Ad Bakker
In Memoriam
Toen ik klaar was met mijn Mantua Mississippi boot heb ik de weblog hierover al gemeld dat ik plannen had de ss Rotterdam van scratch te gaan bouwen. Die plannen zijn inmiddels al verder uitgekristalliseerd, en ik ben dan ook volop met de voorbereidingen bezig. De tekening uit 1960 die ik via de NVM heb aangeschaft is erg goed. Hoewel het maar 1 A0 tekening is, bevat deze alle benodigde informatie. De auteur (H. Groen) bouwde echter met de stapelmethode op schaal 1:250, terwijl ik een model op spanten op schaal 1:200 wil bouwen. Zelfs op deze grotere schaal ben ik al bang dat mijn handen te grof zullen zijn voor een aantal details.
Het opschalen van een tekening is met de tegenwoordige kopieer- en scantechnieken natuurlijk geen probleem meer (in 1960 was het nog allemaal lichtdruk werk, en was dat een heel ander verhaal), maar een stapelbouw model t.o.v. een spantmodel is toch een behoorlijk verschil. Allereerst zijn alle spantafmetingen (een tabel op 0,25mm nauwkeurig) voor de buitenkant van de romp. Voor lattenbouw op spanten moeten deze dan natuurlijk gecorrigeerd worden voor de beplankingsdikte. Ik denk hierbij aan 2,5mm (eerste laag 1,5mm, tweede laag 1mm). In eerste instantie denk je dat eenvoudig te doen door de huiddikte van de spantranden af te halen. Midscheeps is dat geen enkel probleem, maar naar de boeg en achtersteven gooit de langshelling van de scheepshuid roet in het eten. Daarnaast zullen, met name door afronding, de spantposities in het model niet exact samenvallen met die op tekening. Ik weet echt niet of dit een standaard probleem met ook een standaard oplossing is, daarvoor loop ik nog te kort rond in dit wereldje. Ik heb nog wel wat op internet rondgekeken, maar kon niets vinden (betekent niet dat het er niet is, maar zegt misschien wat over mijn zoekcapaciteiten).
Om toch aan de slag te kunnen heb ik daarom besloten dit probleem analytisch (wiskundig) op te lossen. Ik wil hier niet in detail treden over de lineaire algebra/vectoranalyse die hiervoor geschikt is, en alleen het resultaat hier melden. Hieronder een screenshot van het Word document waarin ik de uiteindelijke oplossing (geschoond van vector notatie) heb samengevat:
Waar ik nu nieuwsgierig naar ben, is of een dergelijke oplossing (er zijn meerdere methoden denkbaar) al "gesneden koek" is voor doorgewinterde modelbouwers. Reacties hierover zijn meer dan welkom!!!!! Ondertussen ga ik maar met bovenstaand resultaat aan de slag met het dimensioneren van alle spanten. Als er weer iets te melden valt zal ik dat zeker doen.
Tot dan,
Ad Bakker
Het opschalen van een tekening is met de tegenwoordige kopieer- en scantechnieken natuurlijk geen probleem meer (in 1960 was het nog allemaal lichtdruk werk, en was dat een heel ander verhaal), maar een stapelbouw model t.o.v. een spantmodel is toch een behoorlijk verschil. Allereerst zijn alle spantafmetingen (een tabel op 0,25mm nauwkeurig) voor de buitenkant van de romp. Voor lattenbouw op spanten moeten deze dan natuurlijk gecorrigeerd worden voor de beplankingsdikte. Ik denk hierbij aan 2,5mm (eerste laag 1,5mm, tweede laag 1mm). In eerste instantie denk je dat eenvoudig te doen door de huiddikte van de spantranden af te halen. Midscheeps is dat geen enkel probleem, maar naar de boeg en achtersteven gooit de langshelling van de scheepshuid roet in het eten. Daarnaast zullen, met name door afronding, de spantposities in het model niet exact samenvallen met die op tekening. Ik weet echt niet of dit een standaard probleem met ook een standaard oplossing is, daarvoor loop ik nog te kort rond in dit wereldje. Ik heb nog wel wat op internet rondgekeken, maar kon niets vinden (betekent niet dat het er niet is, maar zegt misschien wat over mijn zoekcapaciteiten).
Om toch aan de slag te kunnen heb ik daarom besloten dit probleem analytisch (wiskundig) op te lossen. Ik wil hier niet in detail treden over de lineaire algebra/vectoranalyse die hiervoor geschikt is, en alleen het resultaat hier melden. Hieronder een screenshot van het Word document waarin ik de uiteindelijke oplossing (geschoond van vector notatie) heb samengevat:

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben, is of een dergelijke oplossing (er zijn meerdere methoden denkbaar) al "gesneden koek" is voor doorgewinterde modelbouwers. Reacties hierover zijn meer dan welkom!!!!! Ondertussen ga ik maar met bovenstaand resultaat aan de slag met het dimensioneren van alle spanten. Als er weer iets te melden valt zal ik dat zeker doen.
Tot dan,
Ad Bakker
Laatst bewerkt: