Bouwverslag Smit Nederland (Snoerke)

Hoi Klaas,

Dank voor je uitleg. Ben er nog niet uit hoe ik e.e.a. ga doen, een printplaat heb ik nog nooit met een soldeerbout aangeraakt. Wellicht is dit een eerste noodzaak! :-)

Kleine update:
Ben bezig met de volgende onderdelen:
1. dak op de stuurhut gelijmd, nu randen netjes afwerken met plamuur en schuurmachine.
2. Mast op schoorstenen gelijmd, wat een lastige klus bleek het om deze er recht op te krijgen!
3. Sleepbolders op voordek uit rondhout gemaakt, ook hier enorm lastig deze perfect recht te maken, helaas niet naar wens gelukt.
4. Werkruimte (onder stuurhut) met spuitbus a/d voorzijde gespoten om te proberen of dit naar wens gaat. Resultaat positief bevonden.
5. Verder wat kleine dingetjes gezaagd en gelijmd.

Foto's... zal er weer een paar maken! Al voel ik me lang zo vaardig niet als menig andere modelbouwer hier op het forum! Al die prachtig afgewerkte dingen die voorbij komen!

Groeten,
Doede
 
nou snoerke ziet er toch niet verkeerd uit hoor
heb menige verf klus gezien dit ziet er toch heel behoorlijk uit
zeg maar mooi
en wat die printplaat betreft gewoon ff op forum rondneuzen met alle kennis en hulp die hier op Mf zit moet dat zeker gaan lukken
blijf je volgen
gr Henk
 
Henk, dank voor je opbeurende woorden! Eerst nog wat constructiewerk, daarna zal ik eens duiken in de printplaatjes.

Heb gelukkig nóg wat tijd gevonden voor de scheepswerf. Nu ook 1 zijkant van het werkhuis gespoten en het resultaat is zeer bevredigend! Daarnaast 1e keer dakrand v/d stuurhut geplamuurd, vanavond nog enkele stukjes bijvullen.

Ik houd jullie op de hoogte!
 
De stuurhut is gespoten, dit werkt zoveel lekkerder dan kwasten! Hoewel er nog wat plekjes op zitten die om extra behandeling zouden kunnen vragen, houd ik het hierbij en ga ik eerdaags door met de ramen, details en railing.

Van de werkruimte is nu de 3e kant gespoten; nu alleen nog het moeilijkste deel: de achterkant met de roosters en trappen.

Vraagje mbt stuurinrichting: wie heeft er een (foto)voorbeeld voor mij? Eerst stond de stuurservo tussen de motoren, met twee lange stangen naar de roeren. Dit ging prima, maar beperkt de mogelijkheid iets in te bouwen achterin het schip.

Dak op stuurhut 1.jpg


Dak op stuurhut 2.jpg


Werkruimte voor gespoten.jpg


Werkruimte zij gespoten.jpg
 
Doede, Aan bakboord, ongeveer 15 cm voor de roerkoning heb ik op het vlak een soort stoeltje gebouwd en daarop met dubbelzijdig plakband de servo gezet. Met een stangetje de verbinding gemaakt naar de BB roerkoning, waar een 90 graden roerhevel op zit. Met een tweede stangetje vanaf het BB roer naar het SB roer. De servo is een standaard Futaba, sterk genoeg voor beide Becker roeren. Zal morgen eens kijken voor een plaatje. De servo staat net onder het losse deel van het dek en is goed toegankelijk.
Groeten, Klaas.

20140421_084322_zps4146f728.jpg
 
Laatst bewerkt:
full


Doede,

Ik heb het zo gedaan, maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor jullie inzichten. De oplossing van Klaas spreekt me sterk aan. Klaas: Hoe maakte je het 'stoeltje' en van welk materiaal? Is dubbelzijdige tape werkelijk sterk genoeg??

Groeten,
Doede
 
Doede, Op het vlak heb ik eerst wat 2 mm dik ABS plakken gelijmd. Dit om wat meer stevigheid te geven aan de uithouders van de schroefassen. Daarnaast heb ik van afvalstukken raamlamel een "stoeltje" geknutseld. Kan echter ook van hout of ABS.
Dubbelzijdig plakband is sterk genoeg. Was het plankje dat jij dwars achterin had liggen een test of definitief? Daarin zou je ook een uitsparing voor de servo kunnen zagen, of de servo er op zijn kant opplakken. Mogelijkheden genoeg. En zo creëert een ieder zijn eigen oplossing, een en ander afhankelijk wat e nog meer in het schip moet.
En dat is juist het leuke. Ik heb op de dubbelingen boven de uithouders de motorregelaars geplakt. De ontvanger ligt in de scheg. Moet ik nog een net bakje voor maken. Succes verder. Groeten, Klaas.
 
Dat plankje wilde ik aanvankelijk voor de servo gebruiken, liefst op z'n kant.

Maar toen rees bij mij ineens de vraag wat er gebeurt als de servo dan beweegt. De stuurstang naar het roer krijgt dan een licht opwaartse en neerwaartse beweging, wat bij het roer frictie zal opleveren.

Nu ga ik waarschijnlijk de servo in het plankje zetten door een uitsnede te zagen en vijlen in het plankje. Had ik beter vooraf kunnen doen, nu is die plank verlijmd. Waar zat ik met mijn gedachten toen ik die erin lijmde? 8O

Vandaag alle gaten in de verschansing de laatste 9 messing ringetjes aangebracht, alsook de ring voorop de punt (die is van hout). Van Revell 15 ben ik vervolgens de verschansing-binnenkant in Humbrol 7 gaan schilderen. Wat een hoop werk! Nu even pauze en dadelijk het werkhuis afplakken om de achterkant als laatste wit te spuiten. Daarna kan het dek in de verf om vervolgens details te gaan aanbrengen, iets wat ik lang achterwege heb gelaten.

Brengt mij nog bij een vraag over vernis: ik heb nu een potje vernis gekocht via internet, maar hoe breng je dat het beste aan? Kan ik dat overal overheen kwasten (heb geen airbrush set, het enige spuitwerk dat ik doe is met spuitbussen zwart en wit + grijze plamuur). Zou vernis hechten op glans én matverf zonder te schuren?

Lijmen sleepoog voor.jpg


Mogelijke servo locatie.jpg
 
Doede, Is de vernis watergedragen, of op harsbasis? Wanneer je blank hout wilt vernissen en de vernis is op harsbasis dan eerst verdunnen met een 10-20% terpentine. Daarna schuren en nogmaals met onverdunde vernis. Indien niet mooi glad dan weer schuren en weer aflakken. Met vernis op harsbasis over watergedragen verf eerst even een proefstukje proberen. Denk wel dat het gaat, maar heb geen ervaring. Andersom, watergedragen over harsverf zou ik niet doen. Helemaal niet als de verf nog vers is.
Met de servo kun je eens proberen wat er gebeurt wanneer je hem plat legt. Wel een heveltje op de servo en niet de schijf. Gaat dat niet dan zul je een gat in het plankje moeten maken voor de servo. Uittekenen en binnen de lijnen naast elkaar kleine gaatjes boren. Dan met een scherp mesje de bruggetjes tussen de gaatjes doorsnijden en het gat met een vijltje of scherp mesje groter maken. Wel oppassen dat je onder het plankje voldoende ruimte hebt om de servo te laten zakken. En met gaatjes boren vrij blijven van de scheepsbodem. Gr. Klaas.
 
Hoi Klaas,

De vernis is van Vallejo: 100% acrylic resin. Dat wil volgens mij zeggen watergedragen hars.
Ik verf mijn boot met Humbrol en Revell, en vanuit de spuitbus (witte Crafts Air = Alkyd, zwart = ? (komt van de Gamma)).

Misschien maar eens een paar proefstukjes doen... met en zonder schuren.

De werkruimte is nu helemaal wit en naar wens, nu kan ik met het dek nog eens een keer aflakken met groen, dan is het uitneembare deel klaar naar mijn smaak. (daarna uiteraard de details aanbrengen).

Hierna ben ik op zoek naar zwarte tape van ca. 2mm breed. Dit om de zwarte lijn die Smit altijd onder haar opbouw heeft mooi strak te kunnen aanbrengen. Met afplakken en schilderen wordt het resultaat lang zo fraai niet. Iemand een suggestie of een alternatief? :-)

Afplakken werkruimte achter.jpg


Werkruimte achter gespoten.jpg
 
Update:

Vanavond een klein stukje met vernis geverfd (kun je dat zo zeggen? ;)). Het betreft hier Revell en Humbrol geschilderde delen van binnenin de stuurhut. So far so good. Hier en daar was het nog wel een beetje stoffig, volgende keer wél iets beter schoonmaken.

Vernis stuurhut 2.jpg

Interieur van de stuurhut (verkeerd scherpgesteld met telefoon)


Vernis stuurhut 1.jpg

Detailopname in de stuurhut. Hier zie je dat hoogglans verf iets mat wordt nadat het langzaam opdroogt. Vernis is hier nog 5 minuten 'oud'. Het bovenste groene dek ik al opgedroogd en ziet er goed uit. (Volgens voorschriften zou vernis 2x moeten met 4 uur ertussen).

Binnenkort hopelijk meer, al komt er weer vrijwilligerswerk op mijn pad de komende dagen. Beetje schipperen met de beschikbare tijd
 
Weer een kleine update: bij thuiskomst van mijn werk de servo een plekje gegeven. (Misschien binnenkort eens een proefvaart maken). Met dank aan te tip van Klaas!

Voor dit weekend staat op het programma om de groene delen van het uitneembare dek opnieuw te schilderen en enkele details en vernis aan te brengen. Waarschijnlijk iets teveel ambitie, maar we zien wel.


Gaatje geboord voor servo 1.jpg

Alle gaatjes geboord zonder de romp te raken

Gaatje geboord voor servo 2 CU.jpg


Gat voor servo uitgesneden.jpg

Voorzichtig uitgesneden met een scherp mesje en daarna netjes vlak geschuurd totdat de servo paste.

Servo op plaats 1.jpg

Even passen...

Servo op plaats 2.jpg

En zo komt de servo er uiteindelijk in. De blokjes moeten eerst nog worden vastgelijmd, daarna schroef ik daaraan de servo vast.
 
Vanmiddag de stuurhutdeuren gemaakt, en tevens de gele band op de werkruimte geschilderd. Helaas ging het afplakken niet helemaal goed in de hoekjes. Later maar weer herstellen... Gelukkig heb ik vrede met deze "1 meter boot", dwz aub niet dichterbij naderen anders vallen onvolkomenheden teveel op :D :rolleyes:


Stuurhut deuren 1.jpg


Overzichtsfoto bouwproces.jpg
 
Hierna ga ik een Happy Hunter bouwen (schreef ik misschien al eerder). Heb een compleet bouwpakket weten te vinden eerder dit jaar! Die is van kunststof, ik zal blij zijn die ontdekkingstocht te doen. Hoe bewerkelijk triplex is, weet ik nu wel! En spuitapparatuur aanschaffen staat ook op mijn wensenlijst.
 
`Je hebt dezelfde bouwvolgorde tot nu toe als mij. Ga je na de HH een Smit Lloyd A-Klasse bouwen?;). Overigens zal je merken dat het werken met ( in mijn geval polystyreen) veel mooier af te werken is, en gemakkelijker , dan triplex. Blijf je volgen.
 
Ondanks het mooie weer toch weer met veel genoegen een tijd in de schuur doorgebracht. Er zijn een paar kleine dingetjes zoals de stuurhutdeuren in de beits + verf gezet. Daarna kreeg ik spontaan de kriebels om te gaan solderen. Bepaald niet mijn sterkste kant, maar ik ben tevreden. De 1-meter grens hoeft niet te worden opgeschoven! :p

Is er iemand die mij op weg kan helpen de radar draaiend te maken (mbv fotootjes wellicht??).


Railing stuurhut maken 1.jpg


Railing stuurhut maken 2.jpg
 
Back
Top