Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 35)
Ik heb zojuist weer een ei gelegd in de vorm van een nieuwe aflevering van mijn verslag in mijn weblog. Zoals gebruikelijk hieronder een kopie daarvan:
Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 35)
Het heeft wat langer geduurd dan ik gedacht had. Ik heb even een "time out" genomen, niet dat ik het bouwen zat was maar om weer eens wat orde in de chaos te brengen. Dat werd min of meer in gang gezet doordat ik twee zaken die ik al langere tijd wilde hebben eindelijk maar eens heb aangeschaft.
In de eerste plaats was dat een sproei-etstank, maar dat is een drama geworden. Ik ga daar hier maar niet te diep op in, maar na twee apparaten te hebben gehad ben ik nu weer terug bij m'n oude vertrouwde etstank. Ik zit nog wel wat uit te broeden, maar dat is nog in een heel pril stadium.
In de tweede plaats een airbrush, en na lang wikken en wegen zojuist een set aangeschaft. Ik ben nog aan het oefenen, maar ik heb daar gelukkig ruim de tijd voor, want die ga ik pas echt gebruiken voor de afwerking van de romp.
Voor beide zaken had ik besloten dat de berging, waar ik ets en spuit nu wel eens grondig opgeruimd en schoongemaakt mocht worden. Dat heeft me meer dan een week gekost!!! Maar het resultaat is wel dat ik weer veel meer plaats heb, en ook een apart afgeschermd spuithoekje heb gecreëerd.
Ik had de vorige keer gezegd dat ik met een nieuwe aflevering van het verslag zou komen als ik klaar was met het navigatie brugdek. Dat is anders gelopen, omdat ik nogal van de hak op de tak bezig ben geweest, doordat ik telkens weer moest wachten tot iets droog was, of er toch weer wat geëtst moest worden, en daar na weer in de primer en afspuiten en drogen. Vandaar dat ik maar gewacht heb tot de opbouw zover af was dat ik aan de romp verder ga. Er zijn nog wel een aantal dingen die gedaan moeten worden, maar die kunnen tussendoor gedaan worden of moeten helemaal tot het eind wachten.
Vandaag was het dan zo ver, ik heb de bovenbouw van de bouwplank losgeschroefd en op de romp gepast. De passing was nog steeds perfect, hier en daar moet misschien nog een paar tiende mm van de bovenkaant van de eerste beplanking af. De romp is nog precies hetzelfde als 1,5 jaar geleden, de eerste beplanking zit erop en de tweede moet nog gedaan worden.
Eigenlijk was er bij het verder afbouwen van de bovenbouw niets nieuws te melden. Het was veel van hetzelfde, dat wil zeggen zaken die in eerdere afleveringen al aan de orde zijn geweest. Vandaar maar even een fotografische rondgang zonder veel commentaar (ik weet dat ik daar een aantal lezers een groot plezier mee doe.
Als eerste een overzicht van voor, bakboordzijde:
Bakboordzijde van het commando brugdek met stuurhuis. Hier was het kleine platform net achter de brugvleugel nog wel even een lastig klusje. Dit is het platform van waaraf je in de voorste (motor)sloep kunt stappen. Bij alle andere sloepen kan er pas ingestapt worden als ze gezakt zijn naar het dek daaronder.
Bakboordzijde van het middenschip met onder meer het observatiedek. De oranje reddingsvlotten (stapels van drie) zijn gemaakt uit 1,5 mm PS plaat, en staan overigens nog los omdat ze nog in de weg kunnen staan bij het afmonteren van wat laatste zaken. Hier zijn ook de plexiglazen windschermen langs de sportdekken goed te zien.
Bakboordzijde van het achterschip, met de ketelhuis top en rookkanalen.
Overzicht vanaf de achterkant stuurboordzijde. Het voor (promenade)dek en het achter (onderpromenade)dek liggen er hier nog ruw uitgezaagd los op, het achter promenadedek komt daar mog boven maar is nog niet pasgemaakt op de achterkant van de opbouw.
Herhaling van zetten: Detail van het achterschip, met de ketelhuis top en rookkanalen, maar nu van stuurboordzijde gezien.
Stuurboordzijde van middenschip:
En ook weer stuurboordzijde van het voorschip:
Hier nog het stuurhuis wat meer in detail, zodat het eerder genoemde platform naar de motorsloepen wat beter zichtbaar is:
Wat geloof ik wel duidelijk wordt uit deze serie, is dat er ontzettend veel relingwerk te doen was. Het leuke van het zelf etsen van onderdelen is dat je dan dit soort zaken echt precies op schaal kunt maken. Zo heb ik bijvoorbeeld op een ander model nog niet de inspringende relingen bij de lantaarns (waar de davits noch moeten komen) gezien. Een belangrijke oorzaak hiervoor ligt waarschijnlijk bij de NVM modelbouwtekening, die voor veel modellen de basis is geweest. Die tekening laat dit inspringende relingwerk ook niet zien.
Het is al ter sprake geweest, davits en sloepen zijn nog niet aangebracht. Dat maakt het geheel veel te kwetsbaar, want de bovenbouw zal diverse keren van en op de romp gehaald/gezet moeten worden. En jullie willen echt niet weten hoeveel keer ik nu al weer dingen heb moeten herstellen die ik per ongeluk aanstootte.
Dit is dus de situatie van vandaag. Ik denk dat ik de romp voor zover dat kan van de tweede (1 mm noten) beplanking ga voorzien. In de tussentijd moet ik na gaan denken hoe ik de voor en achterkant ga doen.
Aan de voorkant ligt de uitdaging bij het goed vormgeven van de boeg, met name de boven het dek uitstekende verschansing.
Aan de achterkant moet ik een manier vinden om de "huid" tot en met de buitenwand van de twee overdekte dekken (hoofddek en onderpromenadedek) op te trekken zonder de dekken zelf definitief te plaatsen. Dat plaatsen en inrichten van die dekken kan pas als de buitenwand helemaal afgewerkt en gespoten is. Hier ligt best nog wel een uitdaging, en een definitieve oplossing heb ik nog niet. Maar dat maakt deze hobby juist zo leuk en spannend.
Als er echt iets wezenlijks te melden is volgt er wel weer een volgende aflevering. Ik ga eerst maar eens latten voor de tweede beplanking bij elkaar zoeken.
Tot de volgende keer,
Ad Bakker