Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 22 okt 2019.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Graag gedaan. Ik zou niet meer zonder kunnen. Veel plezier ermee.

2. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Maar tussen alle hectiek en verkoopadviezen in doe ik ook af en toe klussen.

Kiel is klaar.
    Bouwhelling aangepast naar nieuwe kiel en voorzien van vilt om straks het verfwerk te beschermen. (een tafelcirkelzaagje is ook onmisbaar voor zulke klusjes)
    Nog even aan het dekrooster aan het werken om er toch een donkere rand omheen te zetten.
    Berghout afgetekend.
    En dadelijk ook even alle schuurblokjes en blokken voorzien van een nieuw laagje.
    En dan het dek in een kleurtje zetten. (Beetje te licht t.o.v. de romp straks) een subtiel laagje actionverf (bruin)

IMG_0027.JPG IMG_0036.JPG IMG_0029.JPG IMG_0031.JPG IMG_0033.JPG IMG_0034.JPG IMG_0035.JPG

Wat zeggen jullie, de kiel nog iets afronden of zo strak en recht laten?
    De boeg is wel iets afgerond.

op de laatste foto zie je nog wat herstelwerk. Ik had het galjoen afgerond naar binnen. De galjoenhouder sloot daardoor niet mooi aan. Beiden recht afgezaagd/gevijld en een stukje hout ingelijmd. En dan vijlen, schuren en beeldhouwen totdat het gelijk is.

janzwart en SjorsZ vinden dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ziet er goed uit, ik zou de kiel niet afronden, is normaal gezien gewoon recht/haaks.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Op de foto is het onbewerkte dek tegen de tweede laag van de huid. Het dek is erg blank tegen de donkere kleur van het dek.
    Ik heb een proefstukje neergelegd van de kleur die ik ga aanbrengen. 1 laag geeft dit resultaat. Het is niet veel verschil maar misschien net genoeg om het wat levendiger te maken. Als het te licht is kan er nog altijd een laag overheen.
    Ik heb ook nog zelfgemaakte beits staan van azijn staalwol en cacao. Die geeft een roeteffect, wat ook een optie is als afwerking. Eerst maar eens 1 laag zo.
    Het rooster krijgt alleen blanke lak.

IMG_0038.JPG

Building Mouse en pietsan vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    IMG_0039.JPG

Als het goed droog is nog een matte vernislaag eroverheen. Dit is met extra laag (verdund) van het eigen gemaakte beitsje

Laatst bewerkt: 6 dec 2019
    SjorsZ en Building Mouse vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Nou we gaan maar eens aan de slag hiermee. Ben nog even aan het uitzoeken of ik de strijkbout neem of iets anders waarmee ik dit kan doen.

7. Prutsertje

Prutsertje

Lid geworden:
    2 apr 2019
    Een strijkbout is nogal groot maar mij lukte het prima. Belangrijk is dat het niet te warm wordt.
    Oefening baart kunst!

8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Over kleur valt natuurlijk niet veel te zeggen omdat dit persoons gebonden is, maar zelf zie ik liever een licht dek, dus ik vond het 1e lichte dek mooier. (maar dat zegt slechts iets over mij, dus altijd doen wat je zelf mooi vind)

TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik vind een licht dek ook mooier. Maar dit dek is van berken en de romp wordt van gewaterd walnotenhout. Oftewel de kleur van de kern van walnoten. Donkerbruin tot aubergine zelfs. Mooi maar donker. Dat lichte dek stak daarentegen in je ogen. Nu is het rustiger en komt het zelfs in de kleurnuance van de romp. Volgende bootje probeer ik alles een beetje lichter te houden. Dan is alles ook duidelijker te zien.:):)

Hans Groenenberg, pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Even geknutseld en het werkt perfect. Had een proefstukje gemaakt en het vormen van het hout is nu kinderlijk eenvoudig. @Prutsertje zie hoe ik het opgelost heb zonder strijkijzer. Ik vond op internet een soldeerbout met een punt in de vorm van een strijkijzer en dat ding koste 50 euro. Mooi niet dat maken we zelf met een stukje aluminium. Hoe bracht jij de lijm op? met kwastje of met een plaatje?

IMG_0041.JPG IMG_0040.JPG

SjorsZ en pietsan vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Eindresultaat na een lichte schuurbeurt en blanke lak ( eerste met flitser tweede zonder)
    Het groene vlak is het dek dat straks zichtbaar is.

IMG_0042.JPG IMG_0043.JPG

Zonder flitser is meer de kleur in daglicht

SjorsZ, pietsan en Building Mouse vinden dit leuk.
  12. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Ziet er wel netjes uit Stephan, maar ik zie toch liever het dek uit je post #404, maar zoals al eerder gezegd smaken verschillen :rolleyes:

13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het rechtse dek is wel een stuk beter als het linkse, is dat de kleur in het daglicht?

14. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    @pietsan ja, de flitser haalt het rode naar boven. Maar dek is meer grijs met een rood/bruine ondertoon. Al dat bloed van die kannoniers krijg je er moeilijk uit. :p:D

pietsan vindt dit leuk.
  15. Joriën

Joriën

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Jeetje stephan, Wat een mooi dek! :goal

16. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik vind het zeker iets hebben de kleur van je dek. Dat is ook wel weer wennen omdat ik een licht dek gewend ben. Mooi? Ja toch wel mooi. Maar je bent hier een weg ingeslagen van het "doorleefde" en daar moet je denk ik op verder borduren. Dat betekend ( denk ik ) dat je hier mischien ook in je roosters wat zwartigs zou moeten smeren. Volgens mij sprak je ook hierover dit zo te gaan doen.
    Maar ook de kaapstander is dan iets te nieuw uitgevoerd en mag een doorleefder uiterlijk krijgen bijvoorbeeld. Onderstaande foto liet je namelijk eerder zien. En ja... mooi

Bijgevoegde bestanden:

17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ja die weg had ik in mijn hoofd. De kaapstander komt ook. En dat rooster klopt. Ik wilde idd de roetdampen naar boven laten komen.
    Maar die doorleefde look heb ik in mijn hoofd en daar ga ik mee door.

18. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dan zit je op de goede weg:) hou ook in het achterhoofd de foto van Jan Zwart en de Victory . Die met de bredere breeuwnaden. Dat dek was ook donkerder en doorleeft voor de renovatie. Maar ook het model van hem zelf benaderd dit.

19. Prutsertje

Prutsertje

Lid geworden:
    2 apr 2019
  20. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Post #238 zie je een foto. Die komt van een russch verslag die een scratch model heeft gemaakt maar dan met de 3d printer en niet met hout. En dat model vind ik zo mooi en apart.

Deel Deze Pagina