Bouwverslag Steenbank 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jandootjes, 11 jul 2014.

1. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Mooi werk

Niet te snel aub maar ziet er goed uit. Eindelijk een fatsoenlijk ABS of PE opbouw! We want more! Hoe kwam je aan de schoorsteen details want dat ziet er niet simpel uit maar wel goed uitgevoerd!
    grt
    Hawser

2. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
  3. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Nog even

Jan, ik heb wel het gevoel dat de onderste uitkragende rand, met de gaten er in, me wat fors lijken, te hoog of is dat een kwestie van de foto hoek?
    grt
    Hawser

4. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Heel mooi dit. Ben benieuwd naar de rest

5. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Bedankt Johan, probeer er het beste van te maken;)

Wie weet Quidam,
    Ben benieuwd naar jou Banckert, wellicht kan ik dan nog wat van jou leren;)

Ja, ik doe liever een grote update dan iedere dag een vage foto.;)

Haha Ronny,
    Tja, als alles een beetje meezit bij de bouw wil het altijd wel aardig vlotten.
    Bedankt he.
    Nogmaals bedankt voor je goed heldere tekeningen.

Nee hij is zondag nog niet vaarklaar, want heb nog geen romp, die is nog in de maak bij SMB;)
    Ook de schroef moet nog komen, en moet nog even goed onderzoek doen
    naar wat voor accu er in past.

Bedankt Bob,
    Nogmaals bedankt voor je prachtige foto's :pim:

Dankjewel Konajra.:)

Adriaan,
    Ja, deze zal geen houten onderdelen krijgen, op een houten sierlijst na onder de brugkraag.(zie je wel bij de volgende update)
    Haha, ja dat valt jou dan weer op, dat was inderdaad een pittig werkje die schoorsteen. Goede tekeningen en een berg staren naar fotos en dan moet het lukken.

:thumbsup:

Ik heb het nogmaals voor je nagemeten Adriaan, maar het is bedrog.
    Het lijkt wel of hij uit verhouding is, maar dat is gelukkig niet zo.

Mischien is het wel omdat ierdereen de Banckert van het pakket is gewend, en daar is de kraag inderdaad laag, te laag.

En nu was de kraag van de Steen en Schouwenbank zelfs nog wat hoger lijkt het wel.

Komt goed Kees, dankjewel.

Jan

6. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Hoi Jan,

Zie je verslag nu pas. Vandaar dus de vraag op FB.
    Nu hebben ze het hier over de kraag van de brugverschansing.
    Ik zie in die voorste "kraag" in het echie vijf gaten zitten op de Schouwenbank.
    Bij jou zitten er drie.

Verders prima werk man. Mooi scheepje.
    Zie je niet veel van. (ja de Maasbank/ Banckert en varianten)

7. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Mooi Jan,

Er zijn er maar weinig die niet vanuit bouwpakket zijn gebouwd denk ik en jij maakt er serieus werk van, top!
    Wat voor tekeningen heb je de beschikking over en heb je ook veel detailfoto's kunnen vinden?
    Persoonlijk vind ik 0,5 mm iets te dun voor een opbouw maar neem aan dat jij het aan de binnenzijde ook verstevigd. Voor de kraag is het in ieder geval goed gelukt.

Soldeer of lijm jij je railing?

Ik ga mijn werkplaats voor het kleine werk ook beter inrichten, computer ernaast voor foto's en tekeningen werkt veel sneller en beter!

Gr.
    Pim

8. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Dankje Fer,

Kwam ik achteraf ook achter dat er meer als 3 gaten in de kraag zaten.
    Op de tekening waar ik vanaf bouw zitten er drie gaten in.

Ik had verwacht dat ze tijdens nieuwbouw er drie gaten in hadden
    zitten, en later er twee hebben bij gemaakt.

Maar op alle foto's die ik nu heb, oud of nieuw allemaal hebben ze 5 gaten erin zitten.

Ik heb inmiddels de binnenkant in de zeegroene kleur staan, wat je me vertelde. En de houten sierlijst zit er ook al op.

Ik kan alles er weer af breken, nieuwe kraag maken, twee extra gaatjes erin maken, en dan weer alles opnieuw in de spuitplamuur, witte lak en alle dekken schoorsteen opnieuw schilderen....:roll:

Ik laat het zo Ferry, zal voor de rest mijn best doen om het geen wat ik nog moet bouwen zo origineel mogelijk te krijgen. Zal niet weer gebeuren zo'n "grote" misser;)

Jan

9. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Jan,

Met een dremel kan je best heel voorzichtig er 2 extra gaten in maken denk ik, beetje schuren met korrel 600 en je ziet er niks meer van.

Maar je kan het ook zo laten hoor, de jouwe lijkt al zo veel beter op het origineel dan al die bouwpakketten samen! :D Kijk alleen al naar de brugramen.

Maar daarom ook een beetje de snelheid eruit en eerst wat mensen laten weten wat je aan het doen bent, dan kunnen zij erop schieten. :thumbsup:

Gr.
    Pim

10. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Ha Jan,

Het viel mij zo maar op maar misschien zag verder niemand het. Ik dacht, ik zeg het toch ff ;) Ben voor mezelf altijd kritisch (daarom zit er bij mij niet veel gang in haha)
    Maar wat Pim ook zegt, hij ziet er al zo veel mooier uit tot nu toe, dan de meeste modellen van wat ik er van gezien heb. TOP !
    Lekker verder gaan en plezier er in hebben.
    Goed bezig!!

11. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Pim,

Ik heb beschikking over het GA plan, zowel voor Steenbank als Valcke.
    De foto's die ik heb gekregen van Harm en Speedy Bob helpen mij enorm, hier kun je niet zonder.

Ben in staan om de boutjes op onderdelen toe te voegen, maar dat voor de volgende update.

0,5 mm voor een bouw?
    Prima te doen, Witte Zee bestaat voor grote stukken uit 0,5, Breeveertien eigelijk geheel uit 0,5 en ook op de Steenbank komen weinig stukken voor die dikker als 0,5 mm zijn.

Dingen als de flybridge en zo'n kraag in 1mm uitgevoerd wordt veel lastiger, dat laat zich moeilijk(er) buigen.

Ook gaat er zoveel fijnheid verloren als ik hem zou bouwen in 1mm dik PS.
    Ook wordt de opbouw dan twee keer zo zwaar.

Ik soldeer alle messing-staal staal-staal verbindingen, dat soort dingen lijm ik eigelijk nooit. Solderen is wel zoveel sterker.

Ja ik hem mijn werkplaats in Drachten moeten omruilen voor een bureau'tje hier in Nij-Beets.
    Ben in de vakantie bij mijn moeder.

Red mij ook prima hier, gelukkig is de boot geen 150+cm boot:rolling:
    Want dat past hier niet haha.

Ik zal eens kijken voor de twee extra gaten, had nog niet over de dremel nagedacht, dan hoef ik op de sierlijst verder niks af te breken.

Dankje Pim.

Jan

12. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    :pim:

Jan

13. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Tuut Tuut....

14. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Klopt dat met 0,5 het beter te buigen en te bewerken is maar voor mijn opbouw van de Maersk Helper is dat qua sterkte veel te weinig :D
    Jij bouwt natuurlijk veel kleiner maar zou wel de basis wanden in 1 mm doen. Dat komt de strakheid ten goede. Flybridge en kraag in 0,5 is prima;)
    Het mooie van dat materiaal is dat je wel de spantjes erdoorheen ziet komen, erg realistisch maar betekent wel dat je ze overal moet aanbrengen.

Voor de spaargaten eerst 4 gaten op de hoeken voorzichtig boren en dan de stukken ertussen met een schijfje. Als je dit rustig aan doet gaat het prima.

Gr.
    Pim

15. OVL

OVL

Lid geworden:
    6 nov 2011
    Het ziet er in elk geval prachtig uit hoor :D

16. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Wordt inderdaad een heel strak "Bank" bootje zo.

17. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    U vraagt en wij draaien!!! Dat bedoel ik met snelheid. Mooi gedaan die extra gaten Jan. Over je railingen Jan, heb je die geheel van messingdraad gemaakt, ook de staanders? Ik koop meestal de geëtste paaltjes omdat op de meeste modellen dit de werkelijkheid het meest benaderd. Op het werkdek naast de cargowand van de SL 14 heb ik echter ook de staanders zelf gemaakt van rond messing omdat deze in werkelijkheid ook zo waren uitgevoerd. Weet niet of op je originele sleper dit ook zo was? Ziet er overigens zeer realistisch uit. En dat voor een tussendoortje ;)

18. Johnny Lloyd

Johnny Lloyd

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Jeetje Jan,

Wat ga je weer snel en wederom heel gedetailleerd, echt top, ga zo door!

Gr John

19. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Hey Jan, je bent weer lekker bezig en het ziet er zoals gewoonlijk weer prachtig uit

20. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Bedankt OVL;)

Goed om dat van je te horen Adam.

Nee, ik gebruik al drie projecten staaldraad, gebruik nooit messing voor de railings. Staaldraad is net wat harder. En soldeert ook erg fijn.

Ik koop een rol 0,9mm draad en 0,7 mm. Knip ik stukken van ongveer twee meter af, even tussen de bankschroef en een harde trek eraan, en je hebt kaarsrechte staafen ijzerdraad.

Dan op maat aftekenen, en afknippen het aantal scepters dat ik nodig heb.
    Aftekenen op het dek waar de scepters horen. Center op de puntjes in dek drukken. En dan de soldeerbout de scepters door het dek heen laten smelten, zit het direct vast. Op maar afknippen, en dan de horizontale draden nog en klaar is railing.

Uiteraard zijn die platte scepters met voorgeboorde gaatjes nog orgineler.
    Voor mij voldoet dit nog goed, en van een afstand valt het bijna geen eens op.

Dankje John, binnenkort ben je weer aan de beurt, dan mag je weer stickers maken:p.

Bedankt Steef.:D

Deel Deze Pagina