Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Ik heb vandaag mijn grijze mothje in de container gedaan. Hij is na de laatste verkeerde landing zover stuk dat ik geen zin meer had om om hem te plakken (mijn landingsbaan heeft wat obstakels helaas). Maar ik ga zeker weer een nieuwe maken dit keer 1 die heel mooi moet worden. Met wieltjes ed. Gelukkig kan ik nog wel door vliegen tijdens het bouwen. Ik heb de easystar weer compleet gemaakt. Vandaag gelijk maar even uitgetest en hij doet het prima.

Is er al iemand die er 1 heeft gemaakt met een span van meer als 1 meter?

Mooie vliegdag vandaag maar hoge kosten.
Ik verloor mijn gloednieuwe Lipo op hoogte.. Had er toch eerder een beter systeem voor moeten verzinnen. Duurde toch minstens 3 minuten voor mijn extra lichte Motje op de aarde was teruggekeerd..
Daarnaast zijn we een Heli kwijtgeraakt.. ik was zelf nog mijn Mot aan't ophalen toen mijn bezoek zijn comanche in het gras dropte omdat zijn zender te weinig prik had...
Zo ben je aan't vliegen en zo zoek je je suf..
Daarnaast heb ik btw mijn afgebouwde P40 geprobeert, ik was hem lang geleden begonnen maar nooit afgemaakt. Na een beetje afstellen heb ik toch zo'n 15 meter af kunnen leggen. En kunnen vermijden dat ie in het verkeerde veld landde, moet toch beter kunnen....

Groeten,
Burn

p.s. Erikjan gecondoleerd, veel plezier met het bouwen van een nieuwe Mot, ik ben al benieuwt naar foto's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Net de tekeningen gehaald bij de drukker.
Ze zijn wel iets groter als ik dacht :s maar we gaan het gewoon proberen in 6mm.
Span wordt 1m40. Zal wel iets moeten verzinnen om de vleugels sterkgenoeg te krijgen.
Maar mn 1 meter versie deed het prima zonder extra verstevigingen ik denk dat dit ook wel leukt met een carbon
staafje er in ofzo. Foto's volgen.

Word vervolgd.

Net terug van vakantie uit zuid-duitsland (Bayerische wald).
Ideale vlieg omgeving. Iedere avond wind stil!
M'n nano moth geprobeerd te laten opstijgen, maar opeens begon de ESC te branden....
Tja die moet ik dus vervangen.
Ik had ook de rol moth mee genomen. Wat een genot!
Na een tijdje proberen kwam ik er achter hoe te rollen!
Weet niet of het normaal is, maar ik kan m'n moth in een rol krijgen als ik met de rolroeren vol uit zet en dan met het richtings roer de andere kant op. Gelukkig had ik lijm mee genomen, want bij een van m'n rols (twee achter elkaar geloof ik) had ik gen controle meer en dook hij de grond in.... Gelukkig had ik een veldje met lang (50-70 cm) gras uitgezocht!
Schade viel dus mee. De volgende dag weer prima gevlogen en allerlei stunts uitgehaald. Geen enkele last van brekende vleugels oid. Ik vlieg nu vrij snel (met een 1300 mAh lipo) en makkelijk 30-45 minuten inclusief stunts! (1300 kV motortje en 8x4.3 prop)
Bij mijn laatste vlucht stond een lantaarn paal hinderlijk in de weg. Gevolg: een afgebroken ondervleugel, maar dat is inmiddels gerepareerd. Plakken van vleugels is inmiddels voor mijerg makkelijk geworden (zat oefening gehad). Morgen belooft weer een mooie vliegdag te worden.

Eefjan

Gisteren weer heerlijk gevlogen!
Voetbal was toch niet zo belangrijk, en het was prachtig windstil weer. Kon het dus niet laten. Bij m'n vlieg-weiland aangekomen merkte ik dat het balsa profiel waar de hoek-overbrenging van een van de rolroeren op zit bijna los zat. links gaf dus maar weinig uitslag. Toch maar gevlogen. Alles ging ok zelf een rol gemaakt , maar het verder rustig gehouden. Na verloop van tijd reageerde het mothje helemaal niet meer goed op de rol roeren (het was nu helemaal los). Toen maar geland. Toch zo'n ruime 20 minuten gevlogen en ik moest m'n lipo met 511 mAh weer opladen... Kan dus zeker 40 minuyen vliegen met m'n 1300 lipo

Eefjan

Net de tekeningen gehaald bij de drukker.
Ze zijn wel iets groter als ik dacht :s maar we gaan het gewoon proberen in 6mm.
Span wordt 1m40. Zal wel iets moeten verzinnen om de vleugels sterkgenoeg te krijgen.
Maar mn 1 meter versie deed het prima zonder extra verstevigingen ik denk dat dit ook wel leukt met een carbon
staafje er in ofzo. Foto's volgen.

Word vervolgd.

