Bouwverslag Smit Lloyd 115

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Danny Bimmel, 9 dec 2007.

1. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Hallo Danny,

Als eerste :thumbsup: ziet er keurig uit zo, maar een opmerking over de kimkielen heb je die van styreen gemaakt en zo tegen de huid van het schip geplakt ? ben je dan niet bang dat het gemakkelijk afbreekt ? misschien kun je ze maken van aluminium en door de huid van het schip heen vast maken zodat het lekker stevig wordt en niet bij de eerste beste keer stoten afbreekt want dat zou toch wel een beetje zonde zijn ;).

Gr Martin :D

2. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Martin,

Ik heb er even aan gedacht om de kimkielen te "verpennen", kortom kimkielen tegen de romp plakken en op een paar punten messingpennetjes door de kimkiel en de romp.

Dat is me alleen afgeraden, waarom? Stel dat er met het te water laten iets fout gaat (kimkiel tegen steiger stoten o.i.d.) of ik kom tijdens het varen een "obstakel" tegen dan heb ik liever dat de kimkiel afbreekt dan een kimkiel met een stuk romp....... de romp is namelijk niet zo heel dik 8-O.

Groetjes, Danny.

3. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Ok ik wist niet dat de huid erg dunnetjes was ;), maar goed dan had ik het als nog gedaan en aan de binnen zijde verstevigt met polyester of iets van dienaard. ( maar dat is voor jou geen optie schiet mij net te binnen :rolleyes: ).

Maar snap de oplossing ;)

succes met de verdere bouw

Gr Martin :D

4. W. Riezebos

W. Riezebos Guest

Hoi Martin,

misschien een riskante oplossing, maar wil het toch even kwijt want ik denk dat het wel kan werken.
    Je hebt nu de kimlielen netjes op de goede plek zitten. Als je nu langs die kimkielen boven en onder met een graveerpen een lijn zet, heb je ze op de romp de goede plaats voor een gat te frezen / snijden.
    Even aannemend dat je het ongeveer een millimeter dik maakt, kan je nu een polystyreen plaatje door dit gat drukken in de romp en deze aan de binnenkant met stabilit of epoxy helemaal vastzetten.
    De originele kimliel weer op het plaatje aan de buitenkant leggen en in model brengen.

just my 2 cents.

groeten,
    Wessel.

5. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Heel mooi Danny,
    ik reageer even om dit te kunnen volgen.

succes mvgr. Brandaris

6. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@Martin '70, inderdaad polyester en/of epoxy is geen optie... :(

@W. Riezenbos, op zich is dat de mooiste oplossing denk ik. Bij een dikke kunstof of polyesterromp had ik het hoogstwaarschijnlijk ook zo gedaan, maar ik ben bang dat de romp van de Smit-Lloyd daarvoor te dun is :(.

Om even aan te geven hoe dun de romp is onderstaande foto......

Hier zien we het middenschip van de Smit-Lloyd 115 welke ik heb moeten verstevigen met latjes. De romp was hier namelijk zo dun dat je met een vinger de romp zo in kon drukken 8-O. Het was zelfs zo erg dat de romp niet netjes recht, maar in een soort "golfpatroon" liep....​

Groetjes, Danny. ​

7. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Schulpjes....

Hoi Allemaal,

Hoogste tijd om de boegschroef nog eens verder onder de loep te nemen, het is immers meer dan een buis met een schroef erin....

Hieronder zien we een boegschroef in een echte boot (niet van de Smit-Lloyd 115 trouwens). We zien dat aan beide zijden een rooster is geplaatst om zodoende zoveel mogelijk rotzooi uit de boegschroef te houden, maar nu gaat mijn aandacht even uit naar hetgeen wat achter de boegschroefbuis zit; een schulp.

Foto; via Wikipedia

Een schulp wordt geplaatst om tijdens het varen minder weerstand van de boegschroefbuis te hebben. Nu zal het voor onze "kleine" bootjes waarschijnlijk weinig tot niets uitmaken, maar die dingen horen er nu eenmaal op :cool:.

Bij de andere modellen die ik gebouwd heb zijn de schulpjes gelijk met de bouw van de romp meegenomen. Ter hoogte van de boegschroef plaatste ik steeds extra beplanking/blokjes om later de vorm van de schulp in te kunnen vijlen. Helaas was dat in dit geval niet mogelijk omdat ik nu een kant en klare romp heb, er moest dus iets anders voor vezonnen worden.....

Als we onze ogen een klein beetje dichtknijpen en naar het bovenstaande plaatje kijken zie je met een beetje fantasie de vorm van een lepel in de schulp, kortom de schulp moet een lepel worden :D. Dit is trouwens makkelijker gezegd dan gedaan, want de meeste lepels zijn niet "puntig" genoeg om als schulp door het leven te gaan. Uiteindelijk vond ik bij mijn oma een lepel die de perfecte vorm had. Helaas vond mijn oma het niet zo'n heel goed idee dat ik twee van haar lepels aan stukken zou zagen om in één van mijn bootjes te plakken...... ;)

Er zat dus niets anders op dan de lepel als mal te gebruiken. Om te beginnen heb ik een stuk 2mm dik polystyreen ruim op maat gesneden, de lepel ingesmeerd met vaseline en het ploystyreen met een lijmklemmetje op de lepel geklemd. Toen was het de beurt aan de verfbrander, als je die maar lang genoeg over het polystyreen heen en weer beweegt wordt het vanzelf zacht. Met een (koud!) metalen buisje kun je het polystyreen een beetje in de juiste vorm helpen.​

Wanneer alles eenmaal in de juiste vorm stond en het polystyreen weer was afgekoeld kon het overtollige materiaal weggeslepen worden. ​

En dan..... kan het polystyreen van de lepel genomen worden en is een schulpje geboren :D. Eerder schreef ik al dat ik vaseline tussen het polystyreen en de lepel had gesmeerd en dat heb ik natuurlijk niet voor de lol gedaan. De vaseline zorgt voor een vettig laagje tussen het polystyreen en de lepel. Zodoende komt het polystyreen zonder problemen los van de lepel :D.​

Het enige wat dan nog rest is het om maat maken van het schulpje en deze in de romp plaatsen. Zeg nu zelf, net echt toch? ;)

Groetjes, Danny.​

8. armando

armando

Lid geworden:
    24 feb 2006
    @ Danny,

In de rompen van de Smit lloyd zaten toch voorgebolde plekken voor de boegschroef?
    Je gaat me toch niet vertellen dat de lepel de zelfde vorm heeft als dat voorgebolde stuk in de romp :p

En dan die 2de kimkiel (die gene die de (boeg)golf eerder naar beneden trekt) Wat is daarvoor de gene dat jij die erop plaats? Je werk zo realistisch hoe ze er in het echt ook uit zagen. of is dat meer een beetje plagen om de golven wat mooier over te laten gaan ?

Het ziet er trouwens wel erg netjes uit wat je allenmaal doet. Nu nog de bulb voor de lier.

Armando

9. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Armando,

De boegschroef en schulp zijn inderdaad in de romp van Modellwork Holland verwerkt. De lepel had voor 99% dezelfde vorm als die schulp :D.

Dat van die tweede kimkiel moet je nog een keer uitleggen hoor, want ik heb het stukje tekst een paar keer doorgelezen en snap nog steeds niet wat je wilt weten..... :?

De bult is geplaatst, maar zover is het bouwverslag nog niet dus je moet nog even geduld hebben.

Groetjes, Danny.

10. Update??

Hallo Danny

Heb je nog een update??

Volgens mij ben je wel wat verder of niet???

Mvg,
    Karsten

11. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Voorlopig geen updates.....

Hoi Karsten,

Helaas voorlopig geen updates van de Smit-Lloyd 115, ik betrapte mezelf erop dat ik dingen ging afraffelen om het ding maar zo snel mogelijk in het water en varend te krijgen :(. Vanzelfsprekend kwam dat de bouwprestaties niet ten goede dus heb ik haar even aan de kant geschoven voor een kleiner en minder ingewikkeld project wat inmiddels al op eigen kracht gevaren heeft :D.

Wat dat andere project is zullen jullie allemaal zien op de a.s. werkschependag en geen dag eerder..... :p.

Als dat eenmaal achter de rug is kan ik op mijn gemak weer verder werken aan de Smit-Lloyd 115 en zal ik dit bouwverslag natuurlijk weer verder updaten.....

Groetjes, Danny.

12. rescue

rescue

Lid geworden:
    13 apr 2007
    kan er geen tipje van de sluier worden op gelicht

13. lars92

lars92 Guest

heee danny

goed idee van die schulp(lepel)

ik heb sinds kort ook zo bouwpakket van de Smit Lloyd 109 en op 2 plekjes na was ze al helemaal water dicht zit wel wat plamuur en schuur werk aan maar het is een leuk schip om de winter door te komen:) jij succes met de bouw verder ! en ik blijf je volgen!:D

met vriendelijke groet lars.

14. m snippe

m snippe

Lid geworden:
    9 dec 2007
    Hoi Danny ik ben sinds vandaag in het bezit van een sl-109 en een beetje aan het kijken wat me te wachten staat. Klein vraagje welke maat boegschroef heb je gebruikt en klopt het dat hij zo ongeveer op de bodem van de romp ligt.Ik zal je bouwverslag goe volgen dat is duidelijker dan de tekening.

groet marco

15. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Boegschroef

Hoi Marco,

Op pagina 2 van dit bouwverslag staat het hele verhaal over de boegschroef en het plaatsen ervan. Als je de bouwdoos van Modelwork Holland hebt is de boegschroef als het goed is afgetekend op de romp en die zit inderdaad vrij laag in de romp :D.

Groetjes, Danny.

16. m snippe

m snippe

Lid geworden:
    9 dec 2007
    hallo Danny Ik zag inderdaad een van de laatste pagina's de boegschroef ter sprake komen (Te vroeg gedruld).Jou romp is in tweeén zag ,ik de romp die ik heb is uit één stuk maar wel van modelwork holland het is ook hetzelfde materiaal en ook de aftekeningen op de romp zijn hetzelfde.

groet marco

17. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Weet je dat zeker?
    Ik was in de veronderstelling dat er alleen maar 2-delige rompen door Modelworks uitgeleverd waren.

18. m snippe

m snippe

Lid geworden:
    9 dec 2007
    Hallo ADAM, ja ,dat had ik ook begrepen maar hij precies eender op in plastic die spanten van hout achterdekplaat enz enz..... zoals de foto's in het bouwverslag. Wel heb ik gezien dat de romp van sl-109 bij smb rompen vandaan wel een andere boeg heeft maar er zijn ook sl-100 serie die weer net iets anders zijn kluisgaten en dat soort dingen. Maar goed.

groetjes marco
    lid mvw woubrugge

Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  19. marky33

marky33 Guest

Heey..

Woow mooie roeren zeg, Heb je de straalbuizen van kunstof gemaakt?
    Ziet er strak uit..

Mark.

20. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Mark,

Nee, dat heeft Modelwork Holland voor me gedaan :cool: (zie pagina 3 van dit verslag).

Groetjes, Danny.

Deel Deze Pagina