Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

    100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Ja Ralf het zit wel eens mee en het zit wel eens tegen.
    Maar ...... "elk nadeel heb z'n voordeel" zei een voetbalgeleerde en dat geldt hier ook. Ik mag nu twee keer oefenen op de motorkap,.... dat dan weer wel! :thumbsup:

    By the way: De nieuwe mal is al weer klaar. Nee, niet vandaag gemaakt.
    Jullie lopen namelijk nog steeds een stukje achter op de vorderingen en dat is maar goed ook want juli is best wel dichtbij als het nog eens tegen zit. En zeker weten dat dit ook nog wel gebeurt. :D

    Ik blijf zeker genieten. :cool:

    Bert
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Diameters en omtrek. Dat een kleine verandering van de één zo'n groot effect op de ander kan hebben is wiskundig wel te verklaren, maar het gewone verstand zegt vaak iets anders.

    Even diep ademhalen en opnieuw beginnen.
    Succes!
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.486
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Balen he maar ja kop op en doorgaan.

    Kijk en dat is nu het verschil tussen een wedstrijdschaalmodel en een schaalmodel.

    Doe je het niet corrigeren dan krijg je daar altijd spijt van want, hoewel het er mooi en goed uitziet, de jury zou het kunnen zien/vinden en zal een minpuntje geven.

    Bert is his name en perfection is his game:zon:.

    Ton
     
  4. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Ja de frisse moed is er nog steeds hoor. We gaan gewoon door tot het een wedstrijdmodel is en constateren dan
    dat het nog beter kan.
    Omtrekken en diameters meten en omschalen lag hier trouwens niet aan ten grondslag. Op de verkeerde plek meten
    en er geen rekening mee houden dat er nog een stuk motorkap (dat metalen deel met de louvers) moest komen.
    Dat was de oorzaak. Ach ja, het is toch een project van uren, dagen, maanden, jaren dus heb je ook de tijd om
    weer te vergeten. :grin:

    Wel denk ik wel al eens aan de maiden flight. Al die tijd gebouwd en gedaan en het kan in één moment fataal worden.
    Dus maar geen fouten maken met de CG, want dat zal niet meer te corrigeren zijn. :rolleyes:

    Mooie slogan Ton, die houden we erin.

    Bert
     
  5. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Er moet nog het nodige worden gedaan en ik kan nog steeds niet zeggen dat ik op schema ben. Als ik niet teveel dubbel hoef te doen is dat al weer een winstpunt. :smile: De tweede, wat kleinere plug is klaar voor verder gebruik.

    [​IMG]
    De nieuwe plug in wording.

    Van een tweede keer wordt je toch weer wijzer. Nu heb ik een wat dikkere laag glasmat met epoxy aangebracht,
    zodat ik nu minder plamuurwerk heb.

    [​IMG]
    Mooi glad, dat helpt tegen het “plakken”.

    Met een restantje verf de plug gespoten en nadat alle heilige dagen waren weggewerkt nog een keer in de lak
    gezet. Als de verf droog is wordt deze nog een keer gepoetst tot hij spiegelglad is.
    Intussen alvast wat werk gedaan voor de toekomst. De vleugel moet een duidelijke imitatie ribstiching krijgen om op dit punt ook te scoren. Bij de Piper werd daar een opmerking op het juryrapport geplaatst, dat mag dus niet meer voor komen. :teacher:
    Dit is een klus die ik nog niet eerder deed, maar natuurlijk wel veel over heb gelezen. Allerlei tips en en trucs, maar wat is nou het beste?

    [​IMG]
    Een proefstukje vleugel, klaar om te bekleden.

    Ik heb ervoor gekozen om een raamwerkje te maken en daarin de draad, die aanvankelijk veel te dik was, te spannen.
    Vervolgens alle kruispunten met secondenlijm gefixeerd en daarna strookjes geknipt. De dikte van de schaar was een mooie indicatie voor de breedte van de capstrips, waar uiteindelijk de ribstiching over plaatsvindt. Dus eenmaal aan de ene zijde van de langsdraad en eenmaal aan de andere zijde.

    [​IMG]
    Raampje voor de imitatie “ribstiching”.

    Dit moet dan de stiching aan de bovenzijde worden. Voor de onderzijde ga ik gebruik maken van de methode die Ton beschreef, maar dan met uitzondering van de langsdraad. Deze is niet aan de onderzijde aanwezig. Zie foto. Dus hier zijn alleen kleine dwarsstreepjes zichtbaar. Omdat losse draadjes, zonder “drager”, vrij moeilijk is heb ik hier lijmstreepjes in de planning.

    [​IMG]
    Aan de onderzijde zijn alleen dwarsdraadjes te zien.

