Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hé Senne,

Dat is precies dezelfde motor als waarmee ik vlieg. Zie zeven postjes hierboven. Die regelaar is niet geschikt, die is voor brushed, dus bij RCtechnics kun je die 12A regelaar voor brushless nemen.

Jammer van het lijmen. Heb je zo'n houten stripje geprobeerd op de naad aan de binnenkant? Welke lijm heb je gebruikt?

Dirk

2. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    ik wil alles in depron maken,geen hout,ik gebruik de UHU POR lijm speciaal geschikt voor piepschuim en depron

3. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    en werkt de lipo erop ??

4. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Je kunt beter een 2s lipo nemen, bijvoorbeeld die 820mAh. en dan een 8*4 of 7*6 propje erop

5. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    wat zag ik, je gaat hem verkopen?????

6. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    ik heb een compact 160 met een 350mAh lipo en een compact 10 control van 10 A. we zullen zien wat dit geeft. ik laat zeker nog iets weten
    ik heb nu de romp deels gelijmt en de vleugels bijna klaar. k heb wel al een nieuwe vleugel moeten maken omdat ik de verkeerde lijm had gebruikt :?

7. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Je moest eens weten hoeveel mislukte depron-frutsels ik hier al heb weggegooid :roll:

8. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben :lol:

9. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    en ik had 2 dezelfde vleugels uitgesneden :oops:

10. nosmo

nosmo Guest

Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik te naief ben geweest, ik had het idee dat ik mijn allereerste depron toestel mooi inelkaar kon zetten zonder problemen, ha NOT :p Ik heb tot nu toe de romp, tussenschotten en onder vleugels in elkaar gezet.

Hier de problemen die ik ben tegengekomen tot nu toe
    1) Tijdens het snijden van het depron ontstaan er vrij snel kartels. Ik vermoed dat ik de verkeerde snijondergrond gebruik (vilt plaat)

2) de ronde stukjes uitsnijden is wel tricky, moet ook recht gebeuren, vooral bij 6mm

3) het mooi rond buigen van de romp en dan lijmen, vrij lastig. Probeer dan ook maar de tussenschotjes mooi te laten passen in de ronding. En zorgen dat beide romphelften gespiegeld zijn, niet dat de ene helft iets hoger ligt.

4) Beide onder vleugels hebben niet dezelfde ronding
    btw, hoe krijg je de vleugels in een V vorm, met 5cm hoogte bij de tips?

5) mijn eerste ervaring met epoxy, dat spul stinkt! en je moet telkens iets mengen en snel wat spullen lijmen, tube zou handiger zijn, maar bijna niks lijmt depron.

Zo dat was het wel, ben benieuwd of andere ook tegen deze problemen zijn aangelopen en wat was de oplossing.

11. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    1) voorzichtig snijden en niet alles in 1 keer met een zeer scherp mes

2) voor ronde stukjes heb ik een hulpstukje speciaal om cirkels uit te snijden. ik hier op het forum ergens gelezen dat je het ook kan uitprikken

3) is idd zeer lastig :lol:

4) beide vleugelhelften op elkaar legen en schuren (tenzij je onder en boven bedoelt) en op 2 blokjes leggen tijdens het lijmen

5 UHU POR voor depron. en zeker geen UHU HArd (lost depron op heb ik gemerkt :? )

veel suc6 nog verder.

12. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003

Ik denk dat bijna iedereen tegen dit soort problemen aanloopt als ie voor de eerste keer met depron werkt. Bij mij ging het tenminste ook zo. Als aanvulling op vjete:

1) Inderdaad een scherp mesje gebruiken en het mesje niet te verticaal houden, hoe horizontaler hoe minder kans op kartels. En een echte snijmat werkt wel prettig, maar een plaatje triplex of MDF werkt ook goed.

2) Rondingen doe ik met korte zaag-beweginkjes en voortdurend opletten dat het mesvlak loodrecht op het depron staat.

3) Het kan helpen als je op de schotjes een middellijn aftekent en ook aan de binnenkant van de romp. Schotjes één voor één inlijmen , te beginnen met de achterste en zo naar voren. Heb je op nerf van het depron gelet en voldoende gemasseerd met de "deegroller" op de plekken waar het moet krommen?

