Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Adam, 2 nov 2006.

1. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik had je berichtje gemist.
    Dit materiaal komt volgens mij bij een reclame bedrijf vandaan.
    Ik heb het niet zelf georganiseerd vandaar.
    Volgens mij is het er in diktes vanaf 1mm (moeilijk verkrijgbaar) tot wel 10mm.
    Als je Googled op "PVC Foamplaat" moet je wel het één en ander kunnen vinden en ander moet je even een PB-tje sturen naar Tom Boere.

2. Overdrive190

Overdrive190 Guest

Echt heel netjes! Petje af! :thumbsup:

3. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Nog een paar foto's van de hoofdmast.
    Inmiddels voorzien van het nodige relingwerk en kooiladders.
    Ook zijn er nog extra schoren, lampsteunen en verstagingsogen aangebracht.

De "kooien" zijn gemaakt van 0,3mm dik en 2mm breed messingstrip wat ik uitgegloeid heb.
    Door het uitgloeien wordt het messing eigenlijk "spanningsloos, en veert het messing veel minder terug.
    De uitgegloeide strip laat zich hierdoor makkelijk om een stuk rond, met de diameter van de kooi, wikkelen zonder dat het als een soort veer terug springt.
    De ladders zelf zijn gemaakt uit 0,5mm dik en 2mm breed fosforbrons.
    De twee "wangen" van de laders zijn op elkaar gesoldeerd en vervolgens zijn de gaten voor de sporten (0,5mm) erin geboord.
    Nadat alle gaten geboord waren zijn de wangen weer van elkaar af gesoldeerd. Op deze manier is het zeker dat alle tegenoverelkaar liggende gaten voor de sporten dezelfde steekafstand hebben

Op een aluminium blokje met zijn de ladders vervolgens in elkaar gesoldeerd.
    Het blokje zorgt ervoor dat de ladder over de gehele lengte dezelfde breedte heeft.
    Hierna de uitstekende sporten afvijlen en het geheel over een schuurpapier halen.

En nog een achter aanzicht van de mast.

M.b.v. geëtste plaat zullen er nog een aantal bordessen in de mast gemaakt worden.
    Tevens zal er nog de nodige apparatuur in de mast gemonteerd moeten worden.

4. stoppel

stoppel

Lid geworden:
    7 okt 2006
    echt goed gedaan.
    het wordt een heel mooi schip.
    ik zit vol verbazing naar de mast te kijken,wat een priegelwerk is dat.
    ik moet de mast bij mijn schip ook nog maken en daar zie ik een beetje tegenop (schaal1:100)

ik blijf dit verslag zeker volgen.
    ga zo door!!!!!!!!!

5. Botter

Botter Guest

Wauw!! echt een heel knap staaltje (messinkje) werk :wink: Denk dat ik dit ook maar eens zal gaan volgen :lol:

6. Joey04

Joey04

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Bijzonder mooi werk Adam, zit er zowat bij te kwijlen

7. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Echt vakwerk, Adam.
    Mijn complimenten!! :cool:

Droop

8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik kan gelukkig nu weer typen... Er was kortsluiting ontstaan in mijn toetsenbord omdat er een halve liter kwijl in was gelopen...:puppydogeyes:

Prachtig!

9. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Dank jullie heren :oops:

Maar het eigenlijk gewoon een kwestie van de beste soldeer volgorde bepalen.
    Eerst de dikste onderdelen, waar je veel "warmte" in moet brengen, met de brander solderen.
    Daarna de dunnere delen solderen met de bout.
    Een "derde handje" is ook makelijk om dingen op hun plek te houden tijdens het solderen.

10. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Mijn komplimenten Adam, nu heeft deze materialen man natuurlijk weer een vraag,
    waarom messing strippen voor de kooien en fosfor brons voor de ladders. Ik ben een plastic man maar ik vind dit toch wel heel strak!.
    Groet, Hawser

11. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik ben eigenlijk een "alles behalve houtman" :D
    Het is dat ik nog een goede vervanging heb kunnen vinden voor het hout van de spanten anders had ik dat ook gedaan.
    Ik werk heel veel met plastic, alleen met plastic kun je in deze diktes geen "sterkte" krijgen.
    Als je de ladders van 2mm x 0,5mm plastic zou maken met sporten van rond 0,5mm zou het niet strak te krijgen zijn en sterk zou het al helemaal niet zijn.
    Daarom gebruik ik dus voor delen die mechanisch belast kunnen worden vaak messing.
    Zo'n mast wordt in een scheepsleven best een aantal keren aangestoten :mad: de mast moet daarom dan ook een (klein) stootje kunnen hebben.