    [​IMG]
    Bovenzijde vleugel met langsdraad “gestiched”.

    [​IMG]
    Een eerste poging (te grof) met afdektape van Mick Reeves.

    [​IMG]
    Rechts de eerste poging wordt afgekeurd, zoeken naar betere.

    Hoewel er wel betere zijn gemaakt dan de eerste poging is toch alles afgekeurd. De draad moet dunner.
    Intussen heb ik de juiste draad in de naaidoos van de vrouw ontdekt en deze zal behoorlijk worden gebruikt. :lol:

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Learning all the time!

    Keep up the good work. :p


    jan.
     
  7. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Ribstitching

    Goedenavond Bert,

    voor de ribstitching kan je ook je gebruik maken van dubbelzijdig tape waar je het 'raamwerk van draad op legt'. Dan hoef je geen lijm te gebruiken dat de draad 'dik en hard' maakt waardoor het teveel naar voren komt met de tape eroverheen. Snij de dubbelzijdig tape met de draadjes in stroken van ongeveer 4-5mm en gebruik een 12mm pink tape voor schaal 1:4.

    (zie mijn draadje: Flair Stearman project in Malta antwoord 44) Sorry ik weet niet hoe ik link kan maken naar dit draadje. zie ook: Scale Rib Stitch*
    Hoef je niet te kopen, kan jezelf doen.

    De andere methode die ik gebruik is met een naald en draad langs de rib door de solartex etc heen. 1:4 schaal of groter eerst een tape van 4-5mm over de bespanning aanbrengen waar de ribben zitten, dan de stitches aanbrengen. Deze methode is voor mijn nog steeds het echte effect. Wel altijd de originele foto's volgen want er zijn verschillende manieren van stitching.

    Veel succes met je schitterend project.

    Groetjes, Edwin
     
  8. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Edwin,

    Bedankt voor je reactie en het meedenken. Kwam toevallig jouw bericht tegen want ik had nog geen melding van een
    nieuw bericht ontvangen. Zal wel op bepaalde tijdstippen worden verzonden.
    Had inmiddels nog wat op het internet gestruind en kwam uiteindelijk op het forum in het verhaal van Strutter zijn manier
    (of ook opgedaan) tegen. Dit is een methode die ik ga gebruiken voor de onderzijde, omdat die op de goede onderlinge
    afstand te maken is. Van de "lijmlijntjes" zie ik af omdat die niet mooi genoeg zijn.
    Voor de bovenzijde blijf ik nog even bij mijn aanvankelijke plan omdat dat er goed uitzag. Ook als je let op de draad die van
    de ene naar de andere knoop loopt. Dit alleen aan de bovenzijde van de vleugel in mijn geval. (zie de foto's)
    De methode van de site waar jij naar hebt verwezen is in meeste gevallen goed te gebruiken, maar de stiching zit op
    vaste afstanden en toevallig zou de 1/3 scale of 5/8 inch goed uitkomen, want mijn afstand is 16,6 millimeter.
    Het is echter zo dat wij bij de wedstrijden een verklaring van eigen bouw moeten overleggen en hoe meer je zelf doet
    hoe meer dat wordt gewaardeerd in punten.
    Er komen nog zaken aan de orde zoals wielen, die ik ook helemaal zelf wil maken. Ik heb momenteel in Duitsland wel een
    adres gevonden waar ik spaakwielen kan kopen, die aardig op maat zijn. Dat is dan voor het geval het mij zelf niet lukt.

    Een heel verhaal, maar wordt ook weer vervolgd.

    Bert
     
  9. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hoi Bert,
    Ziet er Allemaal erg mooi en veel belovend uit. dit is echt schaalbouwen ten top.

    ps is dat DE borgdraad????
    [​IMG]
    Als je met deze naar de WK in Polen gaat, moet je toch voor de G... Rutten kunnen eindigen ;);)

    Ben benieuwd naar een overzichts foto van het hele toestel
     
  10. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Eric,

    Het zou te mooi zijn om waar te zijn, want als dit mijn model was dan zou ik (statisch) zeker boven de R .. Rutten moeten
    eindigen. Het is namelijk een foto van het echte vliegtuig en beter schaal kan dan niet. :oops:
    Het is wel een plaats waar het borgdraad toegepast gaat worden. Momenteel heb ik het landingsgestel definitief bevestigd en
    daar komt het borgdraad goed van pas. T.z.t. zie je de foto's wel. :cool:

    Bert
     
  11. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Om mijn doel te halen moet elk moment benut worden om te bouwen. Hierdoor blijft het verslag steeds
    een beetje achterop. Toch weer even een vervolg.

    [​IMG]
    Het voorbereidende werk alles schuren en ontvetten.


