Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Hee,

de V-stelling in de vleugel zorgt er voor dat het vliegtuig een soort zelf corrigerend effect krijgt, waardoor het zich na het neutraliseren van het rudder vanzelf terugbrengt naar level (ofwel rechtuit).

Bij het ontbreken van V-stelling moet je vrijwel altijd zelf "tegen"sturen met het rudder (of de ailerons / rolroeren) om het toestel uit de bocht te krijgen.

Vandaar mijn opmerking. Voor een beginner is dit een extra handeling en daardoor wat lastiger, maar dat wil niet zeggen dat die Moth niet zal vliegen hoor ... :)

Grtz,
Menno

Yep, geen probleem :)

Bijna alle Moth's in dit draadje vliegen met alleen een richtingsroer en een hoogteroer. Met V-stelling is het helemaal geen probleem.

Bouw er maar eentje, dan kun je het zelf ervaren. Echt een leuk projectje en een lollig kistje. Je kan met heel weinig geld een leuk vliegend kistje bouwen. :mrgreen:

Grtz,
Menno

Bedankt, weer wat geleerd:)
Enne, over dat zelf bouwen, dat was ik al van plan;)
Het is me al gelukt om het hele draadje door te lezen, ik heb al een boodschappen lijstje, ik moet nog even op vakantie en project 'basic jolle' afronden, en dan ben ik er klaar voor! :D:D:D

Ludo

(dus je zal nog van me horen;))

Hee Ludo,

leuk joh. Het bouwen geeft ook al heel veel plezier.

Oh ja, tipje: bouw er gelijk twee :mrgreen:. In het begin wil er nog wel eens eentje sneuvelen. Je start in ieder geval goed door het hele draadje gelezen te hebben.

Als je gaat bouwen ben je min of meer verplicht foto's te plaatsen, dat snap je zeker wel he ? :)

Veel plezier !

Grtz,
Menno

Touwkop:

Mooi :!: Ziet er goed uit die moth....

Wat betreft V-stelling: ik weet niet of ik het allemaal goed gevolgd heb, maar voor de zekerheid: als je alleen met rudder vliegt heb je absoluut een zekere V-stelling nodig, anders vliegt het voor geen meter! Je krijgt hem moeilijk de bocht in en nog moeilijker er weer uit. Ik spreek uit ervaring :oops:, ik had het met mijn 80 cm moth waar maar 1 of 2 graden V-stelling in zat en het was één grote dweilpartij. Ik heb toen de V-stelling vergroot naar een graad of 6 a 7 , door draadjes te spannen van de onderkant van de voorste buitenstruts naar de bovenkant van de achterste binnenstruts. Daarna vloog 'ie als aan een lijntje, dus ik zou zoiets in ieder geval zeker aanraden....

En Ludo ook succes!

En ik kreeg nog PB-tjes van nieuwe bouwers.... it's summertime ;)

Menno: ik hoop dat je er van geniet, weer thuis te zijn!

Dirk

Menno: ik hoop dat je er van geniet, weer thuis te zijn!

Dirk

Hoi Dirk,

goed iets van je te vernemen :)

Ja ik geniet nu al van mijn thuiskomst, fijn weer bij mijn twee mannen (Ruben & Lars) en niet te vergeten mijn lieve vrouw !

Dank voor je reactie, hoe is het met de balsa Moth ?

Grtz,
Menno

Balsamoth nog niet gevlogen, heb er wel een mooi landingsgestel onder gebouwd met gepatenteerde Dirk57 (C) vering :rolleyes: Zal er eens wat fotootjes van schieten, in ieder geval voor 'ie de lucht in gaat ;)

Heb wel een mooi stuk asfalt ontdekt in de buurt voor de maiden. Wacht alleen nog steeds op een vriend die wil filmen...;).

Dirk

Touwkop:

Wat betreft V-stelling: ik weet niet of ik het allemaal goed gevolgd heb, maar voor de zekerheid: als je alleen met rudder vliegt heb je absoluut een zekere V-stelling nodig, anders vliegt het voor geen meter! Je krijgt hem moeilijk de bocht in en nog moeilijker er weer uit. Ik spreek uit ervaring :oops:, ik had het met mijn 80 cm moth waar maar 1 of 2 graden V-stelling in zat en het was één grote dweilpartij. Ik heb toen de V-stelling vergroot naar een graad of 6 a 7 , door draadjes te spannen van de onderkant van de voorste buitenstruts naar de bovenkant van de achterste binnenstruts. Daarna vloog 'ie als aan een lijntje, dus ik zou zoiets in ieder geval zeker aanraden....

