Goeden middag,
Eindelijk is m’n Erwin XL Ultralight aangekomen.
Besteld heb ik de Erwin XL UL in Oktober 2013 nadat ik mijn Super AVA Pro 4 Flaps had verkocht.
Ik zou hem begin Februari 2014 krijgen, maar omdat er een klein „schoonheitsfoutje“ in de romp zat, heb ik de Erwin niet genomen en op de volgende gewacht.
Die heb ik dus gisteren mogen ophalen bij slowflyer.ch.
Dit bouwbericht ga ik samen met fireforx309 maken.
Hij gaat de zweefversie bouwen en ik de motor versie.
Met dit model kan ik iets dynamischer vliegen als de met AVA.
Thermiek moet heel goed gaan met dit model, maar de Erwin kan ook veel sneller en met meer wind worden gevlogen.
Ik ben dus benieuwd of dat allemaal klopt.
Ik ga de Erwin XL Ultralight in ieder geval zo licht mogelijk bouwen.
Hier alvast een paar foto’s van mijn Erwin XL UL.
Ik ga volgende spulletjes verbouwen.
- Powerline Micro 1025/F5J van Florian Schambeck
- YGE 60A regelaar
- 30 mm. RFM CFK spinner (niet op de foto)
- 15 x 7 RFM CFK klapschroef
- Jeti R8 ontvanger
- Unisens-E Telemetrie sensor
- SLS X-Tron 3s 1250mAh Lipo
Klik hier voor een grotere foto!
Voor de V-staart neem ik:
- 2 x MKS DS65K servo’s
- 2 x inbouwraampjes van RCSolutions.ch
Klik hier voor een grotere foto!
In de vleugel neem ik voor de Ailerons en Flaps:
- 4 x Graupner DES 428 BB MG
- 4 x inbouwraampjes van RCSolutions.ch
Klik hier voor een grotere foto!
Dit zit er allemaal bij als je een Erwin XL Ultralight (electro) besteld.
Klik hier voor een grotere foto!
En nog de afdekkapjes en de CFK buis.
Klik hier voor een grotere foto!
Hier dan eindelijk de Erwin XL Ultralight.
Klik hier voor een grotere foto!
Het zijn echt maar een paar hele lichte onderdelen.
Klik hier voor een grotere foto!
De afwerking is uitstekend.
Klik hier voor een grotere foto!
Het past allemaal heel goed in elkaar.
Klik hier voor een grotere foto!
En het is een heel mooi gezicht als je de Erwin zo ziet staan.
Klik hier voor een grotere foto!
Ik laat de foto’s maar voor zich „spreken“
Klik hier voor een grotere foto!
Klik hier voor een grotere foto!
Klik hier voor een grotere foto!
Klik hier voor een grotere foto!
Klik hier voor een grotere foto!
Klik hier voor een grotere foto!
Ik heb natuurlijk ook alles gewogen en kom op volgend gewicht.
- Vleugel links: 263 gram.
- Vleugel rechts: 267 gram.
- Romp: 201 gram.
- V-staart: 57 gram.
- CFK buis: 21 gram
Leeg weegt de Erwin XL Ultralight 809 gram.
Als ik nog de RC componenten erbij optel kom ik op de volgende som:
- Complete aandrijving: 330 gram.
- Servo’s met raampjes: 62 gram.
- Kleine onderdeeltjes, kabels, lijm: 100 gram
Ik zou dus theoretisch op een eindgewicht van ca. 1300 gram moeten komen.
Dat is behoorlijk goed voor een Electro zwever met 3 meter span.
Ik ga pas na de paasvakantie met de bouw van de Erwin beginnen omdat ik nog een behoorlijk grote Octocopter aan het bouwen ben.
Altijd wat te doen en zo weinig tijd....
Nu ben ik benieuwd naar de verschillen tussen de Elektro en de zwever versie.
Dus fireforx309, laat maar ééns een paar foto’s van jouw Erwin XL Ultralight zien.
Groetjes,
Jordy
Eindelijk is m’n Erwin XL Ultralight aangekomen.
Besteld heb ik de Erwin XL UL in Oktober 2013 nadat ik mijn Super AVA Pro 4 Flaps had verkocht.
Ik zou hem begin Februari 2014 krijgen, maar omdat er een klein „schoonheitsfoutje“ in de romp zat, heb ik de Erwin niet genomen en op de volgende gewacht.
Die heb ik dus gisteren mogen ophalen bij slowflyer.ch.
Dit bouwbericht ga ik samen met fireforx309 maken.
Hij gaat de zweefversie bouwen en ik de motor versie.
Met dit model kan ik iets dynamischer vliegen als de met AVA.
Thermiek moet heel goed gaan met dit model, maar de Erwin kan ook veel sneller en met meer wind worden gevlogen.
Ik ben dus benieuwd of dat allemaal klopt.
Ik ga de Erwin XL Ultralight in ieder geval zo licht mogelijk bouwen.
Hier alvast een paar foto’s van mijn Erwin XL UL.
Ik ga volgende spulletjes verbouwen.
- Powerline Micro 1025/F5J van Florian Schambeck
- YGE 60A regelaar
- 30 mm. RFM CFK spinner (niet op de foto)
- 15 x 7 RFM CFK klapschroef
- Jeti R8 ontvanger
- Unisens-E Telemetrie sensor
- SLS X-Tron 3s 1250mAh Lipo

