Bouwverslag van een Erwin XL Ultralight

Goeden middag,


Eindelijk is m’n Erwin XL Ultralight aangekomen.
Besteld heb ik de Erwin XL UL in Oktober 2013 nadat ik mijn Super AVA Pro 4 Flaps had verkocht.
Ik zou hem begin Februari 2014 krijgen, maar omdat er een klein „schoonheitsfoutje“ in de romp zat, heb ik de Erwin niet genomen en op de volgende gewacht.
Die heb ik dus gisteren mogen ophalen bij slowflyer.ch.

Dit bouwbericht ga ik samen met fireforx309 maken.
Hij gaat de zweefversie bouwen en ik de motor versie.

Met dit model kan ik iets dynamischer vliegen als de met AVA.
Thermiek moet heel goed gaan met dit model, maar de Erwin kan ook veel sneller en met meer wind worden gevlogen.
Ik ben dus benieuwd of dat allemaal klopt.
Ik ga de Erwin XL Ultralight in ieder geval zo licht mogelijk bouwen.

Hier alvast een paar foto’s van mijn Erwin XL UL.
Ik ga volgende spulletjes verbouwen.

- Powerline Micro 1025/F5J van Florian Schambeck
- YGE 60A regelaar
- 30 mm. RFM CFK spinner (niet op de foto)
- 15 x 7 RFM CFK klapschroef
- Jeti R8 ontvanger
- Unisens-E Telemetrie sensor
- SLS X-Tron 3s 1250mAh Lipo

Erwin-s-01.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Voor de V-staart neem ik:

- 2 x MKS DS65K servo’s
- 2 x inbouwraampjes van RCSolutions.ch

Erwin-s-02.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


In de vleugel neem ik voor de Ailerons en Flaps:

- 4 x Graupner DES 428 BB MG
- 4 x inbouwraampjes van RCSolutions.ch

Erwin-s-03.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dit zit er allemaal bij als je een Erwin XL Ultralight (electro) besteld.

Erwin-s-05.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En nog de afdekkapjes en de CFK buis.

Erwin-s-06.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Hier dan eindelijk de Erwin XL Ultralight.

Erwin-s-04.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Het zijn echt maar een paar hele lichte onderdelen.

Erwin-s-07.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De afwerking is uitstekend.

Erwin-s-08.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Het past allemaal heel goed in elkaar.

Erwin-s-09.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En het is een heel mooi gezicht als je de Erwin zo ziet staan.

Erwin-s-10.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik laat de foto’s maar voor zich „spreken“

Erwin-s-11.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Erwin-s-12.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Erwin-s-13.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Erwin-s-14.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Erwin-s-15.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Erwin-s-16.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb natuurlijk ook alles gewogen en kom op volgend gewicht.

- Vleugel links: 263 gram.
- Vleugel rechts: 267 gram.
- Romp: 201 gram.
- V-staart: 57 gram.
- CFK buis: 21 gram

Leeg weegt de Erwin XL Ultralight 809 gram.

Als ik nog de RC componenten erbij optel kom ik op de volgende som:

- Complete aandrijving: 330 gram.
- Servo’s met raampjes: 62 gram.
- Kleine onderdeeltjes, kabels, lijm: 100 gram

Ik zou dus theoretisch op een eindgewicht van ca. 1300 gram moeten komen.
Dat is behoorlijk goed voor een Electro zwever met 3 meter span.

Ik ga pas na de paasvakantie met de bouw van de Erwin beginnen omdat ik nog een behoorlijk grote Octocopter aan het bouwen ben.
Altijd wat te doen en zo weinig tijd....

Nu ben ik benieuwd naar de verschillen tussen de Elektro en de zwever versie.
Dus fireforx309, laat maar ééns een paar foto’s van jouw Erwin XL Ultralight zien. ;)


Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Gedverdikke, ik moet dringend servo's bestellen! :D

Maar mijn erwin xl ul is wel stukken cooler! Daar heeft tenminste nog niemand met de zaag in de neus gezeten! )

Prachtig kistje he, de afwerking is inderdaad erg strak!
Ik ga eens kijken om morgen de kist te wegen. Eens kijken hoeveel verschil er op de kist zit per model.

Ik vond de hoek aan de Vstaart erg interessant! Zowel aan de Vstaart zelf als aan de romp..... prachtig hoe ze dat in 1 geheel konden mallen!

Wordt vervolgd!
 
Bij een leeggewicht van 809 gram kom je volgens mij meer tussen de 1100 en 1200 gram te liggen. 500 gram voor servo's, accu en aandrijving is wel erg veel.

Mijn totale electro set-up weegt 365 gram voor mijn pike perfection. Lijm meegerekend. En dat is een erg lichte set-up.
 
Hallo Jordy en Fireforx,

Het is een heel mooie kist die jullie aan het maken zijn.
Wel heel anders, vooral veel lichter, dan de 'oude' XL waar ik een UAV versie van heb gemaakt, met een full frame camera aan boord en > 45 min motorloop.
Door het sterk vergrootte romp voorstuk moest er kielvlak oppervlak worden toegevoegd.

full


De light zal wel wat makkelijker op de thermiek reageren.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dit nouw hout met een laagje glas er over of wel rohacell?

Hoi Robert,

Rohacell met een laagje glas eroverheen + IM-Spread Tow Carbon (D-Box).


Bij een leeggewicht van 809 gram kom je volgens mij meer tussen de 1100 en 1200 gram te liggen. 500 gram voor servo's, accu en aandrijving is wel erg veel.

Mijn totale electro set-up weegt 365 gram voor mijn pike perfection. Lijm meegerekend. En dat is een erg lichte set-up.

