Bouwverslag Schouwenbank

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Danny Bimmel, 31 jul 2005.

  1. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Sikko, mijn laatste dekken maak ik uit vliegtriplex. Het voordeel hiervan is dat het een "taai" en schokbestendig materiaal is, en de ronding maak ik door dikkere (4mm)triplex strookjes bol uit te zagen, en dan met houtlijm onder het dek te kleven en aan te klemmen. Eens het dek passend is, sealen met G4 urethaanvernis. Dan kan het erin gekleefd worden met fix-all of trage 2-componentenlijm.
     
  2. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    @Zinnia,

    Ja dat kan natuurlijk ook. In mijn vroege modelbouwjaren maakte ik ook vrijwel alles met vliegtuigtriplex Persoonlijk geef ik nu de voorkeur aan polystyreen. Vrijwel alles wat ik bouw maak ik met dit materiaal. Ik vind het nu eenmaal wat "vriendelijker" in de ver- en bewerking dan vliegtuigtriplex. Daarnaast is het stukken goedkoper, is er een keur aan profielen te krijgen en werkt het oneindig veel strakker.

    Hans
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Laten we er dan maar meteen een update tegenaan gooien :lol: ,

    Zoals eerder al vermeld zouden de eerste werkzaamheden de scheg en VSP bescherming zijn. Aan de VSP bescherming ben ik nog niet toegekomen maar aan de scheg wel.

    [​IMG]

    Het is belangrijk dat de scheg precies op de hartlijn van het schip staat. Als deze iets scheef zou staan gaat het dienen als een roer waardoor het moeilijk wordt om de sleper rechtuit te houden :lol: . Om de scheg te plaatsen heb ik dan ook mijn nieuwe speeltje gebruikt; een klein laserwaterpasje. Met behulp van de laser de plaats van de scheg afgetekend en een boortje allemaal gaatjes geboord. Vervolgens met de Dremel en een slijpschijfje de sleuf voor de scheg verder uitgeslepen.

    [​IMG]

    Daarna de was het tijd om de scheg te passen, en natuurlijk paste alles meteen :wink: . De scheg is van polystyreen gemaakt en word straks aan beide kanten verstevigd met andere stukjes polystyreen, want de scheg heeft een druppelvorm.

    Binnenkort gaan we weer verder :lol:,

    Groetjes Danny.
     
  4. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Danny,

    Maak je nog een standaard, of "parkeer" je de boot op de scheg? Vraag me namelijk af of een polystyreen scheg sterk genoeg is om de massa van de boot te dragen.

    Hans
     
  5. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Danny,

    Ik kan me vergissen, maaaaaar ligt daar ook geen mooi aluminium scheg..., ik ga even mee met wat Hans zegt, is een poystyreen scheg wel sterk genoeg, onbewust komt het hele schip er toch een keer op te staan, bij bv in het water zetten ofzo, het zou zonde zijn om dan een dubbelgeklapte scheg te hebben....

    Tom Boere
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als je de scheg toch ga bewerken.
    Dan had ik de alluminium scheg gebruikt is toch sterker he.
    Want daar kan je aan beide kanten ook materiaal gebruiken van wat je zelf wil he en dan heb je ook een V vorm
    Verders mooie boot hoor :?
     
  7. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Eigenlijk hebben jullie nog gelijk ook :wink:, ik was bang dat het polystyreen moeilijk te lijmen zou zijn op het aluminium, maar met Combi Power zou het moeten lukken :D . Dus we gaan de spleet even wat groter maken zodat de 3mm aluminium scheg erin past.

    Vanavond meer :wink: ,

    Groetjes Danny.
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    En als je de scheg aan de binnekant in de boot dus
    een paarlatjes vast maakt doormiddel van moertjes en boutjes kan je hem aan de binnenkant ook goed vast lijmen zodat hij dan bij het neerzetten {boot} niet naar binnen schiet
    Het is maar een idee he.
     
  9. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Danny,

    Vergeet niet de (al afgetekende?) gaten in de scheg te boren, dit geeft als je lijm er door laat lopen een heel stabiele verbinding. Je hebt dan geen latjes, boutjes en moertjes nodig. Ben er nog niet in geslaagd om foto's van het binnenwerk van de Brielsebank te maken maarrrrrrr morgen begint de vakantie dus......

