Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Scheelt veel met helivliegen. Vliegtuigen zijn een stuk makkelijker te vliegen, maar je hebt natuurlijk wel met andere karakteristieken te maken (overtrekken en zo). Oefen een beetje met de sim, misschien eerste paar keer een vliegtuigvlieger naast je (ook handig om je vliegtuigje door iemand met ervaring in te laten vliegen en afstellen) en dan moet het wel lukken.
    Depron bouwen is echt leuk! Is eenvoudig te bouwen en ook heel makkelijk te repareren na een crash.

2. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    ik heb de tekening geopend met acrobat reader geopend en daarna uitgeprint in poster weergave
    2x2 in opties voor printen.
    ik heb heb model nu 57 cm breed en is nu af.
    foto's volgen....

3. sjoerd

sjoerd

Lid geworden:
    12 okt 2006
    hallo,

ik heb hem ook gemaakt (staat hier al ergens)
    en heb hem nu ook gevlogen,
    maar met een nieuwe accu een 3 cels merk: ele 560 mah 20 c
    en een 6.8x3.5 prop dat zou moeten kunnen met die paarse 1540 kv motor van rc technics,
    maar na 3 seconden volgas valt hij zo ver weg in toeren zodat hij niet eens inde lucht bleef met een volle accu :cry:
    (weet iemand of rc technics hier ook iets mee doet? bijv ruilen/geld terug/nieuwe accu?)

4. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    klaar!
    het hele vliegtuig is van depron. ook de spanten en de ribben.
    zoals dirk heeft gedaan met de satéprikkers heb ik ook gedaan en zwart geverft.
    hier even een bouwverslagje:
    eerst alles uitekenen. hierboven zie je de romp.
    na lang bouwen en knutselen is de romp af.
    resultaat van de ribbetjes.
    mooie lijm hé?
    hier ben ik de vleugel aan het bouwen. een heel gedoe omdat ik teveel lijm gebruikte! de kromming
    van de vleugels heb ik net zoals dirk gedaan met de deegroller.
    een groot aantal stukken. (romp, bovenvleugel, ondervleugel, de "tank". het staart stuk zit al aan het vliegtuig)
    en hier het resultaat!

ik ga hem nog verder verven hoor dus meer foto's volgen......
    er komt ook nog een landingsgestel onder en ook nog drijvers.
    (weet iemand ook hoe ik de foto's kleiner kan uploaden met image shack?

5. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    @Nosmo: Ik vlieg meestal met een 600mAH of een 800mAh 2S lipo. Met die laatste blijft ie langer dan een half uur in de lucht, als je rustig vliegt (en zonder floats). Succes met de bouw! Er is voor FMS een tigermoth die qua eigenschappen heel erg op deze lijkt: FMS Tigermoth Dat is waar ik het ook mee geleerd heb.

@Trampo: nog zo'n snelle bouwer! Dat zal best vliegen. Ik heb ze ook met 60cm wingspan gemaakt en dat vliegt prima. Alleen je stabilo is niet volgens de tekening, je richtingsroer is een stuk kleiner dan op de tekening :?: Welke apparatuur gaat erin?

@Sjoerd: Weet je zeker dat die motor-prop combinatie niet teveel stroom trekt voor je lipo? Hoe doet ie het op halfgas of driekwart gas? Anders gewoon even mailen met RC-technics hierover. Dat motortje doet het bij mij uitstekend op 2S met een 7*6 of een 8*4.

Dirk

6. sjoerd

sjoerd

Lid geworden:
    12 okt 2006
    klop die motor met een 8x4 op 2 cels gaat bij mij ook lekker maar met een 6.8x3.5 op een 3 cels 560 mah 20 c doet hij dus zo :cry:
    ik heb rc technics al 2 keer gemaild maar ze antwoorden niet :evil:

7. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    er gaat geen apparatuur in
    20 uur aan gewerkt
    van de stabilo een stuk afgesneden....

8. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ah, gewoon voor de show gemaakt? Kijk, dat is het verschil, ik moet hier thuis alle moeite doen om m'n vliegtuigjes een beetje uit het zicht op te bergen en jij maakt ze juist om mooi op te hangen in de kamer. Ben wel een beetje jaloers op je. En knap gemaakt hoor. Je kunt er later altijd nog app. inbouwen. Hij ziet er goed uit en zal best vliegen.

Dirk

9. nosmo

nosmo Guest

damn, trampo en sjoerd, jullie zijn wel snel met jullie versies van de tigermoth. En ziet er goed uit allemaal, proficiat. Ik moet nog beginnen eraan, eheh.

