[Bouwverslag] Tamiya F104 Pro Toro Rosso (fantasy) & Ferrari F60

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Madhouse, 15 aug 2014.

  1. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik rij inderdaad op rubber dus dan is de aanschaf niet zo groot voor spurs en pinions (kan ik langzamerhand een collectie opsparen) :D
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Zwolle
    Excuus, klopt inderdaad Indoor, iets te snel geweest.

    Het voordeel van een grovere pitch is dat het meer kan hebben ( zand, stof etc ), maar het nadeel is wel dat de tandwielen dan groter worden, en je dus meer ruimte moet hebben om een grovere pitch met dezelfde vertanding te plaatsen.
    Maar volgens mij zit daar ook nog verschil in, maar dat weet ik niet zeker ( dezelfde vertanding in een andere pitch is anders geloof ik, maar nogmaals dat weet ik niet zeker! )
    Ik gok dat jij een 64 pitch zal moeten hebben, maar pin mij er niet op vast, ik rijd geen 1:10 en onroad :)

     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Ook een voordeel van 64dp is dat je meer verschillende verhoudingen kan proberen, je hebt meer "tussenstapjes". Maar omdat de tanden kleiner zijn, is het wel kwetsbaarder.
     
  4. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ga nu in eerste instantie voor het 48dp setje wat ik op de vorige pagina noemde. Ik kan niets geschikts in 64dp vinden.
     
  5. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Brushless en Sensored :D

    28.
    [​IMG]

    29.
    [​IMG]

    30.
    [​IMG]

    Solderen blijft een lastig klusje maar met een hoop geduld kom je er wel. Het is overigens wel veel passen en meten in een f104 zeg. Ik heb nog een stukje carbon weg moeten zagen en de LiPo naar achteren geplaatst zodat de ESC net achter de Servo kan. De kabels laat ik allemaal over het bovendeck lopen. De kabels van de motor heb ik connectoren op moeten solderen omdat ik anders niet uit kwam met de lengte en de + en de - heb ik connectoren op gesoldeerd zodat deze rechtstreeks in de LiPo kunnen.

    Aankomende week komen hopelijk alle aluminium parts binnen en dan ga ik hem afbouwen en klaar maken voor Lelystad :D
     
  6. E Hamers

    E Hamers

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Susteren (limburg)
    Mooi verslag van dit model, nog wat meer foto's van het eindresultaat zou ik nog wel willen zien. :D
     
  7. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Hij is nog niet helemaal klaar dus die foto's moeten wachten. Aankomende week hopelijk alle aluminium parts binnen en dan ga ik hem helemaal afbouwen en zal ik foto's maken.
     
  8. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    @Madhouse: Ik ben op dit moment op vakantie en afgelopen dagen in Singapore geweest en daar de winkel van StarGek bezocht en ga ook nog naar HongKong en daar wil ik eea kopen (als ik wat kan vinden) anders bestel ik eea in nederland via internet.

    grt
     
  9. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Via internet vanuit NL in Hong Kong bestellen? Volgens mij betaald je uiteindelijk net zo veel als je het in Duitsland zou bestellen door invoerrechten en btw wat er nog bij komt.
     
  10. E Hamers

    E Hamers

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Susteren (limburg)
  11. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ken de regels. Als we bijv. over een F104 of TRF101 chassis praten is het niet perse goedkoper in Hong Kong, dan kun je beter naar de Duitse webshops uitwijken, dan zit je op vergelijkbare bedragen en hoef je minder lang te wachten.

    Aan de andere kant, word je pakket niet door de douane behandeld dan ben je een stuk goedkoper uit in Hong Kong.

    Ik blijf voorlopig lekker met de F104 Pro racen, eerst maar eens een hoop circuit ervaring op gaan doen en beter worden.
     
  12. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Gisteren de Tamiya aluminium parts binnen gekregen (krappe anderhalve week vanuit HK naar NL). Morgen avond heb ik alle tijd en ga ik mijn F104 Pro ter verbouwen en race klaar maken voor aanstaande zondag. Ik heb besloten om daar te gaan rijden met de 28T Tamiya brushed motor en Hobbywing Quicrun ESC omdat ik de 21.5T nog niet gewend ben en ik ook geen circuit ervaring heb.

    Daarnaast ga ik de brushless sensored ESC ook voorzien van dunnere (14AWG) kabels zodat het e.e.a. makkelijker weg te werken is en ik de accu weer naar voren kan plaatsen.