    [​IMG]
    Alle metaaldelen geschuurd en in de primer.

    Naast de voortgang van het project moet er ook lol blijven en vandaar dat je af en toe eens wat anders
    moet doen. Iets wat het idee geeft dat je weer wat opgeschoten bent. Vandaar dat alle metaaldelen onder
    handen zijn genomen. Alles werd geschuurd en ontvet, waarna alle onderdeeltje aan draadjes werden opge-
    hangen om te worden gespoten. Later zijn er ook nog cocktailprikkers bijgekomen omdat de lucht van het verfspuitje de zaak nogal bewegelijk maakte.

    [​IMG]
    Drogen na het spuiten.

    Alle delen hebben twee lagen primer en twee lagen 2-k lak gekregen en daar moeten we het maar mee doen.
    Vervolgens zijn ook de houten delen van de cabanestruts, de vleugelstruts en het landingsgestel aan de
    beurt gekomen. Ook hier schuren en twee lagen 2-k lak met wat matteringsmiddel om aan te sluiten bij het
    echte vliegtuig.

    [​IMG]
    Houten delen in de “droogkamer”.

    Nu was het weer de beurt aan een stuk bekleden en werd de cabane, die straks als eerste moet worden
    bevestigd, onder handen genomen.

    [​IMG]
    De bogen van de cabane vereisen speciale aandacht.

    [​IMG]
    Niets nieuws maar de lipjes zijn onoverkomelijk in bochten.

    Eigenlijk niets aan de plaatjes toe te voegen. Iedere modelbouwer (vliegtuigen) heeft wel eens een model of
    een deel daarvan bekleed.

    [​IMG]
    Nog even een poging tot ribstiching met de werkwijze van Ton.

    Tussendoor blijven zoeken naar de beste manier om ribstiching te imiteren. Nu met lijmstrookjes over een op
    de bekleding gelijmde draad. Best te doen, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

    [​IMG]
    Duidelijk is dat er nog veel moet gebeuren.

    Gelukkig kan ik zeggen dat jullie wat achterlopen in het bouwverslag, want anders kon ik het vlieg-
    seizoen wel vergeten. Ik denk wel dat ik nog in de overuren moet om alles op tijd klaar te hebben en dan is
    het nog maar de vraag of het vliegtuig helemaal af is. Dummymotor en andere details zullen wellicht nog een
    beetje een ondergeschoven kindje zijn, maar ik doe mijn best.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig Bert! :yes:
    Fiks setje fittings bij elkaar zo :shock:
    Is wel gelijk helemaal AF als ze eenmaal zwart en gemonteerd zijn, mooi hoor

    Wat voor Airbrush/verfspuit gebruik jij voor je modellen?
    Zou je er een foto van kunnen plaatsen?

    Enjoying every minute of it!

    Groeten, Ralf
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Kun je niet beter extreem donkergrijs / antraciet nemen? :confused:


    jan.
     
  14. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Ralf,

    Een veel te uitgebreid antwoord, maar wellicht voor elk wat wils.

    [​IMG]
    Met dit spuitje (merk Badger) heb ik de fittings gespoten.

    Dit spuitje kost erg weinig en voor kleine delen prima werk. Sorry voor de foto.

    [​IMG]
    Als het wat netter moet is dit spuitje beter.

    Van dit apparaat is de verfregeling wat fijner in te stellen. Ook een betaalbaar apparaat.

    [​IMG]
    Dit is mijn compressor, die in een schuurtje achter mijn garage staat.

    [​IMG]
    Drukregelaar en waterafscheider onmisbaar voor goed werk.

    [​IMG]
    Een spuitje voor het gemiddelde werk.

    [​IMG]
    Een grote (zeg maar autospuit) voor vleugels en rompen.

    De grote spuit is voor dit werk aan te bevelen, zeker bij de sneldrogende lakken.

    Hoi Jan,

    Ja je hebt gelijk; zwart is te lichtvaardig uitgedrukt. Maar neem van mij aan dat mijn zwart een toevoeging heeft van een beetje rood en een beetje wit. Noem dit dan maar "schaalzwart" dat aardig antraciet lijkt. Ook maak ik "schaalwit" wit met een beetje geel en een beetje zwart, waardoor het heel lichtgrijs lijkt naast een potje wit, maar op het model oogt het als wit.

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Bert, dank voor de uitgebreide toelichting!
    Je hebt een aardig arsenaal aan spuitgereedschap staan

    Mag dan ook wel voor de ECHTE schaalbouwer :yes:

    Moet er zelf eerdaags ook maar eens aan geloven denk ik...het resultaat wordt dan een stuk beter

    Dank, Ralf :bye:
     
  16. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,


    Weer een episode in de bouw van de Fly Baby. De vleugels in de bekleding zetten behoeft weinig toelichting
    en de plaatjes spreken voor zich.

    [​IMG]
    Onderkanten klaar en de bovenkant op maat geknipt.

    [​IMG]
    Nog een hele klus, want dit zijn twee vleugelhelften en er zijn er vier.

    [​IMG]
    Bovenvleugel en cabane (middenstuk) bekleed.

    [​IMG]
    Goed te zien waar straks de vleugels worden bevestigd.

    De scharnieren voor de rolroeren moesten natuurlijk ook zoveel mogelijk schaal. Via Internet heb ik bij een
    poppenhuis bedrijf messing scharnieren gevonden, die aan de gestelde eisen voldoen. Drie naast elkaar
    gemonteerd levert precies dezelfde lengte en twaalf draai delen (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hier bedoel :confused:) op als het in werkelijkheid gebruikte pianoscharnier. Even zoeken, maar dan heb je ook wat. :grin:

    [​IMG]
    Ook nog een beetje sluikreclame, maar makkelijk zijn ze wel.

    Weinig “vlees” om die scharniertjes te bevestigen in het raamwerk van de rolroeren. De scharniertjes zijn nu
    bevestigd met kleine spijkertjes, die werden omgebogen en daarna met 2-K lijm gelijmd. Het is wel een heel
    gepruts, maar de rolroeren moeten er niet afwaaien natuurlijk. :wink:

    [​IMG]
    De bevestiging van de scharnieren met spijkertjes.

    [​IMG]
    Aan het eind de spijkertjes om gebogen en later gelijmd.

    De rolroeraansturing is weer gemaakt met de schaal fittings, overgenomen van de bouwtekening. Op
    de plaats waar nu een servo zit is in de echte vleugel een haakse overbrenging. De aandrijfstang loopt in
    dezelfde richting als het servosnoertje.

    [​IMG]
    Rolroeraandrijving ter hoogte van een scharnier.

    [​IMG]
    Zicht op de controlhorn met kogellink.

    [​IMG]
    Close-up van de messing fittings.


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Bert, je bent goed bezig joh! Heb je draadje al een poos niet meer bekeken, sinds de modelbouwforum dataswap ben ik een aantal abonnomentjes kwijt geraakt....zullen er wel meer last van hebben denk ik.

    Je gaat voor Polen denk ik??

    Grtz,
    Gerald
     
  18. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Gerald,

    Ik dacht al.... miste je al een tijdje op het forum.
    Ja, ik ga voor Polen en deze keer zal mijn motto niet zijn: "Als ik maar geen laatste word." Natuurlijk ga ik dan voor meer. :zon:
    Het wordt echt nog wel spannend want er moet nog heel veel gebeuren.

    Groetjes,

    Bert
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen

    Dark horse
    . . . :yes:


    jan.
     
  20. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Weer een stapje dichterbij het uiteindelijke afwerken.

    [​IMG]
    Landingsgestel definitief geplaatst.

    Als er wat afgewerkt is geeft het toch weer een fraai gezicht, al zeg ik het zelf. De blauwe schijven moeten
    straks de banden van de Fly Baby worden. Dit bevindt zich echter nog in een experimentele fase.

    [​IMG]
    Rolroeren bespannen.

    Bekleden behoeft, denk ik, geen nadere uitleg.

    [​IMG]
    Onderste vleugels bespannen, de rolroeren kunnen erop.

    De ondervleugels, waar inmiddels de rolroeren op zijn pas gemaakt worden ook bekleed.

    [​IMG]
    Rolroeraansturing op de schaal manier.

    [​IMG]
    Vleugelafwerking op de romp van de PH-CVH.

    De zijkant van de romp moet een aantal passtukken hebben voordat de krimpfolie erop kan.

    [​IMG]
    Passend en afgewerkt, klaar voor het bekleden.

    Voor het vergelijk de foto van het model. De rest laat zich raden aan de hand van de foto’s.

    [​IMG]
    “Pas karton” voor de uiteindelijke vleugel afwerking.

    [​IMG]
    Nu nog de andere vormen overnemen.

    [​IMG]
    Dummy inspectieluiken voor de vleugelbevestiging.

    [​IMG]
    Hulpklosje voor het maken van de inspectieluiken.

    Zo gestapeld werden de inspectieplaten in de bankschroef geperst. Een eerste poging met balsahout als
    ondergrond, werkte niet.

    [​IMG]
    Ter verduidelijking allen nog eens los van elkaar.

    Jullie moeten me maar vergeven dat ik deze keer weinig tekst heb. Maar er moet nog zoveel gebeuren en ik
    heb dus echt elke minuut nodig.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011

Deel Deze Pagina