Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Dirk,

nou ben je te bescheiden, OK het plan is niet door jou getekend, maarreeh ... je bent wel degene die de Moth mania heeft veroorzaakt alhier op het forum :)

Ik denk dat jouw draadje eenvan de populairste is van het hele mbf :yes:

Grtz,
    Menno

2. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    juist, waar zoiets raars!:(

3. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    heren, de persoon in kwestie schijnt het leuk te vinden te zooien hier, graag de report knop als dit weer gebeurd, dan gaat hij definitief op vakantie.

houd het gezellig zou ik zeggen !

gerard

(ps wat van de onzin posts weggeveegd)

4. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hoi,

Heeft iemand eigenlijk al eens deze normale versie zo licht mogelijk gemaakt qua aandrijving enzo.
    Doel niet op de micro moth van Dirk.

Maar dus de 70cm versie met bv 5 grams BL en 2s240 lipo etc.

Vraag me af hoe hij zou vliegen onder de 100 gram RtF.

Gr. Dennis

5. dutchspider9

dutchspider9

Lid geworden:
    2 jun 2008
    gaat niet lukken onder de 100gram ben ik bang en ik denk dat ie dan heel gevoelig vliegt en niet meer leuk. maar als je het wil weten moet je niet op het forum gaan zitten maar gaan bouwen!

6. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Dennis & Justus :)

Volgens mij kan dat wel lukken.
    Mijn rolroermothje weegt 155 gram, met drie servo's ipv 2, voorzien van de volgende setup:

19 grams motor (werkelijk 20,5 gram met stekkers)
    3 x 5 grams servo's (werkelijk 6 gr x 3 =18)
    Lipo 2S460 mAh a 28,5 gr (nog niet nagewogen)

Als die 5 grams motor dit ook echt weegt, dan scheelt dat al 15,5 gram :)
    De servo's zou je kunnen vervangen door 2 x 3,7 gram = 7,4 gram, dat scheelt al 10,6 gram :)

De genoemde 260 mAh Lipo kon ik niet vinden, maar wel een Zippy Flightmax 2S/180 mAh, die weegt 15 gram, dat scheelt 13,5 gram.

Ik heb er een Himodel Fly 12A regelaartje in zitten, maar daar zullen ook wel lichtere alteratieven voor te krijgen zijn ...

Op mijn setupje (ex regelaar) is al zo'n (15,5 + 10,6 + 13,5) = 39,6 gram te besparen. Hier en daar zal er op de bouw ook nog wel iets te besparen zijn, dus ik denk dat 100 graam wel moet kunnen :cool:

&Justus: waarom zou ie niet meer goed vliegen. Bij indoor geldt, hoe lichter hoe beter :yes:

Grtz,
    Menno

7. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hoi Menno, zag dat ze inderdaad 2s pakjes verkopen in die maat.
    Maar uit losse cellen is 2s240 13 gram.

Heb je net meer motorloop en is nog lichter ook. :)

Reden waarom ik het vraag. Die van jou gaat nog niet heel langzaam en misschien voor wat andere mensen kan die 55 gram winst net het verschil maken.

Zelf Moth ik hem niet :D heb al zat staan.

Gr. Dennis

8. dutchspider9

dutchspider9

Lid geworden:
    2 jun 2008
    @ menno, het was meer bedoelt als vraag of die dan ngo wel goed vloog omdat ie dan wel heel licht is en minder zal reageren op zijn roeren etc...

9. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Als hij lichter is gaat hij langzamer en makkelijker vliegen.
    Respons van de roeren blijft hetzelfde maar de windgevoeligheid neemt echter wel toe.
    Vluchtduur neemt toe.
    Crashbestendigheid neemt eerder toe als af doordat de klap bij een crash dan minder heftig is.;)

10. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Roer response had ik zo ook al mijn gedachten over.
    Reactie per meter blijft gelijk ongeachte de snelheid.
    Of dat helemaal lineair loopt weet ik niet maar het klonk me logisch :D

11. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Mijn eerste mothjes waren platte-romp versies en die wogen rond de 100 gram totaal. Was wel 60 cm span. Maar die vlogen inderdaad heel mooi langzaam.

Maar ja, sta je daar op een windstille avond heel mooi langzaam te vliegen en dan krijg je de vraag van een toekijker: hoe hard kan 'ie? :hammer: :lol:

Je kunt ook besparen op de ribben, die zijn absoluut niet nodig, het depron houdt zijn vorm goed genoeg. Mijn laatse 70 cm moth weegt 175 gram incl 30 grams accu. Maar daar zit nogal wat extra gewicht in vanwege de verlichting plus bijbehorende electronica en relais. Maar hij vliegt mooi zat vind ik...

