[Bouwverslag] Tamiya F104 Pro Toro Rosso (fantasy) & Ferrari F60

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Madhouse, 15 aug 2014.

  1. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ok dan moet het dus met die 21.5T wel goedkomen.

    Denk dat ik het setje straks maar ga bestellen ;-)
     
  2. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Net voor het eerst serieus kunnen rijden met de F104 en wat een feestje is dat zeg! Moet zeggen dat hij erg snel is met de Lightly Tuned motor van Tamiya en standaard tandwielen. Daarnaast is 2wd erg gaaf zeg, iets te vochtig stuk en iets te snel op het gas is een 360 :D. Ik had tot nu toe alleen 4wd ervaring (wat ook erg leuk is) maar 2wd maakt het nog een stuk leuker.

    Binnenkort misschien toch maar eens naar een baan toe. Bij The-Border hebben ze een binnenbaan en ik werd door hun uitgenodigd om daar eens te komen rijden maar hoe rijdt dat nou? Ik meen vloerbedekking, welk soort banden gebruik je daar?

    Tevens nog een vraag over de rijhoogte, wat is een beetje een goede rijhoogte? Ik heb nu de plaatjes op de achteras in de middelste stand maar hij kan nog omlaag. Dan zal ik alleen voor de voorkant nog spacers moeten kopen.
     
  3. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Rijhoogte 4 tot 5 mm, meestal aan de voorkant ietsje lager dan aan de achterkant. RC Paradise (The Border) is inderdaad zeer kortharig tapijt. Op tapijt kun je zowel met rubber als met foam rijden. Op deze banen wordt eigenlijk altijd gesmeerd, dus het is aan te raden dit ook te doen. De grip is vaak zo hoog dat je zelfs last van griprol kan krijgen. Kwestie van zoeken naar de goede setup. The Border is een erg leuke baan om te rijden.

    Mvg
    Marcel
     
  4. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Nog even een aanvulling: volgens mij zag ik dat je Ride-banden hebt. Daar kun je gesmeerd prima mee op tapijt rijden, dit gebeurt ook bv. tijdens de indoorwedstrijden van de Europese ETS wedstrijden. Het tapijt bij The Border is vergelijkbaar. Tip: probeer de achterbanden eens volledig te smeren en de voorbanden tot de helft, alleen de zijde aan de binnenkant van de auto.

    Marcel
     
  5. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Smeren waarmee? Dit is nieuw voor me.. :n00b:
     
  6. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb inderdaad Ride rubber banden en daarnaast nog de originele Tamiya foam banden.
     
  7. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Persoonlijk heb ik minder goede ervaring met Tamiya-foam, vind het zelf te hard. Je kunt wat foam betreft ook gaan voor GQ, GP of Xceed. Hou wel even in de gaten dat er F104 (smal) en F103/F104W (breed) foam is.

    Marcel
     
  8. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Met smeermiddel, dat het rubber/foam wat zachter maakt. Je hebt vele soorten en maten. Onderscheid is er in middelen voor rubber en voor foam, en voor asfalt en tapijt. Kies dus de goede combinatie. Kwestie van proberen en vaak kunnen de vaste rijders op een baan je wel tips geven. Buiten (asfalt) wordt het smeren meestal gecombineerd met bandenwarmers (zeker bij rubber), binnen (tapijt) wordt er meestal niet gewarmd.

    Marcel

     
  9. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Het is een vrij realistische hobby zeg, ik dacht ff een auto kopen en racen maar er komt veel meer bij kijken dan ik dacht :D. Dat maakt het overigens wel leuk.
     
  10. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Je wilt niet weten wat ik allemaal meesjouw naar wedstrijden, moet het altijd van mijn sleutelplek op zolder naar beneden sjouwen, het enige minpuntje van mijn hobby ;-)

    Je bent al een aardig eind op weg hoor, maar zodra je wedstrijden gaat rijden krijg je nog wat meer behoefte aan spullen. Is niet erg, je kunt het rustig opbouwen. Het belangrijkste lijkt me om zo snel mogelijk op een circuit te gaan rijden, is echt wat anders dan op straat.

    Zaken die nog van belang zijn om je auto per circuit af te stellen: meerdere maten pinions (motortandwielen), de standaardvertanding uit de doos is meestal veel te licht en de verhouding verschilt per circuit. Daarnaast verschillende hardheden veren en demperolie. Je kunt dat rustig opbouwen en meestal krijg je op circuits voldoende hulp van mede-rijders.


    Mvg
    Marcel
     
  11. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Nu krijg ik van de ene het advies om voor een 21.5T Brushless Sensored motor te gaan en van anderen weer adviezen om voor een 17.5T Brushless Sensored motor te gaan omdat dit in een F1 lekkerder schijnt de rijden.

    Wat is nu raadzaam te kiezen?
     
