleen de beste blijven over :yes::banana:

Ton

Beide modellen geven een backflip en de oorzaak is dat de stuwbuis te laag ligt. De Lippisch klapt wel heel onverwacht om en blijft op zijn kop liggen en dwarrelt naar beneden. De Yak23 herstelt zich wel. Bij mijn Lippisch zit de stuwbuis nu bijna in lijn met het profiel. Moest hiervoor wel de inlaatbuis laten vervallen en een kleinere fan gebruiken (60mm) voor een kleinere uitlaatdiameter maar kan nu echt niet meer in een flipje komen.
Wel heb ik door een kleiner inlaatdiameter in de neus 2 valsa gaten achter de cockpit moeten maken anders gaat de romp vacuum.
Vliegsnelheid is geen kogel maar meer "schaal" dus langer vliegen. Duurt ook iets langer voordat de snelheid erin zit maar de badkuipen gaan lekker.

Bearcat heeft alleen een Jeti Rx4 en Mui30 sensor. Met TU2 sendmodule en progbox erbij ben je helemaal klaar. In de Lip heb ik een Rx4 en Mui75. Lekker simpel.

F100 draadje gelezen bij buren. Supermakkelijk planken!ga je van nadenken ;)

Erik,

Tuurlijk is dat de reden maar zo is het ontwerp nou eenmaal en schaal is schaal. Je kunt het effect mogelijk ook wat afzwakken door zwaartepunt iets verder naar voren, stabilo groter maken (bij Lip20 geen optie), maar een eerste optie nu is voorzichtig met het vermogen om te gaan. Bij de Bungee start flink wat snelheid ingeven en alnog niet volgas weg, heb dat bij een Yak23 gezien die snapte zo gemeen dat was gewoon niet normaal en was direct na loskomen van de bungee. Ook met het zwaartepunt iets achterlijk wordt de Yak23 erg lastig bij de start en wil snel flippen zelfs in volle vlucht meegemaakt, was eigenlijk wel grappig was weg met de start en vlak na een bocht meer gas en langzaam zakte de staart en liep de snelheid eruit en flipte de Yak en plof AUW. Met zwaarte punt nu iets verder naar voren is zelfs een handstart met een beetje gas een makkie en met rustig gasgeven geen enkel probleem.

Dat wordt lastig voor mijn heb namelijk al Futaba en Sektrum als dan ook nog Jeti erbij moet komen wordt het helemaal lastig , ga maar eens kijken wat ik voor opties heb met Spektrum.

Ton

Heb een Spektrum Dx7 met een jeti Tu2 erin. werkt goed en kan mijn oude spektrum ontvangers gewoon blijven gebruiken omdat beide modulen blijven werken. Is zelfs zo dat er een nieuwe zenderakku in moet zo goed bevalt hij nu na 5 jaar knuppellen ;)

Bij mijn weten heeft Spektrum nog geen telemetrie voor vliegtuigen, wel een boel software problemen.

Goed, back on-topic met mijn bouw verslag.
Ik heb de afgelopen week ook in de avond uren af en toe wat aan de Lip 20 kunnen doen.

Zo is de bungy haak ingelijmd waarna ik eindelijk de vleugel in de romp kon lijmen. Om goed te bepalen waar deze moest komen heb ik de breedte van de rompopening opgemeten aan de voor en achterkant van de vleugel. Deze maten heb ik overgenomen op de vleugel.
8442294390_b02159374e_c.jpg

Deze lijnen maken het ook veel makkelijker om lijm op de juiste plaats aan te brengen. Ik heb 30 minuten epoxy gebruikt met microbaloons om een solide verbinding te krijgen die niet makkelijk kan scheuren. Na het plaatsen heb ik de lijm met een doekje met wat alcohol gladgestreken.
8442295058_a58eea0be4_c.jpg

Met de vleugel op z'n plaats en de motor in de achterkant heb ik mijn 3000mAh 4S accu voorin gelegd om te controleren waar hij moest komen voor een correct zwaartepunt. Dat bleek helemaal voorin te zijn. Met de accuhouder op de dragerprofielen kreeg ik de accu niet ver genoeg naar voren. Ik heb de profielen maar weggelaten en de voorkant van de accudrager passend gemaakt aan de neus. Er zitten 2 moeren in gelijmd om de accu echt vast te kunnen zetten.
8442295728_9c070e1523_c.jpg

Daarna heb ik hem verlijmd aan de neus en de vleugel. Het geheel is nu erg stevig en de accu kan ver genoeg naar voren. De voorkant rust op de ducting.
8441203521_f66bfe3d49_c.jpg

8441203841_9b29b1f818_c.jpg

De regelaar komt net achter de accu te liggen.
8442297172_e9152e0b7b_c.jpg

Achter in de romp moet een gat gemaakt worden voor de uitlaat van de Fan. Omdat mijn fan niet van restricties houdt heb ik deze zo groot mogelijk gemaakt. De hoogte van de uitlaat heb ik zo gekozen dat de luchtstaal zo mooi mogelijk rechtdoor gaat. Mocht het nodig zijn dan kan ik dit achteraf altijd nog aanpassen.
8442465962_cdaa12bd9a_c.jpg

Ik ga proberen er nog een betere foto van te maken bij daglicht.

