Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. FransOmatic

FransOmatic Guest

Ola Luitjes,

na veelvuldig doorlezen van o.a. dit draadje hebben we zelf ook maar weer eens de bouwdraad opgepakt en ditmaal ook in Depron onszelf uitgeleefd.
    Resultaat hebben we in een filmpje gegoten van de eerste vluchten. Zwart Depron maar wel erg mooi. Dank aan ieder voor alle info en met name de bouwtekeningen die garant stonden voor een mooi vliegbeeld van het model ! We hebben het filmpje even op de eigen webstek ter download staan sinds youtube een of andere vreselijke policy heeft over muziek.

http://www.gelulmetinhoud.nl/download/modelbouw/tigermoth.wmv

Grtz
    Frans

2. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hoi Frans!

Schitterend filmpje, vooral de bonustrailers :D

Altijd weer leuk om een nieuwe moth te zien vliegen. Netjes gebouwd en het ziet er mooi uit in dat zwarte depron!!

Grtz, Dirk

3. salle

salle Guest

accessoires

hallo
    ik ben van plan om te beginnen met t bouwen van de tiger moth, maar ik had een paar vraagjes.
    welke accessoires/electronica moet ik erin zetten en waar kan ik dit halen?
    kan de tiger moth ook met polypron gemaakt worden?
    groetn salle

4. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Polypron is geen enkel probleem dat gebruik ik ook altijd.

Wat betreft elektronica even een paar pagina's terug lezen ik heb pas al een setup gepost compleet met links, in dit topic.

succes met dit leuke model.

5. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Heb vandaag gelukkig mijn 1g servo's ontvangen.
    Door een typfout in de postcode is het 2x van hongkong naar nl gevlogen :s
    Nu kan ik weer verder met mijn micromoth.

Die servo's zijn wel ongelovelijk klein zeg. Ik denk dat ik maar een R6004 ontvanger opoffer en daar alle overbodige dingen afsoldeer, en dan de regelaar en servo's zonder connector op de print soldeer.

Er komen snel weer foto's.

6. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee ErikJan,

nou maak je ons wel nieuwsgierig hoor :)

Foto's zijn zeker gewenst, kan je alvast wat verklappen over de spanwijdte / gewicht / etc ?

Grtz,
    Menno

7. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Het gaat om de balsa versie van de Micro Moth waar ik een hele tijd terug al aan ben begonnen.
    Er staan ook al ergens wat foto's van in dit topic pagina 189.

Het idee was om 3,7 gr servo's te gebruiken maar die kreeg ik er door het formaat niet netjes in.
    Vandaar 1gr servo's besteld.

De setup wordt:

2st bimetaal 1gr servo.
    2gr bl motor
    3,7gr 3A regelaar
    Futaba R6004 ontvanger 3,6 gr. Zonder behuizing nog iets minder en ik wil de overbodige conectoren er af solderen.
    1s 120mah lipotje van ongeveer 4gr

totaal setup 15.3 gr waar ik nog wat op wil gaan besparen.

vliegtuig weegt tot nu toe 9 gram dat zal ongeveer 12 gaan worden. Span is 30cm.
    Totaal gewicht komt dan ergens tussen 25 en 30 gram uit.

Laatst bewerkt: 5 okt 2009
  8. Ton.nl

Ton.nl

Lid geworden:
    5 mei 2007
    Goed, we zitten op pagina 196 van dit populaire draadje. Dat maakt het natuurlijk niet veel gemakkelijker om alle info terug te zoeken...

Ik heb een poging gedaan en zag op pagina 2 ( ! ) vlakbij het plaatje wat je gepost hebt, welke setup er gebruikt is voor deze moth, namelijk:

Ontvanger: GWS Pico 4ch - 5 gram
    Regelaar: de 'bekende' 10A brushless - 10 gram
    Servos: 2* xpower á 6 gram/stuk
    motor: de bekende 2406-12 - 1150 kV - 33 gram
    prop: 8043 denk ik

De 'speed' motoren waar jij naar refereert ken ik niet, ik ken enkel de ouderwetse speed 400 en 600 borstel-motoren. Is er een reden waarom je perse met borstelmotoren wil werken? Is borstelloos niet veel lichter, en dus gemakkelijker op dit vliegtuigje?

