Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hé Vincent,

Ik kan niet echt veel betere foto's laten zien dan ik al deed. Ik heb ze hieronder nog van wat extra commentaar voorzien.

Hopelijk kom je er zo uit, anders laat je maar weten

Suc6 Dirk

Roerhoorntjes gemaakt van diagonaal doorgesneden overtollig servo-armpje. Je kunt ook gewoon roerhoorntjes kopen. belangrijk is dat de gaatjes op de hoogte van het echte scharnierpunt zitten, anders krijg je ongelijke roeruitslagen. Dat plakbandje was tijdelijk om het hoogteroer te fixeren.

Zorg dat voor het lijmen de zaak goed vetvrij is en een beetje opgeruwd met schuurpapier. Niets zo vervelend als je besturing verliezen in de lucht.

Servootjes intapen en met epoxy tegen de zijwand lijmen

Staaldraadjes gewoon van achter naar voren door het schuim prikken. Komt ie niet helemaal goed uit bij de servo, dan iets terughalen en opnieuw prikken

Handige quicklinkjes van de Conrad. Je kunt ook de staaldraad in Z-vorm buigen, maar dat is lastig te bevestigen bij dit model omdat je weinig speeruimte hebt. Er zijn nog wel andere manieren, zie bijvoorbeeld dit draadje van Han

Aan de servokant heb ik z.g. micro pushrod connectortjes gebruikt. Kun je kopen bij bijv RCTechnics. Hierdoor kun je de roeren heel mooi dmv een inbusje afstellen.

2. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    de mijne is nu ook in de verf gezet en word eindelijk ook eens afgewerkt :lol: :lol:

3. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Kom maar op met die foto's, filmpjes en vliegrapporten... :wink:

4. LXZ-76

LXZ-76 Guest

Nou dan bijt ik de spits af, hier heb je al wat foto's van mijn tiger.

5. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    :? :? de mijne is ook geel :lol:
    en bijna klaar :lol:
    nog mn hoogteroer aansluiten en bovenste vleugel vastlijmen en hij kan de lucht in

6. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Mooi!

Geel, de trainerkleur! Wel heel toepasselijk voor dit toestelletje, want een trainer is het.

Nou, apparatuur erin en vliegen maar, want vliegen zal ie zeker....

Ik kijk uit naar meer foto's, video's en vluchtrapporten :wink:

Dirk

7. LXZ-76

LXZ-76 Guest

yup hij is geel, ik wou hem de originele paintjob meegeven zoals het vliegtuig bedoelt is.
    En aangezien dit mijn allereerste vliegtuig is dat ik bouw,
    leer ik ook met deze vliegen en is het extra toepasselijk dat ik hem de trainer kleur meegeef.

8. nosmo

nosmo Guest

Hallo,

Alweer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb in dit draadje, maar ik was dan ook druk bezig met het bouwen van mijn versie van
    de tiger moth :) en ik heb ook redelijk lang moeten wachten op de electronica.
    Inmiddels heb ik er al 4 gemaakt waarvan 2 prul/oefen versies waren. De andere 2 zijn van repectievelijk 3mm en 6mm depron, de
    laatste is dan ook een stukkie groter en de gene waarmee ik verder ben gegaan en dus waarin de electronica komt te zitten. Deze is
    volgens mij ook even groot als dirk57 zijn versie, zo'n 75 cm wingspan.

Misschien handig om ook mijn setup hier te vermelden

- Accu: hexTronik Lipo 2s1p, 15C, 620mAh, 34,7 gram
    - Motor: hexTronik Brushless Outrunner, 1300 Kv, 32,1 gram
    - Regelaar: Tower pro MAG8, 18A, 23,3 gram
    - Ontvanger: Corona RS810, 8CH, 7,2 gram
    - Servo's: Tower pro SG-50, 7,3 gram
    - Props: GWS 9x4.7, 8x4, 7x6

Dit vliegtuig gebeuren is geheel nieuw voor mij, ik hoop dus dat de setup goed gekozen is. De ontvanger is misschien overkill, heb
    immers maar 3 kanalen nodig, maar hij was maar 1 dollar duurder dan 4ch versie. De regeraal zal met zijn 18A voldoende moeten
    zijn. De props blijven nog steeds een vaag iets, ik ga het eerst proberen met een 7x6 aangezien dirk57 deze ook heeft gekozen en
    zie wel waar het schip strandt.

