Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Van je vrienden moet je het hebben

Adam,
Zie er natuurlijk netjes uit maar waarom rookglas het de ramen duidelijk meer een blauwe glas hebben dan een rookglans? Verder, die 10 cm is opgebouwd uit half wit staal en half koper, spuit jij alles wit? (ik zou ook niet weten hoe je het anders moet doen)
Ik zit nog in de "honden hokken" en dit wordt volgend jaar mijn uitdaging.
grtjes
Hawser
 
In principe zit er redelijk helder glas in bij het origineel, inderdaad met een heel klein beetje blauw gloed.
Rookglas geeft wat mij betreft twee voordelen.
Ten eerste zorgt het er voor dat er minder te zien is in de brug, dus ik hoef (en wil) geen compleet brug interieur te maken.
Ten tweede contrasteert het wat meer met het wit, op een afstand zijn de ramen wat zichtbaarder en is het niet zo'n witte vlakte.

De messing rand wil ik proberen aan te brengen met zo'n goudkleurige merkstift, die dingen die ze gebruiken om kerstkaarten ed te beschrijven.
Stift precies op het randje zetten onder 45° en dan de contour volgen. Ik verwacht dat er dan wat goudkleur op het raam komt en aan de zijkant.
Maar dat moet ik nog gaan testen, misschien gaat het wel helemaal niet :cool:
 
Het stuurhuis is gespoten.
Het heeft best wel wat voeten in de aarde gehad, om te komen waar ik nu ben.
Omdat ik het schip niet "werf nieuw" wil maken maar "licht gebruikt" is het niet zo simpel om de boel naar m'n zin in de verf te krijgen.
Omdat het origineel ook heel goed onderhouden werd, moet er dus een middenweg gevonden worden.
Zelf ben ik er redelijk tevreden over.

IMG_6756.jpg


Brugdek was het simpelst te spuiten, gewoon grijs met achter de rookkanalen een zwarte waas

De "zonnehoed" was wat lastiger.
Op de hoeken en randen met de airbrush een heel lichte grijs aan gebracht.
Hierna heb ik er een fluoriserende oranje overheen gespoten van uit een spuitbus.
Als laatste, om het er wat verbleekter uit te laten zien een waasje van een matte wit gemengd met een matte grijs er overheen gespoten.

IMG_6758.jpg


De ramen zijn goed onder het afplakband vandaan gekomen, niks onder gekropen, en ook bij het verwijderen geen problemen gehad met het loskomen van de verf.
De "messing lijsten" heb ik met behulp van een goudkleurige stift aanbracht.
Om deze stif goed te geleiden heb ik een hulpstukje gemaakt van plexiglas wat op de stift past.
Deze zorgt er voor dat de stift langs het raam geleid wordt zodat de lijn overal even dik is. Tevens zorgt deze geleiding er voor dat er ook een goudrandje aan de zijkant van het raam komt met een zelfde "hoogte"
Op zich ben ik niet geheel ontevreden over het resultaat. Op sommige punten had het iets straker gekund maar dat is voor een volgende keer.

IMG_6759.jpg


Ook de stuurhuis deuren hebben hun plaatsje gekregen. Deze zijn opgebouwd uit 3 plaatjes polystyreen van achtereenvolgend 0.5mm, 1.0mm en 1.0mm dik.
Deze zijn CNC gefreesd, en worden door de gaatjes van de knevels ten opzichte van elkaar gecentreerd.

IMG_6757.jpg


Om ook hier niet "werf wit" te krijgen heb ik het gehele stuurhuis afgelakt met een matte vernis, waar ik een paar druppel matte licht grijs door heen heb gedaan.
Niet echt waarneembaar, maar ik heb wel het idee dat het niet meer zo "hard" wit is
Van de week proberen de rest van de ramen er in te maken, en de naam op het stuurhuis dak te spuiten, en dan kunnen we rookkanalen en hoofdmast gaan monteren :banana:
 
Adam,

Gaat naar mijn idee best goedkomen,het idee ''licht gebruikt'' spreekt mij wel aan en wat betreft de druppels mat grijs om ''werfwit" te voorkomen houd ik wel in mn achterhoofd.....,ik vind er goed uit zien!

gr Herm
 
ik kan niet anders zeggen dan SUPER!!!!, ziet er echt super strak uit mijn complimenten

gr
Koos
 
Strak werk adam, btw nice idea van die goud stift... kun je foto maken van dat opzetstukje, ben nl altijd nieuwsgierig naar wat voor gereedschap gebruikt wordt :).
 
