Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 22 okt 2019.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooi die luidspreker.
    Mijn opa deed het helemaal ouderwets met BEENDERLIJM . Hij renoveerde draaiorgels. Maar met de vinger en dat oude bankpasje doen we dus hetzelfde

Laatst bewerkt: 7 dec 2019
    Prutsertje vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Eerste drie gangen aan beiden zijden zijn een feit. Met de soldeerbout moet ik voorzichtig zijn, maar als ik snel ben gaat het goed. Daarna effe opschuren om de glans weg te halen.

IMG_0045.JPG

Sjors Blomberg, Hans Groenenberg en SjorsZ vinden dit leuk.
  3. Building Mouse

Building Mouse

Lid geworden:
    23 nov 2017
    Ziet er goed uit!

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. SjorsZ

SjorsZ

Lid geworden:
    28 jan 2015
    Super mooi bedacht ! Zo heb ik zoiets zelf gemaakt als planken buiger.

5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik dacht vandaag een lekker dagje hobbyen, helaas last van een mannenverkoudheid. Niks erger dan dat. :(:hammer:

Hans Groenenberg en Peter de Vries vinden dit leuk.
  6. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    Netjes !

7. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dat is een andere dan een vrouwelijke vorm begrijp ik?

8. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dit is die met een dekentje op de bank

Peter de Vries vindt dit leuk.
  9. CXello

CXello

Lid geworden:
    4 okt 2018
    Je vaartuig schiet al behoorlijk op, ben je er even niet bij :) hij wordt mooi Stephan!

10. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedankt. Daarstraks nog 2 gangen kunnen doen. Misschien dadelijk nog eens 2

11. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    IMG_0001.JPG

Aan beide kanten 2 gangen erbij. Maar ik zie het probleem weer terug komen. In principe heb ik nu de gangen klaar die tussen de berghouten zitten.
    Maar als ik verder zo door ga naar beneden wordt het weer stukjes inpassen. Anders wordt de kromming wederom zo dat de planken open gaan staan. De boeg is nogal stomp.
    Volgens de vele boeken zou ik zo verder moeten gaan:

Naamloos-1.jpg

Maar dat vind ik nogal rommelig uitzien. De bedoeling is dat een gang van boeg tot spiegel moet lopen maar zo krijg ik veel inspringingen. Doe ik het volgen A dan heb ik dat niet maar lopen de planken dus niet door. B het zelfde maar dan hoger.
    Toch doorgaan en dan die stukjes invoegen?
    Al met al is een en ander ook nog eens niet goed te zien omdat het hout zo donker is. Maar als mijn volgende model van lichter hout is gemaakt dan heb ik dit weer.
    En misschien heb ik het probleem met de openstaande planken niet omdat deze latten dunner zijn ),5 mm en ik zet ze vast met de soldeerbout, die tevens als plankenbuiger werkt. Deze manier van bevestigen is een unicum. Het gaat zo makkelijk met vormen.

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het is zo goed als onmogelijk op vrijwel alle modellen om je latten op de zelfde manier van boeg naar achtersteven te laten lopen, maar als je op tijd bij de boeg gaat verjongen (je latten op dat punt geleidelijk smaller maken), dan hoef je normaal gezien geen stukjes in te voegen. Dit is nodig omdat het middenschip breder is als het gedeelte bij de boeg en de vorm van de boeg. Bij het achterschip los je dit probleem op door af en toe een insteker in te voegen, je ziet zelf wanneer dit nodig is als je je latten de natuurlijke weg laat lopen, dus niet op hun plaats forceren. Als het op een gegeven moment niet meer gaat, dat is op het punt dat de romp de bocht over de lengte maakt richting de kiel, dan ga je verder met beplanken vanaf de kiel naar boven. Een enkele afwijkende plank maakt over het algemeen niet zoveel uit, maar een hoop kleine stukjes gaan vaak ten koste van het zicht.

De verloren gangen op de tekening die je laat zien is natuurlijk ook een goede optie, maar dit vereist toch wel enige ervaring wat het beplanken betreft. Gewoon verjongen en op tijd dan heb je nagenoeg geen last van het torderen (open gaan staan) van je latten en het is een stuk eenvoudiger.

13. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat punt bereik ik inderdaad over 2 a 3 gangen en bij de 5e gang begint ook het hellen.

Dus na nu nog 2 a 3 gangen dan ga ik vanaf de kiel. En moet ik dan zover mogelijk laten doorlopen op de natuurlijke weg naar de boeg? Want wat ik bij de eerste beplanking heb gedaan was deze gaan knijpen zodat ik iets rechter meende uit te komen. En dat dus een groot probleem gaf.

Tja ik weet al veel maar hier ben ik toch echt een leek schijnbaar. Op 1 of andere manier zie ik niet het geheel in die planken.

14. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Het ging bij de eerstvolgende gang al mis. Teveel spanning. Maar door een elipse vormig stukje van ongeveer 10 cm op de boeg ertussen re plaatsen loopt het nu super. Heb nog aan iedere kant 2 gangen bijgeplaatst en die gingen zonder spanning. En je ziet het straks toch niet want het berghout komt er precies overheen. :)
    Morgen verder

15. Joriën

Joriën

Lid geworden:
    29 nov 2018
    eerlijk gezegd, vind ik de 1e beplanking er ook al erg netjes uitzien!

blijft een apart ding dat als je zo stuk lijkt te lopen op iets
    dat na een beetje denk en paswerk het de dag erna bijna op rolletjes loopt

16. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ja je wilt het volgens het boekje doen. En dat schijnt niet helemaal te werken. Er zit daar op die plek waar de boeg begint en dat eerste volle spant nou eenmaal een rare kromming. Of dat zo moet weet ik niet. Maar kan ook een fout zijn door Billing Boats. Feit is dat als je gaat verjongen je op die plek niet correct uitkomt en net bij die bult een verdikking moet aanbrengen om weer goed uit te komen. Het is opgelost hoop ik.

Joriën vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
  18. Building Mouse

Building Mouse

Lid geworden:
    23 nov 2017
    Erg interessant, dat ga ik eens op mijn gemakje doorlezen.

19. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    3 gangen tegen de kiel gelegd. Ik heb ze ongeforceerd tegen de kiel aangelegd. Hoop dat ik dan op het eind beter uitkom dan met de eerste huid.
    Foutjes zijn onvermijdelijk (zie pijltje) . Maar dat los ik op door er een plankje (zijn immers maar een halve mm dik) op de kopse kant erin te drukken met een beetje hotlijm. Drogen en voorzichtig met het mesje erlangs en schuren. Je ziet er dan niks meer van.
    Tot nu toe is links en rechts nagenoeg gelijk, er zit een marge van 1 mm tussen de planken aan de kiel en de eerder geplaatste planken.
    IMG_0002.JPG IMG_0003.JPG IMG_0004.JPG

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ziet er toch netjes uit, gaat helemaal goed komen:thumbsup:

Deel Deze Pagina