Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

Toch maar even mijn goede voornemen uitvoeren!

Als eerste aan alle lezers van dit draadje de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Dat alles maar in goede gezondheid plaats mag vinden.

(De schrijver van dit draadje heb ik al per PB de beste wensen gestuurd ;) )

Tja Ad,
wat zal ik d'r nu weer eens van zeggen.
Ik blijf in herhalingen vervallen: het ziet er prachtig uit. Toch jammer dat je destijds de beslissing hebt genomen dit wonder niet te laten varen. Dat zou werkelijk prachtig zijn geweest, vooral in het donker!

Nou ja, bij het varen heb je natuurlijk grote kans op wat schade, en dat is iets wat je niet zou willen met zo'n prachtig model.

Ad, ik blijf je draad volgen!

Wim

Toch jammer dat je destijds de beslissing hebt genomen dit wonder niet te laten varen.

Beste Wim,

Ik moet eerlijk zijn dat ik in de loop van de bouw daarover ben gaan twijfelen. Maar wat rekenwerk heeft me geleerd dat dat met de bouwmethode die ik nu hanteer niet te realiseren is. Het is een vrij ranke romp (1,15 m lang, 14 cm breed en een diepgang van 4,5 cm), en daarnaast loopt zij vrij spits toe naar de boeg. De 1:1 deplacement is 31,600 ton, wat bij 1:200 neerkomt op krap 4 kilo.

De romp is op zich niet het echte probleem, die zou ik af kunnen bouwen en dan kijken of die als mal voor een kunsstof romp te gebruiken is (ook nieuw voor mij, maar dat is juist het spannende). Maar voor de opbouw zou ik dan toch een heel andere bouwwijze moeten gaan hanteren, zodanig dat ik alleen messing gebruik waar dat voor het uiterlijk nodig is, en alle andere delen van lichter materiaal (hout en polystyreen) zou moeten maken. Met de huidige bouw kom ik alleen voor de opbouw al over de 4 kilo denk ik, maar die is op de dekken na (maar die dan toch ook nog met messing zijn bekleed, en ter plaatse van de houten dekken zelfs dubbel) nu volledig uit messing gemaakt.

Het zou een uitdaging voor een volgend project kunnen zijn. Maar eerst dit "klusje" maar eens klaren.En ik denk dat Adje daar nog wel een jaartje mee zoet is.

Groet,

Ad

PS
Ik had her en der mijn beste wensen voor 2011 al rondgestrooid, maar wil dat dan toch nog maar even herhalen voor de bezoekers van dit draadje!!!!!

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 35)

Ik heb zojuist weer een ei gelegd in de vorm van een nieuwe aflevering van mijn verslag in mijn weblog. Zoals gebruikelijk hieronder een kopie daarvan:

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 35)
Het heeft wat langer geduurd dan ik gedacht had. Ik heb even een "time out" genomen, niet dat ik het bouwen zat was maar om weer eens wat orde in de chaos te brengen. Dat werd min of meer in gang gezet doordat ik twee zaken die ik al langere tijd wilde hebben eindelijk maar eens heb aangeschaft.
In de eerste plaats was dat een sproei-etstank, maar dat is een drama geworden. Ik ga daar hier maar niet te diep op in, maar na twee apparaten te hebben gehad ben ik nu weer terug bij m'n oude vertrouwde etstank. Ik zit nog wel wat uit te broeden, maar dat is nog in een heel pril stadium.
In de tweede plaats een airbrush, en na lang wikken en wegen zojuist een set aangeschaft. Ik ben nog aan het oefenen, maar ik heb daar gelukkig ruim de tijd voor, want die ga ik pas echt gebruiken voor de afwerking van de romp.

Voor beide zaken had ik besloten dat de berging, waar ik ets en spuit nu wel eens grondig opgeruimd en schoongemaakt mocht worden. Dat heeft me meer dan een week gekost!!! Maar het resultaat is wel dat ik weer veel meer plaats heb, en ook een apart afgeschermd spuithoekje heb gecreëerd.

