Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Adam, 2 nov 2006.

1. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ook op deze werf ligt het werk niet stil, het gaat alleen niet meer in die grote stappen.
    Soms avonden bezig met kleine details.
    Ben eigenlijk bezig met het "inrichten" van het brugdek.
    Aan de voorzijde zijn 8 identieke antennehouders geplaats, gemaakt uit 1,5mm messing staf, en aan de bovenzijde voorzien van boringjes van 0,5mm en 0,8mm.
    Hierin kunnen later de antennesprieten gelijmd worden

Ook het kleine voormastje, waar het voorste toplicht op staat, heeft een plaatsje gekregen op het brugdek, evenals de sokkel voor het voorste zoeklicht.

Aan de achterzijde van de rookkanalen is ook het nodige gebeurd.
    Hier zijn op beide rookkanalen zo genaamde lamellen roosters geplaatst.
    Via deze roosters wordt lucht aangezogen voor de machinekamer. Om nu in geval van brand in de machinekamer de luchttoevoer af te kunnen sluiten is hier een luchtcilinder aangebracht welke de jalouzien achter het rooster dicht kunnen doen.
    Zodoende kan er dan geen verse lucht meer naar de machinekamer, waardoor de brand makkelijker te bestrijden is.
    De lamellenroosters zijn gemaakt van strip van "Evergreen". De lamel is 0,5mm dik en de tussen afstand is gemaakt met een strip van 1,0mm dik.

En zo ziet het gedeelte tussen beide rookkanalen er nu uit:
    De diverse luiken en een deur zijn geplaatst.
    Deze zijn gemaakt van Plexiglas. Het voordeel van Plexiglas is dat het mooi strak te frezen is.
    Kanten blijven hier door scherper. Op de deurtjes zijn de grepen aangebracht met zilverdraad van 0,3mm.
    Ook de zelf gefabriceerde lader heeft hier een plaatsje gevonden evenals de regenwater afvoerbuis.
    De ladder lijkt wat kort, maar hier onderdoor komt nog de voedingsleiding naar de blusmonitoren.

En zo ziet het er dan van een wat grotere afstand uit.
    Ook hier een sokkel voor het achterste zoeklicht.
    Op het bordes tussen de rookkanalen in is het eerste stukje relingwerk gemaakt met de scepters van Saemann-aetztechnik
    Dit zijn scepters geëtst uit zilverstaal plaat met een dikte van 0,3mm. De beide tussendraaden zijn van 0,5mm messing, en de bovenligger is van 0,8mm messing.
    Het is voor het eerst dat ik deze gebruikt, maar het werkt prettig en ziet er goed uit.

2. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Hier zijn woorden overbodig.

Dit is fenomenaal! :worship:

Gewoonweg schitterend, Adam!!!

Droop

3. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Kwijl, kwijl etc

super Adam,

dit wordt een scheeppie om trots op te zijn, ga zo door !!

Tom Boere

4. Luit

Luit

Lid geworden:
    10 nov 2003
    He Adam,
    Ziet er super uit hoor!
    Kun je een gedetailleerde beschrijving geven hoe je de lamellen gemaakt hebt?
    Dit moet ik ook nog doen namelijk, maar weet niet hoe....

Greetings,
    Luit

5. lifeboatcaptain

lifeboatcaptain

Lid geworden:
    19 jun 2007
    @ Adam,

Lopen de rookkanalen nog door in het stuurhuis?

Groetjes Josse

6. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Nog niet maar dat gaat wel komen.
    Ik doen normaal niet aan inrichtingen van de brug omdat ik dat eigenlijk verspilde moeite vind, je ziet er later toch eigenlijk niets meer van, zeker niet als je nog eens "getint glas" gebruikt.
    In de Smit Kamara zit echter zoveel glas in de brug, dat er wel "iets" in moet staan.
    Dus de twee rook kanalen zullen wel in de brug aan gebracht worden even als wat bedieningsconsoles, maar dat is het dan ook wel.
    Geen koffiekannen, stoelen, kalenders, playboys en weet ik het al niet wat ;)

7. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Je vergeet ook nog de asbak, de sigaretten en koffiekop. :D

Droop

8. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik heb als basis een plaatje polystyreen genomen van 1mm dik, wat de grondafmetingen had van de te maken roosters, met dien verstande dat ik het aan de bovenzijde wat langer gehouden heb.
    Hier tegen aan heb ik onderkant en twee zijkanten gelijmd van polystyreen strip van 4.8mm x 0.5mm. Op deze manier ontstaat er dus een soort van bakje met een (nog later te sluiten) "open" bovenkant.
    Ook de zijkanten heb ik iets langer gehouden dan de maat van de roosters.
    Evergreen verkoopt dit soort strips in allerlei breedtes en diktes bij een lengte van ongeveer 30cm.
    Vervolgens heb ik op een strip van 4.8mm x 0.5mm een strip gelijmd van 2.0mm x 1.0mm, dusdanig dat er een soort van L-vorm ontstaat.
    Na dat deze goed gedroogd zijn heb ik ze met een snijhulpje op allemaal exact dezelfde lengte gesneden, zodaning dat ze precies tussen de twee zijkanten in het "bakje" pasten.
    Zo zien dan twee stukjes op maat gesneden strip er vanaf de zijkant uit

Door nu het eerste stripje onder 45 graden in het bakje te lijmen, met het stripje van 2.0mm x 1.0mm naar boven, ontstaat de basis van het lamellen rooster.
    Tegen dit stripje van 2.0mm x 1.0mm lijm je weer het volgende stripje.
    Als je nu maar zorgt dat de eerste lamel goed zit volgt de rest van zelf als je maar netjes aan blijft sluiten.
    Het voordeel van polystyreen is dat je het heel makkelijk kunt lijmen met thinner en een kwastje. Je ziet dus geen lijm resten, van het overschot aan thinner verdampt makkelijk.
    Als je dan voldoende lamelen "gestapeld" heb kun je het bakje op maat snijden en het sluiten met een strip aan de bovenzijde.
    Op die manier heb ik volgens mij een aardig gelijkend lamellenrooster in elkaar kunnen fabriceren.
    Het valt niet mee om het te omschrijven maar ik hoop dat het duidelijk is. :pim:

9. Luit

Luit

Lid geworden:
    10 nov 2003
    Helemaal duidelijk Thanks!!!

Greetings,
    Luit

10. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Blozen

Adam,
    Je moet bijna wel blozen van al die complimenten en het is wel ook deprimerend goed.
    Toch ben ik blij dat je het ons laat zien want, ondanks onze groeiende frustraties is, het is toch ook zeer zeker wel inspirerend/stimulerend, maar we spreken af: jouw volgende boot heeft een zeeg in alle richtingen (wat denk je van een van de Chinese tweeling) en dan 1:50
    groeten
    Hawser

11. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Wij hebben toch geen fustraties, ik ben mij te minste van geen kwaad bewust :confused:
    Die Chinese tweeling gaat het echt niet worden, als het geen Duitser wordt, dan wordt het er één uit de 11.000 pk serie, grootste kanshebber is dan de Poolzee.
    Maar goed dat gaat nog wel een poosje duren voor dat de Kamara klaar is, en wie weet wat voor "mooie" schepen er in die tussen liggende tijd nog afgeleverd gaan worden.

12. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Of wat denk je van een X-Bow............

ik ga tzt voor de Retriever !!!!

Tom Boere

13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Maar dan wel zo'n anchorhandler met dat beweegbare achterdek, en geen PSV.

14. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Adam,

Helemaal mee eens, nu alleen nog "even" de tekeningen hiervan......

Tom

15. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    X-bow

Ik ken toevallig de ontwerpers een beetje maar ik ga het geen eens vragen. Er is zoveel geld in die ontwikkeling gestopt, dat moet er eerst weer uitkomen of er moet een verbeterde versie komen en dan misschien lukt het je.......ooit (met de oude versie dan)
    Een andere ontwikkeling zijn de PSVs met Voith Schneiders.

Adam, doe dan de Duitser maar!

groeten
    Hawser

16. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Met een PSV kan je niet slepen, en dat moet een schip wat ik wil bouwen per definitie wel kunnen :lol:

Proef ik trouwens een iet wat iniemini aversie tegen "Smit" schepen?

17. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Hekel aan Smit??

