Bouwverslag van een Erwin XL Ultralight

Bij mijn zware Pace had ik 5 gram verschil, bij de lichte maar 1 gram.

Wanneer de verschillen vooral in het middendeel zitten zal het helemaal geen issue zijn, als het vooral aan de tip is zou ik het 'weg-balanceren'.
Gewoon kijken wat je aan de licht tip moet toevoegen om balans te krijgen.

Maar je moet niet overdrijven.

Erik Heijne heeft mij laatst verteld dat hij door haast een keer met één vleugelhelft mét ballast en de andere zonder ballast een wedstijdvlucht heeft gemaakt.
Het verschil was daarmee een paar honderd gram en in de vlucht heeft hij het niet echt gemerkt.

Rick

....

Die 11 gram is wel veel bij zo'n kist....

11 gram veel op een totaalgewicht van 1,2 kilo???????

Het is dat een datalogger dan ook te veel is want ik zou best wel eens harde cijfers willen zien van de prestatieverschillen tussen een lichte van 1200 gram en een zware van 1211 gram!!

Het gaat om de balance Justus, en niet om het totaalgewicht van het model.
11 gram op het totaal zal je zeker niet merken of kunnen meten.

Ik vind een verschil van 11 gram tussen 2 vleugels die ieders ca. 260 gram wegen toch best wel veel.
Als je dat vergelijkt met 2 vleugels die ieders 1360 gram wegen, en daar maar 1 gram verschil in zit....

Ja, dan is 11 gram in mijn ogen heeeel erg veel.

Ik denk overigens dat Rick wel gelijk heeft.
Niet al te druk erover maken en eerst maar eens mee vliegen.

Groetjes,

Jordy

Ik maak er me niet druk om, ik vind het alleen zonde :(

Misser van de fabrikant durf ik zeggen.... als ze de stukken wegen voor t verpakken, dan zagen ze dit , en zochten ze 2 helften die beter pasten bij elkaar in gewicht.

En justus, zoals hieboven gezegd is, 11gram is veel op 260gram, niet op 1200gram.
Zolang het idd int middenstuk zit (de kans is groot, want daar zit het meeste materiaal ivm het carbon) zie ik er ook niet te veel graten in.

Tijd zal het uitwijzen.

@rick, nogmaals, je hebt en pb

T was naar de juiste persoon verstuurd, maar blijkbaar niet aangekomen.....nu wel?heb het zelfs 2x verzonden vermoed ik. Anders weet ik het echt nietmeer...
Het faalt wel vaker op mijn tablet.

Ik maak er me niet druk om, ik vind het alleen zonde :(

Misser van de fabrikant durf ik zeggen.... als ze de stukken wegen voor t verpakken, dan zagen ze dit , en zochten ze 2 helften die beter pasten bij elkaar in gewicht.

En justus, zoals hieboven gezegd is, 11gram is veel op 260gram, niet op 1200gram.
Zolang het idd int middenstuk zit (de kans is groot, want daar zit het meeste materiaal ivm het carbon) zie ik er ook niet te veel graten in.

Tijd zal het uitwijzen.

@rick, nogmaals, je hebt en pb

Zoals Rick al aangaf: het hangt ervan af waar het gewicht zit. Het zou best kunnen zijn, dat het vliegtuig ondanks het gewichtsverschil wel in balans is. (Misschien heeft PCM daar wel op geselecteerd).
Mooiste is natuurlijk dat beide vleugels evenveel wegen en precies dezelfde gewichtsverdeling hebben. Maar ja, het is en blijft handwerk.

Persoonlijk ben ik iemand die op het randje van bestuurbaar vliegt... maaf mijn CG ligt altijd veel verder achteruit dan het gros van de piloten hun CG...
Ik ben dus haast constant aan het knuppelen, trimmen heeft dus maar een beperkt effect op mijn kisten ;) deze prachtkist wordt over het algemeen rustig gevlogen, anders nam je de gewone erwin wel.

Komt goed allemaal... maar mezelf kennende moet dat euvel opgelost zijn voor de maiden ;)

Fireforx, waarom vlieg je zo achterlijk? Een achterlijk cg geeft in principe betere prestaties, maar als je voorbij een bepaald punt gaat heb je zoveel stuurinputs nodig dat die de winst weer omkeren naar verlies. Je schrijft dat je constant aan het knuppelen bent, dus ook constant extra weerstand! Het zullen best kleine uitslagen zijn, maar als je het cg iets naar voren legt zal het vliegtuig rustiger vliegen en minder inputs nodig hebben, en daardoor toch zuiniger vliegen.

Ja, constant is overdreven ;) maar als je veel met een dlg vliegt dan wen je daar aan ;)
Joris, een CG dat achteruit ligt geeft een betere prestatie zoals hierboven gezegd...
Dat is de enige reden, ik zoek de limiet op tussen vliegen en roeren met de knuppels... wanneer de lucht dood is krijg je beduidend fel het verschil te zien.
Vraag maar aan franck hoe belangrijk 1gram in of uit een neus kan zijn ;)
Hij heeft het licht gezien hierna... sindsdien draait hij elke bel uit tot tegen de wolken.
Maar dat zal bij deze kist geen probleem zijn!

Ik persoonlijk vlieg met een meer conservatieve CG, ook bij mijn Steigeisen Race DLG.
Alleen bij de Pace ga ik vermoedelijk op scherp. ;)

Ik vind dat een thermiek floater ook echt floaten, en niet heel de tijd gecorrigeerd worden moet.
Maar dat is weer van persoon tot persoon verschillend.
Ieder heeft daar z'n eigen persoonlijke voorkeur.

Mijn NAN Orion is een allrounder en die vlieg ik met een CG van 99 mm.
Maximaal heb ik 104 mm. uitgeprobeerd , maar dan moest ik te veel corrigeren.
Vermoedelijk voor fireforx309 perfect, maar voor mij veel te onrustig ;)

Ik heb trouwens bij mijn Erwin nog nagewogen wegen de 4 gram differentie tussen de vleugels.
Ik moest 1,7 gram meer gewicht aan de andere vleugeltip bevestigen om het model in balance te krijgen.
Het meer aan gewicht zit dus ook meer in het midden.

Groetjes,

Jordy

En toen hield het bouwverslag op ?

Hoe vliegen ze, want ik neem aan dat ze hun luchtdoop al hebben gehad :rolleyes:

En ik heb na de aankoop een serieuze financiele tegenslag gehad :(
ik heb geen servos kunnen bestellen. Ik hoop dat deze maand te kunnen maar vrees dat het pas in mei zal zijn....
Hardop vloeken is wat ik deed....

Vraag maar aan franck hoe belangrijk 1gram in of uit een neus kan zijn ;)
Hij heeft het licht gezien hierna... sindsdien draait hij elke bel uit tot tegen de wolken.
Maar dat zal bij deze kist geen probleem zijn!

Ha ha ha zoist, amai... niet elke bel hoor..maar een paar gram (en dan hebben we 't echt over een paar grammen !) kan alles verschillen !. Echt !

Vuurvosje,Ik denk denk dat je de volgende meeting maar eens mn dlg'tje moet gaan finetune ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back