Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. Ratjetoe

Ratjetoe

Lid geworden:
    13 jun 2007
    Zo het balsahout is binnen. Nu moet ik de tekening nog uitprinten en secondelijm halen en dan kan ik beginnen? Heeft iemand toevallig de tekening van 60cm span?

Alvast bedankt!

2. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    @Bro, bedankt voor het wegen. Ik ben er nu wat meer gerust op dat mijn setup niet te zwaar wordt om te kunnen vliegen. Zit nu te wachte op mijn bestelling in hongkong. Als die binnen is komt er weer een update. Ik moet wel zeggen dat balsa veel makkelijker te bewerken en buigen is als ik had gedacht.

@ Ratjetoe
    Voor het hoogte en richting roer is 1mm balsa te flexibel. Zelf heb ik 2 lagen 1mm op elkaar gelijmd met de houtnerf haaks op elkaar. De vleugel ribben zijn voor mijn nanomoth wel van 1mm balsa. voor de romp schotjes heb ik ook dubbel 1 mm gebruikt.

Laatst bewerkt: 9 mei 2009
  3. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    hmmmm balsa da's lang geleden :)

4. Ratjetoe

Ratjetoe

Lid geworden:
    13 jun 2007
    Bedankt voor de tips.
    _
    Ik heb de romp uitgesneden in 2 delen zoals op de tekening staat.
    Nu lijm ik deze denk aan elkaar met epoxy. Maar dan moet ik hem ook nog buigen. Hoe zal ik dit doen? Nat maken, in vorm buigen en laten drogen? Iemand tips?

Edit:

Hier een foto van de rompdeeltjes met een mooi kleurtje

Mvg, Robert

Laatst bewerkt: 10 mei 2009
  5. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Hoi,

Aan elkaar lijmen met CA, daarna nat maken en gebogen laten drogen. Bijvoorbeeld met elastiekjes in de vorm houden. Gaat prima.

b

6. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Ik heb het met Bizon secondenlijm aan elkaar geplakt. Daarna gewoon voorzichtig buigen zonder natmaken. Om dat ik geen zin had om te wachten tot het droog was. Maar nat gaat het veel makkelijker heb een proefstukje geprobeerd. Leg even een bak papiertje op je werkbank daar blijft de secondenlijm niet zo aan plakken.

7. Ratjetoe

Ratjetoe

Lid geworden:
    13 jun 2007
    Zo, weer even bezig geweest aan de Tigermoth,

Ondervleugel uitgesneden + geschilderd.
    Zoals je ziet is de ene vleugel mislukt met schilderen, verf iets te dun gemaakt waardoor het onder de tape is doorgelopen. Ik wacht even af tot ik alles uitgesneden heb, als ik dan balsa over heb snij ik die vleugel helft opnieuw.

Ook alle ribben gesneden.

En de staart delen ook uitgesneden.

Nu moet ik nog de bovenvleugel en de onderkant van de romp uitsnijden. V/d week ook nog even CA halen.

8. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Vorige week had ik dus diverse propjes getest op mijn tigermoth:

Prop - merk - Verbruik - Thrust
    7x6 - EMP - 37w - 130 gram
    7x5 - EMP - 37w - 130 gram
    7x4,5 EMP - 36w - 130 gram
    7x4 - EMP - 31w - 150 gram
    8x4 Towerpro 33w - 165 gram

Intussen heb ik ook een Pipercub gebouwd met een 36 grams brusless op 3S lipo
    (draadje staat onder electrovliegen / pipercub wattage)
    Op dit kistje heb ik ook diverse propjes geprobeerd.
    De EMP propjes presteerden daar ook slecht.
    De 8x4 GWS deed het op dat kistje veel beter als de 8x4 Towerpro

Reden om ook een keer de GWS te proberen op de tigermoth
    Omdat de opstelling iets anders is zijn de resultaten ook niet 100% vergelijkbaar met die van 2 weken geleden.

Prop - merk - Verbruik - Thrust
    8x4 Towerpro 32w - 150 gram
    8x4 GWS - 32w - 150 gram
    7x3,5 GWS 21W - 130 gram

Vreemd genoeg nu dus bijna geen verschil tussen de twee 8x4 propjes (op de andere kist een groot verschil, maar natuurlijk wel op 3S dus veel meer toeren)
    Hieruit blijkt dat de propkeuze veel variabelen heeft en alleen door testen bepaald kan worden
    Wel is duidelijk dat de 7x3,5 GWS absoluut het laagste stroomverbruik heeft bij voldoende stuwdruk.
    Ik denk echter dat in de lucht dit wel iets minder kan zijn.
    Dit propje lijkt mij toch net iets te licht (maar wel zeer goed geschikt voor lange relaxte vluchten)
    Mischien toch een keer een 7x4 GWS kopen en testen?

Groeten Willem

9. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005

Ziet er goed uit. Die halve rondjes die je hebt overgetrokken zijn alleen als je actuatoren gebruikt. Met normale servo's deze niet uit snijden.

Zelfde geld voor die kleine inkepingen. als je toch dubbele beplating gebruikt kun je er gelijk scharniertjes tussen lijmen. Daarvoor gebruik ik altijd het binnenwerk van een oude computer diskette. Daar snij ik reepjes van en lijm ik als scharnier tussen de 2 plankjes.

Als je goed naar mijn foto kijkt zie je aan de achterkant zn bruin reepje uit steken daar moet het rudder nog aan komen.

Succes

10. Bro!

Bro!

Lid geworden:
    14 jul 2005
    Hier nog het beloofde fototje van mijn nano-moth (je ziet de stof zitten.....):

11. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    @bro Ziet er goed uit :) bedankt voor de foto

Ik heb gister mijn setup binnen gekregen van bidproducts. Wat is dat spul ongelovelijk klein zeg. Als je perongeluk een keer niest ben je je motor(tje) en regelaar gelijk kwijt. Die 4,3 grams servo's zijn in verhouding zefls erg groot. Volgende week ga ik waarschijnlijk weer verder met bouwen. Dan komen er ook weer nieuwe foto's.

12. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Je moet het in het echt zien om te geloven hoe klein het spul is. Gister even getest zit nog aardig power in zn klein motortje. Er zit nu een 3x2 propje op. De motor wordt dan wel warm op volgas. De regelaar blijft koud. Zo als het op de foto zit weegt de motor met prop, regelaar en accu 9,5 gram. Ik ga de draaden nog rechtstreeks op de regelaar solderen dat scheelt misschien nog iets.

13. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Bij mij werd de mount zo heet bij volgas (ook met een 3*2 op 2S) dat ik 'm niet kon blijven vasthouden tussen duim en wijsvinger. Misschien toch iets fout geweest aan dat motortje dan, maar ik heb nog een nieuwe liggen, dus die ga ik maar eens proberen.

En ja, ze zijn klein, er stond wel een grappige opmerking op RCgroups, dacht ik, dat je zulke bestellingen vooral boven een wit laken moet uitpakken...

Dirk

14. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    2s kunnen die regelaar en motor niet aan toch? Volgens de specificaties moet het spul op 1s draaien.
    Ik heb er 120 mAh 1s 25C lipotjes bij, die zijn inverhouding al groot :)

Laatst bewerkt: 18 mei 2009
  15. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ja, sorry, je hebt gelijk! 1S was het!

16. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ik had er Full River 130mAh 10C cellen op aangesloten.

17. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Dan ligt het denk ik niet aan het motortje maar meer aan een te grote prop.
    Ik zie net dat je 2 versie's hebt 1 met 3300kv die een 3x2 propje kan rond krijgen en dan 1,5A trekt.
    En 1 met een van 4500kv die een 2 inch prop kan hebben en dan 2A trekt.
    Ik zal morgen is meten wat de stroom is die er nu loopt maar ik gok dat ik die 4500kv heb en dus een te grote prop heb gemonteerd.

Zonder prop draait hij zo snel dat hij het geluid maakt van een tandartsboor.

18. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
  19. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
  20. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Dat lijkt me ook. Ik krijg opeens weer zin om 'm weer eens uit te laten met dat nieuwe motortje. ik heb er toch een poosje leuk mee gevlogen, ook buiten met een beetje wind.....

Deel Deze Pagina