    Hans
     
  10. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    De aluminium scheg zit in de romp :D en ik ben vergeten de gaatjes te boren :( . Gelukkig is dat niet erg, tegen de scheg worden nog "spanten" gelijmd om de V-vorm te krijgen. Ik ben dus niet bang dat de scheg naar binnen zal schieten. Het is ook niet de bedoeling dat ze op de scheg gaat rusten, want er komt een steun voor de romp. Zoals Tom Boere al opmerkte zal het waarschijnlijk af en toe wel even gebeuren met bijvoorbeeld het te water laten, maar het grootste gedeelte van de tijd zal ze netjes in de steun staan.

    Foto's volgen nog :D ,

    Groetjes Danny.
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Zoals beloofd de foto;

    [​IMG]

    Na jullie aandringen toch maar de aluminium scheg geplaatst :wink: . Vervolgens met Kombi Power van Bison de scheg in de romp gelijmd. Na ongeveer een uur zat alles al muurvast :D .

    Nu de scheg verder afwerken en de beschermplaat van de VSP's plaatsen (eerst nog twee gaatjes boren natuurlijk) :lol: .

    Groetjes Danny.
     
  12. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Danny,

    De beschermplaat die onder de VSP's komt heeft bij het echte schip ook profiel, evenals de scheg. De staanders waarmee de plaat aan de romp bevestigd zijn hebben ook profiel. Ik moet nog ergens een foto hebben waar een "Bank" boot in dok ligt en je dit goed kunt zien. Ik zal wel even zoeken.

    Hans
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Hans,

    Bedoel je deze soms;

    [​IMG]
    Foto; Tugspotters

    Op de werftekeningen had ik al gezien dat de twee grote in het midden elk bestaan uit 2 buizen (voor het model 7mm) waarvan de tussenruimte is opgevuld. De andere 6 kleinere (3mm voor het model) zijn gewoon buizen. Ik heb er al spullen voor liggen, maar ik wacht even totdat ik het VSP boekje heb dan weet ik ook hoe het zit met de VSP's :D .

    Alleen bij het profiel van de beschermplaat weet ik niet wat je bedoeld :? .

    Groetjes Danny.
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Duurd dat vsp boekje niet een beetje lang ??
    En wat bedoel je met het opvullen tussen de twee buizen?
     
  15. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Danny,

    Ja, die foto bedoel ik inderdaad. Hoef ik hem dus niet meer op te zoeken. Ik weet niet welke tekeningen je allemaal hebt, maar hier een foto waarop je kunt zien wat ik bedoel met het profiel van de VSP beschermplaat.

    [​IMG]

    Ook nog een tweetal plaatjes van de onderbouw van het dek, zoals beloofd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hoop dat je er wat aan hebt.

    Hans
     
  16. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @F.van.Gent, dat boekje had inderdaad deze week binnen moeten komen, maar goed het is vakantie :D . Grote kans dat het dan wat langer duurt dan normaal.

    Wat dat opvullen betreft, bij het origineel zijn de grote twee "poten", waarmee de beschermplaats op de kiel vastzit, elk opgebouwd uit twee buizen. De ruimte tussen die twee buizen is opgevuld, kijk ook maar even naar de foto die Hans hierboven heeft geplaatst, dan snap je het wel.

    @Sikko 259, ik heb de werftekeningen van de Schouwenbank, Banjaardsbank en Steenbank. Mijn tekeningen zijn een beetje donker gekopieerd dus stippellijntjes zijn een beetje moeilijk te zien. Maar ik weet nu hoe het moet :D .

    Toch maar goed dat je die foto's nog geplaatst hebt, ik had je namelijk verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat je de latjes in de breedte had gelijmd, maar je hebt ze dus aan de zijkant tegen de romp geplakt :D . De kont (en neus?) zijn helemaal vol uitgevoerd zie ik.

    Oké, binnenkort meer nieuws van de werf :wink: ,

    Groetjes Danny.
     
