bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 jun 2021.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De gr. ra voorzien van blokken en aan de mast gehangen met rak en draaireep;

D is de dubbele draaireep die vast zit aan de ra met strop en takeling, de stroppen zijn door de gaatjes in de rak-klamp gevoerd.
    R is het rak met kraaltjes (rak-klootjes). Sc zijn de geleide blokken voor de schoten van het marszeil en G zijn de blokken voor de geien.
    B zijn de brasblokken, S de samengestelde blokken voor de toppenanten en schoten Go de blokken voor de gordings.
    20220216_144517_bewerkt-1.jpg

De v-tjes laten het verloop zien van de draaireep, X is het geleide blok aan de masttop en A de bevestiging aan de ra en K de beide kardeel talies,
    20220216_162359_bewerkt-1.jpg
    20220216_161951_bewerkt-1.jpg

En het rak,
    20220216_161741_bewerkt-1.jpg

20220216_174529_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 16 feb 2022
  2. Avado

Avado

Lid geworden:
    2 mei 2020
    Prachtig Piet. En wat een tempo en dan deze kwaliteit. Volgens mij ben je het weekend al klaar.

3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel André, maar in het weekend klaar...?? Dat gaat niet lukken hoor en dat hoeft ook niet want er staat geen tijd voor. Misschien lijkt het allemaal wat snel, maar als ik ergens de tijd voor neem dan is het wel voor deze hobby. De blokken aan de ra zetten en afhangen met de draaireep en het rak is toch een hele dag werk, slechts de foto's zijn in een paar seconden gemaakt ;)

P Voogt, Avado, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
    zeer fraai,:yes:

pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De volgende stap zijn de schoten, geien en halzen voor de grote-ra;

Eerst word de hals aan de schoothoek (normaal is dit de schoothoorn van het grootzeil) gezet samen met 2 gestropte blokken voor gei en schoot;
    20220217_104349_bewerkt-1.jpg

Voor het zetten van deze tuigage is de bras van de fokke-ra los gemaakt. Op de foto is SH de schoothoek waar alles samen komt, S is de schoot, G de gei en H de hals.
    De gei loopt via het geleide blok onder aan de ra naar het belegpunt, een ring aan dek naast de kardeel talie,
    20220217_114347_bewerkt-1.jpg

Wegens gebrek aan een goed belegpunt voor de hals heb ik de 1e draaibas gemonteerd waardoor ik de houder/voet kon gebruiken om de hals te beleggen. De draaibas heb ik geschilderd met metal black van admiralty paints, de houder en kanon zijn verbonden met een kleine nagel waarvan ik de kop een beetje heb afgeslepen. De hals (H) loopt via een 2 mm geleide blokje (G) naar het belegpunt B. Dit zal wel niet helemaal juist zijn, maar gezien al het extra tuig had ik geen andere optie,
    20220217_114156_bewerkt-1.jpg

De schoot (S) is met het vaste part aan de ring gezet van de geerde en loopt zo via het schootblok aan de schoothoek terug naar een 2 mm geleide blokje (G) en is belegd op het kruishout (B). Ook de schoot is nog niet definitief vast gezet en kan dus nog los mocht hij in de weg zitten....
    20220217_114244_bewerkt-1.jpg

Om deze lijnen te zetten en af te spannen is aan de andere kant van de ra tijdelijk een lijn gezet om de boel in evenwicht te houden, (X)
    20220217_114706_bewerkt-1.jpg

Scheveninger, P Voogt, walter10 en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Geweldig mooi gemaakt, mijn complimenten.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vanmiddag de schoten, halzen en geien aan BB gezet + de toppenanten. Daar het tuigen op de brassen na op de zelfde manier gaat als de ra's van de fokke mast, plaats ik verder wel de foto's maar minder details,

De toppenanten;
    20220217_172206_bewerkt-1.jpg

de toppenanten lopen weer door het mars-gat en vervolgens door de gaatjes in de rak-klamp naar de nagelbank aan de voet van de mast en zijn belegd op d 1e korvijnnagels,
    20220217_172248_bewerkt-1.jpg

het plaatje met de tuigage tot nu toe, wat nog ontbreekt zijn de lijnen voor de gordings en de brassen, (ook aan bakboord is de 1e draaibas op het potdek gezet)
    20220217_172655_bewerkt-1.jpg

Scheveninger, P Voogt, freekt en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit begint op een kunstwerk te lijken Piet:wave

P Voogt en pietsan vinden dit leuk.
  9. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat heeft ook wel iets zo zonder zeilen, mooi hoor Piet :wave

P Voogt en pietsan vinden dit leuk.
  10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Je weet inmiddels wel Koos, dat zeilen maken mijn grote handicap is en toen ik de enorme lap stof zag die in de kit mee geleverd is, kreeg ik het Spaans benauwd alleen al bij de gedachte dat ik daar zeiltjes van moest gaan maken. Dus dat er geen zeilen op het model komen heeft als reden dat ik het simpelweg niet zie zitten om ze te maken. Ik heb daarom wel wat meer werk gemaakt van de tuigage die volgens de plannen van Corel een stuk eenvoudiger word uitgevoerd.