Ik ben van het principe " No guts ......no glory" en dat mis ik tegenwoordig bij Smit. Ze hebben nu meer het credo "een grote bek vervangt meer dan duizend diploma's" ...en dat is niet zo, zelfs Huub, de Brabander met zijn PSV, gaat straks rustig met de landstitel er van door, maar niet door hun grote bek maar omdat ze evt de beste zijn.
    Ik heb die 11.000 serie altijd lelijk gevonden, altijd van die koplastige klaar voor onderwater foto's van dit type vrijvarende sleepboten, ik vind ze "karakterloos" qua uitstraling. Een ZZ 3, Thames/Ebro's etc. of een Holland of Oceanic/Artic/Wolfraad W. etc. hebben dat wel.
    NU weer bouwen!!!!
    Groeten
    Hawser

18. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Aangezien de laatste update al meer dan een maand oud is hier maar weer eens wat plaatjes van de inrichting van het brugdek.
    Opzich zijn er geen hele grote vorderingen gemaakt.
    Er gaat alleen heel veel tijd in die kleine dingetjes zitten :|

Allereerst ben heb ik getracht de voedingsleiding voor de beide blusmonitoren op het brugdek te maken.
    Dit wordt een "dummy" leiding. De monitoren zelf worden namelijk door de brug heen naar de opbouw door getrokken.
    Na verschillende mislukte pogingen met o.a. messing en aluminium buis (ik kreeg er niet die kleine radiussen in die ik hebben wilde) ben ik op aanraden van Tom met Perspex gaan expirimenteren.
    Door met een hetelucht fohn de perspexstaf te verwarmen wordt het zeer makkelijk buigbaar.
    Om de juiste radius te krijgen heb ik een malletje gemaakt met twee aanslagen er op en een stukje staf met de juste buigradius.

Het tweede exemplaar verdeelleiding. De eerst was niet helemaal naar het zin, en toen ook nog de vereffeningsleiding een keertje afbrak, moest er maar een tweede komen.
    Zelf ben ik wel tevreden met het resultaat.
    De leiding ligt op 3 stukje U-profiel en een "beugel" van 0.3mm draad er over heen

De monitoren zelf zijn gemodificeerde "Seabex One" waterkanonnen. Ze komen niet helemaal overeen met de modellen op de orginele Kamara, maar voor mij goed genoeg.
    Na het spuiten zullen er nog een aantal "hydrauliek" leidingen aangebracht worden ter detailering, maar dit is van latere zorg.

En zo ziet het er dan nu uit aan de achterzijde van de beide rookkanalen. Het perspex bolletje aan de reling is geen verlichting maar het huis van één of andere transponder voor het DP systeem.
    Hier een daar staan ook nog een aantal ontluchters langs de reling. Ook deze zijn gemaakt van perspex en wel van 2mm staf.

Voor de toegang naar het brug dek zijn aan weerszijde van de opbouw weer de beroemde kooiladders geplaatst. Deze zijn eigenlijk op dezelfde manier gemaakt als de ladders in de mast.
    Het lastige hierbij was het "geknikte" stukje ladder. Voor de scherpe kijkers: het stukje reling bovenop wat nu nog doorloopt zal vlak voor het spuiten verwijderd worden. Dit stukje geeft echter nu nog behoorlijk wat extra stevigheid aan de gehele bovenreling.

Het dikkere messing onderaan de relingsteunen is de "pre-wetting" leiding.
    Deze zorgt er bij het orgineel voor dat in geval van het naderen van een brandend object de brug in een waternevel gehuld kan worden, en dus op die manier gekoeld kan worden.

De onderstaande foto's geven een overzicht van wat details op het brugdek aan de voorzijde van de rookkanalen
    Het "ding" met de vier sprieten eraan is een "radio direction finder" antenne.
    Hiermee kan men via de marifoon de richting van andere schepen bepalen ten opzicht van het eigen schip
    De perspex blokjes met messing pootjes zijn de kisten voor de noodaccu's.

19. rescue

rescue

Lid geworden:
    13 apr 2007
    ziet er weer prachtig uit.
    en het maakt niet uit dat er een poosje niet veel gebeurt
    want de kleine dingetjes maken het toch weer een prachtig geheel

Edwin

20. stoppel

stoppel

Lid geworden:
    7 okt 2006
    als ik zulke dingen kon maken dan zou ik er mn beroep van maken.

tering wat kan jij bouwen.

Deel Deze Pagina