Bouwverslag Robbe Charter

Hallo,
Ik wil jullie bij deze op de hoogte houden van de bouw van mijn robbe charter.
De kist heb ik vandaag opgehaald bij verspaget in eindhoven. Ik ben er verder nog niet aan begonnen, ik heb alleen maar de doos geopend en wat onderdelen uitgedrukt. Foto's volgen nog.

M.V.G. Pim
 
Hee Pim!

Ik heb de charter ook onlangs gebouwd(en ook in eindhoven gekocht) en heb 'm zondag voor 't eerst gevlogen! Is m'n eerste balsa kist! Heeft toch wel iets als je 'm dan voor de 1ste keer de lucht instuurt!

Ik vlieg al wat langer en had de charter gekocht enkele jaren geleden om als trainer dienst te doen.Hij is nadat ik de vleugel en romp ruwbouw klaar had op zolder beland waardat hij een jaartje of 1,5 stof heeft liggen happen.Enkele maanden geleden heb ik 'm van zolder gehaald en helemaal afgemaakt! En hij vliegt superstabiel moet ik zeggen! Ik heb 'm voorzien van een brushless motor en vlieg op 4S. Op 3S is eigenlijk meer dan genoeg,maarja..........

Veel plezier met bouwen! Het lastigste vond ik het beplanken van de vleugel,om de ronding aan de voorlijst netjes te krijgen.Gewoon je tijd ervoor nemen,dan komt het vast goed! Succes!

Gr. Ferry
 
Ah.. de oldschool trainer. Topkistje en erg leuk om te bouwen. Heb ik ruim 12 jaar geleden mn eerste lesjes mee gevlogen wat motorkisten betreft. Het Charter en Taxi II tijdperk... pure houtbouw nostalgie uit de tijd dat modelbouw nog echt modelbouw was.. :)

Heel veel plezier met bouwen!
 
Leuk dat ook andere dit als eerste lestoestel hebben gehad!
Ik vlieg zelf ook al even maar dan met depron toestelen en depron straaljagers.
Met dit toestel ga ik bij een club mijn brevet halen (hoop ik).
Ben nu bezig met het maken van de staart.
 
Hoi, heb deze ook recentelijk gebouwd, kan bijna niet mis gaan als je rustig aan bouwt en eerst denkt en dan doet. Veel succes en als je vragen hebt...

Freek
 
Rustig aan bouwen.............
De romp is na 2 dagen al bijna af!!!
De foto's opload ik straks nog wel.

Pim
 
hier zijn de foto's van de bouw tot nu toe.

full


full


full


full


en hier is de vleugel.

full


full


verder had ik de vraag of de servo-verlengkabel los in de vleugel mag liggen? moet ik deze vastzetten zoals op de onderstaande foto? (lijm waar mijn vingers zitten)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Charter

Ik heb de afgelopen weken een hele oude (30jaar) bouwdoos van de charter in elkaar gestoken voor een collega van de club.
Hieronder de foto met het resultaat

 
[mod]Onnodige quote van direct bovenstaand bericht verwijderd[/mod]

Gust,

Leuk dat er nog een charter op de club is.
Pap heeft er nu ook een:)

Gr.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... verder had ik de vraag of de servo-verlengkabel los in de vleugel mag liggen? ...
Mag los. Prik gaatjes in alle ribben zodat de vleugel naar de buitenlucht kan ontluchten. Beter voor krimpfolie. Je moet de vleugel nog verkasten zie ik, de nerf van de verkasting moet verticaal.
 
Verkasting?????
Is dat hetzelfde als sheer webbing?
Dat staat namelijk niet in de handleiding. Dit zit overigens wel tussen de eerste en tweede rib. Als het nodig is dan maak ik het wel.

Pim
 
Verkasting is niet nodig. Dat heb ik ook niet in mijn Charter en ik mis het niet en inderdaad staat het ook niet op tekening.

De servodraden heb ik los in de vleugel liggen, geen probleem.
 
Verkasting = sheer webbing :yes: Strikt genomen zou het niet noodzakelijk zijn voor de charter maar voor het geringe extra gewicht krijg je wel een veel sterkere vleugel. Mijn advies is dus, gewoon doen.
 
Dat vind ik een vrij boude uitspraak Erik.
Jij kunt niet zien hoe pimiboj bouwt en ik neem aan dat je het niet op geweten wilt hebben dat zijn charter straks in de kreukels ligt omdat zijn vleugel het begaf omdat die te ver doorboog.
Want dat is wat sheer webbing doet, in combinatie met de indekking ook wel D-box genoemd, de buiging van de vleugel opvangen, of beter gezegd: de vleugel stijver maken.
Bovendien weet ik zeker dat het WEL op de tekening staat, althans, op de oude versie die ik hier heb:
9.jpg


5.jpg



Ik zeg: zeker inbouwen die sheer webbing, ga je geen spijt van krijgen, sterker nog, ik weet bijna zeker dat je er spijt van krijgt als je het niet inbouwt.
Je bent lekker bezig zo, ziet er allemaal netjes en degelijk uit, het zou zonde zijn als dat verloren gaat door een simpel klusje als sheer webbing achterwege te laten.
 
Gisteren op Discovery "How it's made", o.a. met produktie van modelvliegtuigen bij SIG. Daar liep de nerf van het tussenschot/webbing verkeerd, horizontaal.
 
Back
Top