Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ah, je bedoelt deze foto:

Ja, dat landingsgestel is nog heel i.i.g. :D

Die heb ik helemaal zelf gekocht bij Hobbycity ;)

Grtz, Dirk

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Hallo met Willem

Ik ben en ervaren modelbouwer maar mijn vliegervaring is wat roestig, uit de jaren 70 dus.
    Nu ik de nieuwe ontwikkelingen zie met Depron, Lipo's en Brushless motoren zie ik het wel zitten om weer te beginnen.
    De Tigermoth heb ik altijd een prachtig vliegtuig gevonden en dit model lijkt mij een prima beginnersmodel met een leuk semischaal uiterlijk.
    Ik wil dan een 80 cm model maken, is wat stabieler als 70 cm maar past toch nog in de kofferbak van mijn auto.

Nu heb ik bijna dit hele draadje doorgebladerd (ben je een paar uur mee zoet ;) ) en ik zie dat de sterkte van de vleugels een probleem kan zijn.

Voor 80 cm spanwijdte is 3 mm te zwak en ik vind 6 mm wel erg lomp.
    Ik zit nu te denken:
    Mijn oude trainers hadden een balsa vleugel die een vlakke onderzijde hadden en een "bolle"bovenzijde.
    Stel je maakt een vleugel als volgt:
    Vlakke 3 mm plaat depron (oversized) op de bouwplank.
    Ribben 3 mm smaller maken en op deze plaat lijmen.
    Gebogen vleugel volgens de tekeningen van dit draadje op de ribben plakken, randen (afgeschuind) op de vlakke plaat depron plakken.
    Overtollig depron van de vlakke onderplaat afsnijden/ bijschuren.
    Je krijgt dan dus een doosconstructie vleugel (zoals ik ook gezien heb bij de depron spitfire in en ander draadje)
    Zo'n vleugel weegt ongeveer evenveel als een gebogen 6 mm plaat (wel wat extra lijm) maar is veel sterker als een gebogen plaat van 6 mm.
    Ik denk dat het er beter uitziet en ook dat het een beter profiel / stroomlijn heeft.
    Maar moet je mischien wel de vorm van het profiel aanpassen?

Zoals gezegd ik heb 0% ervaring met Depron en hoor dus graag de mening van experts en guru's :worship:

Groeten Willem

3. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee Willem,

ik wil niet de indruk wekken een expert te zijn, maar wil wel even met je meedenken wat betreft jouw verhaal.

Allereerst, leuk dat je weer aan de modelbouw raakt :)
    De discussie mbt de vleugel indekken hebben we in dit topic al wel eens gevoerd, echter ik geloof dat nog niemand het heeft geprobeerd.

Wat betreft de stevigheid, als je deze uitvoert met een ligger wordt ie zeker steviger dan de standaard vleugels.

Nu heeft het profiel o.a. te maken met de hoeveelheid lift die wordt gegenereerd. De standaard vleugel van DIT Tiger Moth plannetje heeft een undercamber profiel, dat genereert behoorlijk veel lift.

Als de vleugel wordt ingedekt is het profiel al behoorlijk gewijzigd en daarmee de hoeveelheid lift ook, met als grote vraag: wat doet dit met de vliegeigenschappen. Tja, proberen zou ik zeggen. Twee Moth's bouwen en met verschillende vleugels uitvoeren, dan zullen we het gauw weten.

Mijn gok is dat de Moth wel zal vliegen, maar dat je met de ingedekte versie meer snelheid moet maken om voldoende lift te genereren.

Wel foto's plaatsen he ?

Grtz,
    Menno

4. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    @Willem: deze depron kistjes zijn veel lichter dan wat je van vroeger gewend was. Daardoor zijn de krachten bij een crash ook kleiner.
    De holle vleugel van een moth wordt aanmerkelijk stijver (en sterker bij een crash) als je tussen de struts en de romp draadjes spant. Er staan diverse foto's van op dit draadje.

Het grootste zwakke punt van de moth (als ik de foto's op deze draad goed gevolgd heb) is de romp (neus). Daar bevind zich de motor en Lipo die bij een impact het depron scheuren. Met eenvoudige middelen (b.v. sate prikkers) kun je daar wat versteviging aanbrengen.

Aangezien crashes meestal met de neus naar voren gaan, werkt het goed om alle zware elementen (motor, LiPo) helemaal voorin te hebben (geloof mij,ik heb ervaring met de depron spitfire !!) en ik geloof er heilig in om de lipo tegen het motorschot aan te zetten. Ik zou zelf het hele ding bouwen zonder LiPo, en bij het uitwegen bepalen wat voor gewicht er op de neus (motorschot) bij moet. Dan zou ik een LiPo kopen van dat gewicht. Want of je nu 600mA of 1500mA LiPo hebt, je kunt altijd wel 10 minuten vliegen. Ipv een enkele 1500mA Lipo koop je gewoon 2 van 600mA, kost evenveel...

