Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

    100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Sorry weer niet goed. Ik blijf het proberen en gooi de mislukte berichten er maar uit.
    Joost
     
  2. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Hoi nogmaals met mij (Joost Hendriksen) Ik heb mijn foto's van de Fly Baby in mijn foto album staan ( diverse model vliegtuigen van Joost) Ik doe wat in jouw bericht staat (URL kopieeren en plakken) maar ik kom niet verder dan een rood vierkantje in het bericht. Kijk in mijn album, daar staan de gegevens. Als je meer wilt weten mail of bel mij.
    Joost
     
  3. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ik dacht dat Joost deze bedoelde:

    [​IMG]

    Frank
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Joost,

    als je foto`s vanuit je album hier wilt plaatsen moet je het volgende doen (misschien is er een makkelijker manier maar ik gebruik het foto forum nooit).

    - ga naar je album, en klik op de foto die je wilt plaatsen,
    - dan kun je er nog een keer op klikken voor de grote foto,
    - ga dan op de foto staan en klik op je rechtermuis knop (of als je links bent op de linker ;-) ),
    - klik dan op eigenschappen,
    - nu opent er een schermpje waar je het adres (URL) van de fot kan vinden,
    - selecteer dit en klik op kopieren,
    - zet nu die link tusen de [​IMG] tags in je bericht,
    - en voila als het goed is krijg je dit:
    [​IMG]
     
  5. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    als het lukt

    HTML:
    ://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10542/normal_Fly_Baby_1.jpg
    dit zou dan de foto moeten zijn die ik wil plaatsen.
     
  6. hezik

    hezik Guest

  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Joost,

    klopt en als je dat dan tussen de tags zet dan moet het werken (wel even http erbij :) )
     
  8. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Joost,

    Ik heb nu wat foto's gezien en ik hoop dat die kist die van jouw is.
    Hou vol met het proberen foto's te plaatsen; als het eenmaal lukt dan stop je er nooit meer mee. :grin:

    Wel wil ik graag nog wat gegevens van je, zoals spanwijdte, gewicht en voor mij het allerbelangrijkste:
    Waar heb je het balanspunt, want die van jou vliegt en hoewel ik nog wel even bezig ben is dat wel van belang.
    Vooralsnog ben ik van plan om het balanspunt (zwaartepunt) uit het originele bouwboek over te nemen.
    Zijn grote broer vliegt immers ook. :wink:

    Bert :x-mas:
     
  9. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    We gaan verder met de spandraden van het landingsgestel.
    Hier zijn de draden dubbel uitgevoerd met de turnbuckles aan de boven zijde en een
    ankerplaat op het midden van de as.

    [​IMG]
    Zicht op het landingsgestel.

    Alles wordt weer zo schaal getrouw mogelijk nagemaakt. De spandraden zullen waarschijnlijk steeds sneller gaan vanwege de opgedane ervaring. Het is maar dat jullie het weten. :mad:

    [​IMG]
    De bevestiging aan de bovenzijde met de turnbuckles.

    Alles uitlijnen is het belangrijkste. Voor de bevestigingspunten is 1 millimeter staalplaat gebruikt, afkomstig van een kokerbalk van een auto. Lekker sheep, want die had ik nog liggen.

    [​IMG]
    De bevestiging aan het model met nog wat uitstekende delen.

    De plaat waaraan de turenbuckles bevestigd zijn steekt nu nog opvallend uit, maar wordt straks (wat heet straks) door de bekleding voor een groot deel afgedekt.

    [​IMG]
    Van opzij gezien met de dubbele spandraden.

    Eerst moet alles stukje bij beetje worden gepast en in elkaar gezet, terwijl later alles moet worden gedemonteerd en geschilderd. Dubbel werk, nietwaar?

    [​IMG]
    De ankerplaat in het midden van de rvs as.

    Na de bevestiging en het aandraaien van de turnbuckles is er weer een stevig geheel.

    [​IMG]
    De bevestigingsplaat voor de rembevestiging.

    Bij de één op één versie werden aanvankelijk een soort van remmen (ik weet de juiste benaming niet) toegepast die op de omtrek van een schijf strak werden getrokken. De werking hiervan voldeed niet en werden vervangen door schijfremmen, die ik ook wil namaken. Overigens niet werkend, je moet een keertje ophouden, toch? :confused:

    [​IMG]
    Totaal overzicht van het hoofdlandingsgestel.

    Hier doen we het eerst maar weer voor.

    Wordt vervolgd. :x-mas:
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  10. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Hoi Bert.
    De foto's op het forum zijn inderdaad mijn vliegende Fly Baby.
    Hier enige gegevens.
    Hij is uit houtbouw van een tekening van Harald Loman, Wagnerstrasse 5 3037 Neustadt (duitsland)Ik heb de tekening nog (hoewel in delen0 geheel compleet)
    In afwijking van de tekening heb ik de vleugels gedeeld en de spandraden zijn daardoor functioneel geworden.
    De motorisering was aanvankelijk een Quadra(!!!) en is nu een MVVS 58 wat een overschot aan power oplevert wat makkelijk is met slepen!
    De spanwijdte bedraagt 225cm de romplengte is 190 cm en het zwaartepunt ligt 12 cm achter de voorligger van de bovenste vleugel, wat betekende dat ik lood AAN DE STAART moest bevestigen!! Het gewicht is ongeveer 8 kg. Hij vliegt en landt bijzonder stabiel maar is wel wat lui op de rolroeren (als je vliegt zonder rudder bij te mixen)Dit betekent dat het zwaartepunt nog wel iets naar achteren zou kunnen maar ik vlieg er zo al 20 jaar mee.Landen met crosswind is echt handen en voeten werk.De achterkant(rudder en hoogteroer) zijn in twee uitvoeringen op de tekening verwerkt, je kunt hem namelijk ook bouwen met een "antiek look "d.w.z. gekarteld hoogteroer en rudder (zoals je bij oude vliegtuigen zoals de Taube wel zag).
    Als je nog meer weten wil hoor ik het wel.
    Groeten Joost
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Tekening moet je al lang hebben.:D