Oh ja, hier natuurlijk wat foto'tjes om de boel wat op te leuken

En yep, die van mij is ook geel, zo ziet de fullsize versie er ook uit, nu maar hopen dat hij zijn eerste vlucht niet meteen crashed,
    toch wat werk, alles schilderen, plakken, bouwen, etc

Groet

Ido

Ps, LXZ-76, kan je alleen de thumbnails in je reply delen en niet ook de fullsize foto, dit maakt het bladeren door dit draaidje een stuk overzichtelijker :)

9. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hé Ido,

Heel netjes hoor :!: Ziet er goed uit. Ik heb er langer over gedaan om zo'n resultaat te krijgen.

Die setup moet goed werken, denk ik. Ik zou inderdaad die 7*6 prop erop zetten. Wat wordt het totaalgewicht ongeveer?

Wel spannend als dit je eerste vliegervaring wordt. Ik zou i.i.g. met FMS wel eerst oefenen, als je dat nog niet gedaan hebt. Er is een FMS versie van de tigermoth (litemoth8 ), die echt heel erg overeenkomt qua gedrag met dit toestelletje. Scheelt heel veel als je alvast de goeie reflexen hebt.

En goed je zwaartepunt instellen. Ik begin met een nieuw toestelletje altijd met de accu bevestigd met klitteband aan de onderkant en dan wat experimenteren met de positie, beginnen met het zwaartepunt iets teveel naar voren, dat vliegt beter dan teveel naar achteren. Inbouwen kan je dan later doen als je de beste plek eenmaal weet.

Suc6 en laat het weten hier he?

Dirk

10. LXZ-76

LXZ-76 Guest

Klopt ik heb de litemoth8 en FMS,
    Maar wat wel scheelt is mijn natuurkunde docent, die geeft ook lessen aërodynamica, en die is ook modelbouw fan.
    We hebben al afgesproken dat wanneer mijn toestel klaar is. Hij mij zou leren vliegen.

11. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    He LX wat gebruik je voor schuim?
    Het lijkt dun piep schuim aan de structuur te zien.

12. LXZ-76

LXZ-76 Guest

Het is modelbouw depron gekocht in de modelsport winkel in Hoofddorp.

13. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Daar kom ik ook soms.
    Volgende keer eens op letten. :)

14. nosmo

nosmo Guest

Voor de mensen die dit vliegtuig vliegklaar hebben of zelfs al een keer hebben gevlogen, hoe bevallen de vliegeigenschappen?

Ik heb vandaag met een tigermoth in een sim (phoenix rc) zitten oefenen, deze heeft wel flaps besturing, dus die heb ik even uitgezet zodat ik alleen rudder en elevator heb.
    Wat me opvalt, in de sim dan, dat het vrijlastig is als je een bocht hebt gemaakt en het vliegtuig hangt nog schuin, om dan weer horizontaal te komen, met alleen de rudder red je het soms niet.
    Ik hoop dat dit met het depron model anders is, misshcien heeft het zwaartepunt hiermee te maken?

en dirk57, geen idee nog wat het totaal gewicht wordt, ik wacht nog op de wielen :)

15. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    als je genoeg V-stelling hebt zal hij vanzelf terug horizontaal

16. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Klopt van die V-stelling. Als je een tigermoth met rolroeren hebt, zal ie wel geen of heel weinig V-stelling hebben en dan vliegt het beroerd met alleen rudder. Aangezien je kennelijk al een sim-kabel hebt zou ik zeggen: download even FMS (gratis) en deze tigermoth, dan krijg je een heel goed idee hoe ie vliegt.

Dirk

17. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Ik heb er mee gevlogen met alleen hoogte en richting roer en wat V stelling.
    Vliegt uitstekend en rollen is goed doseerbaar met richting roer.
    Behoorlijk fool proof voor zover dat mogelijk is bij een vliegtuig.
    Zeer langzaam te vliegen en dat is prettig voor de minder ervaren piloot.
    76cm spanw in 3mm depron met 25gram motor 1000mA 2s lipo 190 gram vliegklaar. :)

18. nosmo

nosmo Guest

Bedankt voor de snelle antwoorden, nu maar hopen dat ik inderdaad genoeg V stelling heb, in princiepe wel de 5cm bij de wingtips aangehouden, maar na het lijmen niet echt meer gemeten

19. LXZ-76

LXZ-76 Guest

oh dat zal ik ook even moeten nakijken,
    bedankt voor de tips.

20. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Die 5cm moet voldoende zijn dus geen zorgen daar over.
    Wij hadden wel met zwart garen kruiselings draden gespannen tussen de struts voor de sterkte en dat ziet er ook leuk uit.
    Dirk deed dat niet dus het schijnt niet echt noodzakelijk te zijn.
    Inmiddels blijkt hij met 540mA lipo zelfs nog beter te vliegen.
    Vliegtijd ging van 30min naar 20min en dat is nog behoorlijk lang. :)

Deel Deze Pagina