Bouwverslag Syndrones SYN6 ST

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door burg, 5 mrt 2014.

  1. daniel44

    daniel44

    Lid geworden:
    17 dec 2013
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Voorschoten
    Wauw, ontzettend mooi frame! Ingenieus gemaakt zonder gebruik van allemaal carbon (duur!! :( ) De motoren en de props maken het dan weer wat duurder, maar wat zal dit lekker gaan vliegen!
     
  2. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Nu zie ik ook de foto's.
    Heel mooi Frame!
    Inderdaad goed dat het niet allemaal Carbon is.
    Ook voor de ontvangst een zegen.

    Groetjes,

    Jordy
     
  3. Drs. Soldeerbout

    Drs. Soldeerbout

    Lid geworden:
    3 jul 2013
    Berichten:
    18
    Zelf begrijp ik de laatste 2 reacties niet helemaal.

    Het is toch juist geen voordeel dat er G10-FR4 gebruikt wordt? Dat is zwaarder, niets sterker (bij gelijke dikte zelfs een stuk zwakker dan carbon) en gezien de prijs van dit frame kennelijk ook niet goedkoper.

    Je koopt voor ongeveer hetzelfde bedrag een volledig carbon frame dat een stuk lichter en minimaal even sterk of sterker is.

    Het voordeel van ontvangst zie ik ook niet. Je plaatst je RC-RX en VRX antennes toch aan de onderkant?

    Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

    Ik vind die Syn6 er ook best mooi uit zien, maar "mooi" zit in de ogen van de toekijker en is wat mij betreft geen argument om zo'n werkpaard aan te schaffen.

    Daar lijkt mij stijfheid, ruimte en gewicht juist belangrijk, daar met minder gewicht, meer payload of een langere vluchttijd.
     
  4. frank1960

    frank1960

    Lid geworden:
    1 apr 2012
    Berichten:
    306
    Locatie:
    nijmegen
    je zou eens moeten testen met twee dezelfde strips , de een van carbon en de ander van g10.zet ze aan een kant vast in de bankschroef en trek het naar je toe tot het breekt. ik weet welke het eerste gaat......g10 kan veel meer flex hebben als carbon, en bij impact, spat carbon uit elkaar, g10 barst...
     
  5. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Frank heeft gelijk. Echter in die situatie zouden beide systemen als compleet verloren beschouwd kunnen worden ..
     
  6. Drs. Soldeerbout

    Drs. Soldeerbout

    Lid geworden:
    3 jul 2013
    Berichten:
    18
    Waarschijnlijk kunnen we het wel met elkaar eens worden, dat op het moment dat de impact groot genoeg is dat de carbon variant "uit elkaar spat", de crash dusdanig hard is dat ongeacht het gebruikte materiaal de crash in alle gevallen fataal zou zijn. ;)

    Ik denk dat carbon niet alleen lichter maar ook stijver is en daarmee beter geschikt is voor HL multicopter inzet.

    Om die reden zie ik behalve een prijsvoordeel en een eventueel productievoordeel (carbon kan je lastiger "schoon" frezen) echt geen voordelen voor G10 FR4 bij grote multicopters.

    Ik zou dat materiaal eerder inzetten voor relatief kleine FPV modellen, waar stijfheid gezien de kleine footprint minder belangrijk is.

    Het verschil in gewicht lijkt mij en stuk groter dan 20%, daar je een aanzienlijk dunnere plaat carbon kunt gebruiken om dezelfde materiaalsterkte te bereiken.

    Als ik hier een plaat G10 FR4 en een even grote en even dikke plaat carbon naast elkaar leg is de carbon plaat al ruim 36% lichter en dan kan ik dus nog met een dunnere plaat carbon vergelijken die dezelfde materiaalsterkte heeft en dan kom je rond de 42% lichter.

    Die carbon plaat is dan wel een factor 3 tot 4 duurder, maar als ik alles door reken kan ik voor de prijs van die syn6 met gemak ongeveer dezelfde copter bouwen en daarna nog met een maat een avond doorzakken in de kroeg :)
     
  7. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Drs. Soldeerbout,

    Ik wil niet de discussie starten wat beter is; carbon of ander materiaal zoal G10. De ene persoon zweert bij carbon en de ander niet. Wat ik wel graag wil is mijn visie en ervaring delen en reageren op de stelling dat "een volledig carbon frame dat een stuk lichter en minimaal even sterk of sterker".

    Allereerst ben ik van mening dat het gewichtsaandeel plaatmateriaal erg klein is op het totaalgewicht van een compleet platform voorzien van motoren, elektronica en lipo's.

    G10 is inderdaad zwaarder dan carbon. Ongeveer 20%. Het extra gewicht op een totaal platform zal verwaarloosbaar zijn. Het zal gaan om 20 tot maximaal 50 gram op een hexacopter van meerdere kilo's. Een 'kaal' Syndrones SYN6 ST frame weegt 1255 gram. De concurrenten wegen +/- hetzelfde.

    Daarnaast is het oppervlakte plaatmateriaal dusdanig klein dat een eventuele hogere sterkte van carbon tevens nihil is.

    Je opmerking mbt ontvangst is juist. Dat zal niet veel verschil uitmaken. Wat wel belangrijk is, is dat carbon, door zijn stijfheid 'resoneert' en G10 'absorbeert'. Dit geeft G10 een behoorlijk voordeel mbt trillingen. Een frame met carbon center plates zal meer trillingen geven, hetgeen negatief kan zijn voor foto- en filmopnames.

    Maar het grootste verschil zit hem in de kosten. Carbon is 7x duurder dan G10. En dan is er carbon en 'carbon'. Ik ben erg benieuwd naar welk carbon frame je voor hetzelfde bedrag zou kunnen kopen. Soms schik ik wat men vraagt voor een dergelijk 'full carbon' frame. Deze SYN6 ST is in mijn ogen, in vergelijk, niet zo duur.
     
  8. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Vanavond de motor leads voorzien van blauwe mesh.
    Hiermee worden ze beschermd tegen eventueel schuren tegen het uiteinde v/d booms.
    De motoren op de motor mounts gemonteerd,
    En de mounts op de booms geklemd.

    Nu wachten op de Gryphon PDB en de regelaars.
    We're getting somewhere ...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Heel mooi !
     
  10. bdnijs

    bdnijs

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    240
    Prachtig verslag en ziet er weer zeer goed uit allemaal!
     
  11. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Zuchtt.....Mooi hoor!
    Maar eens vragen of mijn vrouw met wat minder huishoudgeld toe kan het komende half jaar! :rolleyes:
     
  12. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Ik heb helaas niet erg veel tijd afgelopen dagen.
    Er komen erg leuke projecten aan en dat kost tijd.

    Maar het Gryphon power board is bevestigd op de center plates.
    En de 40A regelaars zijn gemodificeerd.

    De Turnigy K-Force regelaars zijn van de klant zelf en komen van een quadframe PRO SIX.
    Deze zijn identiek aan de Hobbywing Platinum Pro 40A.
    Dus perfect voor een hexa van dit formaat icm met de DJI Naza.

    De bedrading is nu op maat en voorzien van de blauwe mesh met shrink.
    Morgen de booms met motoren plaatsen.
    En de ESC's aansluiten.

    Update volgt !

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina