Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. Arvid

    Arvid Guest

    Zo, even wat plaatjes er op zetten..... :lol:

    Nadat ze op deze manier klaar zijn, worden ze er afgehaald en komt de voorlijst er op.

    [​IMG]


    En na een nachtje drogen worden de stoflongen weer voorzien van een extra laagje


    [​IMG]


    Nu komt de grote truuk. Met een speld precies voelen waar de spleet zit. Dit doe ik aan de onderkant zodat mogelijke beschadigingen minder zichtbaar zullen zijn. Na de spleet gevonden te hebben, duw je de speld simpel door zodat er een gaatje aan de bovenkant ontstaat. Als je dit een paar keer herhaald over de gehele flap, dan krijg je een mooie lijn zodat je weet waar je moet snijden.

    [​IMG]


    Dan is het goed uitmeten, tekenen, een diepe hap lucht en de zaag er in.

    [​IMG]


    Zoals het bedacht was, het kleine deel wat van de middelste flap afkomt, wordt aan de binnenste geplakt.

    [​IMG]


    Omdat het iets schuin gaat, heb je meteen te maken dat het oppervlak groter wordt.

    [​IMG]


    Wat afval balsa er op plakken, veel te groot natuurlijk.

    [​IMG]


    Maar dan kan je het tenminste netjes op maat maken.

    [​IMG]


    Hier zie je het verschil tussen de grootte rolroer en flap. De bovenste is het rolroer. Je ziet dat de flap dus dieper in de vleugel moet steken als de achterlijst gelijk moet eindigen.

    [​IMG]


    De lat die gebruikt werd in de vorige foto, wordt nu ingezet voor het aftekenen van de achterlijst.

    [​IMG]


    Met een mes wordt het overtollige hout weggewerkt. Ondertussen wordt een malletje van afval hout in elkaar gesleuteld voor het maken van de scharnier punten. Niet de hele voorlijst wordt weggehaald zodat het makkelijker is om de mal te gebruiken.

    [​IMG]


    De corsair heeft de scharnieren van de flaps aan de onderkant zitten. Dat moeten we dus gaan imiteren. De beschrijving van TF geeft aan dat ze wel aan de onderkant van de flap komen, maar niet uitsteken buiten de vleugel, right.....

    [​IMG]

    Dus komt het er ongeveer zo uit te zien:

    [​IMG]


    Omdat we het eindpunt weten waar de boor de vleugel in moet, is het makkelijkste om ook vanaf dit punt te gaan werken, de onderkant dus. Hier wordt de eerste lijn gezet als indicatie waar het middelpunt van de boor komt. De lange lijn is de achterlijst, de kleine lijn is de plaats voor het scharnier

    [​IMG]


    De gebruikte boren. Eerst met een 3 mm houtboor. Een beetje moeilijk te zien, maar de punt is heel scherp. Op die manier loopt de boor niet weg op het hout als je onder een hoek begint te boren. De 3,2 mm boor komt er na voor het opruimen voor het scharnier.

    [​IMG]


    De eerste boring.

    [​IMG]


    En de bovenkant.

    [​IMG]


    Even op een proefstukje

    [​IMG]


    En voor het tapse gedeelte van het scharnier, even wat opruimen.

    [​IMG]


    Iets te schuin weglopend.

    [​IMG]


    Maar je ziet toch al aardig wat het eindresultaat gaat worden :D

    [​IMG]


    De tweede boring, iets dichter bij de rand en ook een kleinere hoek.

    [​IMG]


    En dan in de vleugel.

    [​IMG]


    En de binnenkant. Bingo! Het maximale van het blokje er uit gehaald.

    [​IMG]


    Nu de flap, weer even van een afvalstukje een proef maken.

    [​IMG]


    Niet onaardig

    [​IMG]


    Alleen toch minder recht dan ik had gedacht :(

    [​IMG]


    Dus maar even een nieuwe boring inzetten.

    [​IMG]


    En controle van de hoek achteraf

    [​IMG]


    En het uiteindelijke resultaat

    [​IMG]
     
  2. jaap

    jaap Guest

    Arvid,
    Ziet er weer geweldig uit.
    Lijkt me duidelijk dat het werk veel langer duurt dan dit stukje doorlezen, veel meten en proberen voor het uiteindelijke resultaat, maar dat mag er wel wezen zeg :D .
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.010
    Locatie:
    groningen
    't Is inderdaad wel een toestand, zeg! :?

    Maar inderdaad, het resultaat is er naar.

