Het was zondag lekker weer om verder te gaan met de algemene layout van de kabelboom, links de "mal" die ik ga gebruiken. Rechts heb ik al wat spullen toegevoegd, waaronder een relaisprint voor het beveiligingssysteem tijdens onderwatervaart, de bedoeling hiervan is om alles wat ik niet nodig heb tijdens onderwater af te schakelen om ongewilde sturingen te voorkomen. De luchtventielen worden aangestuurd door een multiswitchmodule, die ook de schnorkel, ankerlier ed aanstuurd. Voorlopig ben ik nog wel bezig, wordt vervolgt
De werkzaamheden aan de bekabeling vorderen gestaag, alles is even op een zijspoor gekomen omdat de nieuwe accu's binnen zijn gekomen, die moeten er eerst in ivm de onderverdeling. Door de nieuwe accu's win ik een 500 gram aan gewicht terug t o v het oude pakket, ik zal dat hard nodig hebben ivm alle bouw werkzaamheden aan de buitenzijde. De samenstelling gaat worden 13,2 V 9,2 Ah voor het 12 V gedeelte, 6 V 5,1 Ah voor ontvanger en servo's en 12 V 1,7 Ah voor het compressorgedeelte. Ga vanavond de pakketten pas maken voor de boot en kijken hoe de verdeling uitkomt.
Ziet er weer goed uit Manfred! Ik heb ook al wat zitten passen en meten om de accu's in de boot te kunnen proppen. Zo als het er nu uit ziet, genoeg prik om lang te kunnen varen. Wacht met het kopen van de cellen tot het laatste moment.
Het was effe hurry up, maar ik heb de set zover dat ik kan inpassen in de boot, bekabeling moet nog gewijzigd worden maar de indeling komt aardig goed uit. Joris, zoals je kan zien heb ik cellen te pakken gekregen die 4,6 Ah zijn, met het formaat van een 1,7 Ah er waren zelfs nog zwaardere jongens van dat formaat, zelf heb ik dit vermogen nodig vanwege alle kleppen ed. Het varen op zich zal ongeveer een verbruik geven van 1,5 Ampere, dus ik heb een ruim overschot voor de rest, en wat ik al eerder aangaf het gewicht van alle cellen valt toch nog lichter uit.
De bekabeling van de accu's gewijzigd, het zit nu zoals het het beste uitkomt voor mij, accu's zijn nu vastgezet met wat kit op bepaalde punten om schuiven te voorkomen. Tevens de eerste stap gemaakt voor de werkvloer die bovenop de accu's moet komen, het is gebruikte printplaat wat ik nog overhad van het bovendek. Ik wil het zo uitvoeren dat een deel vast komt te zitten en de andere delen los zijn te halen voor inspectie en onderhoud, dit is ontstaan omdat sommige delen van mijn systeem onder de werkvloer komen te liggen. Ik zal alleen nog een oplossing moeten vinden voor de drukregelaar van het persluchtsysteem, het is een lomp ding maar wel noodzakelijk, de slangen die in en uit gaan zitten behoorlijk in de weg, vroeger lag hij gewoon op de bodem, maar door de bediening van het torpedosysteem heb ik meer ruimte nodig.
hallo manfred de drukregelaar is inderdaad een lomp ding maar bij cheddar hebben ze een heel kleintje dat ze gebruiken om de druk van de campinggas bus omlaag te brengen naar een niveau dat voor de brender geschikt is en dat is een heel kleintje met een stel schroef aan de bovenkant mischien een oplossing???? groetjes raf
Hoi Raf, Heb jij misschien een link zodat ik bij die cheddar uitkom?, de luchtdruk die in de opslagtank zit is 6 a 7 Atm, deze regel ik omlaag naar 1,5 Atm. In welk bereik zit die regelaar van cheddar?
Manfred, deze link? Cheddar Live Steam Marine Engines Ze hebben ook druk regelaars, ik zelf al eens daar besteld. Hein
Hein, bedankt voor de link, ze hebben daar hele leuke dingen. Aan de linkerkant het inspirerende vergezicht van mijn externe kabelboom, vandaag voor het eerst onder spanning gezet voor de droge test. Hier en daar heb ik nog dingen die aangepast moeten worden, maar over het algemeen is het goed gelukt, slechts 1 relais weigerde, die moet ik vervangen. Ik heb het geheel ook aan de apparatuur in de boot gekoppeld en dat functioneerd ook goed, ik heb wel door dat sommige wijzigingen anders uitgevoert moeten worden, de volgende stap gaat worden alle relais ontstoren en voorzien van een indicatie led zodat ik kan zien wanneer wat actief wordt. Bij de rechterfoto heb ik mijn drukregelaar onder de vloer verborgen en de in en uit gang erdoorheen, zal wel wat haakse koppelingen moeten gebruiken om de slangen er spanningsvrij op te krijgen. Tevens heb ik een tweede Promars zender te pakken gekregen inclusief de uitbreidingsmodules, als bonus ook nog twee "bovenwaterboten" erbij, dat was de voorwaarde van de koop, al met al geen slechte koop gezien het feit dat de promars serie niet zo makkelijk nog is te krijgen, en vervanging van de hele set een stuk duurder zou zijn dan de aanschaf van een tweedehands zender.
