Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

1. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo allemaal,
    Geen echte nieuwe dingen. Meer het afwerken en spuiten van reeds gemaakte details ed. Veel afplakwerk en veel spuiten.

Alle onderdelen van het B dek gestraald en in de primer gespoten. Inmiddels zit de juiste kleur ook op de railings en de andere delen.
    P1040126.JPG

Ook het B-Dek zelf en de opstaande wand in de kleur gespoten.
    P1040127.JPG

De romp nogmaals op plekjes bekeken, daar waar nodig nog een beetje plamuur en vervolgens in de primer gespoten.
    P1040128.JPG

De primerlaag geschuurd met korrel 600 waterproof en de moeilijk spuitbare plekken voorgekwast.
    P1040130.JPG

En vervolgens de rode onderwaterkleur aangebracht. De kleur is overigens volgens origineel RAL 3009 zijde mat. Dit is overigens niet de juiste waterlijn. Het rood wordt deels nog overgespoten met de kleur van de romp.
    P1040132.JPG

De volgende keer staat de rest van de romp hopelijk ook in de juiste kleur.
    Tot de volgende keer.
    Sjoerd

aac en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. Bootje1234

Bootje1234

Lid geworden:
    22 apr 2015
    Ziet er erg mooi uit zeg!!!! Ik blijf dit volgen.

3. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank Bootje 1234

4. Erwin van Leeuwen

Erwin van Leeuwen

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Hoi Sjoerd puik werk weer , een beetje spieken bij je mijn volgende wordt ook een modern schip de romp heb ik al die komt van udo-model werft uit Duitsland.
    eens een x geen nieuwe romp bouwen .
    Ik blijf je volgen :koud:

5. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank weer Ewin.
    Spieken mag altijd en wil je iets specifieks weten kan dat ook met PB. Geen probleem. Ben benieuwd naar je nieuwe model. Welke en welke schaal ga je maken?

6. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Je gaat er met een stevig tempo tegenaan, als straks alles nog eens opnieuw gemonteerd is geeft het weeral een volledig andere uitstraling.
    Doe zo verder, Marc

7. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je Mark.
    Voordat ik alle details weer op het B-Dek ga bevestigen, wil ik eerst de romp verder afspuiten. Nu kan de romp nog op zijn kop op de tafel liggen. Dat s niet ( goed) meer mogelijk als deze details er op zitten. Maar voor de foto zet ik deze weer even Dry Fit op het dek. Ook moeten eigenlijk de hek en boegschroeven eerst gespoten en gemonteerd worden. Moet nog even bedenken wat het beste is.
    Groet
    Sjoerd

8. Erwin van Leeuwen

Erwin van Leeuwen

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Hoi Sjoerd het wordt een Survey vessel / onderzoeksschip. (Dryload heb ik trouwens ook al gezien als benaminng !!i) de schaal wordt 1:50 ze heet nu Elisabeth Mann Borgese maar ik maak er de Marine versie van zoals het schip werd gebouwd Helmsand Y862 .
    Er moet flink wat worden weggezaagd op het achterdek zitten grote verschillen.en de romp is gebouwd als de burger versie.

9. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Heb even gegoogeld. Mooi technisch schip. Kun je heel veel creativiteit in kwijt. A-Frame achterop en zeker 3 kranen gemonteerd. Minimaal het A-frame en de grote kraan werkend maken???? Weer een hele uitdaging. Zie de start wel verschijnen hier. Succes. Is het een polyester of epoxy romp? Succes in ieder geval.

10. Erwin van Leeuwen

Erwin van Leeuwen

Lid geworden:
    22 jun 2014
    het duurt natuurlijk nog even ik ben momenteel met 2 boten bezig, maar de romp en tekeningen heb ik in ieder geval het a frame moet werken anders kan de onderzee boot niet overboord worden gezet
    ik ben van het graupner onderzee bootje wel het laad kabeltje kwijt , dus dat wordt nog even zoeken..
    Waar de romp van gemaakt is weet ik eigenlijk niet het kan beide , de vezel doek is wel erg fijn maar dat heeft niks met de hars te maken.

11. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Als je de keuze hebt ( maar dat zal wel niet) zou ik voor epoxy gaan. Even teruglezend zie ik dat je de romp al hebt.:hammer:Bij gekochte rompen wordt meestal polyester gebruikt dus dat zal het wel zijn. Laadkabeltje moet geen probleem zijn, eventueel zelf maken. Ben benieuwd Erwin.

12. Erwin van Leeuwen

Erwin van Leeuwen

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Het komt goed ,eerst de 7 provincien dat word eind dit jaar , en de romp van de SS- Furie staat bijna strak gan de huidplaten erop zetten met epoxy plamuur de kluisgaten boren die zaten niet in het model .
    en de randen op de verschansing en de patrijspoorten en dan stop ik even tot de 7 provincien af is ik heb het schip weggezet waar ik het niet zie , anders ga daar ook nog aan beginnen .
    en 3 tegelijk dat werkt niet jammer genoeg.:(

13. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo allemaal,

De romp staat in de kleur. Het grijze gedeelte zal nog een keer gespoten worden als de potdeksels en de rest van de delen op het A Dek gemonteerd zijn. Wel een hel ander gezicht nu. Blij mee. Hierbij het bewijs.

P1040207.JPG

P1040208.JPG

Nu ook begonnen met het aanbrengen van de motoren, vlakke kantjes op de schroefassen en motorassen, alle inbusboutjes met loctite gezekerd en de spanning van de riem ingesteld. De aandrijflijn aan Bak Boordzijde is zo ver mechanisch gereed.
    De riem staat mooi op spanning en heb nog ruimte over om te spannen. Goed berekend in ieder geval. Overbrengverhouding is 1:2.

P1040209.JPG

En nog een kijkje vanaf de voorkant.
    De schroefas steekt nog een stuk door het grote tandwiel heen. Dit heb ik expres gedaan. Mocht het zo zijn dat het lager vlak achter het grote tandriemwiel te zwaar belast gaat worden kan ik vóór het tandriemwiel eventueel nog een lagerblok monteren.

P1040210.JPG

Tot zover maar weer. Tot de volgende Up-Date.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Alle reden om er blij mee te wezen Sjoerd .

Prachtig gedaan:worship:

15. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hoi Sjoerd, mooi werk weer hoor, ze komt nu echt tot "leven"!
    Mooi ook hoe je de motorsteun hebt gebouwd. De mijne zal er ook zo ongeveer gaan uitzien.
    Een tip voor je inbusboutjes: ik heb de boutjes vervangen voor 6mm lang en bij de schroeven iets ingekort. Het voordeel hiervan is dat de lengte van de schroefdraad in de messing delen 100% benut worden. Betere grip en voorkomt beschadiging van de schroefdraad! Maar dit terzijde.

Succes verder en ik volg!
    Groet Dennis

16. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je wel Ernst.

17. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Dennis, weer bedankt. Motorsteun is gelijk met de aandrijfassen op tekening gezet door Pim. Zoals gewoon bij hem klopt dit allemaal perfect. Met de freesbank de steun op maat gemaakt. Wat betreft de inbusboutjes, je hebt helemaal gelijk.;)

18. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Met een kleurtje er op ziet het geheel er nog beter uit.
    een streling voor het oog.
    vgr Marc

19. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je Mark.

20. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Plaatje Sjoerd!