Dan verder met de cockpit. Ik heb enkele piloten liggen waarvan ik dacht dat ze mooi zouden passen, maar helaas, net te klein.
8442297560_56e8d97bf6_c.jpg

Om de piloot later te kunnen plaatsen heb ik een gat in de bodem van de cockpit gesneden en tegelijk een beetje decoratie aangebracht.
8442298046_55af2dfafb_c.jpg

Het hoeft geen wedstrijd schaalkist te worden, dus ik heb iets eenvoudigs gemaakt.
De verankering van de cockpit aan de romp heb ik iets anders gedaan dan in de handleiding. Onder de cockpit zitten 2 plaatjes hout. In de rom zit nog zo'n stukje waarvan ik de randen heb geschuurd zodat de bovenkant gelijk komt met de romp. Het past mooi en is spelingsvrij.
8442298504_de09a3ab47_c.jpg

8441206351_bba3acddf6_c.jpg

De laatste klus waren de roeren. De houten roerhevels moeten in een gleuf in het roer gelijmd worden. Om er zeker van de zijn dat de scharnierpunten bij beide roeren op dezelfde plaats komt heb ik een stangetje door beide hevels gestoken terwijl het geheel lag te drogen.
8442303984_340d61aabe_c.jpg

Laatste klus was het vastlijmen van de roeren. Er worden CA scharnieren bij de kit geleverd. Die heb ik gebruikt omdat ze me nog nooit in de steek hebben gelaten. Om er voor de zorgen dat ze mooi in het midden blijven zitten steek ik er een speld doorheen.
8442304512_c884fce1c0_c.jpg

De roeren worden met dunne CA lijm vastgelijmd. In de meegeleverde stuurstang heb ik met een Z-buigtang een mooie z gebogen die door de servo arm gaat. Aan de rolroeren komt een metalen tonnetje waar de stuurstang met een borgschroef in wordt vastgezet. Dat maakt een goede afstelling heel gemakkelijk.

Dat was het voorlopig weer. Van de week even de cockpit zwart spuiten in de kap erop lijmen.

Heb een Spektrum Dx7 met een jeti Tu2 erin. werkt goed en kan mijn oude spektrum ontvangers gewoon blijven gebruiken omdat beide modulen blijven werken. Is zelfs zo dat er een nieuwe zenderakku in moet zo goed bevalt hij nu na 5 jaar knuppellen ;)

Bij mijn weten heeft Spektrum nog geen telemetrie voor vliegtuigen, wel een boel software problemen.

Spectrum heeft met het DSM-X systeem meteen telemetrie toegevoegd, Voor ons piloten zijn er naast de algemene sensoren ook speciale te koop zoals hoogte en luchtsnelheids meters.
Uitlezen kan bijvoorbeeld met een interface aan de iPhone, maar ook op het display van de zender.

Jammer dat ze dit niet meteen met de DSM2 hebben ingevoerd had ik niet over hoeven te stappen. Was me toch niet zo goed bevallen dus omgebouwd ;)

4s3000mAh is best zwaar hoor. Hiervan gaat hij heel ver doorzakken als je een looping hebt gemaakt dus kom je een stuk lager uit als de bedoeling was. Vleugeloppervlak is niet zo groot. Een 4s2200mah gaat goed. Kan mijn Lip wel eens wegen als je dat wilt.

Vergeet ook niet om even een gaatje in de speet van de schanieren te boren. Dan zuigt de CA heel diep in de achterlijst en wordt het schanierpunt mooi dun en flexibel. ook even goed dubbelvouwen zodat er een schanierlijn ontstaat geeft een mooie strakke schanierlijn en betere aansturing. als je aan beide zijden van de hevel een glasvezelschanier zet krijg je ook betere belasting van de schanier bij je hevel.Het beste is ook je hevel op je schanier te zetten maar dat is lastig ;). Bij een Taileron aansturing als bij een Piranha kan dit niet en merk je dat zoon hevel toch op de schanier aan het wringen is.