    Zo'n boormal werkt mooi! :D


    jan.
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    @Jaap, wat je zegt..... :wink: Enne, dank :D

    @Jan, ik moest wat. Wilde de scharnieren niet met de hand er in boren. Tja, je moet wat. Moet wel zeggen dat het best goed ging. Het malletje is inmiddels wel een gatenkaas geworden van de vele uitprobeersels.... 8)

    Alleen het is wel "even" wat werk voor een paar flapjes en ze zijn nog niet af...... De besturing moet nog gemaakt worden, de onderlinge verbinding, de flaps moeten nauw op elkaar gaan aansluiten en de bovenachterlijst moet nog afgerond worden. Wat dat laatste denk ik om eerst de achterkant compleet (het onderste deel wat er nu nog uitsteekt) er af te halen zodat ik verder kan met de flaps en de gekromde achterlijst er later tegenaan te plakken. Deze hebben toch geen ondersteunende functie dus dat maakt niet uit.
     
  5. jaap

    jaap Guest

    Beter die mal dan je flaps
     
  6. Arvid

    Arvid Guest

    Heb je helemaal gelijk in :lol:
     
  7. Muxje

    Muxje Guest

    Het resultaat is er wel naar, en bovendien is het ook leuk om jouw strubbelingen in dit draadje te volgen! Het is een genoegen om jou te zien werken 8)
     
  8. Arvid

    Arvid Guest

    @Ronald, kunnen er toch nog wat mensen van genieten..... ;)


    En ik moet ook zeggen, ook al baal ik soms er van, als je de volgende foto's weer ziet, daar doe je het voor, niet?
    ---------------

    Gisteravond de achterlijst compleet afgevlakt.

    [​IMG]


    En de flaps er op gezet. Dit zijn de binnenste flap (links) en de middelste (rechts).

    [​IMG]


    En de middelste (links) en de buitenste (rechts). Hier zit ik nog aan te denken om het gat netjes op te vullen door een extra stukje op de buitenste flap te lijmen en deze op maat te maken.

    [​IMG]


    Een stukje terug liet ik nog het gat zien tussen wat toen de middelste flap moest gaan worden en de achterlijst. De voorkant is voornamelijk in het midden wat (heel weinig) uitgehold met schuurpapier. De achterlijst is wat vlakker gemaakt met een schaaf, scherp mes en schuurpapier.

    [​IMG]


    En dan het overzicht

    [​IMG]


    En met het rolroer ernaast

    [​IMG]
     
  9. Arvid

    Arvid Guest

    Ziet er goed uit dit jaar! Heel wat maidens die we kunnen verwachten. Vandaar dat ik vanuit hier dan ook iedereen al het beste toewens en dat de vloot weer veilig terug mag keren naar de hangar :D
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    De aansturing van de flaps gebeurt vanuit de vleugel. De control horn moet dus weggewerkt worden. Hier zie je dat dit mooi gaat passen.

    [​IMG]


    De horn moet natuurlijk in de flap komen. De dikt komt heel goed overeen met de dikte van een zaag. Hier even in een afvalstukje geprobeert. Prachtig, bijna tot geen speling! :D

    [​IMG]


    Even een proefje gemaakt

    [​IMG]


    En dan het echte werk. Na het zagen de horn er opleggen, aftekenen zodat een uitsparing gemaakt kan worden voor het bevestigingsvlak

    [​IMG]


    Bij het proefje was gebleken dat het zomaar doorboren van een paar gaatjes niet helemaal makkelijk recht gaat. Dus maken we weer even een malletje.

    [​IMG]


    De controlhorn wordt er van de onderkant ingezet. Dit is de bovenkant en hier zie je waar het tegenplaatje gaat komen. Met de boormal geen probleem om dit goed te krijgen.

    [​IMG]


    Zijaanzicht hoeveel deflectie de flap gaat krijgen, dit moet genoeg zijn.

    [​IMG]


    Bevestiging aan de vleugel. Hier bleek dat het hoogste gat van de hoorn te hoog zat, dus maar een gaatje lager genomen en dan pas het mooi.

    [​IMG]


    Omdat een lager gat ook minder uitslag betekend, hier even gekeken of dat nog wel goed zit. Lijkt me niks mis mee.

    [​IMG]



    Herinner je nog het gat tussen de middelste en de buitenste flap? Ik kon het niet aan en heb er dus wat aan gedaan. Eerst even een groot stuk overtollig materiaal op de buitenste flap gelijmd. Vervolgens op maat gemaakt, dit is het resultaat.

    [​IMG]



    Volgende stap de verbinding tussen de binnenste en middelste flap.
     
  11. Arvid

    Arvid Guest

    Het verbindingsstuk. De eerste lijn is tot waar het gaat uitsteken, de tweede is waar het afgezaagd moet worden. De lijn op de flap is waar het extra stukje op gelijmd is, hier zal dan een uitsparing moeten komen. Je kan zien dat het verbindingsstukje verder doorsteekt.

    [​IMG]


    Even aftekenen waar ik het wil hebben

    [​IMG]


    Met een slijptol heel voorzichtig de juiste gleuf maken.