Dirk

Euhh nee, ik heb niet alles gelezen om eerlijk te zijn. Is ook zo'n lang draadje :-)

Bedankt voor de tip!! Dat opspannen naar de gewenste V-stelling gaat wel lukken. De vleugels zijn dan wel behoorlijk stijf maar die paar graden zal geen probleem zijn. Ik zal nog wel zien hoe ik de draden netjes ga bevestigen.

Ja, echt doen!

Ik had tie-wrapjes om de struts gebonden met een druppeltje epoxy en vervolgens een vislijntje eromheen gehaakt en onder spanning met zo'n vislijn-buisje en tangetje verzegeld. Lastig uitleggen, als je wilt maak ik een fotootje.

Dirk

Ik had destijds de verspanning van mijn Moth met een naald door de vleugel gehaald, op de gewenste spanning gebracht, en dan een drupje CA erop.
Bart

Ja, echt doen!

Ik had tie-wrapjes om de struts gebonden met een druppeltje epoxy en vervolgens een vislijntje eromheen gehaakt en onder spanning met zo'n vislijn-buisje en tangetje verzegeld. Lastig uitleggen, als je wilt maak ik een fotootje.

Dirk

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben niet zo'n visser en dat spul heb ik niet in huis vermoed ik.........

Ik denk dat ik i.p.v tie-wraps een stukje depron neem waar ik dan als het ware een 1/2 mm gevlochten doe-het-zelf draad achter haak, zodat het draad niet kan verschuiven. Met een strik (en lijm) hoop je de juiste spanning in het draad te krijgen/behouden t.b.v. de V-stelling.

Hee Ludo,
Als je gaat bouwen ben je min of meer verplicht foto's te plaatsen, dat snap je zeker wel he ? :)
Grtz,
Menno

O, ja hoor, ik ben heel goed in veel te veel foto's maken en plaatsen;)
En aangezien dat depron toch weinig kost, koop ik meteen meerdere platen, voor je weet maar nooit...

@dirk57, ik ben zeer benieuwd naar je 'gepatenteerde Dirk57 (C) vering'...:D

Ludo

Rara wat was dit...:rolleyes:
Bij dit beeld krijg ik de neiging om nog een plaatje depron erbij te doen...
Crash_Tiger_Moth_after.jpg

LUDO

Laatst bewerkt:
Hee Ludo,

:bad words: dat is jammer !!!

was dat jouw Tiger Moth ? Wow, daar zou ik echt ziek van zijn zeg ...
Ik ben een enorme fan van Tiger Moth's dus ik leef met je mee.

Ik heb er een overgenomen van een mede-forummer, die staat in de revisie. Is een nieuw gebouwde kit. Heeft nog nooit gevlogen, maar staat in de revisie vanwege een krom getrokken ondervleugel. Wordt komende winter gereviseerd en voorzien van een electro setup, volgend voorjaar MOET "ze" de lucht in.

Even een mooi plaatje om je te motiveren :) weer een Tiger te kopen / bouwen:
1000379nn2bc8.jpg

en nog eentje ...
1000380mu2jc6.jpg

Grtz,
Menno
Grtz,

Menno

Hee Ludo,

:bad words: dat is jammer !!!

was dat jouw Tiger Moth ? Wow, daar zou ik echt ziek van zijn zeg ...
Ik ben een enorme fan van Tiger Moth's dus ik leef met je mee.
Menno

Hohoho, hij is (gelukkig) niet van mij;)
Gejat plaatje van Internet...

Ludo

P.S. Die van jou is wel heel erg mooi! Wat is de spanwijdte?

He Ludo,

kijk maar even in m'n onderschrift, daar staat een linkje naar een draadje met alle info. Kan je ff smullen :) en vervuilen wij verder dit draadje niet ;)

@ Dirk,

je weet dat er bij mij een mooi weiland ligt, minder geschikt voor het onderstel, des te meer voor een maiden. Enne, als jij een camera meebrengt wil ik wel filmen hoor :mrgreen:

Zonder gekheid, laatste keer waren er best wat enthousiastelingen voor een Moth meeting, zoals gezegd. Als ik fit ben wil ik best een en ander initieren voor einde zomer of zo ...

@allen:
Indien interesse, melden via dit draadje. Bij voldoende interesse vraag ik toesetemming aan de eigenaar. Dan plannen we een voorlopige datum.

NIET ALLEMAAL TEGELIJK HE !!!! :)

Grtz,
Menno

Menno:

Ik begrijp dat het gras weer hoog is? Wie weet!

Enne voor zo'n meeting mag je mij noteren. Heb totaal vijf vliegende moths in voorraad, dus ik kan zorgen voor wat reserve materieel.....

Grt, Dirk

Back