Doe ook even goed je regelaar op deellast testen of hij niet te heet wordt en thermisch afslaat. Ongekoeld hebben ze het erg zwaar. Had hier zelf problemen mee totdat ik vacuumafzuiging op mijn regelaar bouwde. Een noodlanding maken met een lip is lastig want ze blijven doorzweven en remmen maar weinig af. je schiet heel snel je veld voorbij.

de overgang van romp/vleugel kan je beter niet plamuren. Is best lastig om mooi vloeiend te schuren (romp is hard, vleugel erg zacht). Een 2-tone camouflage staat hem erg goed.

Ziet er goed uit hoor!

Erik,

Ik heb het gewicht van de 4s 3000 accu echt nodig om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik denk dat er zelfs nog lood bij moet in de neus. Het gewicht van het geheel zonder cockpit is 1200 gram. Het opgegeven vlieggewicht van de kist is 1150-1250 gram. Dat zou dus net moeten lukken. Wordt nog lang geen baksteen met dat gewicht. Zodra de cockpit gelijmd is (deze week) en het weer laat het toe dan zal hij de eerste keer de lucht in gaan. Als ik weet dat hij goed vliegt ga ik pas aan de afwerking beginnen. Ik plak er wel even een paar felle stickers op zodat ik hem kan zien ;-)
Ik vind de roer uitslagen overigens nogal groot. +/- 13 mm voor zowel hoogte als rol is best veel. Heeft hij dat echt nodig? Ik ga liever wat lager zitten, zeker bij een eerste vlucht. Er zal ook flink wat expo op komen om mijn trillende handen te compenseren.

Als hij de maiden overleeft ga ik eens wat verf inslaan om een mooie camo erop te spuiten. Ik ga wel proberen de overgang romp-vleugel te plamuren. Ik begin met een kant en als dat lukt doe ik de rest ook. Ik ga er easy supervuller van alabastine voor gebruiken. Die is superlicht en schuurt erg makkelijk. Afwerking met een laagje glasdoek en PU.
Ik zie op div foto's fences op de vleugels van de Lip. Zijn die noodzakelijk?
Hoeveel up trim is goed voor de eerste start?

Met mijn 2e versie had ik de fan in de neus en was fijn. De laatste heeft hem achterin maar zo ver mogelijk naar voren en gaat precies goed. Heb dan wel gesneden vleugels gemaakt en carbon buis hoofdligger voor extra ruimte in de romp.
Die van mij weegt 880gr zonder 4s2200mAh35c pakket, ontvanger en regelaar en vliegt wel fijn, niet te snel, eerder elegant vlot. Mooi voor laag overvliegen voor de OOOOO's en AAAAA's.

Uitslagen wel even zo instellen, maar 60% expo op hoogte en 50% DR op rol, geen expo op rol. Staat me nog bij dat Rob's uitslagen mm werk op de knuppel is. Als je hem rustig in circuitje vliegt en beetje vlak houdt kan je die uitslagen proberen maar niet te fel reageren om te beginnen. Trillende lichaamsdelen en staart tussen je benen is lastig :)

fences zijn niet noodzakelijk. had hiervoor een Huck gebouwd waar dit zin had. leek me leuk om een oostblokshema aan te houden ipv duits. Daarom ook olijfgroen en poolse blokjes. De fences zijn overigens niet nadelig want ik kan die van mij in high alpha nagenoed stil leggen zonder wegvallen. De vorige kon dit ook maar gaf een backflip toen ik door wilde vliegen. is door de hogere stuwbuis verholpen dus dit kunstje niet nadoen ;)

Ben benieuwd naar je afwerking. Ik ken de materialen maar heb ze nooit met elkaar gebruikt zo. de filler kan je beter eerst op de vleugel smeren en later glasmat erover. wel voorzichtig met schuren want je balsa is zachter.

Ook ff blokjes onder de tippen met bunghee net als in filmpje van me.

grz!
Erik

Bedankt voor de tips. Ik ga de settings in de zender even aanpassen. De fences laat ik maar even weg, ik vind ze zelf niet zo fraai. De vleugel heb ik in z'n geheel geglasd voordat ik hem in de romp verlijmde. De vuller gaat dus op glas en er gaat weer glas overheen. Hopelijk een stevig geheel.

Ik gebruik een bungy ramp en heb dus geen blokjes nodig. Sinds een half jaar gebruik ik bungy elastiek van Hobbyking. Het is siliconen slang die zo'n 500% rek heeft. Daarmee krijg je een erg goede lancering, je hebt namelijk veel langer en vrij hoge trekkracht ten opzichte van een normale elastiek. Ook hoeft de elastiek niet zo strak te staan wat vriendelijker is voor het model.

Hihi, De achterliggende gedachte voor edf jets bunghee is dat men een hoge snelheid wenst bij een lage hoogte om overtrekken te voorkomen, dus ook snel het elastiek los om overtrekken/uitbreken te voorkomen. Met een zwever is dit net andersom.