    [​IMG]


    Maar deze is nog niet dik genoeg, dus pakken we de volgende er bij. Ik heb eerst de slijptol gebruikt omdat het daarmee makkelijker is om een rechte lijn te trekken. Dit dingetje wil nog wel eens heen en weer dansen over een vlak voorwerp.

    [​IMG]


    Om het netjes te doen, wordt het er schuin opgezet. Op die manier "borg" het draaiende cylindertje en blijft de uitsparing strak en recht. Ook niet in een keer er proberen door te drukken. Rustig laagje voor laagje "wegschrapen".

    253
    [​IMG]


    Tja, zo mooi bedacht. Echt niet. Een gleuf maken in het tussenschot in de flap zelf gaat onbegonnen werk worden. Ook was het uitstekende stuk te weinig. Deze eerst maar eens vergroot (zwarte lijn door het midden). Het verbindingsstuk er in gezet en gekeken wat er nog af moet. De potlood streep is de streep langs de kant van de flap terwijl het uiteinde tegen het tussenschot in de flap aanzit. Op dit manier is te zien wat er te veel aanzit, het verschil tussen de zwarte en de potlood streep. Snappen jullie het nog? Sorry, ik heb niet meer foto's.

    [​IMG]


    Als je het overtollige er af haalt, dan zie je dat het precies past. De methode heeft dus gewerkt, maar de denkwijze er achter?........ :wink:

    [​IMG]
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Volgende probleem. Hoe weet je nu precies waar het uitkomt op de middelste flap? Maar even een stempel maken:
    - neem een stukje hout
    - maak het net zo groot als het stuk dat binnen in de flap komt, plus nog 1/2 - 1 mm zodat het stukje hout kan steunen tegen het tussenschot, maar wel uit blijft steken
    - Balsa slurpt veel op, ook inkt, dus maar even met plakband afplakken
    - In de flap doen, met viltstift op het plakband stiften en snel tegen de andere flap houden
    - En oila

    [​IMG]

    [​IMG]


    Echt niet dat dit werkte.... Ok, misschien droogde de inkt te snel. Opnieuw proberen met whiteboard marker. Weer niks. Dat wordt dus echt tekenen


    Omdat de flaps te ver uit elkaar liggen, is het precies positie bepalen onmogelijk op het oog. De achterkant van het houtblok doet hierbij dienst. Als de achterlijst van de flaps exact uitgelijnd zijn, liggen ze goed. Met een pen wordt nu zo goed mogelijk de omlijning vastgesteld van het verbindingsdeel

    [​IMG]


    En de poes niet van mijn schoot te slaan. Maar ja, wat moet je anders met zo'n snuitje......

    [​IMG]


    Hier dan maar een goed fotootje van het resultaat. De buitenste lijnen zijn wat verdikt met de pen en een lineaal. De binnenste is er in gezet om met de slijpschijf zo goed mogelijk te werk te kunnen gaan.

    [​IMG]


    Later weer verder.


    Tijdens de werkzaamheden vroeg ik me alleen af of dit gat in de achterlijst er niet voor zorgt dat de constructie van de vleugel hier niet erg verzwakt wordt. Misschien moet ik hier maar een stukje triplex met twee componenten achter zetten voor de stevigheid. Een van jullie een idee?

    [​IMG]
     
  13. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik denk dat boven en onder het gat een extra balsa latje voldoende is (4x4 ofzo). Mechanisch gezien levert het verzwakken van het hart van een ligger na verhouding veel minder verlies in sterkte op dan het verzwakken van de zogenoemde uiterste vezels.

    Omgekeerd kun je dus zeggen dat als je sterkte terug wilt winnen je beter alleen de uiterste vezels kunt versterken. Het vesterken van het hart is verspilde moeite en verspilt gewicht.

    Ik ga hierbij uit van het feit dat de ligger het meest leiden van de buigingsmomenten.

    Groetjes

    Mark
     
  14. Arvid

    Arvid Guest

    Nu je dit zo zegt, klopt het inderdaad dat de meeste krachten door het buitenste gedeelte zullen gaan. Dan zullen die balkjes genoeg moeten zijn.
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Na een hele tijd niets van mij, hier toch weer wat. Langzaam soms maar 1-2 uurtjes per week gaat het verder. Geen grote vorderingen dus, behalve als je het opspaart.