  17. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Wederom een update van de Schouwenbank,

    Eerst even wat over de Voith Schneider Propellers die mijn Schouwenbank aan moeten gaan drijven. Eerder in dit topic schreef ik over een boekje over VSP's die ik had besteld. Ondertussen heb ik dat boekje al een paar weken in huis liggen, maar eerlijk gezegd valt het mij een klein beetje tegen. De VSP's die in dat boekje worden beschreven hebben 4 bladen en dat is er simpelweg 1 te weinig :( . Met een 4-blads VSP kun je wel varen, maar de aandrijving is dan pulserend waardoor veel onnodige trillingen ontstaan. Door 1 blad meer te plaatsen ben je van die problemen af :) . Tevens is de VSP in dat boekje te klein om onder mijn Schouwenbank te plaatsen :cry: .

    Dus verder aan het speuren geweest op het www, en niet zonder resultaat :D . Op den duur kwam ik een modelbouwcollega uit België tegen die de Antwerpen 91 heeft gebouwd. Ook dat is een havensleper met VSP-aandrijving dus eens een mailtje richting het zuiden gestuurd :wink: . Hij heeft de VSP zelf gemaakt en hiervan diverse tekeningen gemaakt. Hiervoor heeft hij de VSP van Graupner en het boekje waar ik het eerder over had als voorbeeld gebruikt. Het allermooiste is nog dat de maten exact overeen komen met die van de Schouwenbank :D .

    Ik heb nu dus de tekeningen, maar nu is mijn draaibankje stuk (potmeter om toerental van de klauwplaat te regelen doet niets meer :cry: ). Zodra deze weer werkt ga ik beginnen en kunnen jullie in een ander topic de vorderingen uitgebreid volgen............. to be continued :wink: .

    Goed, dan de vorderingen van vandaag. Ik had behoorlijk wat dingen op mijn lijstje voor vandaag staan, maar bovenaan mijn lijstje stond het aftekenen van diverse onderdelen op de romp.

    [​IMG]

    Het ging hierbij voornamelijk om de bevestiging van de berschermplaat van de VSP's. Deze plaat wordt op zijn plaats gehouden door twee grote steunen die aan de kiel vastzitten en zes kleinere die op diverse plaatsen op de romp zitten. Deze heb ik vandaag met behulp van een laserwaterpasje op de romp afgetekend (zie foto). De twee grote steunen bestaan elk uit twee stukken messing buis en de tussenruimte, tussen twee buizen, wordt opgevuld met polystyreen. De kleinere worden messing buisjes van 3mm.

    [​IMG]

    Na het aftekenen konden de eerste buizen geplaatst worden. Eerst heb ik een gat van 7mm in de romp geboord en daarna de buisjes met Bison Kombi Power in de romp gelijmd. Eigenlijk ben ik vandaag niet verder gekomen, in al dat meten en bereken ging toch meer tijd zitten dan ik had verwacht :| . Maar ja, beter alles in één keer goed aftekenen dan er later achterkomen dat de helft niet klopt :D .

    Dat was het weer voor vandaag :D ,

    Groetjes Danny.
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo Danny heb jij een verdeelapparaat bij je draaibank zo niet dan zal het wel tegenvallen hoor om zo iets te maken
    laat eens wat weten :?:
     
  19. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Danny,

    Die VSP aandrijvingen die je straks gaat gebruiken, moet je die boven of naar beneden toe uitnemen als je er onderhoud aan wilt doen? Daar moet je dan bij de montage van de beschermplaat straks wel rekening mee houden. Omdat de schottels onder mijn Brielsebank er alleen naar beneden toe uit willen heb de beschermplaat afneembaar gemaakt.

    Hans.
     
  20. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @F.van.Gent, wat bedoel je met een verdeelapparaat? Ik heb thuis een klein draaibankje staan met vanalles erop en eraan. Voor de wat gotere onderdelen moet ik waarschijnlijk uitwijken naar de grote draaibank op mijn werk.

    @Sikko 259, de VSP's gaan er naar boven toe uit, de beschermplaat zou dus vast gemaakt kunnen worden. Ik denk wel dat ik de plaat afneembaar hou, dat kan altijd handig zijn :D .

    Groetjes Danny.
     

Deel Deze Pagina