Ik had de vorige keer gezegd dat ik met een nieuwe aflevering van het verslag zou komen als ik klaar was met het navigatie brugdek. Dat is anders gelopen, omdat ik nogal van de hak op de tak bezig ben geweest, doordat ik telkens weer moest wachten tot iets droog was, of er toch weer wat geëtst moest worden, en daar na weer in de primer en afspuiten en drogen. Vandaar dat ik maar gewacht heb tot de opbouw zover af was dat ik aan de romp verder ga. Er zijn nog wel een aantal dingen die gedaan moeten worden, maar die kunnen tussendoor gedaan worden of moeten helemaal tot het eind wachten.

Vandaag was het dan zo ver, ik heb de bovenbouw van de bouwplank losgeschroefd en op de romp gepast. De passing was nog steeds perfect, hier en daar moet misschien nog een paar tiende mm van de bovenkaant van de eerste beplanking af. De romp is nog precies hetzelfde als 1,5 jaar geleden, de eerste beplanking zit erop en de tweede moet nog gedaan worden.

Eigenlijk was er bij het verder afbouwen van de bovenbouw niets nieuws te melden. Het was veel van hetzelfde, dat wil zeggen zaken die in eerdere afleveringen al aan de orde zijn geweest. Vandaar maar even een fotografische rondgang zonder veel commentaar (ik weet dat ik daar een aantal lezers een groot plezier mee doe.

Als eerste een overzicht van voor, bakboordzijde:

1298560548_resized.jpg

Bakboordzijde van het commando brugdek met stuurhuis. Hier was het kleine platform net achter de brugvleugel nog wel even een lastig klusje. Dit is het platform van waaraf je in de voorste (motor)sloep kunt stappen. Bij alle andere sloepen kan er pas ingestapt worden als ze gezakt zijn naar het dek daaronder.

1298560545_resized.jpg

Bakboordzijde van het middenschip met onder meer het observatiedek. De oranje reddingsvlotten (stapels van drie) zijn gemaakt uit 1,5 mm PS plaat, en staan overigens nog los omdat ze nog in de weg kunnen staan bij het afmonteren van wat laatste zaken. Hier zijn ook de plexiglazen windschermen langs de sportdekken goed te zien.

1298560543_resized.jpg

Bakboordzijde van het achterschip, met de ketelhuis top en rookkanalen.

1298560540_resized.jpg

Overzicht vanaf de achterkant stuurboordzijde. Het voor (promenade)dek en het achter (onderpromenade)dek liggen er hier nog ruw uitgezaagd los op, het achter promenadedek komt daar mog boven maar is nog niet pasgemaakt op de achterkant van de opbouw.

1298560536_resized.jpg

Herhaling van zetten: Detail van het achterschip, met de ketelhuis top en rookkanalen, maar nu van stuurboordzijde gezien.

1298560534_resized.jpg

Stuurboordzijde van middenschip:

1298560532_resized.jpg

En ook weer stuurboordzijde van het voorschip:

1298560530_resized.jpg

Hier nog het stuurhuis wat meer in detail, zodat het eerder genoemde platform naar de motorsloepen wat beter zichtbaar is:

1298560528_resized.jpg

Wat geloof ik wel duidelijk wordt uit deze serie, is dat er ontzettend veel relingwerk te doen was. Het leuke van het zelf etsen van onderdelen is dat je dan dit soort zaken echt precies op schaal kunt maken. Zo heb ik bijvoorbeeld op een ander model nog niet de inspringende relingen bij de lantaarns (waar de davits noch moeten komen) gezien. Een belangrijke oorzaak hiervoor ligt waarschijnlijk bij de NVM modelbouwtekening, die voor veel modellen de basis is geweest. Die tekening laat dit inspringende relingwerk ook niet zien.

Het is al ter sprake geweest, davits en sloepen zijn nog niet aangebracht. Dat maakt het geheel veel te kwetsbaar, want de bovenbouw zal diverse keren van en op de romp gehaald/gezet moeten worden. En jullie willen echt niet weten hoeveel keer ik nu al weer dingen heb moeten herstellen die ik per ongeluk aanstootte.