    Hier zijn de middelste en binneste flap geplaatst op de vleugel en passen ze mooi tegen elkaar. Het "web" zit er nu in.
    [​IMG]


    Ik was toch niet helemaal tevreden met het gat tussen de middelste en de buitenste flap. Dus van resthout een te groot stuk er op gezet die daarna op maat wordt gemaakt.
    [​IMG]


    Hier wordt het afgemeten en afgetekend
    [​IMG]


    Eerst met een metaal zaag het grove deel er af en daarna met veel schuren het overtollige weg halen
    [​IMG]


    Op het triplex meegeleverd bij de kit, zit een puntje. Op deze plaats komt de bevestiging tussen de binnenste en buitenste flap.
    [​IMG]


    Maar omdat op de buitenste flap nu een stukje extra balsa zit voor het opvullen van de kier, is deze niet meer te zien. Op dezelfde manier als met het aftekenen van het web, wordt hier de eerste aftekening gezet voor het staafje dat de verbinding gaat vormen tussen de twee flaps. Het gat in de binnenste flap zit er nu natuurlijk al in.
    [​IMG]


    Na het bepalen van de positie, het staafje er op zetten en het rondje afmaken.
    [​IMG]


    De buitenste flap is van massief balsa, om hier netjes en recht een gat in te boren, ook hier weer even een malletje gebruiken.
    [​IMG]


    En dan het eindresultaat.
    [​IMG]


    En flaps down
    [​IMG]


    Van de zijkant gezien.
    [​IMG]
     
  16. Arvid

    Arvid Guest

    Ondertussen was een van onze andere poezen op speurtocht geweest..... :(
    [​IMG]


    Even netjes uitsnijden
    [​IMG]


    En een nieuw plaatje er op
    [​IMG]
     
  17. Arvid

    Arvid Guest

    En dan de aansturing. Ik wil niet dat de servo onbereikbaar is. Er zal dus iets moeten komen zodat de servo er makkelijk uit kan. En dat wordt een behuizing. De servo komt namelijk op zijn kant in de vleugel en je kan dus niet bij de schroefjes om de servo op zijn plaats te zetten of weer los te halen.
    Je ziet hier de servo gemonteerd aan een blokje. Dit zijn twee balsa blokjes met een triplex blokje. Links er van is de start gemaakt van het doosje.
    [​IMG]


    Met secondelijm en activator wordt de achterkant er opgezet. Oeps, die secondelijm is dus in luttele seconden vast. Maar goed, vast is vast. De uitstekende hoeken even wegveilen en dat maakt dan ook niet meer uit.
    [​IMG]


    Servo past er mooi in. Aan de rechterkant is een opvullend stukje hout geplaatst. Eerst had ik namelijk het idee om de blokjes tegen de ribben aan te lijmen, maar al snel kwam ik er achter dat de schroefjes voor de servo bevestiging niet meer los te halen zijn. Dus vandaar het doosje. Om nu minder speling te krijgen op het rechter blokje (bij het originele idee werd het vastgelijmd en had ik dit probleem niet) even een opvulstukje.
    [​IMG]


    Uitsparing voor de servo kabel. Deze heb ik aan het eind groter gemaakt omdat dat makkelijker was.
    [​IMG]


    Als je op de kop vliegt, kan de servo er in principe uit vallen. Om dit tegen te gaan, even dit er overheen leggen. De balkjes zijn alleen vrij dun en het is nodig om precies in het midden te boren voor de beste stevigheid. Eerst in het blokje gaatjes geboord, zodat het balsa niet splijt als je de schroefjes er in gaat zetten. Daarna aan de buitenkant het hart overgenomen, die hartlijnen weer op het latje gezet en een kruis gemaakt. Op die manier wordt het te boren gat in het triplex plaatje exact op de juiste plek gezet. Als je in 1 keer boort met het triplex plaatje op het balsa en je bent door het triplex heen, bestaat de kans dat je uitschiet. Dat risico wilde ik niet nemen. De gaatjes in het balsa zijn achteraf ingegoten met secondelijm
    [​IMG]


    En het geheel.
    [​IMG]


    Hier wordt het pas gemaakt in de vleugel. Spelden houden het doosje op de plaats. De stuurstangen worden afgemeten en afgemeten.
    [​IMG]


    Binnenkort meer plaatjes.
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.915
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    toch stiekum al een jaartje bezig arvid aan de corsair :D

    toen je startte dacht ik dat ie in 3 maanden af zou zijn zo hard ging je van start :wink:
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    Inderdaad, inderdaad. Maar ja, toen was ik een week opgesloten in een bungalowpark. En ja, wat moet je daar doen dan veel bouwen?.... :wink:

    En daarna is het een stuk langzamer gegaan. Veel van huis en dan ook nog een relatie goed houden, kost ook tijd. Dus bewust een keuze, toch hoop ik dat het deze zomer moet lukken (Goede hoop, moet je toch altijd hebben, niet?) :D
     
  20. Muxje

    Muxje Guest

    Leuk he, die kattebeesten?

    Op de laatste foto lijkt het of het doosje voor de servo boven de vleugel uitsteekt. Klopt dat?
     

Deel Deze Pagina