Een half uur vliegen is best lang, helis hebben toch meer nodig om in de lucht te blijven :) logisch ook. Ik ga denk ik ook maar voor een lipo versie. Wat voor merken heb jij erin zitten Dirk, en allemaal gekocht bij rctechnics?

Wat heb je nodig:
    Motor:
    - GWS 2205 / 15T - 2050kV - 27 gram
    - de bekende 2406-12 - 1150 kV - 33 gram
    Propellor:
    - 8043
    - 7035
    Regelaar:
    - 10A brushless - 10 gram
    Servo 2x:
    - xpower á 6 gram/stuk
    Ontvanger:
    - GWS Pico 4ch - 5 gram
    Lipo 2s1p:

Maakt het nog uit welke maat prop, hoeveel Kv voor de motor, hoeveel Amps voor de regelaar, is die 10A genoeg?

10. sjoerd

sjoerd

Lid geworden:
    12 okt 2006
    dat cker wel wat uit en die 10 a
    kan best gebruik ik ook (tsunamie 10)
    maar dat ligt wel aan je motor+prop hoeveel je nodig bent,
    als ik een 8x4 met een 3 cels lipo erop doe dan trekt dat veelste veel :oops:
    dus m`n lipo dood :(
    maar met een 2 cels gaat dat weer wel dus ligt wel aan je combinatie van motor prop en accu
    hoeveel je nodig bent.
    (ik heb trouwens gratis een nieuwe gekregen van rc technics :D :thumbsup: )

(btw m`n 150 tigste berichtje :music: :p )

11. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    dankjewel voor de het complimentje dirk

12. WuTangcl

WuTangcl Guest

Hey IDO,

Niet Liegen over je servootjes hé :turn-l: :turn-l:

je gaat geen Xpowers gebruiken van 6 gram !!!

Volgens mij ga jij Towerprootjes gebruiken van 5 gram!!
    :D :D :D :D :D

13. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    ik ben hem ook aan het bouwen,ik zet er 2 towerpro'tjes van 8 gram in (heb ik nog liggen)
    de motor wordt de brushless en de 7035 prop

14. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Dat was inderdaad mijn lijstje. Dat 2050kV motortje heb ik nooit geprobeerd op dit vliegtuig. Zou met een 7035 prop moeten kunnen, maar ik denk toch niet echt geschikt vanwege de hoge kV. Ik heb wel met dat 33 grams motorje gevlogen en dat gaat prima, maar al gauw heb ik dat 24 grams 1540kV motortje van RCtechnics erin gestopt (scheelt toch weer bijna 10 gram) en dat is een prima motortje voor dit toestelletje. In het filmpje vliegt ie daar ook mee. Een 8*4 prop zou beter passen vanwege de lage vliegsnelheid, maar op de een of andere manier vind ik een 7*6 prop fijner vliegen. Een 10A regelaar is met die combinaties dan inderdaad zat.

@Senne: nog een bouwer! Suc6! We kunnen binnenkort een squadron samenstellen :wink:

@Sjoerd: goeie service bij RCtechnics hè?

Dirk

15. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    hoi allemaal

ik weet niet hoe ik filmpjes op internet zet maar als jullie dat kunnen uitleggen kan ik even van mijn micromoth een filmpje maken.
    ok?
    hij weegt trouwns 60 gram

16. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Trampo,

In dit draadje vind je een uitleg

Dirk

17. nosmo

nosmo Guest

ah, bedankt voor de uitleg Dirk, vind het nog steeds wel een beetje stoeien welke lipo 2/3s + motor + prop + regelaar combinatie ik moet nemen.
    Maar gister WuTangcl me al heel wat uitgelegd en wat tips gegeven welke ik kan bestellen.

Ik heb wel al 2 * 5grams towerpro servo's besteld, via ebay voor € 13.13 inc verzending, niet duur :D De rest volgt nog wel, geen haast.
    Denk dat ik wel voor 2s lipo ga, zijn toch nog wel stuk goedkoper, heb alleen wel weer nieuwe balancer nodig $*&@#^*@ En lipo saver (zo n ledje)

18. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    ben hem ook aan het bouwen,heb de romp gelijmd maar telkens als ik hem plooi komt hij los,heb er nu extra lijm opgedaan (uhu por) en wil NIET met hout werken,het is nu aan het drogen,straks opnieuw proberen

19. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    het lukt niet :( ik maak de romp spits,is ook wel mooi nader bekeken :)

20. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006

Deel Deze Pagina