De Moth is een vliegtuig voor indoor of windstil outdoor. Snelheden zijn laag (trager dan de balsa trainers in 1970 (Robbe Charter)).

Laatst bewerkt: 19 mrt 2009
  5. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
  6. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Het is inderdaad een goed idee om 2 Tigermoths te bouwen. (voor de materiaal kosten hoef je het niet te laten)
    1 met vleugels volgens tekening.
    1 met vleugels volgens het Yclark profiel.
    Ik heb hier diverse vleugels liggen (BoxFly en Graupner Amateur) van een trainer zonder rolroeren om profielen te bekijken.
    Ik begrijp dat de Tiger motrh langzamer is, dat zijn Biplanes per defenitie en hoe lichter een kist is hoe langzamer hij is.
    Ook is het een idee om net als bij een shock-flyer een plaatje carbon van 3 x 0,8 mm in de vleugel te lijmen, weegt bijna niets en is veel stijver als "kaal" depron.
    Ik denk dat ik de setup ga bestellen in China (is inderdaad veel goedkoper)
    In de tussentijd kan ik dan de 2 moths bouwen en ballasten met lood i.p.v. de setup.
    Door ze te testen als werpzwever kan ik kijken of er veel verschil tussen de vleugels is.
    De tekeningen zijn gebaseerd op een balsa model met 30 cm span.
    Als je dat gaat oprekken naar 80 cm span is het to overwegen een paar details aan te passen.
    Ik zal materiaal in huis halen en gaan testen.
    Maar ik wil voor 18 mei ook nog een duikboot afmaken (zit nog 200 uur werk in voor die klaar is)

Groeten Willem

7. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    @Willem: ik ben heel benieuwd naar je (wat meer) wetenschappelijk aanpak. Maar ik betwijfel zelf of je met werpen van een verzwaard model veel kunt leren bij deze mothjes. Ze hebben zo weinig gewicht ten opzichte van hun luchtweerstand. Ik vrees dat het meer dwarrelen wordt.

Ik blijf dit in ieder geval volgen !!

Succes met je onderzeeer...

8. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Dat klopt, die oude balsa trainers hebben een vleugel belasting van 40 tot 50 gram/dm2 en deze depron kistjes 15 gram/dm2
    Maar deze proefstarten deden we ook met zwevers met een veel lagere vleugelbelasting (maar wel met een veel slankere vleugel)
    Maar ik denk dat een 80 cm Moth als wat zwaarder wordt als een 70 cm Moth.
    Reken maar uit:
    80/70 = 114%
    Maar het oppervlakte is 131%
    Maar omdat een 70 cm Moth dus uit 3 mm depron gemaakt wordt en een 80 cm moth uit 6 mm depron zou dat betekenen dat de hoeveelheid depron in een 80 cm kist 262% is van een 70 cm kist (OK iets minder want er zit ook wat 6 mm in de spanten van een kleine kist)
    Ik hoop dit op 200% te houden door de romp grotendeels 3 mm te maken.

Ik maak dus 2 kisten:
    Romp 3 mm Depron met versterking rond de voorzijde (rond het motorschot de romp 2 lagen 3 mm maken?)
    Voor het zwaartepunt mag het best wat zwaarder zijn.
    Kielvlak en stabilo 6 mm Depron
    De een met vleugel van 3 mm Depron, ingedekt met 3 mm Depron langligger en ribben.
    De ander met een 6 mm Depron vleugel met balsa ribben.

Ik heb intussen ook naar een vleugel van en balsa trainer gekeken.
    De Graupner Amateur heeft een vleugel met een gemiddelde koorde van 170 mm met een dikte van 20 mm (12%), dit dikste punt zit op 57 mm van de voorlijst (33%).
    De ribafstand is 55 mm (bekledng met folie, dus daarom veel ribben)

De MiniMoth heeft een koorde van 115 mm (gemeten in de vliegrichting!)en een dikte van circa 17 mm (6 mm plaat) = 15%, het dikste punt zit op 50 mm (44%) van de voorzijde.
    Mijn eerste proefvleugel wil ik ook 17 mm dik maken maar het dikste punt op 39 mm van de voorzijde maken.
    Bij een ribafstand van 75 mm krijg ik 5 ribben per vleugel, dus 20 ribben in het hele vliegtuig.

9. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Willem,

de tekeningen staan in de eerste post, er zin verschillende maten.
    De 80 cm versie staat er ook bij meen ik, tot aan 100 cm toe :)

Wat betreft gewicht, ik neem aan dat je ze bouwt om er buiten mee te vliegen ? Dan is het gewicht van veel minder belang ... zelfs met 250 - 300 gram vliegt ie dan wel ...

Ik vlieg met een 70 cm Mothje in de sporthal, deze weegt 155 gram en dat is inclusief een extra 9 grams servo voor de rolroeren die ik er aan toegevoegd heb.

Een paar pagina's terug staat ook een filmpje, kijk maar eens ;)

Grtz,
    Menno

10. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Hallo Menno

Leuk kistje met mooi kleurschema.
    Ik wil ook naar rood/wit/blauw, maar mischien kan ik de eerste beter wit houden, die zal wel niet lang leven ;)
    155 gram inclusief rolroeren, ongelofelijk!
    Ik wil inderdaad buiten met windstil weer vliegen, later eventueel met floats.

Ja die tekeningen al gedownload en geprint, zodoende had ik de maten op de juiste schaal.
    Had echter wel een foutje gemaakt:
    De koorde is geen 115 mm, dat is de maat van de gebogen bovenplaat.
    De koorde zal dus ongeveer 110 mm zijn
    Ik bouw gewoon een vleugelhelft en meet het dan op.

Ik heb nu ook Depron bij Hobby in in Waalwijk gehaald, en UHU por om het te lijmen (advies winkelier).
    Ik heb veel ervaring met epoxy en zal dit ook wel voor zwaar belaste delen gebruiken maar dat is iets meer omslachtig te verwerken.
    Cyano lijm ben ik geen liefhebber van, ik lijm teveel mijn eigen vingers vast.

En n u snijden en lijmen!

Willem

11. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    lijmen van het depron

hey,

Ik heb nu uhu-por, en het schijnt het beste te werken als je het dun op de twee zijden depron smeert, efkes wacht en dan tegen elkaar drukt.
    Op de verpakking staat 10-20 min. lijkt mij veel:rolleyes:. Hier op het forum heb ik ergens iets gelezen van 1 min. dat veel verschil:confused:.

Weet er iemand wat de ideale tijd is om te wachten voor je het dep. op elkaar drukt?

Grts

12. Ludozzz

Ludozzz

Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Ik wacht meestal een minuut of 5... Kan ook minder of meer zijn...

Het nadeel van langer wachten is dat als je het op elkaar drukt je het niet meer kan verschuiven.

13. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    okidoki

thx voor de snelle reactie!

Grts

14. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    De wachttijd van UHU POR hangt af van de laagdikte en de kamertemperatuur. Als je het niet meer plakt aan je vingers is het goed om aan te drukken.

15. Wilhelm-Jan

Wilhelm-Jan Guest

Na dit topic al een tijdje te volgen heb ik besloten ook eens bezig te gaan met dit tigermothtje.

Alles is nu op voorraad, eerst morgen op A3 de 90cm versie uitprinten en dan gaan we rustig bezig.

Wat ik me wel even afvraag is het volgende;
    Hoe krijg je de print netjes op depron?

Eerst uitknippen en dan overtrekken op depron en dan snijden, of het papier op depron en direct doorsnijden? Of zelfde met een carbonpapiertje overtrekken? Hoe doen jullie dat?

16. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Ruim uitknippen (zodat je de lijnen goed ziet) en dan met plakband vastzetten op depron. Vervolgens snijden met scherp (!) mesje.

Grzt

b

17. Turbilence=NL=

Turbilence=NL=

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Beste Wilhelm-Jan

Leuk dat je ook eem mothje gaat bouwen :)

Ik knip de tekening altijd een beedje ruim uit en plak deze dan op het depron met plakband.
    Daarna snij ik de tekening op de lijntjes uit, door het papier heen.
    Heeft bij mij altijd een goed resultaat :D

Succes met bouwen en wel je vorderingen posten hoor :p

Ik kijk alvast uit naar je resultaat....

18. Turbilence=NL=

Turbilence=NL=

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Hee Bramman je was me net voor lol ;)

19. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Ik ken dat, maar je beschrijving moedigt net iets meer aan :D

Ik zeg: keep this threat alive. Moet toch mogelijk zijn dit het langstlopende draadje te laten worden ;)

Ben Dirk nog steeds dankbaar, voor de hobby die begon met dit draadje :worship:

20. Turbilence=NL=

Turbilence=NL=

Lid geworden:
    19 aug 2007

Dat ben ik helemaal met je eens, ook ik ben door het mothjes virus aangestoken :D

Deel Deze Pagina