1m40 8-O 8-O 8-O:

Verstevigingen heb je zeker nodig, spandraden helpen ook heel veel... Ben benieuwd. Zal wel super traag vliegen denk ik :cool: :cool: :cool:

Net terug van vakantie uit zuid-duitsland (Bayerische wald).
Ideale vlieg omgeving. Iedere avond wind stil!
M'n nano moth geprobeerd te laten opstijgen, maar opeens begon de ESC te branden....
Tja die moet ik dus vervangen.
Ik had ook de rol moth mee genomen. Wat een genot!
Na een tijdje proberen kwam ik er achter hoe te rollen!
Weet niet of het normaal is, maar ik kan m'n moth in een rol krijgen als ik met de rolroeren vol uit zet en dan met het richtings roer de andere kant op. Gelukkig had ik lijm mee genomen, want bij een van m'n rols (twee achter elkaar geloof ik) had ik gen controle meer en dook hij de grond in.... Gelukkig had ik een veldje met lang (50-70 cm) gras uitgezocht!
Schade viel dus mee. De volgende dag weer prima gevlogen en allerlei stunts uitgehaald. Geen enkele last van brekende vleugels oid. Ik vlieg nu vrij snel (met een 1300 mAh lipo) en makkelijk 30-45 minuten inclusief stunts! (1300 kV motortje en 8x4.3 prop)
Bij mijn laatste vlucht stond een lantaarn paal hinderlijk in de weg. Gevolg: een afgebroken ondervleugel, maar dat is inmiddels gerepareerd. Plakken van vleugels is inmiddels voor mijerg makkelijk geworden (zat oefening gehad). Morgen belooft weer een mooie vliegdag te worden.

Eefjan

Jammer van de nano-moth, maar je dubbele rolroeren zijn dus succes! Leuk, ik heb het zelf altijd nog niet geprobeerd, maar ik weet nu iig dat ik ze dubbel moet uitvoeren....

Plakken van de moth: hij breekt nooit op een een eerder gelijmde breuk, toch? Moet je op een gegeven moment toch aanlanden op een punt dat íe niet meer kan breken :mrgreen: Volgen mij zit je al dichtbij ;)

Grtz, Dirk

Verstevigingen heb je zeker nodig, spandraden helpen ook heel veel... Ben benieuwd. Zal wel super traag vliegen denk ik :cool: :cool: :cool:

Wat ook kan is twee lagen depron. Misschien zelfs drie.
Je zou dan voor de vleugels tweemaal drie, drie en zes of driemaal drie lagen (Dat is dan toch 9 mm depron :mrgreen:) kunnen doen. Mijn romp werd er aanzienlijk steviger van (van de shockmoth)

b

1.40m span ? Ik zou de vleugel dan 6mm nemen alsook de ribben en dan de onderkant afwerken met 3mm. Wel misschien een carbon staaf in verwerken. Lijkt mij dan stevig genoeg. mmmm ik krijg ook al zin om eens zo'n reusmoth te maken !

ik was er aan begonnen en toen kwam ik er achter dat de romp net niet uit 1 plaat van 1m x 1m kon. Hij wordt 104 cm lang. Toen ik hem diagonaal had uitgesneden kwam ik er achter dat ik een snijfout had gemaakt. Daarna heb ik eerst een citabria gebouwd.

YouTube - sitabria in de voortuin

Maar ik ga wel door met de "reus"moth leuke benaming trouwens. :)
De vleugel van de 1 meter versie had ik ook uit 6mm gemaakt dat was redelijk sterk. Dat ga ik bij deze ook doen. Daarna kijk ik wel wat er nog meer nodig is.

Wordt vervolgd..

Ziet er leuk uit die STS!

Ben zelf ook enthousiast over het model, maar ik heb een mini-STS van 70 cm

Succes met je reus-moth :lol:

Dirk

Vervoer is niet zn probleem. Ik vlieg met de piepschuim vliegers toch meestal gewoon thuis in de tuin. En ik heb een auto met een pickup bak daar past hij precies in. Dat had ik al opgemeten. Maar misschien is het juist wel weer een uitdaging om de vleugels demontabel te maken. Dat is wel makkelijker om op te slaan.

hey,
tot zover ben ik zelf gekomen maar weet nou niet zo goed welke lipo ik het best kan nemen. wie heeft een goede tip voor een 70 cm depron dirk57-like.

2 x Micro Servo 5 gram TowerPro
1 x 12A FLY Brushless ESC (FLY12A)
1 x 282215 Brushless Outrunner 1540KV (282215)

gr k.

hey,
tot zover ben ik zelf gekomen maar weet nou niet zo goed welke lipo ik het best kan nemen. wie heeft een goede tip voor een 70 cm depron dirk57-like.

2 x Micro Servo 5 gram TowerPro
1 x 12A FLY Brushless ESC (FLY12A)
1 x 282215 Brushless Outrunner 1540KV (282215)

gr k.

2s lipo 800mAh?

Ludo

@kwevers,
Ik zou een 1000 mAh (15C) nemen van hobbycitty.com (loongmax lipos daar zijn goedkoop en ik heb er prima ervaringen mee) zelfs met een 1300 mAh lipo gaat het prima. Is wat zwaarder, maar ik vlieg er makkelijk 40 minuten mee met m'n 40 cm rolmoth en vlieg dan niet eens zo zuinig.

Eefjan

Dikke JackMoth

Heren dit kon ik jullie niet onthouden.
In Jackass 2.5 spelen ze een scene van KingKong na. Ze verven Preston zwart en weeman is de damsel in distress. En de vliegtuigen zijn oa tigermoth's.

Ja ik vind dit leuk :mrgreen:

Ja ik vind dit leuk :mrgreen:

Tja, Bram

Mijn oudste zoon loopt er ook mee weg. Getver, ik word echt een ouwe l*l geloof ik :confused:

Dat waren GWS-tigermothjes, nota bene mijn eerste toestel, zonde hoor....

Enne, pas op met dit soort filmpjes, die doen geen goed aan het imago van onze modelbouw-hobby, heb ik begrepen :teacher: :rolleyes: :lol:

Dirk

Back