Oranje

Hoi Adam,
Een heel mooi resultaat behalve de lipstick weathered oranje kleur (op mijn computer). Je zie vaak dat de kleur op zich wel oranje blijft maar de ondergrond er door komt, je zie dan ook vaak "vegen" Het weatheren is dan ook niet de totale kleur maar onregelmatigheden in de goede kleur.
grt
Hawser
 
Adam eindelijk je foto's kunnen aanschouwen, ziet er fantastisch uit.
door het weatheren wordt je model een stuk realistischer.
groet Loek
 
Een heel mooi resultaat behalve de lipstick weathered oranje kleur (op mijn computer).
Dat heb je met zo'n appel ding ;)
Het lijkt op de foto "egaler" als dat het in het echt is.
Je ziet in het echt op de hoeken en randen een iets donkerder tint, als ware het vuil.
Met de lipstick kleur heb ik alleen het hele harde fluoriserende weg willen halen, omdat ik dat knallende niet vond passen bij een ietsje pietsje verweerd uiterlijk.
Maar het blijft voor een leek eng om iets wat netjes in de lak staat, weer te gaan behandelen zodat het wat "verweerder" uit gaat zien.
Daarnaast zijn het de eerste stappen die ik maak op "weathering" gebied, dus er zullen wel meer nog eens dingen niet helemaal uitpakken zoals ik ze bedoeld had :cool:
 
Hoi Adam,

Je mag dan zeggen dat je als leek bezig bent en dat dit je eerste stappen zijn, het zijn dan wel verrekte mooie stappen!

Ik vind het model erg mooi worden, eerder voor de vitrine dan het water!

Succes verder

Marco
 
Het heeft de nodige tijd en inspanning gekost, maar vandaag stond de postbode aan de deur met mijn "custom made" etswerk.
Gedurende de bouw heb ik constant onderdeeltjes verzameld welke ik geëts wilde hebben.
Afgelopen zomer had ik dan eindelijk een A4-tje vol met onderdelen welke ik d.m.v. etsen wilde laten maken.
Een eerdere opdracht was al eens gedaan door Saemann, en de kwaliteit daarvan was uitstekend, dus ook dit vel is geësts door Saemann.
Matriaal is Neusilber 03.mm dik.
Het grootste probleem was echter de AutoCad tekening "onbeschadigd" bij Saemann te krijgen. Hij werkt met AutoSketch, en dan kan niet zo goed overweg met AutoCad.
Maar uiteindelijk is het toch gelukt met als onderstaand resultaat:

IMG_7061.jpg


Logo's, scheepsnaam, ventilatieroosters, 2x voorstopper, boegschroefroosters, deurschanieren, lasflenzen, flushluiken, handwielen, soldeermal voor trappen, loop-, en beschermroosters, zoeklichten, lamelenbediening enz.

Wat details:

IMG_7062.jpg


van links naar rechts: deurschanieren, deurpatrijspoorten, en flenzen met voor 2mm en 1.5mm draad.

IMG_7063.jpg


Luikknevels, en boven in handwielen voor afsluiters

IMG_7065.jpg


... om niet te vergeten welke kant het handwiel van een deur op moet draaien om hem te openen.

IMG_7069.jpg


Flushluiken

IMG_7070.jpg


en zo groot is het allemaal.
Saemann adviseert om met onderdelen niet dunner te gaan dan de plaatdikte, in dit geval 0.3mm.
Echter van Leen Boers had ik begrepen dat 0.2mm ook nog mogelijk is.
De "liggers' looproosters zijn dan ook maar 0.2mm dik!
Dit geeft een heel realistisch uitziend rooster.
Ook de spaken van bijvoorbeeld de grote handwielen zijn maar 0.2mm!
Dit wordt nog wel een uitdaging om te bevestigen, en om dit zo te spuiten dat het ook nog zo gedetaileerd blijft.
Maar daar komt de airbrush cursus weer goed van pas bij.....
 
Adam,

We wisten al dat dit eraan zat te komen, maar ondanks alle perikelen is het in alle opzichten fantastisch geslaagd.

Ben natuurlijk zeer nieuwsgierig hoe het eruit gaat zien aan boord van de Kamara...

groetjes, Willem
 
wow adam, ben erg onder de indruk van dit prachtige ets werk, het zal ongetwijfeld heel veel werk zijn geweest om het überhaupt netjes op tekening te krijgen.

kan alleen maar zeggen ga zo door!!

gr
Koos
 
Back
Top