Dit is dus de situatie van vandaag. Ik denk dat ik de romp voor zover dat kan van de tweede (1 mm noten) beplanking ga voorzien. In de tussentijd moet ik na gaan denken hoe ik de voor en achterkant ga doen.
Aan de voorkant ligt de uitdaging bij het goed vormgeven van de boeg, met name de boven het dek uitstekende verschansing.
Aan de achterkant moet ik een manier vinden om de "huid" tot en met de buitenwand van de twee overdekte dekken (hoofddek en onderpromenadedek) op te trekken zonder de dekken zelf definitief te plaatsen. Dat plaatsen en inrichten van die dekken kan pas als de buitenwand helemaal afgewerkt en gespoten is. Hier ligt best nog wel een uitdaging, en een definitieve oplossing heb ik nog niet. Maar dat maakt deze hobby juist zo leuk en spannend.

Als er echt iets wezenlijks te melden is volgt er wel weer een volgende aflevering. Ik ga eerst maar eens latten voor de tweede beplanking bij elkaar zoeken.

Tot de volgende keer,

Ad Bakker

Dank voor de positieve reacties.

Ik probeer een beetje vooruit te denken voor als de tweede beplanking klaar is. Mijn eerste grote (bouwkit) model, de Amerigo Vespucci had evenals nu de Rotterdam dubbele beplanking. Ik had die romp geschuurd en geplamuurd (voor zover ik me kan herinneren met gewone Alabastine plamuur), weer geschuurd en geplamuurd, enz. enz., jullie kennen dat wel. Ik vond haar eruit zien als een spiegel, en toen vond ik het zonde om haar te schilderen of spuiten, kennende mijn vaardigheden op dat terrein. Ik ben toen naar een meubelspuiter gegaan die ik al kende als een vakman. Ondanks mijn oordeel dat hij zo glad was als een spiegel heeft die haar toch nog twee keer in een primer gezet, en mij tussendoor weer laten schuren. Uiteindelijk was ze schitterend toen ze zwart was gespoten, en ik vond het zo mooi dat ik er nooit toe ben gekomen haar onder de waterlijn te laten overspuiten (in wit volgens de instructies).

Dat was een kleine vier jaar geleden, en als je nu kijkt met strijklicht zie je dit:

1298657706_resized.jpg

Vaag zijn de voegen tussen de planken zichtbaar. Op het scherm is het wel zo'n twee maal uitvergroot, de plankbreedte is 6 mm, en je ziet het eigenlijk alleen bij strijklicht, maar toch....

Ik veronderstel dat dit ligt aan de oorspronkelijk gebruikte plamuur, dus ik vraag me af welk schmink product ik voor deze dame beter kan gaan gebruiken om dat voor de toekomst te vermijden.

Groet,

Ad Bakker

welk schmink product ik voor deze dame beter kan gaan gebruiken om dat voor de toekomst te vermijden.

Ad, nog een keer schuren en weer een laag verf erop, weer schuren.
Eventueel nat met korrel 400 of een "schuurblok fijn" van de bouwmarkt (ook nat).
Het fijnste werkt met verschillende kleuren verf (wit en grijs heb ik gebruikt), dan zie je goed waar je mee bezig bent.
Naadjes blijven de buitenste kleur, terwijl de rest al weer de kleur heeft van de vorige laag.
En dan weer een laag verf.
Kost veel tijd.
Maar je moet er wat voor over hebben als je je wilt spiegelen in de laatste laag, zonder rimpels.

Hallo Ad.

De Rotterdam ziet er prachtig uit. Ik heb altijd weer bewondering voor bouwers die aan een model beginnen waar zoveel dezelfde onderdelen, ramen enz op zitten.
Kan het zichtbaar worden van de naden bij de Amerigo Vespucci misschien te maken hebben met het uitdrogen van het hout ? Ik heb een Zwarte Zee staan die ik net na mijn schooltijd heb gebouwd. Deze is nu zo'n 40 jaar oud en helemaal gescheurd. De romp, van latjes gebouwd, valt nog mee maar het dek heeft scheuren van ruim 1 mm breed.

Groeten, Jan.

Ik heb altijd weer bewondering voor bouwers die aan een model beginnen waar zoveel dezelfde onderdelen, ramen enz op zitten.......
Kan het zichtbaar worden van de naden bij de Amerigo Vespucci misschien te maken hebben met het uitdrogen van het hout ?