TIMBERWOLF, Avado, P Voogt en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
    :worship::thumbsup::yes:

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Met de gordings en de brassen is de tuigage van de grote ra compleet;

De gordings zijn aan de ra vast gezet (V) en lopen via het gording blok naar een geleide blok onder de mars naar het belegpunt, de 1e korvijnnagel op de reling naast de grote mast (beide kanten)
    20220218_144324_bewerkt-1.jpg

De brassen gaan evenals de brassen van de fokke-ra door een gat in de romp naar het kruishout waar ze belegd zijn, het vaste part zit ook bij deze brassen aan een ring op de scheepshuid,
    op de foto; S is de schoot met <S het belegpunt, BG is de bras van de grote-ra en BF de bras van de fokke-ra, beide belegd op het kruishout, Rechts op de foto de G, het belegpunt van de gording,
    20220218_144422_bewerkt-1.jpg

De brassen, aan BB aangespannen en aan SB hangen ze nog los, ik overweeg om de lijnen een beetje te fixeren met wat houtlijm en ze niet aan te spannen omdat dat er eigenlijk wel mooier uitziet, zeker wanneer de lijnen wat gefatsoeneerd zijn denk ik. Het hele model ziet er dan wat minder strak uit, wat de werkelijkheid wat meer benaderd, 20220218_145046_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 18 feb 2022
  13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Inmiddels begonnen aan de constructie van de grootmars-ra en voor het beleggen van de brassen, wat er een beetje anders uit komt te zien als de bouwbeschrijving laat zien, heb ik 2 kleine klampen gemaakt die op de reling passen,

De klampen zijn gemaakt uit een noten lat van 2 x 3 mm en zijn 4 mm lang en iets minder dan 3 mm hoog,
    20220219_093324_bewerkt-1.jpg

Op de reling ziet dat er dan zo uit;
    20220219_101258_bewerkt-1.jpg

Voor de beide geerden van de gaffel ga ik er ook nog 2 maken, die nu gewoon om de reling zijn belegd omdat dat er net iets beter uitziet...

Bouke van der Voet, P Voogt, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb maar gelijk de klampjes voor de geerden gemaakt, want eigenlijk ziet het touwwerk wat om de reling is gedraaid er niet echt mooi uit.

De klampjes,
    20220219_130950_bewerkt-1.jpg

en de geerden opnieuw belegd, ik vind het een hele verbetering :)
    20220219_133221_bewerkt-1.jpg

walter10, Pingu57, P Voogt en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit Piet :thumbsup::thumbsup:

Bouke van der Voet en pietsan vinden dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vanmorgen de zorgketting aan het roer gezet, de grootmars-ra gemaakt en de nagelbnank aan de voet van de grote mast die ondanks de pinnetjes in de knechten toch een beetje los kwam weer vast gezet.

De zorgketting,
    20220220_114222_bewerkt-1.jpg

De marsra is gemaakt van 4 mm rondhout en 175 mm lang, licht afgeschuind naar de nokken die 10 mm lang zijn en 1,8 mm dik. de rak-klamp is gemaakt van 2 x 3 mm noten, voorzien van 3 gaatjes voor het doorvoeren van de lijnen en voorzien van 2 kleine ringen voor de rak-band,
    20220220_115535_bewerkt-1.jpg

De nagelbank die dus een tikkie los stond, ik kon hem tenminste wat bewegen tijdens het beleggen van de toppenanten en gezien je er praktisch niet bij kan moeten we dat natuurlijk niet hebben :rolleyes:. De nagelbank weghalen en opnieuw vast lijmen was helaas niet mogelijk omdat het aan ruimte ontbreekt om dat goed te doen, dus heb ik het opgelost door aan beide kanten een notenlat van 2 x 2 mm tegen de knechten en aan het dek te lijmen. Soms moet het zoals het kan als niet kan zoals het moet...;)
    20220220_090344_bewerkt-1.jpg

Dan heb ik de standaard nog een beetje opgeleukt met 4 ronde knoppen op de hoeken,
    20220220_114332_bewerkt-1.jpg

17. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Schitterende resultate Piet. Ik heb al vergeet hoe rijklik de "spiegel" gedecoreerd is. :)

pietsan vindt dit leuk.
  18. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Mooie oplossing om de nagelbank weer vast te zetten.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

pietsan vindt dit leuk.
  19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een prachtig stukje werk Piet.:worship::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vanmiddag de grootmars-ra voorzien van de benodigde blokken en afgehangen met de draaireep (dubbel), het rak en geien en schoten zijn ook gezet.

De ra; (alle letters gelden voor beide kanten op de foto's) S is het samengestelde blok voor toppenanten en de schoten van de bram-ra. D is een 5 mm dubbelschijf blok voor de draaireep.
    G is het gei blok, S het geleide blok voor de schoot van de bram-ra en B zijn de bras blokken. R is het rak met de rak-band.
    20220220_161918_bewerkt-1.jpg

Om deze tuigage zonder problemen te zetten zijn de brassen van de groot- en fokke-ra en de schoot (bakboord) van de groot-ra los gemaakt,
    20220220_181300_bewerkt-1.jpg

De dubbele draaireep; het vaste part zit vast aan de dwarszaling (V) en loopt dan naar het dubbel blok (D) aan de ra, terug naar het geleide blok (G) en zo via een gaatje in de rak-klamp (X) en het marsgat naar de nagelbank aan de voet van de mast,
    20220220_180814_bewerkt-1.jpg
    de vallen zijn belegd op de 2e korvijnnagel aan weerszijde van de nagelbank,
    20220220_181052_bewerkt-1.jpg

SH> is de schoothoek/schoothoorn, S het verloop van de schoot en G het verloop van de gei, in het midden het rak met de kraaltjes,
    20220220_180214_bewerkt-1.jpg
    de schoot (S) is belegd op de 4e nagel van achteren op de reling naast de mast en de gei (G) op de 1e nagel,
    20220220_180705_bewerkt-1.jpg

Nog een plaatje van de tot nu toe getuigde mast, de mars-ra krijgt nog de toppenanten en de brassen,
    20220220_181211_bewerkt-1.jpg

Deel Deze Pagina