Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

1. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Er is ook aluminium Z-profiel te koop. Dat vervangt in één keer de onderdelen 2, 3, en 4.

2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    dat is te makkelijk Adam, en dan mis je dat trapje tussen 2 en 3 dat nodig is om het luik waterdicht te maken.

3. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Gaat prima, gebruik het al jaren...

4. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Klopt Adam, gebruik ik ook wel. Maar dan moet er nog wel een stripje aan de onderkant van het Z-Profiel wat weer even naar binnen steekt.. Daar heeft Marc wel gelijk in. Anders heb je geen oplegging voor je valse ( perspex ) dek. Je kunt natuurlijk ook het perspex op je Z-Profiel leggen maar dan is het afplakken veel moeilijker zo niet onmogelijk. Maar ieder zijn eigen manier, het ging meer om het principe. ;)
    Naamloos.jpg

5. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Z-Profiel.jpg Ik bedoelde meer één van deze twee opties.

6. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Bedankt Adam, voor de duidelijke uitleg.

Daar kan ik ook wat mee.

7. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Adam bedankt om ons onze ogen een beetje verderte laten openen trekken.
    we zijn weeral wat slimmer geworden; :)
    vgr Marc

8. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Inderdaad Adam, zo is het zeker te doen. Jouw Z-Profiel heeft langere benen dan die ik gebruik, Volgende keer toch ook maar op zoek naar dergelijk Z-Profiel.

9. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo allemaal,

Weer tijd voor een Up-Date. Heb inmiddels de details op het lierendek voor 95% afgerond. Onderstaand een aantal foto's.
    Dit is de BB zijde. De lamellen van de ventilatie opening zijn een beetje beschadigd zie ik nu.:(. Wordt weer slopen en overnieuw maken.

P1030970.JPG

Midscheepse schot met de trap naar het volgende dek. Handwiel op de toegangsdeur naar de accommodatie is nog wat te grof naar mijn zin.
    P1030969.JPG

En de detaillering aan SB zijde. Wat het leidingwerk betreft. Alle bochten heb ik gebogen van massieve staf. Deze aan de kopse kanten afgedraaid zodat ze in de desbetreffende pijpen passen. De rechte stukken zijn dus messing pijpen. Vervolgens het geheel in elkaar gesoldeerd. De flenzen zijn allemaal voorzien van een aantal gaten en met sec. lijm op de pijp bevestigd. Alles is overigens nog Dry Fit geplaatst. Nu nog de verlichting er onder maken en dan kan het in principe in de kleur. Kan overigens nog wel even duren want ik moet nog een oplossing bedenken voor de pedestal (fundatie) van de kraan. Deze wil ik werkend maken, echter bij de 1:1 stopt de pedestal op het dek rechtsboven. Onder de pedestal staat nog een grote winch. Eén van de mogelijkheden is om deze winch niet te plaatsen en de pedestal door te laten lopen tot aan het werkdek. Dan kan ik het mechaniek onderdeks maken. Overigens heb ik ook foto's van hoe het schip vanaf de werf is gekomen en daar loopt inderdaad de pedestal ook door tot op het werkdek. Betekent dus dat betreffende lier er later is opgezet. Suggesties zijn welkom.
    P1030968.JPG

En nog een plaatje vanaf de achterkant. Wel een lekker kontje.:)
    Dit was het weer tot zover. Op naar de volgende.
    Nog een compleet plaatje. P1030973.JPG
    P1030971.JPG

aac vindt dit leuk.
  10. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Keurig gemaakt, de snelheid zit er ook goed in.

Een puntje van kritiek, de positie van je hendels op de waterdichte deuren.

Die zou ik wat speelser plaatsen, ik heb nog nooit gezien dat ze allemaal zo keurig recht staan (tenzij ze een autistisch bemannings lid hebben die zich daar de hele dag mee bezig houd:D)

Ook zou ik een deur op de haak zetten(dus een beetje open).

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is prachtig allemaal wat je maakt maar in mijn ogen allemaal iets te strak,het kan wat realitischer.

Laatst bewerkt: 10 jan 2016
  11. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Blij met je reactie Ernst. De handels is nog wel wat aan te doen. Deur open wordt wat lastiger. Maar er komen nog veel meer deuren op dus dat gaat goed komen.
    Groet
    Sjoerd

12. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Je bent opnieuw goed bezig, gelukkig maar want zou anders zonde zijn van al het voorgaande werk ;)
    ik moet ernst bijtreden betreffende de deur hendels, het lijkt inderdaad gewoon te nieuw op deze manier.

Verder zou ik gaan voor de werkende kraan en die ene lier achterwege laten zodat je de fundatie kan doortrekken.
    Er zit al zoveel detail in je schip dat niemand het merkt en per slot van rekening heeft het ooit zo geweest.

13. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hoi Sjoerd, prachtig gemaakt allemaal! Zet er is een keer een 1:1plaatje bij, ik ben benieuwd.

Ik blijf je volgen hoor, tis waanzinnig!
    groet Dennis.

14. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey Sjoerd, prachtig!!!!! Ik volg meestal in stilte maar dit is echt TOP werk hoor.
    Ik kijk al uit naar de kraan ;-)

15. Dennist

Dennist verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 sep 2012
    Ziet er allemaal heel strak uit. Ik zou ook gaan voor een werkende kraan, ik denk dat dat gaver is als een lier. En inderdaad als het ooit zo geweest is, is het toch een model van het schip in die periode. Alles blijft dan waarheids getrouw en anders een beetje smokkelen mag.

16. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    En weer bedankt voor je reactie Marc.Tja, de deurhendels, nooit zo bekeken maar inderdaad er zit zeker wat in. In de werkelijkheid zullen ze nooit allemaal in de gesloten stand staan. Maar zoals gezegd, daar is nog iets aan te doen. Een deur slopen om deze open te zetten, dat schiet zijn doel wat voorbij.

17. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je Dennis. Als ik wat verder ben met de bouw en er zit wat kleur op is dat wel eens een leuk idee. Hou het in gedachte.

18. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Bedankt Dennist,
    De uitvoering van een schip, en met name slepers en dit soort schepen, is altijd een moment opname. Er is sinds de nieuwbouw al heel veel aan gesleuteld. Aangezien ik een 1000 tal foto's heb van het reeds in vele opzichten verbouwde schip heb ik voor deze uitvoering gekozen. En ja, dan ben je ook min of meer verplicht om deze zover mogelijk door te voeren. De kraan wordt zeker werkend, uiteraard wordt bekeken of dit kan zonder de pedestal te verlengen. Is dit niet uitvoerbaar dan offer ik de onderstaande lier op. Alleen de echte kenners van het schip zoals ze nu is zal dit opvallen;)

Dennist vindt dit leuk.
  19. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Bedankt Jan,
    Ik weet dat je volgt.:koud:.De kraan wordt een uitdaging maar met wat hulp van bepaalde menseno_O heb ik er wel vertrouwen in. Ben me geestelijk aan het voorbereiden op deze klus.

20. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Mijn persoonlijke mening?
    Ik zou geen lier gaan weg laten voor een functionele kraan.
    Een kraan functie is leuk op de kant, op het water is het een drama.
    Je kunt alleen wat los laten, terug halen is er nooit meer bij....

Deel Deze Pagina