Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Edwin van der Maat

Edwin van der Maat verslagschrijvers

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Hoi Bert,

ik ben erg onder de indruk. Fantastisch realitisch ziet het eruit. Kan ik hoop van leren!
    Veel succes met de verdere bouw.

Ik vlieg op 35MHz (PCM en PPM) en sinds kort 2.4GHz. Ben te vreden over 2.4. En de Antenna is heel kort.

Beste wensen,
    Edwin

2. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hallo scalefans,

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik weer wat mee.

Ik zal ook zeker even bij de Hubo kijken alhoewel ik denk dat deze draad 0.45 mm te dik zal zijn. Mijn schaalgrootte is 1 : 3,6.
    Uiteraard ga ik dan niet voor de koperen kleur. :smile:

Bert

3. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi scalefans,

Op de eerste dag van dit jaar gelijk maar weer een posting. Allereerst de allerbeste wensen voor alle lezers en schrijvers van het forum.
    Dat 2008 op alle gebied een vruchtbaar jaar mag zijn. :wink:

Zoals al aangegeven even de beschrijving van de vleugelbevestiging aan de achterzijden. Aanvankelijk dacht ik te kunnen volstaan met de spandraden, maar dit bleek niet voor de achterzijde te gelden. Druk op de achterzijde van de vleugel naar voren gaf de mogelijkheid de vleugels naar voren te bewegen. Ongewenst dus. :mad:

Vleugelbevestiging net als bij de PH-CVH.

Eerst was het de bedoeling om de bevestiging net als bij de echte uit te voeren. Een pen zowel aan de voor- als
    achterzijde die dan wel gekoppeld moesten worden in verband met de bereikbaarheid. Toen de spandraden zoveel stevigheid gaven werd de uitvoering hiervan uitgesteld totdat de speling zich aandiende.

Lokmechanisme gezien vanaf de onderzijde.

Nog een blik op de pen die dwars door een spant steekt.

De pen wordt met behulp van een drukveer dwars door de twee vleugel bevestigingsplaten, die over een spant worden gestoken en op zijn plaats gehouden. De vleugel bevestigingsplaten zitten ter weerszijde van een spant. Omdat er niet zo heel veel krachten op komen te staan is een houten constructie stevig genoeg, de praktijk zal het leren. De enige krachten komen op de pen die door een multiplex spant is gestoken.

Schuifje aan de bovenzijde in de bagageruimte weggewerkt.

Aan beide zijden werd een schuifje gemaakt die de pen via een bowdenkabel bedient. In de bagageruimte
    achter in de cockpit is hiervoor ruimte gevonden. Op deze plaats zijn ook de ontvanger en de aan-/uitschakelaar gepland.

Constructie van de pen aan een kwiklink.

Losse onderdelen van één van de pennen.

De onderdelen spreken voor zich en met een beeld op de samenstelling kunnen jullie wel zien hoe het werkt. :cool:

Wordt vervolgd.

Bert

Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  4. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi scalefans,

Deze aflevering een stukje cockpit in de voorbereiding. Het handelt hier over de bovenbeplating waarbij Roland destijds gebruik maakte van zijn proefmodel.

Proefmodel van Roland (m.u.v. de motor).

De laatste fase voor het bekleden van de romp.

Duidelijk het gat voor de vlieger en de brandstoftank.

De brandstoftank van de echte Fly Baby bestaat uit plaatwerk en is gesoldeerd. De tank heeft een plekje gevonden vóór de vlieger, onder de cabane. In het model komen twee tankje van 250 cc naast elkaar, die in “serie” zijn gekoppeld.
    Deze methode pas ik toe omdat de tank niet in het zicht mag komen. Bovendien is er eventueel nog plaats voor de 2 volts gloeiaccu die ik ten gunste van de motor betrouwbaarheid gebruik. Tot nu toe werkte dat 100%. :thumbsup:

Eerst malletje maken voordat het dure hout wordt verprutst.

Van alle (qua vorm) moeilijke delen maak ik altijd gebruik van pasmallen. Als dit goed is hoef je maar één keer te zagen en geen hout te verspelen. :grin:

Hier het voorste cockpitdeel geplaatst.

Na passing kan het triplex gelijmd worden en zonodig nog wat bijgewerkt.

Plaatsing van de cockpit stootrand t.b.v. de leren afwerking.

Een vulling voor de leren cockpit stootrand had ik in verschillende maten op voorraad. Er was er één die goed geschikt bleek te zijn. Het plaatsen daarvan is uiteraard geen probleem. Wel ben ik nog op zoek naar bijpassend leer, maar het zoeken daarnaar heeft ook nog niet zo heel veel tijd gekost.

Plaatsing van de eerste beplating van de tankruimte.

Voor de tankruimte moesten eerst nog wat hulpspanten gemaakt worden voordat de bekleding aangebracht kon worden. Wat nog moet gebeuren is het maken van een passend luik.

Wordt vervolgd.

5. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Was ik destijds voor m'n Pupje ook, en vond dat bij een soort van 'hakkenbar', Bakker de Rappe Schoenlapper, whatever.

Die hebben allerlei soorten leer voor reparatiewerkzaamheden. :p

Heb daar destijds voor een prikkie een restant fantastisch soepel, dun, zwart leer gescoord. :D

Succes.

(Enne, jazeker, het ziet er weer patent uit! :thumbsup: )

jan.

6. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Ziet er weer mooi uit Bert :thumbsup:

Afwerken met een triplex top deck heeft altijd iets magisch, de vorm komt dan ineens uit
    Sjablonen gebruik ik ook veel, werkt erg goed

Wat is het toch mooi he, werken met hout :D

Groeten, Ralf

7. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Bedankt Jan voor de ideeën, want die zijn altijd welkom. Ik zal zeker eens bij zo'n leerboer annex hakkenbar binnenstappen. :razz:

Bert

8. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Ja, ja maar ik ben nu toch wel toe aan een stukje bekleden of zo. :wink:

Bert

9. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Beter nog, een leerwinkel annex tassenwinkel. Daar kan je soepeler leer vinden, en dat is denk ik wat je nodig hebt.
    Overigens, als er toevallig een stoffeerder bij je in de buurt zit... je kan altijd vragen of ze toevallig een restje dun zwart leer over hebben, als ze toevallig net een zwartleren bankstel hebben bekleed ligt er vast nog genoeg voor jouw cockpit in hun afvalbak.

10. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Dat Bart,

Bedankt voor de tip.
    Het is alleen geen zwart leer dat ik moet gebruiken, maar twee kleuren bruin.

Voor de zekerheid doe ik er even een plaatje bij. Misschien zijn er wel lezers, die nog van een tasje of iets dergelijks af willen. :zon:

Bert

11. Cornelis B

Cornelis B

Lid geworden:
    28 sep 2005
    Hoi,

Ik lees al een heel tijdje mee in dit hele mooie bouwverslag.
    Je melde dat de in de RVS wielas een aluminium dop gemonteerd wort.
    Ben je niet bang voor contact corrosie door de potentiaal verschillen van de materialen.
    Het verschil tussen RVS en Aluminium is zo groot dat het ruzie maakt als deze materalen tegen elkaar worden gemonteerd.
    Om deze materialen toch toe te passen kan de corosie worden voorkomen door er bijvoorbeeld een olie laagje tussen te doen.

Groet,

Cornelis

12. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi Cornelis,

Je zult gelijk hebben want van metalen heb ik geen verstand.
    Ik weet niet hoe ernstig jouw verhaal is omdat ik weleens vaker verschillende metalen door en met elkaar heb gebruikt.
    De optie om er olie bij te gebruiken kan ik niet toepassen. Het aluminium wordt als een plug in de as verlijmd en dat is misschien voldoende om de door jou geschetste problemen te voorkomen. :smile:

Groeten,

Bert

13. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi scalefans,

Even een kort verslagje tussendoor. Het volgende komt snel. :cool:
    De spandraden van het stabilo zaten nog met een voorlopige constructie vast. Voor de definitieve versie moesten nog harpjes worden gemaakt. Deze keer uit een plaatje aluminium ter dikte van 2 millimeter. Het plan was om het op het aluminium uit te tekenen en vervolgens uit te zagen.

De afgetekende plaat met één exemplaar er al uit.

De “good old” beugelzaag voor het fijnere handwerk. :thumbsup:

Na het uitzagen werd het aluminium in de juiste vorm gebogen en verder met een freesje in de Dremel bijgewerkt.

Harpjes na de eerste bewerking.

Geplaatste harpjes met spandraden, voorzien van kabeloogjes.

Op de foto zijn de geplaatste harpjes te zien, maar die moeten nog een eindbewerking ondergaan. Ze moeten nog wat gladder en de plaats waar het boutje doorgestoken wordt moet nog wat dunner worden gemaakt.

Kabelbevestiging met de spanners onder en boven.

Vervolgens moesten ook de spanners met gaffels aan het stabilo worden bevestigd, maar daar hebben we inmiddels na de vleugels al wat ervaring mee opgedaan. Fluitje van een cent dus. :D

Wordt vervolgd.

14. Cornelis B

Cornelis B

Lid geworden:
    28 sep 2005
    Hoi Bert,

Aluminium en RVS corroderen als ze metallisch contakt hebben, nu zit er een lijmlaagje tussen waardoor het waarschijlijk wel mee valt.
    De zogenoemde contakt corosie treedt alleen op bij grote potentiaal verschillen, dus niet bij alle materialen. Je kan dus gewoon verschillende metalen toepassen.

Van RVS en Aluminium samen is dit bekend, daarom worden bijvoorbeeld stalen bouten gebruikt om een Aluminium plaat te monteren.

Groet,

Cornelis

15. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi Cornelis,

Bedankt voor de informatie zover. :idea:
    Ik denk dat er meer zijn die daar wat aan hebben.

Groeten,

Bert

16. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi scalefans,

Ik heb gisteren een rokje cadeau gekregen van mijn vrouw. :oops:
    Ze had het gevonden bij de kringloopwinkel voor € 2,--. Prijsje hè?

Met dank aan mijn vrouw plaats ik deze foto. :puppydogeyes:

Wordt vervolgd.

Bert

17. Bob Polhuis

Bob Polhuis

Lid geworden:
    22 okt 2006
    Hhahahaaa.....pima Bert !....alleen de kleur staat je niet ;)

Bob

18. bgijsber

bgijsber

Lid geworden:
    12 apr 2005
    hmmmm..... mij hoor je niet lachen, ik heb menig broek versleten met deze hobby.

Groeten,
    Bart

19. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik heb vooral veel broeken onbruikbaar gemaakt door er verf / lijm / thinner / whatever op te morsen. :(

Prachtige broek: in één seconde naar de ratsmodee! :hammer:

Daar wordt de vrouw niet vrolijk van . . . :nooo:

;)

jan.

20. Bob Polhuis

Bob Polhuis

Lid geworden:
    22 okt 2006
    Hmmmzzz...ik weet niet hoe jullie bouwen, maar ik heb daar (nog) geen last van ;)

Komt wellicht omdat ik in mijn huiskamer bouw...dan doe je van zelf wat rustiger en bedachter met bouwen denk ik...

Deel Deze Pagina