Dirk

12. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Dat probleem heb ik sinds van de week opgelost.

Gewoon met iets vliegen wat hard gaat en hoog. Dan vallen die vragen af.
    Met mn speed wing gevlogen tussen een ring van huizen blokken en een openveldje van á 50 meter :D
    Dat geluid van een jankend duwpropje galmt ook zo lekker door die huizen. lijkt niet of je met 3 te gelijk vliegt of F1 aan het kijken bent.

Laatst bewerkt: 29 okt 2009
  13. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Haha,

Ja, ik zet nu ook mijn eerste voorzichtige stappen met de F16 en straks de Polaris....

14. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Mannen, ik heb toch even aan de wens van Dirk voldaan door wat posts te verwijderen (bestaan nog wel).

Onze gezamelijke vriend Leipograpje, ano, haha, orwan, klaas visser, Jorn naaktgeboren heeft een ip ban gekregen.

Hopenlijk zijn we van die irritante gast af. Wel weer even terug in de tijd, pagina 200 komt weer in zicht ;)

Martin (gaat die Moth ook wel eens bouwen, ziet er leuk uit :yes:)

15. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Bedankt Martin

En je hebt in drie jaar tijd toch een zekere "ontwikkeling" doorgemaakt zo te zien: :D :D

16. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Haha, in die tijd reed ik alleen nog met auto's. Inmiddels een heli gehad (Mini Titan) en op dit moment zeker een 8 vliegtuigen staan. Veel zelf gemaakt, Depron bv een paar indoor vliegers, F117 en nog wat ander spul. Vlieg verder met een 2mtr Piper een Velox en een Acormaster. Binnenkort (zeer) ga ik een Spitfire afmaken (is ruwbouw klaar) geheel schaal, de Top Flight Spit wel te verstaan. Met robart retracts en alle opties.

Je ziet, er kan veel veranderen in een paar jaar :)

En depron rulez!

17. Beginners luck

Beginners luck

Lid geworden:
    30 jul 2008
    toch weer een mothje gebouwt

Nou na lange tijd met de F-22 en de spit gevlogen te hebben en hier en daar nog wat ander spul geprobeerd te hebben kon ik het toch niet hebben dat de kist waar het allemaal mee begonnen is niet meer in de collectie zat van vliegende modellen. Ik ben dus maar weer eens aan de Moth begonnen. Blijft een leuke kist om in elkaar te zetten.
    Deze uitvoering is een 70cm span en weegt nu zo ongeveer 200gram,

Deze uitvoering heeft ailerons en de vleugels zijn iets groter geworden zodat de ailerons ook groter konden worden. Bij mijn eerste poging waren ze wat aan de kleine kant. Deze heeft nog geen maiden gehad maar als het weer het toe laat dan gaat dat erg snel gebeuren. Heb er zin in :cool:

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Haha Mark, mooie moth weer !

Ik wou dat ik jouw decoratiekunsten had....

Benieuwd naar de maiden natuurlijk..

Dirk (die ook altijd nog minstens één vliegend mothje moet hebben liggen)

19. Beginners luck

Beginners luck

Lid geworden:
    30 jul 2008

Hoi Dirk,

Nou het is niet zo heel moeilijk hoor je neemt een hobby airbrush setje en wat airbrush verf op waterbasis en verder doe je gewoon wat je er leuk uit vind zien. Ik neem het niet zo nauw met het volgen van de modellen en hoe ze er uit zouden moeten zien. Als je naar de vleugels kijkt en de cockpit vorm dan kan je zien dat die ook niet helemmal volgens tekening zijn :p. De maiden... ja ik had vandaag wel zin om te vliegen maar ik ben toch maar verstandig geweest en heb het vandaag niet geprobeerd :cool:. Toch misschien net iets te veel wind voor een maiden!

20. MartinGr

MartinGr Guest

Huh???

Ik ben plots klaarwakker... :eek:

Mijn modelbouwwinkel om de hoek heeft een paar fraaie balsa-bouwdoosjes liggen, waaronder de Fokker DR-1 Triplane. ( zie Balsa Wood Airplanes - Toy Airplanes - Paul K Guillow Inc ) Superouderwets te bouwen met latjes, balsa en nog het ouderwetse spanpapier dat gelakt moet worden.
    Echter, om hier een werkend setupje voor te vinden om hem RC te maken, dat lukte me niet, het gewicht van zo'n setup mag niet meer zijn dan circa 17 gram...

Wil je mij meer vertellen over jouw ultralichte setup, DJJR ??? Alvast bedankt!

@ Moderators, is off topic, ik snap het... Heb helaas nog geen mogelijkheid ontdekt voor het zenden van een PBtje...

Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2009

Deel Deze Pagina