Ik heb alles nagewogen, maar ik kom echt op zo'n 400 gram voor het complete electro set-up.
De servo's met raampjes wegen 62 gram.
De motor + regelaar + Lipo + Unisens-E sensor + ontvanger + klapschroef + spinner wegen ca. 330 gram.
Ik denk dat ik teveel gewicht heb berekend met de lijm, kabels en kleine onderdeeltjes, maar ik denk niet dat ik onder de 1200 gram ga zitten.

Groetjes,

Jordy
 
Wat een "monster" is dat geworden Rick.
Ik heb echt moeten lachen, in positieve zin!
Hoe verzin je het, echt gaaf zo iets!

Groetjes,

Jordy
 
Wat een gave kist ;)

nog een teaser



Gr Lyckele

Zo'n videotje gaan fireforx309 en ik draaien als we er mee klaar zijn ;)
Inderdaad een hele mooi floater.
Wat me het meeste bevalt is dat de Erwin XL UL ook een beetje harder kan en dus meer richting allround gaat (i.v.m. de Super Flappie).
Dat is ook de rede waarom ik de Erwin gekocht heb... ok...en de sexy V-staart heeft er ook nog tot bijgedragen.

En nog een, voor de mensen die van fluiten houden

Erwin XL at Monte Lema (original sound) - YouTube

Daar zit toch wel behoorlijk gang in:p

Terence

Ja, die gaat behoorlijk hard, maar dat is de "normale" versie en niet de Ultralight.
Voor dat "werk" op de video heb ik een Pace VX 3.8 liggen ;)

Ik ga trouwens dit keer niet een al te uitgebreid bouwverslag schrijven want dat heb ik al met de octocopter gedaan en dat kost best wel veel tijd om eerlijk te zijn.
Gewoon hier en daar een paar foto's met een beetje tekst.


Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog een "Teaser" van de Ultralight.
Dit is in Zwitserland, mooie omgeving hebben ze daar. ;)
Ik vind de muziek er heel erg goed bij passen.


Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb besloten om een RFM CFK 16x8 klappropeller van mijn NAN Orion te nemen en die voor de Erwin te nemen.

De 15x7 zit al op de Orion en het ziet er goed uit.
Door de dikkere neus van de Orion (38 mm.) t.o.v. de Erwin (30 mm.) liggen de 2 bladen beter aan de romp.
Die Orion gaat nu met iets minder vermogen naar boven, maar dat is beter want ik had vaker een peak van 58A-62A met een volle Lipo, en dat bij een CC Phoenix Edge lite 50A regelaar.
Die kan dat wel aan, maar zeker is zeker.

De 16x8 is ondanks de grotere stijging veel smaller als de 15x7 en zit zo ok nog eens beter op de Erwin.
Een echte Win-Win situatie dus.

De Erwin zal nu wel eindeloos loodrecht naar boven gaan met ca. 1250 gram gewicht en ca. 500W vermogen. :D

Groetjes,

Jordy
 
Dat laatste filmpje heeft voor mij de doorslag gegeven... bovenblijven op een helling als de rest met de handen in de zakken staan te kijken naar je kist...

Zonet alles op de weegschaal gelegd.
Wel volledig kaal, dus zonder afdekkapjes op de vleugel en niks in de romp.

Linkervleugel 263gram
Rechtervleugel 274gram
Romp+vtail 259gram
Vleugelverbinder 20gram

Totaal is dus 816gram voor de zweefversie.

Ik verschiet een beetje dat er 11gram verschil zit tussen de vleugelhelften.

Das toch iets wat je niet verwacht van een kist van X euros... dat ze dan toch op zijn minst de vleugels wegen en de gelijkgestemden samen opsturen.


@rick, je hebt pb
 
ErWin-ErWin :rolling:

Rick


hehe, die is goed :D


Ik verschiet een beetje dat er 11gram verschil zit tussen de vleugelhelften.

Das toch iets wat je niet verwacht van een kist van X euros... dat ze dan toch op zijn minst de vleugels wegen en de gelijkgestemden samen opsturen.


Dat is inderdaad een behoorlijk verschil.
Ik vond bij mij de 4 gram verschil al opvallend, maar bij jou is het toch wel behoorlijk.
Ik denk dat het bij mij niet merkbaar is tijdens het vliegen, maar bij jou zekers wel.

Als je bedenkt dat bij mijn Pace VX 3.8 het verschil in gewicht van de vleugels nauwelijks opvalt.
Linker vleugel: 1360
Rechter vleugel: 1361
Dat zegt wel genoeg over de bouwkwaliteit van een Lesky kist denk ik.
Één lege vleugel weegt trouwens al meer als de gehele vliegklare Erwin XL UL
De Pace is natuurlijk wel "ietsjes" harder. ;)

Groetjes,

Jordy
 
Ja, persoonlijk ben ik er niet zo happy mee....of ik balanseer het uit, of ik trim het uit....beide zijn niet goed.of weerstand, of gewicht...ik denk dat ik voor het trimmen kies...als het te veel is, dan zal het lood worden :(
 
Ik zou lood nemen.

Die 11 gram is wel veel bij zo'n kist, maar door het wegtrimmen verlies je (volgens mij) veel te veel "energie" denk ik.
Kan ook zijn dat ik hier helemaal fout lig, maar mijn gevoel zegt lood i.p.v. trimmen.

Ik heb dat bij mijn Steigeisen Race ook moeten doen.
2,6 gram lood aan de enen kant van de vleugel moeten kleven i.v.m. de werppin aan de andere kant van de vleugel.
Leek me een beter idee als uittrimmen.

Groetjes,

Jordy
 
Back
Top