Klik hier voor een grotere foto!
Voor de V-staart neem ik:
- 2 x MKS DS65K servo’s
- 2 x inbouwraampjes van RCSolutions.ch

Klik hier voor een grotere foto!
In de vleugel neem ik voor de Ailerons en Flaps:
- 4 x Graupner DES 428 BB MG
- 4 x inbouwraampjes van RCSolutions.ch

Klik hier voor een grotere foto!
Dit zit er allemaal bij als je een Erwin XL Ultralight (electro) besteld.

Klik hier voor een grotere foto!
En nog de afdekkapjes en de CFK buis.

Klik hier voor een grotere foto!
Hier dan eindelijk de Erwin XL Ultralight.

Klik hier voor een grotere foto!
Het zijn echt maar een paar hele lichte onderdelen.

Klik hier voor een grotere foto!
De afwerking is uitstekend.

Klik hier voor een grotere foto!
Het past allemaal heel goed in elkaar.

Klik hier voor een grotere foto!
En het is een heel mooi gezicht als je de Erwin zo ziet staan.

Klik hier voor een grotere foto!
Ik laat de foto’s maar voor zich „spreken“

Klik hier voor een grotere foto!

Klik hier voor een grotere foto!

Klik hier voor een grotere foto!

Klik hier voor een grotere foto!

Klik hier voor een grotere foto!

Klik hier voor een grotere foto!
Ik heb natuurlijk ook alles gewogen en kom op volgend gewicht.
- Vleugel links: 263 gram.
- Vleugel rechts: 267 gram.
- Romp: 201 gram.
- V-staart: 57 gram.
- CFK buis: 21 gram
Leeg weegt de Erwin XL Ultralight 809 gram.
Als ik nog de RC componenten erbij optel kom ik op de volgende som:
- Complete aandrijving: 330 gram.
- Servo’s met raampjes: 62 gram.
- Kleine onderdeeltjes, kabels, lijm: 100 gram
Ik zou dus theoretisch op een eindgewicht van ca. 1300 gram moeten komen.
Dat is behoorlijk goed voor een Electro zwever met 3 meter span.
Ik ga pas na de paasvakantie met de bouw van de Erwin beginnen omdat ik nog een behoorlijk grote Octocopter aan het bouwen ben.
Altijd wat te doen en zo weinig tijd....
Nu ben ik benieuwd naar de verschillen tussen de Elektro en de zwever versie.
Dus fireforx309, laat maar ééns een paar foto’s van jouw Erwin XL Ultralight zien.

Groetjes,
Jordy
Laatst bewerkt: