Bouwverslag Schouwenbank

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Danny Bimmel, 31 jul 2005.

1. Dr.Evil

Dr.Evil

Lid geworden:
    14 nov 2004
    In dat geval moet je dus rekening houden met het dek (afneembaar), zorg dat de opening groot genoeg is (niet alleen om de VSP eruit te nemen, maar ook om te demonteren / sleutelen).

2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Een verdeelapparaat is een apparaat om de gaten bijvoorbeeld in een cirkel op gelijke afstand te houden te krijgen dus wordt ook gebruikt om tand wielen te maaken
    Voor zover mjin sobere uitleg daar aan.
    Maar je wil 5 bladen dus moet je bijv vijf gaten op gelijke afstand make. :roll:

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Is inderdaad handig: Uit voorzorg heb ik de beschermplaat onder de PARAT ook afneembaar gemaakt m.b.t. M3 bouten.
    Deze zitten (verzonken) in de beschermplaat en hebben hun houvast in de steunen (alu en messingpijp) die ik eerst met 2C-lijm heb volgegoten.

Ik heb ze nog niet los hoeven halen voor service; Wel een week na montage geprobeerd of het lukte. En: Ja, het lukte. :lol:

4. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Een soortgelijke constructie hebben wij ook toegepast in onze serie "Bank" boten. Alleen hebben we voor de steunen geen buis gebruikt maar massief (staf). Hier draad in getapt en net als Roel de M3 boutjes verzonken in de aluminium beschermplaat. We hebben de steunen wel iets dikker gehouden dan wat volgens de schaal zou moeten nl. 6mm.

Hans.

5. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@Dr.Evil, gelukkig zit precies boven de VSP's het stuurhuis, ik kan in het dek dus een lekker groot gat maken en kan ook nog eens de hoogte in :D . Dat gaat dus wel lukken.

@F.van.Gent, Ik snap nog steeds niet helemaal wat je bedoeld :? . Maar even voor de duidelijkheid;

Foto; Herman Buitelaar BV

Bovenstaand draaibankje is te vergelijken met mijn draaibankje, die van mij is een kloon van dit draaibankje.

@Roel van Essen & Sikko 259, hoe ik het precies ga aanpakken zie ik al doende wel (en neem jullie tips natuurlijk mee), maar de plaat wordt in ieder geval afneembaar :D .

Dan nog even de werkzaamheden van gisteren en vandaag. Er moest nog wat opgevuld worden tussen de messing buisjes.

Hiervoor heb ik wat stukjes polystyreen tegen elkaar geplakt en deze met behulp van twee componentenlijm tussen de buisjes gelijmd. En daarna was het schuren, schuren, schuren en nog eens schuren :wink: . Het ziet er nu al vrij netjes uit, maar er zijn nog wat gaatjes die opgevuld moeten worden met plamuur.

Groetjes Danny.

6. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja Danny: dan weet ik het ook niet meer hoe of ik je dat moet uiteen zetten ,jammer maar misschien iemand anders dat dan beter kan. :oops:

7. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi F.van.Gent,

Kun je het ook niet op de foto zien? Volgens mij zitten alle standaard onderdelen ook op mijn kleine draaibankje :? .

Groetjes, Danny.

8. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Danny wat van Gent bedoeld het verdeelapparaat zal jij niet bij je draaibank hebben.
    Als je bijvoorbeeld zelf tandwielen zou maken dan moet je precies uitkomen met je tanden in 360 graden een halve tand er tussen werkt niet.
    Daar gebruik je dus een Verdeelapparaat voor.
    Ik heb eenmaal zo'n ding gezien met alles erbij dat was bij een Familielid die oude Friese Staartklokken en Stoeltjesklokken namaakte zoals ze vroeger ook gemaakt werden dat deed hij op een Myford Draaibankje.
    Daar mocht ik ook mee werken toen ik zelf nog niet in het bezit was van een Draaibankje.

9. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Danny,

Even Googelen, kom je bij Herman Buitelaar....en dat ziet er dus zo uit:

Misschien kun je hier wat mee.

Hans

10. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Kijk bij Herman Buitenlaar ook eens onder het kopje verdeeltafels.
    Op een draaibank wordt geen verdeeltafel gebruikt.
    Een verdeeltafel gebruik je voornamelijk op een freesbank.
    Hier span je je werkstuk op.
    De tafel kan rond draaien en zo kun je op de juiste steekcirkel en onder de juiste hoekverdraaiing gaten boren, vlakke kanten frezen, kort om alles waar hoekverdelingen bij gebruikt worden.

Deel Deze Pagina