Meteen nog maar wat vragen dan:
Hoe zit het met de lijmen ? In alle video’s en instructies die ik bekijk wordt me dat niet helemaal duidelijk; er wordt volgens mij van alles voor gebruikt.
- Het frame met de spanten: houtlijm ? (ik heb
Bison D2 supersnel en
Titebond Original; de
Bison werkt lekker snel, en de
Titebond heeft veel langer nodig om te hechten)
- Het beplanken van de romp: voor de eerste beplanking houtlijm ? En voor de lastige stukjes dunne secondenlijm ? (Ik gebruik
Zap CA. Dat vind ik enorme rotzooi. Loopt overal tussendoor en zit meteen overal op mijn vingers. Dat moet ik er echt af schuren met 180 grit, haha ! Ik hoop dat de fijne tuitjes die ik heb gekocht helpen) Met
Bison houtlijm ging het beplanken van mijn proefbootje best aardig. Ik moest wel bijna alles vastzetten met punaises, maar de lijm is dan in 10 minuutjes droog.
- De tweede beplanking van de romp: Ik begrijp dat dat meestal met contactlijm wordt gedaan ? Ik heb een stuk op mijn proefbootje gedaan en dat ging best goed.
- De dekplanken: houtlijm of contactlijm ?
- Het vastlijmen van ornamentjes, bijvoorbeeld op het dek, of deurtjes, relingen etc.: secondenlijm ?
Dan nog een vraag over de touwen. Ik zie soms dat die eerst worden ingewreven met een soort was (?) om pluizen te voorkomen (?). Wat is dat voor spul ?