  12. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    21.5 is prima voor jou.
    Heb er gisteren ook weer mee gereden op een grote baan en snelheid zit er prima in met de juiste overbrenging.
    Het sluit ook aan bij verschillende club regelementen en eventueel het NK.
    Als je wel bij een club gaat rijden die 17.5 toelaat, kun je deze altijd alsnog aanschaffen.
    Jij hebt nog nooit met brushless gereden neem ik aan?
    Deze motoren kun je veel zwaarder vertanden als een brushed motor die het vaak van zijn toeren moet hebben om snel te gaan.

    Mvg Roy
     
  13. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb een Brushless in mijn TT-02 zitten. Maar heb daar ook nog alles standaard.

    Welke overbrenging(en) zijn goed dan met een 21.5T? Ik heb nu de standaard diff (volgens mij 104 tands?) + standaard motor tandwiel (weet zo ff niet uit het hoofd hoeveel).
     
  14. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    Ligt aan welke baan je rijd en een pancar werkt niet met een overbrenging calculatie maar met een rollout als je op foam rijd.
    Met een 21.5 op een baan zoals Apeldoorn, Rucphen, Velp, Groningen en Heemstede, rij je op foam met een rollout tussen de 90 en 95 misschien wel hoger.
    Dit ga je met jou 104 spur niet redden ivm ruimte gebrek in de motorpod.
    De rollout calculatie is banden diameter x 3.1416 / spur x pinion
    BV 60mm banden x 3.1416 /66 spur x 32 pinion = 91.4 rollout
    Door banden slijtage van foam, moet je dit aanpassen als je op de zelfde rollout wil blijven zitten.
    Met rubber is dit niet.
    Je kan van andere fabrikanten andere (kleinere) spurs kopen voor de Tamiya al dan niet(ligt aan fabrikant) heb je een spur gear adaptor nodig.
    Exotek racing verkoopt spurs waarbij je het originele lager kunt gebruiken.
    Zij gaan zo laag als 70T Tamiya - Exotek Racing
    Let wel op dit is 48DP pitch dus heb je andere pinions nodig.
    Andere leveranciers van spur gears zo als Kimbrough daar heb je een spur gear adaptor nodig daar het originele lager wat in het spur zit niet meer past.
    Ook de dif kogels zijn anders.
    Exotek gebruikt 3MM x 16 (zelfde diameter als Tamiya) Kimbrough gebruikt 3.175 dif kogels.
    Ik weet dat dit een heel verhaal is maar het is wel belangrijk.

    Mvg Roy
     
  15. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik wil toch zoveel mogelijk op rubber blijven rijden, schijnt toch het meeste F1 gevoel te zijn. Hoe bepaal je de rollout van een baan, is dat een gevoel? Hoe is die bij The-Border?

    Ik snap alleen nog niet hoe je dan de spur en pinion bepaald, is dat een gevoel?
     
  16. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    Je begint dus met de banden diameter.
    Dat is je belangrijkste eerste gegeven.
    Daarna ga je kijken of je aan de jou gewenste rollout kunt komen.
    Indien niet, begin je met een andere spur.
    Bij de originele Tamiya spurs word 93 veel gebruikt.
    De border is een kleinere baan en daar kun je dus ook met een lagere rollout rijden.
    Als ik mij niet vergis rijden ze daar met de 17.5 motoren dus is de rollout nog lager ten opzichte van de 21.5.
    Indien je daar gaat rijden, vraag het aan Michel.
    Hij rijd zelf ook F1 daar en kan je haarfijn vertellen welke spur en pinion je kan gebruiken.

    Mvg Roy
     
  17. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ok mooi! Ik zal me er vanavond ook eens verder in gaan verdiepen. Ik meen dat de 93 ook bij de F104 pro geleverd werd.

    Ik ga proberen volgende week zondag (de 14e) te gaan rijden bij The-Border en wat ervaring op te gaan doen op banen.
     
  18. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Zo, ik heb zojuist de laatste aluminium parts besteld welke ik nodig vond.

    ST-023 Plastic Ball End Remover
    54357 F104 Adjustable Metal Upright Set
    54203 F104 Aluminum Servo Mount (L/R)
    54202 F104 Aluminum Upper Suspension Mount
    54169 F104 Aluminum Pivot Post
    54166 F104 Aluminum Motor Mount (Right & Left)
    54161 F104 Low Friction Suspension Ball Set

    Nu nog even wachten tot mijn Hobbyking status word aangepast naar Gold en kijken of dan de regelaar en motor nog goedkoper worden. Dan ga ik die ook nog bestellen en dan ben ik voorlopig wel even klaar.
     
  19. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    Knap lijstje weer ;)

    Mvg Roy
     
  20. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    In Hong Kong scheelt het de helft..
     

Deel Deze Pagina