Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bgijsber, 27 feb 2007.

  1. SpecRecce

    SpecRecce

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Nieuwerkerk, Zld
    Geweldig! Je zou een professionele kit hiervan uit moeten brengen, once you're done!
     
  2. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Afgelopen maandag heb ik alle huisgenoten naar de oranje markt gestuurd, zodat ik weer wat tijd had om te bouwen! In de weken daarvoor ook wel tijd gehad, maar het vliegweer trok zo dat er ook gevlogen is. Vliegen geeft alleen brokken......

    Na al het freesmachine geweld ben ik over gegaan op het edele handwerk. Ik ben begonnen met het beplanken van de motorgondels. Dit doe ik met 1mm balsa om het gewicht achter het zwaartepunt zo min mogelijk te houden. De foto's spreken voor zich:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Groeten,
    Bart
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    mooi :)
    ik weet niet of het al gezegd of gevraagd is, maar waar gaje het model mee afwerken? oracover? glasvezel? papier en spanlak?
     
  4. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Ik wil het model afwerken met glasvezel (25gram/m2). Weet alleen nog niet of ik epoxy of PU100 ga gebruiken. Ik heb voor mijn andere modellen met epoxy gewerkt, maar vindt dat een lastige karwei. PU100 lijkt zoveel makkelijker, maar nu ik daar verhalen over hoor van krom trekken weet ik het niet meer. Ik heb al wat proefjes gedaan, en inderdaad geeft PU100 iets vervorming. Het werkt wel veel fijner dan epoxy. Misschien dat de romp PU100 wordt en de vleugels epoxy.

    Groeten,
    Bart
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb tot nu toe niets gemerkt van kromtrekken bij PS 100, maar het zou kunnen (is logisch eigenlijk) dat door het uitharden het spul een beetje krimpt.
     
  6. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  7. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Whoow!! Erg gaaf filmpje :lol: :lol: De flaps lijken op deze kist wel heel goed te werken, hij staat bijna stil.
     
  8. 3w_flyer

    3w_flyer Guest


    Bart,

    allereerst sta ik vol bewondering te kijken naar je oh zo fijn werk.

    ik zou het haast jammer vinden dat je dit op zo'n kleine schaal aan het bouwen bent, groter is toch evenveel werk en makkelijker te hanteren ?

    wat betreft het indekken, ik heb goede ervaring met het verdunnen van epoxy met methanol. Zo wordt hij heeel lopend en dus goed handelbaar.

    Doe zo voort.
     
  9. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Gaaf man !!!

    zeer netjes gebouwd :D

    systeem van die flaps is echt gaaf :D
    alleen de opening tussen die flap en de vleugel, word die ruimte als de flap openstaat nog opgevult ?


    Hierbij ook een abbotje :wink: 8)
     
  10. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hartelijkdank voor de aanmoedigingen.

    3w_flyer: Die methanol tip ga ik uit proberen! Hoeveel moet je daarvan toevoegen? 10% 20%?

    airbus: De kier tussen flap en vleugel zal er nauwelijks zijn. Aan de bovenkant loopt de beplanking heel ver door. In volledig uit positie zal de flap niet voorbij de beplanking komen. Aan de onderzijde zal er wel een grote opening zijn. Eerdaags wordt de vleugel beplankt, dan kan je het zien.

    De bouw gaat langzaam maar gestaag door. Ik ben uitgebreid met de romp bezig. Om ervoor te zorgen dat het landinggestel er een beetje goed inkomt heb twee massieve verstevigings balken ingebouwd. Als intrekbare unit had ik er nog een paar liggen, deze zijn echter niet bestuurbaar. Een moest er dus worden omgebouwd tot bestuurbare. Omdat de retract servo, de stuurpoot zelf en besturing met kabels elkaar in de weg zitten heb ik een omkeer inrichting gemaakt voor de stuur servo met kabels. Misschien wat ingewikkeld gezegd, maar hoop dat de foto's voor zich spreken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De oranje geleidings buizen zijn gewoon buiten buizen van teflon stuurstangen. Door ze met de fohn te verwarmen buigen ze mooi om het frame.

    [​IMG]

    Sorry voor de slechte foto...

    Groeten,
    Bart
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    let je wel een beetje op het gewicht, ziet er namelijk wat zwaar uit... :wink:
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.831
    Locatie:
    groningen
    Vast een domme vraag, maar waarom moet dat ding niet in het midden zitten? :?


    jan.
     
  13. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Goede vraag Jan! Bij de echte zit hij ook niet in het midden. Het boord kanon van de A10 is nogal lang en groot.

    Danny: Gewicht blijft een probleem, maar de steunbalken welke je ziet zijn gewoon van balsa. Wel het stevigere type. Het landingsgestel met retract servo's zullen richting 200gram gaan toevoegen. Ik wil het in elk geval zo maken dat ik het er makkelijk uit kan halen. Omdat het veld waar ik vlieg geen asfaltbaan of perfect gras heeft zal het toch buik landen worden. Ik ga wel proef ondervindelijk kijken hoeveel die 200gram (10% van vlieggewicht) gaat uitmaken.

    Groeten,
    Bart
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.831
    Locatie:
    groningen
    Aha, nou zie ik het! :p

    [​IMG]

    Learning all the time . . . :wink:


    jan.
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Chiq hoor!

    Zelfs bij alleen het zien van de gefreesde spantjes begin ik al te kwijlen.
    Ik ga er serieus over denken om ook zo'n freesapparaat te gaan maken als m'n nieuwe hobbyhok klaar is.
     
  16. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Lekker met de bouw van de romp bezig geweest. Nu aan het prutsen met de retract servo, maar dat zien jullie later.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groeten,
    Bart
     
  17. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    mooi gebouwd
    maar licht het aan mij of zijn die spanten in de romp zo dik
     
  18. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    De spanten zijn 5mm dik. Het zijn twee 2.5 mm balsa planken op elkaar. De liggers zijn 5x5mm balsa. De liggers hadden denk ik ook wel 4x4mm gekund, maar ik had nog een berg 5x5 liggen. Ik ga het bekleden met 1.5 mm balsa.

    Groeten,
    Bart
     
  19. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Kleine update. Tussen het vliegdoor wordt er af en toe ook nog gebouwd. Ben veel tijd kwijt geweest met de correcte inbouw van de retract servo voor het neuswiel. Deze loopt nu wel prima.

    Ik wil een 'pull - pull' kabel gebruiken voor de besturing van het neuswiel. Wie weet hoe ik die kabel het beste kan vast maken aan de trek stangen? Moet ik het messing buisje plat knijpen? Vol gieten met epoxy? Solderen? Hoe krijg ik de kabels precies op dezelfde lengte? Moet ik de kabel een of twee maal door de messing buis halen? Elke tip is welkom, gezien dit de eerst pull pull voor mij wordt.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Bart
     
  20. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    dit gaat lekker, de lijnen zijn al duidelijk zichtbaar.
    die motorgondels zijn echt prachtig, net zoals de rest trouwens :wink:
     

Deel Deze Pagina