Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

1. Tinus-online

Tinus-online

Lid geworden:
    28 feb 2009
    ziet er weer super uit Sjoerd! Die verlichting is heel natuurgetrouw!

2. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je Tinus.

3. ronny de zeeman

ronny de zeeman

Lid geworden:
    24 feb 2005
    miljaar,wat een pracht model word dit,
    en wat een uitdaging om bijna alles werkend te maken
    respect ,
    groeten,ronny

4. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je Ronny. Een uitdaging is het zeker.

5. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo allemaal,
    Toch pittig meer werk dan ik dacht. Maar ja, tijdens het bouwen voeg je toch steeds meer toe dan oorspronkelijk bedoeld. Uitkijken dat ik niet teveel in details verzand. Heb wat plaatjes geschoten van de diverse onderdelen na dat ik deze gestraald heb. De oliepompen en het bedieningsbordes staan er nog los op zo ook de hoofdcilinder. Ook is hier de hoofdgiek te zien alsmede de hulpgiek. Deze krijgt op de kop nog een blok met 2 schijven. ( zowel de schijven als het blok zelf moeten kunnen draaien)
    P1040054.JPG

Ook de hoofdcilinder en de hulpgiek cilinder voorzien van wat details. Deze moeten nog gestraald worden. Mooie chroomstangen.

P1040058.JPG

Detail van de oliepompen met wat leidingwerk. Ook het bedienings bordes gedeeltelijk te zien.
    P1040059.JPG

En nog een plaatje van de andere kant.
    P1040060.JPG

Zoals zo vaak in de modelbouw loopt de planning niet gelijk met de werkzaamheden. Niet erg natuurlijk. in dit soort werk moet je ook niet op een dag kijken. Ga nu eerst de kraan in de verf spuiten. Daarna monteren, wanneer dat gereed is, geen idee eigenlijk maar dat laat ik dan uiteraard weer even zien.
    Tot de volgende keer.

aac, MikeMohawk en Roelof_l vinden dit leuk.
  6. Dennist

Dennist verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 sep 2012
    Ziet er weer supernetjes uit. Ff een vraagje (weet niet of je het mag vertellen) de cilinders worden die met een spindel aangedreven of hydraulisch? En ik gok dat ze ongeveer net iets minder als een cm diameter zijn. Waar heb je dan de motortjes vandaan die zo klein zijn dat ze in de cilinder passen?

7. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Bedankt Dennis,

Zoals in een eerder bericht gemeld, kan en mag ik de details niet blootgeven. De kleine cilinder heeft een buis van 4 mm en de grote cilinder meet 6 mm uitwendig. Daar raak je dus geen motoren in kwijt. En nee, hydrauliek komt er ook niet aan te pas. Het geheel werkt wel met elektramotoren. Mini geared motoren N20.:(

8. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hallo Sjoerd,
    Prachtige details heb je weer gemaakt! Ik kan niet anders dan mij aansluiten bij de rest, compli compli complimenten :D!

Groet Dennis

9. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je Dennis. Ligt even een paar weken stil. Wat andere modelbouw activiteiten;).
    .

bel10 en kockmans vinden dit leuk.
  10. anker

anker

Lid geworden:
    15 apr 2008
    wat een prachig model

11. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je Anker.

12. Carracol

Carracol

Lid geworden:
    5 dec 2014
    Hallo Sjoerd,
    een groot vakmansschap, proficiat.
    Kan men ook kiezen om de romp te maken volgens de bekende methode, spantenbouw met beplanking en dan te verstevigen met polyester ?

13. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Caracol,
    Bedankt voor je reactie. Als dat je keus is, kan dat natuurlijk. In principe heb ik dat ook gedaan. Echter ik heb na het aanbrengen van een aantal lagen epoxy met keeperdoek al het hout er weer uitgehaald. Zo hou je een strakke en in verhouding lichte romp over.

14. marcelvdwart

marcelvdwart

Lid geworden:
    12 sep 2009
    Dag Sjoerd,
    Zo te zien is de hoofdaandrijving brushless dmv
    Turnigy SK3 .... weet je ook welk type?
    Weet je ook al welke regelaars je gaat gebruiken?

In afwachting van mijn bestelling fairmount sherpa, zit ik ook te denken aan brushless, kan goed zijn dat het een directe aandrijving gaat worden in mijn geval, dus dan moet ik de kV's in de gaten houden. onder de 500kV in dat geval

15. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Marcel,
    De hoofdmotoren zijn inderdaad SK3 type 4240-740KV . De overbrenging bij mij middels tandwielriemen is 1:3. De regelaar ( ESC) is een CAR ESC 45A with Reverse. Ben je hiermee geholpen?

Groet
    Sjoerd

16. marcelvdwart

marcelvdwart

Lid geworden:
    12 sep 2009
    Dag Sjoerd, ik ben daar zeker mee geholpen!

Kunnen we weer wat bestellen, van Billing Boats heeft voorlopig de fairmount nog niet op voorraad..

17. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo allemaal,

Tijdje stil geweest qua verslag maar zeker niet wat de voortgang betreft. De kraan die ik persè werkend wilde hebben heeft heel wat tijd opgeslokt. Veel proberen, testen, verbeteren enz. Wat nu nog moet gebeuren is het vervangen van 2 motoren ivm de vertraging. Als deze binnen zijn en gemonteerd is de kraan technisch gereed. De lier die ook op de kraan komt wordt voor mij gemaakt. Omdat het spuiten van de romp nu als volgende op de lijst staat moest ik eerst het A-Dek pas maken en dry fit monteren. Ook het afneembare manschappen verblijf heb ik eerst gemaakt om het gat te bepalen wat in het A-Dek komt en vervolgens de opstaande randen die het geheel waterdicht maken. Deze opstaande randen geven tevens het A-Dek de juiste stevigheid. Affijn, hier zijn in ieder geval weer een aantal plaatjes.
    P1040087.JPG

P1040088.JPG

Overzicht hoe ze er nu bij ligt. De detaillering van het A-Dek en Forecastle-Dek ga ik mogelijk tussendoor nog iets aan doen. Prioriteit heeft echter het spuiten van de romp.
    P1040091.JPG

En nog een fotootje van de kraan zoals die nu is. Als de juiste motoren gemonteerd zijn en de door Jan gebouwde lier gereed en gemonteerd is, volgt de verdere detaillering van de kraan en het bordes er omheen.
    P1040092.JPG

Hoop dat de volgende Up-Date wat sneller komt maar zal ongetwijfeld weer even duren. Tot de volgende keer maar weer.

aac, Marc w en MikeMohawk vinden dit leuk.
  18. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Mooi en netjes allemaal.
    Duidelijk over een en ander nagedacht
    Diepe :worship:voor dit alles.

19. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi strak werk Sjoerd! Het door mij gebouwde coastertje is bij jouw schip vergeleken maar een baby en de epoxy/doek laag maar 1 mm dik. Had bewust geen loswas gebruikt, maar bij het verwijderen van de plug sloeg de sschrik om het hart. Zijkanten los, maar de bodem wilde niet. Toen met beleid er perslucht tussen geblazen. De randen deels dicht gemaakt met schilderstape. Omdat de romp helemaal doorzichtig was zag je precies waar ze los kwam. Uiteindelijk bleef er maar een klein stukje tape in de scheg hangen. Ook veel aan Paul en anderen hun advies gehad. Heeft geresulteerd in een mooi rompje, zonder plamuur. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.

20. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    mooie vorderingen weeral.
    En als de romp straks ook nog geschilderd is geeft het meteen een heel ander zicht.
    succes met het vervolg

Deel Deze Pagina