Kijk eens de beginner sectie, de FAQs en dit draadje door. Als ik al op blz 2 vind wat voor motortje de topicstarter heeft gebruikt zal er nog veel meer info in staan. Zelf heb ik ook al een paar mothjes gebouwd, en het vliegt prima! Wel een geschikt toestel om mee te leren vliegen.

Lees ze, het wordt een regenachtige dag dus een goede tijdsbesteding! ;-)

EDIT: oja, die kano's die eten ze in Den Haag, onder vliegtuigen zitten drijvers :)

9. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Ik zou er hedendaags geen speed motoren meer inzetten.
    Enige die nog een kans heeft is de speed 280 maar dat alleen op basis van gewicht
    namelijk 43 gram. Maar als je dan de prestaties bekijkt is dat ongeveer 80 gram trekkracht.
    Een brusless/borstelloos doet minstens 10x zijn eigen gewicht. En die 80 gram trekkracht is te weinig voor het mooie.

Bouw je tot 200 gram dan zou ik tenminste iets nemen met tenminste 100gram trekkracht.
    Nu krijg je dan wel een heel klein motortje dus zou het gewoon wat zwaarder nemen tenzij je echt super licht wilt.

Maar een goeie optie is de 1400kv 19gram van turniggy of himodel.

2204/14 Brushless Outrunner 1400KV (19 gram)

Met 12A regelaar.

12A FLY Brushless ESC

Hangt er allemaal een beetje van af welke afmetingen je hem maakt. Voor de 70cm versie is dit meer dan genoeg en voor de grotere als je het licht wilt houden.

Servo's 2x 5 gram Towerpro/HXT500
    Ontvanger: iets kleins. Max 15 gram liever lichter.

Prop voor de bovenstaande motor max 8x4,3 of iets kleiner 7x4 GWS

Met de 8x4,3 heb je rond de 200gram trekkracht op 2s lipo (7,4V)
    met 7x4 nog circa 150

Accu tussen de 400 en 800mAh nemen

Gr. Dennis

Laatst bewerkt: 6 okt 2009
  10. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Om de reden die ik hier boven heb genoemd.
    Ze zijn zwaar, hebben weinig vermogen en hebben een laag rendement.

Prijs van borstelloos is zo laag dat je er helemaal niet meer aan moet beginnen aan die oude motoren. Ik heb ze 10 jaar geleden met al het plezier gebruikt door het gebrek aan beter.
    Wel vloog ik dan meestal op 8xAAA cellen totaal 9,6V om er nog een beetje lol van te hebben al was de levensduur een stuk minder.

Nederland:

RCtechnics
    netjes geprijst en super snelle levering.

China
    www.hobbycity.com
    Erg goedkoop, levertijd is altijd afwachten, ligt voornamelijk aan de douane hiero. Week 2 tot 4 moet je wel rekening mee houden.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/...7&Product_Name=TURNIGY_2204-14T_19g_Outrunner

prop GWS 8x4,3 bij 2s lipo (7,4V)

Bij hobbycity Turnigy plush 10A regelaar nemen voor de bovenstaande motor. Zit je ruim genoeg. 6A is krap aan als je niet precies weet wat je doet. Dan is een keertje gas niet dicht trekken bij een crash direct fataal voor je regelaar. Of bv verkeerde prop keuze.
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4204

En lees onder tussen even alle 196blz van de topic door dan weet je ineens alles.