4) Daar staat ook een fotootje van in het verslag. eerst de vleugelhelften onder de juiste hoek leggen en dan de aansluit-vlakken verticaal schuren (nagelvijl werkt goed) zodat je een naadloze aansluiting krijgt.

5) Lijmklem op je neus zetten :wink: . Tja, ieder zijn voorkeur, Ik vind epoxy heerlijk werken, omdat je na 5 minuten al een zeer sterke, belastbare verbinding hebt.

Niet opgeven hè? Depron kost bijna niets, gewoon lekker oefenen, dan gaat het steeds beter.

Dirk

13. eddy

eddy Guest

Rondingen maak ik met een figuurzaagje, ruim uitzagen en dan met een schuurklosje de gewenste ronding geven.
    (nee, geen Tigermoth-bouwer ;) )

14. nosmo

nosmo Guest

bedankt voor al jullie tips,

inmiddels heb ik een tweede romp gemaakt, en deze ziet er al meteen een stuk beter uit. Het blijft lastig om alles recht te houden, maar deze kan er mee door :)

Ik heb voor de staart gewoon een schaar gebruikt om de rondingen uit te knippen uit het 3mm depron, dat werkt erg goed moet ik zeggen.

En inderdaad, het depron masseren voor de rondingen.

15. LXZ-76

LXZ-76 Guest

ik heb van begin af aan dit draadje gevolgt en het heeft mij ontzettend geinspireert dat ik hem nu ook aan het bouwen ben,
    ik upload wel een paar foto's als hij af is.

ik heb wel een vraagje... welke verf gebruik je??? zoja welk merk en verdun je deze?
    alvast bedankt

16. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hé LXZ-76 (mooie naam)

Leuk dat je hem ook gaat bouwen. Ik gebruik die goedkope acrylverf van de Action, met een klein rollertje opgebracht, onverdund, twee dunne laagjes. Let wel op dat als je afplakt, je eerst een laagje in de kleur van de ondergrond doet en laat opdrogen, want het kruipt altijd een beetje onder de tape door bij depron en dan krijg je anders dus geen strakke lijnen.

Suc6, Dirk

17. LXZ-76

LXZ-76 Guest

Dank je,

Ja ik heb hem nu ook geverfd met acryl verf,
    ziet er goed uit en ik ben nu bezig met de vleugels aan de romp te bevestigen.
    Het leek me wel een leuk vliegtuig om te bouwen zeker omdat dit mijn eerste kist is die ik inelkaar knutsel.

18. LXZ-76

LXZ-76 Guest

Ik heb nu een vraag over de binnen struts, hoe kom je achter de lengte????
    want ik ben nu aan het puzzelen en ik kom er niet echt uit.

19. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ik had alleen eerst de vier verticale binnenstruts gelijmd aan de romp en dan de bovenvleugel zodanig over de struts geschoven dat de afstand tussen boven en ondervleugel op alle plaatsen gelijk is. Bij mij is dat 12,5 cm voor de 70cm wingspan versie. Dan de binnenstruts lijmen aan de bovenvleugel en afknippen aan de bovenkant. Pas daarna de twee schuine binnenstruts er doorheen prikken en lijmen aan romp en bovenvleugel en afknippen. Daarna de 'tank' op de bovenkant van de vleugel, waardoor je gelijk de afgeknipte struts onzichtbaar maakt. Bij de echte tigermoth is de afstand tussen de vleugels in het centrum trouwens wat groter dan aan de wingtips, dus daar kun je ook voor kiezen.

Suc6, Dirk

20. LXZ-76

LXZ-76 Guest

Bouw lag een tijd je stil maar is nu weer bezig op volle toeren.
    bedankt voor de tips Dirk ze waren erg nuttig :D :D
    Maar ik heb een verzoekje. zou je foto's kunnen plaatsen waar je de
    stuurstangetjes beter zie ik snap nog niet helemaal ze waar te plaatsen
    en hoe ze aan de roeren te bevestigen.

Bijvoorbaat dank, Vincent. :wink:

Deel Deze Pagina