    Ook hoop ik volgende week het F104X1 upperdeck setje binnen te krijgen en dan is de auto echt helemaal klaar en valt er weinig meer te uograden/updaten.

    En dan een TRF101W? Ik denk het voorlopig nog niet want de F104 Pro is goed genoeg. Ik ga lekker nog een mooie Ferrari F60 kap maken in het zwart!
     
  13. Thaan

    Thaan

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    320
    Dat is leuk voor op de plank, maar om mee te rijden is het niet aan te raden.
    Is gevaarlijk omdat het zeer slecht te zien is, en op veel plekken mag je er niet mee rijden.
     
  14. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Daar heb je wel weer een goed punt! Wellicht dan toch maar een andere kleur :D
     
  15. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Helemaal klaar voor morgen, alle onderdelen zijn geinstalleerd (op het F104X upperdeck na want die is nog niet binnen). Vanmiddag even een proefritje hier in de buurt gemaakt op een stuk asfalt en ik had moeite met de controle, ik hoop maar dat dat op het circuit een stuk beter gaat. Is er op circuits meer grip of moet ik echt banden gaan smeren?

    Ik heb nu de Hobbywing ESC met Tamiya 28T brushed motor geinstalleerd.
     
  16. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Over het algemeen heeft een circuit wat meer grip omdat het schoon wordt gereden. Ik heb al een tijd niet in Lelystad gereden, maar wat ik me er van kan herinneren wat het wel altijd wat zanderig omdat de baan niet echt beschut ligt. Wellicht is het nu beter. Als je gaat smeren is een schone baan ook beter. Gewoon ook even kijken wat de anderen doen, er doen een aantal ervaren F1-rijders mee.

    Marcel
     
  17. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ga ook goed luisteren naar de ervaren F1 rijders. Ik heb geen smeermiddel dus moet het zonder doen. Ik heb er in ieder geval super zin in en zal waarschijnlijk vaker naast de baan staan dan er op :D
     
  18. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Vandaag in Lelystad geweest en vanmorgen vroeg voor het eerst een paar rondjes gereden op een circuit. Na de training begonnen om 10.00u 3 kwalificatie rondes en smiddags 3 finale rondes. Ik had geen transponder (ook niet over na gedacht) maar gelukkig kon ik er 1 van iemand lenen. De rondetijden gingen per sessie sneller al zat ik nog steeds bijna 10sec van de toppers af. Helaas ook een flinke klapper gemaakt en daarbij kreeg de motor een tik waardoor deze vast liep en daardoor vervolgens de ESC in de fik vloog. Gelukkig wil iedereen je helpen en ik had nog een Tamiya regelaar bij me en ik kon van iemand een motor lenen waardoor ik verder kon. Tevens op zowel foam als rubber gereden en ook dat brengt veel verschil met zich mee. Rubber is erg leuk rijden maar om een beetje snelheid te houden is smeren wel een must. Foam is ook erg leuk, als de banden eenmaal op temperatuur zijn heb je enorm veel grip, ook bij deze banden is smeren een must. Kortom, veel ervaring op gedaan op het circuit en veel geleerd van iedereen daar en zeker voor herhaling vatbaar.

    In de loterij heb ik ook nog een Corally HMX Touring car gewonnen waar sommigen best jaloers op waren volgens mij :D. Ik hoopte in eerste instantie op het Tamiya M-chassis wat werd verloot want ik ben die wagentjes erg gaan waarderen maar de Corally is zeker geen straf! Ik weet nog niet of ik deze ga bouwen of weg doen want 3 auto's vind ik een beetje teveel van het goede denk ik. Wellicht verkoop ik hem dus en dan ook de F104 Pro om zo een TRF101W te kunnen financieren.

    Lastige keuze..
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2014
  19. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Rotterdam
    heel fijn dat je een leuke een leerzame dag hebt gehad, op naar de volgende zou ik zeggen
     
  20. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    Leuk dat je er was Roy en ook mooi dat je ondanks je tegenslag van de regelaar en motor toch hebt kunnen door rijden.
    Helemaal mooi wat je hebt gewonnen tijdens de loterij.
    Weer een leuk projectje en wij verwachten hier dan ook een bouw verslag van;)

    Mvg Roy
     

Deel Deze Pagina