Laatst bewerkt: 6 okt 2009
  11. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Dirk,

buisjes met dopjes :confused:

Ik heb bij al mijn gebouwde Motjes gewoon sateprikkers gebruikt. Wat ik wel heb toegevoegd zijn schoteltjes van 0,4 mm liteply. Dan heb je wat meer drukverdeling en wat meer lijmvlak.

Zal ff zoeken of ik een fotootje kan vinden voor je ...

Grtz,
    Menno

12. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Dirk,

enige fotootje wat ik ff snel kon vinden ...

In de letter Y zie je ze nog zitten. Niet erg goed zichtbaar maar goed :(
    Hoop dat je er wat aan hebt.

Grtz,
    Menno

13. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ja, bedankt Menno.

Ik zou zweren dat het holle buisjes waren en dat je daar van dat soort meubeldopjes, die je op in kop van een houtschroef (met gaatje) kan prikken.

Helemaal verkeerd dus, maar ik vroeg het omdat ik m'n laatste moth weer gebouwd heb zonder ribben. Het depron blijft gewoon heel mooi vormvast, ook zonder ribben, alleen die struts zijn dan een zwak punt en jouw oplossing is wel een mooie dan....

14. M@arten

M@arten

Lid geworden:
    24 mei 2009
    wat hij bedoelt, is dat je veel leert door lezen, ebn je hoeft echt niet alle pagina's te lezen. als je nu eens alleen het eerste bouwverslag leest, of de eerste 10 pagina's. kost hoogstens een half uurtje.

15. M@arten

M@arten

Lid geworden:
    24 mei 2009
    op pagina 8 zie ik dit, ben nu ong. 10 minuten aan het lezen.

16. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Tjonge,

die lange tenen ben je nog niet kwijt na de laatste waarschuwing van de moderators zie ik wel ... ;)

Voor de lieve vrede (en voor onze jongste deelnemers die geen zin hebben om te lezen :D ) zal ik het nog een keer opsommen. Mijn Tiger Moth weegt 155 gram:

Deze vliegt met onderstaande setup:

19 grams motor, link staat hier:

Een 6A regelaartje, link staat hier.

Een 2S/460mAh Lipootje, link staat hier.

en servootjes, link staat hier.

Verder heb je nog wat klein materiaal nodig, maar dat kan je vinden in het bouwverslag ... :)

Grtz,
    Menno

17. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Ik doe dit even openbaar omdat meneer Leipograpje/ano het de vorige keer blijkbaar niet zo goed heeft begrepen. Ik heb je toen even op de bank gezet maar blijkbaar werkt dat niet.

Je hebt nu weer een tweede account aangemaakt en loopt de boel nu op te naaien. Wat mij betreft de laatste keer. Ano zal ik een definitieve ban geven en meneer Leipograpje een gele kaart. Gedraag je nu op het forum anders wordt het echt exit. Persoonlijk zou ik dat jammer vinden maar dit gedrag willen we niet hier.

Gelukkig is iedereen hier nog zeer tolerant (waarvoor hulde :thumbsup:) dat mag ook wel eens gezegd worden.

Gebruik ook graag hoofdletters, comma's en punten voor de leesbaarheid van je vragen en neem het gegeven advies ter harte dan kan je een zeer leerzame en leuke tijd op het forum tegemoed zien.

Martin

18. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee maatje :)

wat jij dacht had ik al gedaan :)
    Ik heb het even gemeld bij de mod's :yes:

Burp, bedankt voor je snelle reactie weer :thumbsup:

Het begint hier af en toe op een chatbox te lijken met allemaal van dat soort knapen :D

Grtz,
    Menno

19. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    :rolling:

Ik pas even oke? ;) Het is nog niet heel storend of vinden jullie dat er berichten echt weg moeten?

20. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Het maakt mij echt niet uit, als je deze maar laat staan:

:rolling::rolling::rolling: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :rolling::rolling::rolling:

(en het was niet eens mijn tigermoth) :rolleyes:

Deel Deze Pagina