    Postcode is van Neustadt am Rübenberg 31535 (sinds 1990)

    Mvg Johan

    Ps: wisten jullie dat Harald wereld kampioen modelbouw is.
    En heeft een eigen Museum in Fürstenwalde voor zijn projekten.
     
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  13. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    ohhh Fly baby's zijn altijd men favo's geweest :d

    Zeer leuk bouwverslag !!!!
     
  14. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Han en Steven,

    Bedankt voor de reacties, dat motiveert! :cool:

    Natuurlijk moet ie zo mooi mogelijk, want ik wil ermee naar de WK en niet onderaan eindigen als het even kan.
    Eerlijk is eerlijk: ik heb nu al dingen gemaakt die nog beter kunnen, maar probeer eerst een eindresultaat te bereiken
    en van daar uit kijken wat nog verbeterd kan worden. Want een schaalmodel is nooit af, toch....? :grin:

    Bert
     
  15. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Even een tussendoortje: …….. het staartwiel.
    Hoewel jullie nog niets van hebben gezien van de vleugelbevestiging (komt nog) bezorgt dat mij de nodige hoofdbrekers.
    Het probleem ligt vooral in een redelijke tijd opbouwen en afbreken op het vliegveld, zoals ik al eerder aangaf. Intussen heb ik dat opgelost naar mijn tevredenheid gelukkig. Maar in de tijd dat ik daar mee bezig was had ik gewoon even zin in wat anders.

    Voor de bouwbeschrijving ben ik even kort, maar daarvoor wel meer foto’s.

    [​IMG]
    Het staart landingsgestel van de PH-CVH met “doorgedraaid” wiel.

    [​IMG]
    De veren waren een kort studieobject.


    Hoe maak je van drukveren trekveren. Dit is snel op te lossen als je genoeg foto’s hebt.

    [​IMG]
    Wielpootje met massief rubberen wiel.

    [​IMG]
    Het begin bestaat uit losse delen van staaldraad.

    [​IMG]
    Hardgesoldeerde delen klaar voor de volgende bewerking.

    [​IMG]
    Samengesteld pootje met rubber wiel.


    [​IMG]
    De drukveer die trekveer wordt.

    Van een verenstalen draad 0,8 millimeter heb ik eerst veren gemaakt rond een messing staaf. De omtrek moet bij nader inzien nog iets kleiner, maar dan moet ik een stalen staafje, b.v. een boortje gebruiken.

    [​IMG]
    Uit messing samengestelde harpjes, de voorste afgewerkt.

    Harpjes werden gemaakt van een dikwandig messing buisje en daarop de verbindingsbeugel hardgesoldeerd.
    Daarna werd het tussendeel (links op de foto) er tussenuit gezaagd.

    [​IMG]
    Samenstelling van de veer met harpjes.

    [​IMG]
    Het staart landingsgestel gemonteerd.

    [​IMG]
    Zijaanzicht, let op de gemaakte kroonmoer met splitpen.

    Al met al weer een paar dagen mee bezig geweest. Eerst moet je uitzoeken en uitproberen en dan pas is het compleet.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.486
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Zo dan dat ziet er goed uit :worship:

    mooie en duidelijke plaatjes, wat heb je gebruikt als bladveer materiaal ??Verenstaal.

    Ton
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Verschrikkelijk mooi en knap gedaan. Is toch heel iets anders dan maar naar de winkel rennen en een of ander 'semi-schaal' staartwieltje te kopen.. respect hoor!

    Enige mogelijke punt van kritiek, is dat je wieltje verkeerdom staat, althans, zo lijkt het..

    ik bedoel deze foto:
    [​IMG]

    Hier gaat de arm van het wiel op 'de echte' rechts om het wiel, bij jou links..
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Het klopt wel Henri.

    Het verschil is dat op de foto het wiel door het naar achter duwen van de kist 180 graden verdraaid is.

    Op het mode staat het weil wel in de "normale" stand.

    Het stuurbaar staartwiel is van dusdanige construcitie dat het wiel met eneige kracht volledig rond kan draaien (gaat door middel van kogels welke in een groed lopen en dan in een gat vallen).
    Je hebt dus 2 "vaste" posities, de normale en de 180 graden verdraaide.
    Daartussen kan het staartwiel vrij draaien.

    In de normale positie zit het staartwiel dus "gelockt" waardoor het stuurbaar wordt (althans dit is de Cub/Husky constructie en dit lijkt exact hetzelfde).
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Ah ik zie wat je bedoelt.. had ook wel kunnen raden dat het wel zou kloppen natuurlijk ;)
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    WK Scale . . .

    Hebben we hier met een 'dark horse' te maken? :p


    jan.
     

Deel Deze Pagina