Een ramp heeft ook nogal wat nadelen tov blokjes en grondstart. Als je model over je ramp schuift in high alpha dus en aan het einde komt neigt het model zich voorover te kantelen en naar beneden getrokken te worden door het koort dat op de grond ligt. Hierdoor krijg je niet alleen kans op een ongelukkige start, maar ook diepe krassen aan de onderrzijde van je vleugel, maar ook wordt de vleugel heel even heel erg zwaar naar beneden getrokken door dat de ramphoek en bunghee koort niet in lijn liggen. Hiedoor moet je dan ook een extra koort met ring aan je bunghee bevestigen om je model in te haken. het oog dat achter je model aan vliegt kan over je vleugel/romp heen schieten of zelfs in de stuwbuis (fotos van). hele heftige overtrekreakties zijn moeilijk op te vangen. vooral op zeer lage hoogte.Keertje met een piepschuim me163 gehad en kartwheeled gigantisch hard tegen de harde klei.

Met blokjes kan je model alleen maar rechtdoor en omhoog. Niet omlaag. een goede pedaalconstruktie elimineert ook de koort achter je model. Met een ramo gaat dit niet. De ramphoek/high alpha wordt dus bepaald foor de plaats van je haak tov CG. De bughee light dan ook in lijn met de vliegrichtting. een korte bunghee voorkomt ook dat al het gewicht van de bunghee te lang aan de haak blijft wat een zwaar neuslastig model kan geven dus alles bij elkaar redelijk oncontroleerbaar bij een jet.

een ramp heet ook een ramp omdat hij lastig is te vervoeren. De simpelste ramp zijn 2 bezemstelen met aan het einde verenstaal in een L gebogen en die in de grond steken. maar nog niet fijn in gebruik. daar wil je stiek wel eens omheen draaien. Vroeger ook wel eens een stukje antenne aan blijven hangen trouwens.

Ik gebruik al jaren een ramp en heb er zeer weinig problemen mee. Ons veld is nogal hobbelig, een trolly zie ik dus niet zitten. Jij weet wel hoe je iemand bang moet maken ;-)

Als het weekend weer het toelaat gaat we zien hoe hij het doet.

Meeste dingen gebeuren uit eigen ervaring of ik stond erbij en keek ernaar (vaak ook gapen hoor). Lees ook veel en zie op joetoeb hele rare dingen met edf jets en probeer ervan te leren en te voorkomen. Vooral die luft46 jets vragen meer aandacht voor details. heb gelukig wel het relativeringsvermogen dat het mijn mijn modellen ook goed mis kan gaan net als bij anderen dus zeg niet snel dat het bij mij nooit zal gebeuren maar doe wel moeite om dit te voorkomen als het ff kan. Ik bouw wel veel maar niet supersnel dus ben er erg zuinig op.
Hier mijn stevejets 90mm Huck (minifan 350W) met Jepe bunghee en blokjes:
[media=youtube]95ASWUEr2-s[/media]
heb nog wel meer voorbeeldjes maar start is allemaal identiek :)
Als hij op snelheid is moet de stiek los. liefst laag dus weinig kans voor overtrekken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de cockpit in elkaar zitten en het kistje nog even gewogen compleet met accu. Ik zit nu op 1295 gram. Tikje aan de zware kant dus. Eigenlijk moet er nog een beetje lood in de neus, het zwaartepunt ligt enkele mm's achter het zwaartepunt op de tekening. Dat wordt een vlotte landing. Hopelijk glijdt hij goed over het gras.

glijden doet hij maar een beetje, als je lamngzaam genoeg binnenkomt is dat voldoende. als je te snel binnenkont zou hij wel eens door het haakje voorover willen kantelen. Heb dit niet vaak meegemaakt hoor. Waarschijnljk doordat het pakket ver naar voren en hoog zit dus CG zit ook wat hoger. Toen ik de microfan erin bouwde heb ik hierdoor de fan zo ver mogeljk naar voren gezet om het pakket naar achteren te krijgen. Liefst had ik die onder de stuwbuis willen hebben maar daar was erg weinig plaats toen. Met vliegen merk je hier weinig van dat pakket op de vleugel ligt. Alleen balanceren moet op zijn kop. Heb hier op de rand van de rompwortelrib 2 kleine gaatjes in gedremeld. luistert toch redelijk nauw.

Wanneer gaat ie up?

Ik hoop dat hij morgen z'n maiden gaat krijgen. Het zwaartepunt op tekening is veilig voor de eerste vlucht neem ik aan. Vanmiddag moet ik nog wat plaklood regelen om dat kloppend te krijgen ik denk dat 15 gram voldoende zal zijn.

Back