Bedankt Jan, maar dat is het voordeel van etsen. Steeds weer terugkomende zaken is een kwestie van "knippen en plakken" achter de computer. Ik heb geloof ik al eens gezegd dat dit een vorm van armoe is, omdat ik niet jouw vaardigheden met metaalbewerkingen heb en ook nooit zal krijgen. Je verliest echter wel de "diepte" die in jouw bouwsels zitten. Soms kan je daar met het ontwerp wat aan proberen te doen, maar je benadert toch nooit het "echte" werk. Voordeel is wel dat je toch ook op deze (1:200) schaal nog aardig wat details kan laten zien.

Wat betreft die krimp zou je best wel eens gelijk kunnen hebben dat het niet per se aan de plamuur, maar ook aan het hout kan liggen. Mijn hout is weliswaar kurkdroog, maar tijdens het hele lijmproces en eventueel nat schuren breng je toch weer vocht in.
Dat zou ervoor pleiten om een product als G4 of een andere polyurethaan achtig product te gebruiken want dat schijnt het hout te verzadigen waardoor het niet meer zou krimpen (allemaal wijsheid van anderen hoor). Ik zag dat tot nu toe alleen als een nuttig product voor het waterdicht maken, en dat hoeft voor mijn statische model niet. Ik ga me daar dan toch eens beter in verdiepen. Tijd zat, want ik hoorde vandaag dat het nog twee weken duurt voordat ik m'n laatste 50 latjes 5 x 1 mm noten binnen krijg.....

Groet,

Ad

Hallo,

Ik gebruik 2 componenten plamuur maar hoe dat over een aantal jaar eruit gaat zien is me nog niet bekend. Vooralsnog zit het op mijn schip op plekken waar ik weet dat het zit, en is er tot nog toe niks te zien na 3 jaar.

Ik gebruik de polyester plamuur van alblastine.

Voor mijn opduwer heb ik er na ook na 3 jaar nog geen problemen mee gehad. Heb er eerder zelf gesloopt of beschadigd. Top spul!

Rotterdam

Hallo Ad,
Prachtig schip! Wat de huid betreft, het origineel zal ook niet helemaal straks zijn (geweest). Zo is het misschien zelfs wel natuurgetrouwer.
M.vr.grt., Max

Voortgang schip

Hallo Ad,
Ik lig al ruim een week in het ziekenhuis en knap al weer redelijk op. Gisteren heeft Gonny de laptop meegebracht en kan ik weer contact maken met de "boze" buitenwereld, vandaar deze late reactie op je bouw/foto verslag.
Je schip ziet er werkelijk schitterend uit. Het is een feest om naar de foto's te kijken. Wat zal het mooi staan als ze eenmaal in de kleur staat.
Ik blijf het jammer vinden dat ze nooit water zal proeven.

met vriendelijke groet
Opa Jan

Ik lig al ruim een week in het ziekenhuis en knap al weer redelijk op.........

Ik blijf het jammer vinden dat ze nooit water zal proeven.n

Jan, dat is flink balen. Ik hoop dat je voldoend snel herstelt en snel weer naar huis kunt. Ik ben ervaringsdeskundige wat betreft ziekenhuisverblijf, en weet dus wat voor ellende dat is. Fijn dat je in ieder geval je laptop hebt, geeft je nog wat te doen!!!!

Tja, water zal ze nooit proeven, op z'n hoogst een mini flesje champagne als ze helemaal "opgemaakt" uit de schmink kamer komt.

Voorspoedig herstel, en maar hopen dat je spoedig weer wat aan Willemientje (ik kan maar niet wennen aan dat Willempie) kan doen.

Groet,

Ad

Ad,

steek voor je plamuur klus je licht eens op bij de zeilers.
Zij maken pluggen waarin je je kunt spiegelen!

Wim

Voor een spiegelglad resultaat .......

...echt spiegelglad......

Hallo Ad,

Als oud schilder (en statisch modelbootbouwer) kan ik je lakplamuur aanraden voor statische modellen. Ondergrond liefst eerst voorlakken, dan plamuur aanbrengen in meerdere dunne (!) lagen, wel goed laten drogen tussendoor anders kan het later barsten .
Vervolgens nat (!) schuren met waterproof schuurpapier met een zo klein mogelijke korrel (bijvoorbeeld fijn 400) en een schuurblokje.
Het resultaat is dan blijvend spiegelglad. Ook mijn oudste model (Neeltje Jacoba, 15 jaar) is nog altijd spiegelglad.:D

Veel succes met de verdere bouw,

Andy

Back