Hier een paar foto's van de tweede hands spullen, zowel de zender als de modules zijn vrijwel nieuw en nooit ingebouwd, tevens wat geluidskaarten erbij voor dieselgeluid ed , ook motoren inclusief vaartregelaar en servo's. Al met al voor wat ik ervoor betaald heb geen slechte koop dacht ik zo. De zender heb ik gestript van de multiswitch modules en in mijn huidige zender ingebouwd voor extra functies op de boot, de rest houd ik in reserve voor kalamiteiten.
De volledig opbouw van de pressostaat, lage druk 1,5 Atm hoge druk 6 Atm, met beveiliging van niet duiken bij lage druk. De accu status printen voor het 12 V en 6 V gedeelte, led stappen bij 6 volt zijn 0,1 volt per led beginnend bij 6 volt, het 12 volt gedeelte doet dit per volt, dus 13 volt start laagste stand 11 volt. Wals schakelaar bediend door servo, beveiligingsprint om alles wat ik niet nodig heb onderwater af te schakelen, rechts de servo met zelfbouw luchtschakelaar voor de bediening van de peroscopen. Links de kleppen voor stijgen en dalen, in het midden de relaiskaart voor de antenne, anker en schnorkel aansturingen, daarboven de multiswitch voor de onafhankelijke aansturing van de torpedobuizen. De hele installatie wordt aangestuurd door deze ontvanger 30 mhz uitvoering. Tevens ben ik bezig een filmpje op youtube te zetten om het geheel in actie te laten zien, mede voor buitenlandse collega bouwers heb ik het commentaar in het engels gedaan.
Het kostte wel wat moeite om hem erop te krijgen, iets met downloading error of zo. Je kan op deze link kijken naar mijn uitleg over het systeem tot nu toe IaNCBOyHh40[/media] - The new wiring for my rc sub Zoals ik al geschreven had is hij in het engels voor de buitenlandse mede duikbootbouwers, waarvan ik veel vragen krijg hoe bepaalde dingen gemaakt zijn.
Joris, Overzichtelijker kan ik het niet maken, foto's zeggen ook niet alles, en als je dat met een filmpje kan aanvullen is dat mooi meegenomen. Ik schiet maar tergend langzaam op met de werkzaamheden en loop tegen alle dingen aan die in het verleden maar half waren opgelost. Aangezien ik werk met een persluchtsysteem heb ik een "open" verbinding met buiten die wordt afgesloten met een drijver. Hiervoor gebruik ik een soort opvangsysteem om druppels water op te vangen die door de compressor worden opgezogen de boot in. Eerst heb een soort sensor gebouwd in een buisje tegen het spatten voor water, waardoor je valsalarm kunt krijgen, deze wordt met een clip in de grotere houder geschoven. De sensor is gekoppeld aan het watermeldsysteem in de boot, en doet hetzelfde als de sensoren onderin de boot. Zo ziet het samengevoegde deel eruit, de sensor steekt ongeveer 1/3 het opvanggedeelte in, ik heb een buisje vastgesoldeerd om de draad te begeleiden zodat de sensor niet omtrekt. Dit is dan het totaalplaatje onder de luchtinvoer voor de compressor, het systeem heeft twee functies, allereerst om ingezogen water op te vangen, en om te voorkomen dat als de drijver de boel niet afsluit de boot volloopt met water. Mocht het opvanggedeelte vollopen dan activeerd de sensor het watermeldsysteem, deze stuurt direct de luchtklep voor stijgen open waarmee voortijdig "afzinken" van de boot wordt voorkomen.
De volgende stap was het maken van een houder voor de compressor, veel valt er niet aan uit te leggen, maar ik heb een soort bankje gemaakt in de vorm van de e motor van de compressor. Hier een handmatige passing of het allemaal werkt, het gedeelte waarop de compressor staat is uitneembaar uit de boot, vandaar die lipjes aan de uiteinden van de grondplaat, je zet het vast met m3 schroeven. Zover ben ik nu, hij zit goed vast, moet alleen nog de klemringen op maat slijpen en het geheel in de boot plaatsten. De nieuwe kabelboom is geheel klaar, zal alles los moeten maken waarna ik het geheel in de boot moet wurmen. Foto's hiervan volgen uiteraard wanneer het zover is.
hallo manfred jij werkt nog met een druk vat ik wilde in duitsland een 212 bestellen hein had me geloof ik een goed adres gegeven maar het probleem is het volgende in duitsland gebruiken ze geen drukvat meer ze gebruiken heel de romp als drukvat dus maken ze die extra dik ik wilde een dunne romp maar die willen ze niet maken ik wil met een wtc werken en niet met deksels met hun principe spaar je de plaats van het drukvat en elke plaats besparing is mee genomen je hebt ook een controle dat je boot niet lek is want als er tijdens het op druk brengen luchtbelletjes boven komen is het niet goed ze hebben een soort van snorkel die door een klep wordt afgesloten net zoals een dolfijn ademt de boot dus als hij terug boven komt eerst blaast de boot de leiding leeg en opent dan eerst de aanzuig klep + de compressor ik heb het in keulen in werking gezien en ik moet zeggen het werkt perfect maar ik hou me toch liever aan mijn vertrouwd pompje en duiktank systeempje zal wel aan mijn oude dag liegen hahaha maar dat systeem van water detectie in het aanzuig potje kan ik ook gebruiken aan de uitlaat van de duiktank na de waterdetectie sensor groetjes raf
Hoi Raf, Ik weet het niet raf, je boot gebruiken als drukvat, vraag me af hoe hoog ze de druk maken. Het is inderdaad makkelijk te controleren of je een lek hebt, ze zullen de constructie van de boten wel volledig aangepast hebben, je had het al over een dikkere romp ed. De druk welke ik opsla ligt zo rond de 6 a 7 Atm, vind het niet zo'n prettig idee als mijn volledige boot onder die druk zou staan, maar zoals jij verteld werkt het concept wel. Heb de kabelboom ontdaan van alle componenten en dan blijft er dit over, heb dit geheel in de boot gefrummeld, viel nog tegen met al die verbindingsstekkers eraan maar hij ligt erin.
hallo manfred ze hebben ongeveer 5 bar druk op die romp staan door het grote volumme van heel de romp hebben ze wel meer samengedrukte lucht bij dan in een reservoir dus kunnne ze meer opduiken voor de lucht op gaat bij een bepaalde minimum druk komt de boot automtische naar boven en begint zelf te pompen daar hebben ze geen schakelkanaal extra voor nodig het een autonoom systeem dat zelfs werkt als ze stil tegen de kant liggen en niet varen ik verschrok me een bult toen dat gebeurde bij die kilo die lag daar te liggen en opeens roef snorkel de licht in en begint die compressor te brommen als je dat vergeet af te zetten en de boot zit in zijn kist ???????ga nie goe gaan wat een kabelboom betreft daar heb ik dagelijks mee te maken maar eens alles er inzit is het wel prettig werken groetjes raf
Hoi Raf, De druk valt mij mee, maar inderdaad als je hem openmaakt wanneer hij nog onder druk staat. In mijn boot heb ik zo'n zelfde systeem zitten voor de luchtvoorraad, werkt simpel, met een zelfbouwpressostaat. Lage druk is 1,5 Atm, activeerd het relais en de compressor begint te pompen, tevens kan je niet duiken doordat een microswitch het ontluchtingsventiel blokkeert. Einddruk is rond de 6 a 7 Atm, een eindschakelaar stopt de compressor en het ontluchtingsventiel wordt dan vrijgegeven. Als ik ga duiken in het grijze gebied wanneer het nog kan en de compressor wil aanslaan wordt hij geblokkeerd door de drijver die een onderbreking van het circuit maakt. Ik heb wel alles zo gekoppeld dat wanneer ik de boot uitzet dat ook het compressorsysteem uitgaat, vroeger was dat autonoom, werd toen midden in de nacht wakker van een compressor die plots aansloeg. Het voordeel van separate systemen is wel dat als je vergeet het compressorsysteem aan te zetten dat je boot niet wil duiken, kwestie van schakelaar vergeten aan te zetten dus, meestal staat het systeem online maar bij beursen heb je het niet echt nodig, dus dan is apart uitzetten wel handig. Wat de kabelboom betrefd, inderdaad het is een beste klus om hem te maken, je moet werkelijk aan alles denken wat je erin wilt hebben, ook eventuele uitbreidingen voor in de toekomst. Het voordeel is wel dat alles nu modulair is geworden, dus bij defecten loskoppelen en vervangen ipv de boot volledig uitelkaar halen.
Druk bezig alles weer op de kabelboom aan te sluiten, die nu goed op zijn plaats ligt in de boot, dit is een van de multiswitchen die vooraan in de boot komen te zitten. Hier het achterste gedeelte met de vaarregelaar en autogyro, ik ben er wel achtergekomen dat ik het laadgedeelte opnieuw zal moeten inrichten ivm extra ruimte die ik nodig heb. De walsschakelaar voor de bediening voor de lucht/ontluchtingskleppen is al volledig aangesloten en ligt op zijn plaats. Volgende stap gaat worden relaisprinten en multiswitchen inbouwen, tevens zal de compressor zijn plekje moeten vinden met het stuurrelais hiervoor.