12. lifeboatcaptain

lifeboatcaptain

Lid geworden:
    19 jun 2007
    Hoi Adam,

Is waterdicht zeildoek misschien een oplossing om het bol staan van het materiaal waar de polyetser/ epoxy op komt te voorkomen? Ik heb dit nog nooit zien gebeuren, maar het schoot me tebinnen dat dat misschien wel een oplossing is.

Groetjes Josse

13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Het staat niet bol, maar hol.
    En het "probleem" is gewoon opgelost door plamuur.;)

14. lifeboatcaptain

lifeboatcaptain

Lid geworden:
    19 jun 2007
    @ Adam,

Ik bedoelde (maar typte dat niet) hol. Bovendien bedoelde ik dat eigenlijk voor een toekomstig project.

Groetjes Josse

15. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Adam,
    Ik ben het met je eens en dat is ook mijn probleem met mijn mastjes van ABS.
    Mijn Holland IV romp is opgebouwd uit spanten en romplatten van ABS dat viel niet altijd mee maar oke.
    Je hebt echter mijn vraag over je wisseling tussen fosforbrons en messing niet beantwoordt, heeft het te maken met gemak van boren?
    groet
    Hawser

16. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Volgens mij is fosforbrons niet uit te gloeien. (ik heb het in ieder geval niet geprobeerd).
    Daar door is het heeeeel slecht buigbaar, iets wat voor het kooien maken wel een vereiste is.
    Daarnaast heb ik geen knipbank en moest ik de strippen zagen op m'n lint zaag.
    Het fosforbrons bleeft daar bij nagenoeg vlak terwijl het messing de neiging had om te gaan krullen.
    Voor de kooien niet heel erg, maar voor de wangen van de ladder onaceptabel.
    Vandaar de keuze in de verschillende materialen.

17. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Deze week weer een paar avondjes zitten solderen en draaien.

Allereerst nog twee bordessen in de mast gemaakt. Deze dienen voor het veilig kunnen verwisselen van de verschillende lampen. Op de tekeningen staan ze niet :-( , maar op de foto's wel.
    Dus dan maar aan de hand van de onderlinge verhouding getracht ze na te maken.
    Nu ook voor het eerst looprooster van Saemann gebruikt. Dit is geëtst uit 0,3mm dik plaat. Echt mooi spul, kost wat maar dan heb je ook wat :D

Een "close uppie" van één van de bordessen.

Ook van de week één van de "antennebollen" gemaakt.
    Dit is de grootste en is qua vorm de gemakkelijkste.

En zo ziet het er voorlopig in 1:50 uit

De bovenkant van de bol is uit polyesterhars gegoten. Als mal heb ik hier voor het grootste mengbakje van een verpakking Stabilit Expresse genomen.
    Goed ingesmeerd met loswas, en vlak vol gegoten.
    Wel heel weinig verharder gebruikt zodat het langzaam uithard, anders krijg je last van krimpscheuren.
    Vervolgens op een stuk plexiglas staf gelijmd en netjes op maat gedraaid.
    De lijmovergang goed na schuren en je hebt een mooie bolle antenne.
    De onderzijde is apart gedraaid en hierin zijn aan de onderzijde versteviging ribben in het plexiglas gefreesd.
    De stander met de traptrede zijn weer uit messing gemaakt.

In de voetplaat zitten voor de sier M0,6 zeskant boutjes (SW = 1mm)

18. leen.boers

leen.boers

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Hoi Adam.

Ziet er heel strak uit, een mooie combinatie van messing, FB en Saemann.

Even nog over forfor-brons, dit kan je eigenlijk het beste knippen.
    Dit kan alleen met een vlakke plaatschaar.
    Hiermee kan je 0,2 FB verknippen in stroken vanaf 0.7 mm, het blijft 100% recht en tordeerd dan ongeveer 10 gr.

Ik heb de onderstaande plaatschaar, ondanks chinees product, wat uurtjes werk om hem perfect af te stellen maar nu zelfs rijstpapier snijden.

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=74

Ze verkopen ook nog een kleiner model maar deze kan de standaard maat van FB (2000 x 300 mm) niet knippen.

19. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Adam,

mijn complimenten het ziet er mooi strak uit. Misschien is het een optie om de antennebol die je nu hebt gemaakt als orgineel te houden en daar een een siliconenrubbermal van te trekken en zodoende de 2 antennebollen in PU hars te gieten ? Dan zie je straks ook niks meer van de overgang van plexiglas naar polyester.

Gr Martin :D

20. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    @Martin,
    De andere twee bollen hebben een ander model als deze.
    Inmiddels zijn deze twee ook "klaar".
    Ik verwacht dat met de juiste verf behandeling de overgang tussen polyester en plexiglas ook niet meer te zien zal zijn.
    Ik wil het gieten nog wel toe gaan passen bij de fabricage van de ramen in de opbouw.

@Stoppel,
    Deze video's had ik nog niet gezien, bedankt.

Deel Deze Pagina